..: All news and reports :..

Logo MÁV, foto: MÁVMaďarsko — Od 6. června 2020 vstoupila v platnost úprava jízdního řádu v Maďarsku, která změnila podobu provozu na nejméně vytížených lokálních tratích. Dopravce MÁV se v souvislosti s epidemií nového koronaviru rozhodl pro změnu organizace osobní dopravy na celkem 34 lokálních tratích. Důvodem dle dopravce je masivní úbytek cestujících až 70 %, proto bylo přistoupeno k redukci železničního provozu a uspořené finanční zdroje využít k posílení provozu na páteřních tratích. Vzhledem k velmi slabému využití těchto lokálních tratí by tyto rozsáhlé změny organizace dopravy měly postihnout pouhé 4 % cestujících.

Logo HSH, foto: HSH Albánie - V časech koronavirové epidemie přichází drobná pozitivní zpráva z exotické Albánie. Dne 10. července 2020 byla po dlouhých osmi měsících reaktivována osobní doprava. Více poví přiložený jízdní řád níže. Ten obsahuje dva páry vlaků v trase Durrës – Elbassan a dva páry Durrës – Kashar na předměstí Tirany. Vlaky jezdí pod hlavičkou albánských železnic HSH (Hekurudhat Shqiptare).

Karlovy Vary Vážení přátelé, v úterý 7. 7. 2020 došlo na železniční trati 142 Karlovy Vary dolní nádraží — Johanngeorgenstadt u dopravny Pernink k tragédii. Několik stovek metrů od dopravny se zde kolem 15. hodiny čelně srazil osobní vlak číslo 17113 vedený jednotkou 844 RegioShark s osobním vlakem 17110 vedeným jednotkou 814/914 RegioNova. Následky jsou katastrofální, dva mrtví a několik těžce a velmi těžce zraněných. Mezi zraněné patří i vlakový personál ČD z domovské stanice Karlovy Vary. Strojvedoucí Milan Čapek a vlakvedoucí Petr Paťha, kteří se nacházeli ve vlaku 17110 vedeném RegioNovou jsou zraněni velmi vážně. Kolegyně vlakvedoucí Jana Jindřichová, která doprovázela vlak 17113 vedený jednotkou RegioShark, je zraněna vážně.

LKAB 101 Polcirkeln + LKAB 121 Rombak, foto: chuchichästli Když jsem spatřil poprvé snímek z dráhy Malmbanan uprostřed pustin severské krajiny, měl jsem jasno: to musím vidět na vlastní oči! Po půl roce plánování bylo nad slunce jasné, budu muset vyrazit sám. Možným důvodem, kterým bych vysvětlil chování mého okolí, je fakt, že ačkoliv se až na místo dá rychle a pohodlně doletět letadlem, ani chvíli jsem nad výše zmíněnou možností neuvažoval. A tak představa cesty vlakem delší než 40 hodin odradila všechny potenciální spolucestovatele. Nabízím tedy jeden cestopis – od 25. února do 7. března 2017 jsem urazil téměř 6 tisíc kilometrů, stanul v tváří tvář losovi, viděl šedou polární záři a ochutnal slané máslo.

výčep v jídelním voze, foto: JLV Praha — Po dlouhých měsících právě končí období hladovlaků. Vlaky se také konečně rozjíždí do zahraničních destinací. A zatímco koleje a příbory od března až doposud poněkud utichly, dopravci nezaháleli a připravili novinky. Ještě před několika týdny vypadala letošní dovolená na Jadranu nerealisticky. A od zítřka si lze koupit lístky na dovolenkový vlak. Pojďme si novinky tohoto týdne projít v detailu.

Jižní Čechy – Jihočeské lokálky do Týna nad Vltavou a do Netolic letos opět oživí společnost KPT rail se svým Jihočeským motoráčkem. Po úspěšném zahájení provozu v loňském roce jde o druhý ročník výletních vlaků vypravovaných v letních měsících, od června do září. Motoráček vyjíždí z Týna nad Vltavou do Číčenic každou sobotu, neděli a ve státní svátky ve třech párech, vybrané spoje pak pokračují dále do Českých Budějovic, Netolic, Písku nebo Protivína. Cílové destinace se budou měnit každý víkend dle harmonogramu. Na vlaky bude nasazen historický motorový vůz „Singrovka“, který bude během června nahrazen motorovým vozem řady 811 SK. Motorové vozy řady 811 SK společnost KPT rail provozuje jako jediný dopravce v České republice.

Motorový osobní vlak 18323 v Mochově, foto: Michal Jaroš - ŽelPageMochov – Obyvatelé či návštěvníci středočeského Mochova se mohou již více jak dva roky běžně dostat do své obce také po železnici. Pravidelné osobní vlaky v objednávce kraje začaly mezi Čelákovicemi a Mochovem jezdit v dubnu 2018 po dlouhých dvanácti letech, kdy byl na trati pouze příležitostný nebo sezónní provoz. Poslední dva roky však spoje společnosti KŽC Doprava jezdí po trati 233 každý pracovní den v počtu šesti párů vlaků. Srdce nejednoho železničního nadšence možná při obnovení provozu zaplesalo, nicméně pohled na čísla obsazenosti vyvolává pochyby.

Motorový vlak na Doupovské dráze v úseku Poláky - Pětipsy, foto: smileÚstí nad Labem — Opatření přijatá vládou proti šíření nového koronaviru se začínají uvolňovat a na tento fakt reagují i objednatelé veřejné dopravy. Kromě postupného obnovování běžných dálkových i regionálních spojů začínají jezdit i spoje turistické, ať už vlakové, nebo autobusové. Nejinak tomu je i v Ústeckém kraji, kde od soboty 16. května vyrazily sezónní vlakové linky. Pěší turisté či cyklisté se tak opět vlakem dostanou například na Moldavu, milovníci železniční historie mohou navštívit muzeum v Zubrnicích, a kdo se ještě nebyl projet po Doupovské dráze, má možnost. I my jsme využili hezkého počasí a vypravili se do severních Čech, konkrétně na trať z Chomutova do Vejprt, kde se rovněž v sobotu po přibližně půlroční pauze rozjely pravidelné víkendové vlaky.

Vážení přátelé, uživatelé galerie, jste-li pravidelnými čtenáři tohoto portálu, zajisté vám neunikl seriál článků Fotoškoly, kde se snažím popsat základní i pokročilou problematiku fotografování železnice a v několika dílech i ukazuji nějaké editační postupy. Po spoustě psaného textu a vložených obrázků statických bych vám dnes chtěl předložit nový díl Fotoškoly s obrázky pohyblivými a textem mluveným.

Nová zastávka Neratovice sídliště, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNeratovice – Česká železnice má od čtvrtka 28. dubna další novou železniční zastávku. Tou je zastávka Neratovice sídliště, která přibyla po delších přípravách na trati 070, vedoucí z Prahy do Turnova. Zastávka se nachází v jihovýchodní části Neratovic v Mánesově ulici a z obou stran je v zásadě obklopena zástavbou. Právě díky jejímu atraktivnímu umístění a faktu, že zde zastavují kromě osobních vlaků i rychlíky, lze očekávat, že si rychle najde své cestující. Ačkoliv jste zřejmě již zprávu o otevření této zastávky zaznamenali v jiných médiích či na sociálních sítích, vydali jsme se situaci na místě prozkoumat i my trochu podrobněji.

TGVEvropa — Média nás nyní denně zásobují informacemi o redukci spojů veřejné dopravy v České republice a také o omezení letecké dopravy. Jak je to však s dopravou v jiných částech Evropy? Zázraky nečekejme, Evropa se prakticky nehýbe. Pojďte se s námi podívat do jednotlivých zemí. Ve většině evropských zemích vlaková doprava je nyní využívána jen minimálně a s tím souvisí i výrazné redukce spojů. Někde došlo i k omezení přeshraniční dopravy, v případě Slovinska a Chorvatska dokonce i k úplnému zastavení vlakové dopravy.

Prezident T. G. Masaryk při cestě na Moravu a Slovensko, foto: Český svět (1921) Jak se dnes jistě učí všechny děti ve škole, dne 7. března 1850 se v Hodoníně narodil Tomáš Masaryk, později známý pod jménem zahrnujícím i příjmení jeho manželky, tedy Tomáš Garrigue Masaryk. Jak už každý na první pohled vidí, připomínáme si tedy 170. výročí jeho narození.

Nádražní hlášení, foto: hlaseni.netPraha – Možná jste již slyšeli o záměru Správy železnic postupně během tohoto jízdního řádu zrušit všechny znělky, které se používají před, případně po nádražním hlášení a nahradit je znělkami unifikovanými, stejnými pro celou síť. Výsledkem je například konec znělky „Hvězdy jsou jak sedmikrásky nad Brnem“, která hraje, resp. hrála na hlavním nádraží v Brně. V předchozích dnech a měsících již byly odstraněny i některé další znělky, případně nejsou používány. A brzy budou zřejmě přibývat další pokud to někdo nezastaví…

Nádražní budova v Chotyni v roce 2018., foto: WikipediaChotyně — V záplavě více či méně smysluplných petic se vynořila jedna, která podle našeho názoru stojí za pozornost. Týká se zachování architektonicky i historicky cenné nádražní budovy v Chotyni na trati 089, kterou chce Správa železnic zdemolovat. Dlouhodobě nevyužívaný objekt chátrá, avšak stále je v zachránitelném stavu. Zájem o jeho pronájem, opravu a využívání má obec, v níž je objekt umístěn na dobře viditelném vyvýšeném místě a tvoří její dominantu. Nejde tedy o samoúčelnou záchranu, jako v případě staré nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Pokud si myslíte, že nádraží stojí za záchranu, můžete Chotyňským pomoci v jejich úsilí podepsáním petice. A to i v případě, že nežijete v Libereckém kraji.

460.010-2, Lužná u Vsetína - Lidečko, foto: JirkaŠ Komentář – Dne 30. prosince jsme zde na ŽelPage zveřejnili komentář „To fakt myslíte vážně, pane Čunku“, který shrnoval zkušenosti autora z prvních dnů provozu nového dopravce Arriva vlaky na Valašsku. V komentáři byly pak na adresu pana hejtmana Zlínského kraje, resp. jeho náměstka pro dopravu Ing. Pavla Botka, vzneseny dotazy vyplývající ze zkušeností autora i dalších osob. O tento komentář projevil zájem i čtrnáctideník OSŽ Obzor, který ale jeho vydání podmínil současným zveřejněním odpovědí Zlínského kraje na vznesené dotazy. Ty Obzor posléze od Ing. Pavla Botka obdržel a článek formou dotazů a odpovědí zveřejnil. Po domluvě s časopisem Obzor tedy zveřejňujeme tyto odpovědi náměstka hejtmana pro dopravu paralelně i zde na ŽelPage.

1 2 3 4 5 ... 506 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2020 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:34
sets at 16:05