..: SŽDC implementuje ETCS 2, nostalgické vlaky už možná nevyjedou :..

Pasivní eurobalíza Siemens, foto: SiemensČesko — Správa železniční dopravní začíná zavádět jednotné evropské zabezpečovací zařízení ETCS úrovně 2. Aktuálně oznámila zahájení instalace na čtyřech úsecích hlavních tratí kolem Prahy či přímo v jejím uzlu. První etapa, spolufinancovaná EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF), by měla vyjít na 327 720 348 Kč bez DPH, EU na ni přispěje částkou až 136 247 915 Kč. Svěřena byla společnosti AŽD Praha.

Akce byla kvůli provázanosti na souběžně probíhající stavby rozdělena do čtyř etap. Úsek Český Brod (včetně) — Praha-Uhříněves (včetně) by měl být hotov v listopadu 2020, Praha-Libeň (včetně) — Kralupy nad Vltavou (mimo) o dva roky později, Český Brod — Kolín (mimo obě stanice) pak v listopadu 2023. Realizovat se bude i pražský triangl Praha Masarykovo nádraží — Praha-Bubny (včetně)/Praha-Libeň (mimo), o termínu dokončení však rozhodnou související stavby Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) — Praha-Výstaviště (včetně) plus Modernizace a dostavba žst. Masarykovo nádraží.

Součástí akce je úprava staničních a traťových zabezpečovacích zařízení (ZZ), která zajistí přenos informací o volnosti a stavu jízdních cest, přejezdů a dalších do radioblokových centrál RBC. Mezi Českým Brodem a Uhříněvsí například vzniknou dvě RBC. Instalovány budou rovněž nepřepínatelné (pasivní) eurobalízy do staničních i traťových kolejí, v první etapě jich bude zhruba 550. Dojde i na implementaci ETCS na jednotlivá pracoviště centrálního dispečerského pracoviště v Praze.

Komentář autora

Celá bohulibě se tvářící akce má jeden podstatný háček: podle současné úpravy nepustí SŽDC od roku 2025 na tratě, vybavené ETCS 2, vozidla bez mobilní části zabezpečovače, a to bez výjimek. Má to jednoduchý důvod; na druhé aplikační úrovni ETCS již nejsou třeba návěstidla. Smůlu tedy budou mít nejen soukromí dopravci se staršími stroji, ale i nostalgické spolky, zpravidla hospodařící tak říkajíc z ruky do pusy (či lépe do kotle či pražce). Povinnost se ale dotkne i lokálek, ústících do nádraží na dotčené hlavní trati, pokud nebude v dotyčné stanici realizováno dodatečné opatření. Mobilní jednotku sice lze dodatečně domontovat i na starší vozidlo, avšak její cena 10—12 milionů vysoce převyšuje zůstatkovou hodnotu celé staré lokomotivy, nebo ještě názorněji zhruba odpovídá kompletnímu ročnímu rozpočtu většího nostalgického spolku. Že to zvýší náklady na železniční přepravu a nepřidá chuti opečovávat historická vozidla, je nasnadě. Podle SŽDC budou muset vlaky prostě jezdit objízdnými trasami (jak ale objet masaryčku, Libeň či Bubny už správci nespecifikují a bez parních strojů tak zřejmě nadobro zůstane i opravený Negrelliho viadukt), o výjimkách či kompromisním řešení zatím nebyla řeč. Už za šest let tedy možná skončí parní lokomotivy na hlavních štrekách a většina odkoupených bobin, hektorů a barun ve šrotu, protože v zavádění striktní povinnosti jsme papežštější než papež a patříme k nejrychlejším v Evropě. Škoda, že to neplatí i o výstavbě nových tratí.

Zdroj: SŽDC


NIcKON Poslat mail autorovi | 7.11.2019 (11:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Legislativa Stavby a projekty

More from ČR Středočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user (gp) 
26.11.2019 (8:18)  
Nickon: peníze jsou překážkou toho ledascos, takže nakonec nedalo.
Registered user JB 
25.11.2019 (12:49)  
Jak dlouho trvalo zkušební zabudování toho cirkusu do 471.042? Zpětně vidím, že 471.041 má první vyvazovačku 16.7.14, 471.043 ji má 2.12.14 a 042 30.1.17. Ten rozdíl je daný odstavením 042 po dobu instalace mobilky. Ešusů je v Praze 71. Když se podaří ty dva roky zkrátit na týden, tak jen ešusy potrvají rok a půl.
26.11.2019 (20:46)  


A jen ešusy budou stát miliardu.
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
25.11.2019 (11:35)  
Jiří Kocurek: Asi by se dalo ledascos, otázkou je, kdo to zaplatí a z čeho. A taky kdo bude ochotný zapůjčit nějakým nostalgikům mašinu s ETCS, kterých přinejmenším zpočátku jistě nebude nadbytek. Otázkou samozřejmě také zůstává, zda se někomu vyplatí investovat deset milionů do lachtana či jakékoliv jiné, aspoň trochu nostalgicky působící lokomotivy...
24.11.2019 (18:55)  
A to by se nedalo řadit za lokomotivu brzdově−navigační "tendr", který to ETCS míst bude, jen bude počítat s tím, že má před sebou 30 metrů železa? Nějaký ten upravený Lachtan, jelikož posunovačka s ETCS bude tak jako tak potřeba.
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
22.11.2019 (10:08)  
JB: Zřejmé to není více subjektům, Žesnad už se začíná bouřit a dokonce i ředitel AŽD to veřejně označil za předčasné a zbytečně tvrdé.
Registered user JB 
22.11.2019 (9:10)  
Dík za odpověď. V tom případě mi není zřejmé, proč by měly být nějaké potíže s napojováním lokálek ve stanicích apod., to mě zmátlo, a brzký začátek výhradního provozu, vždyť to není reálné.
Registered user JOHNZ 
21.11.2019 (21:52)  
JB: To ste si pomýlil úrovne. Bez priestorových oddielov pracuje L3. Naviac je nutné nejak obstarať prechodnú dobu. Takže tie zariadenia tam všetky zostanú a nejaké ich výmeny a zjednodušenia (návestidlá len s modrou a bielou, počítače náprav, softwarové TZZ) sa budú riešiť až s keď začne končiť technická živnotnosť toho, čo tam je. Niečo podobné ako že pri releektrifikácii sa musí začať s prechodovou sústavou a šetrenie na priereze trolejového vedenia začne až v okamihu, keď je nutné drát prvýkrát po prepnutí napájania vymeniť.

(gp): To bezpochyby, ale ETCS je v tomto už naozaj extrém. On ten systém by sám o sebe nemal byť drahý (defakto je to vytunený EriCab), ale práve tie (často protichodné) požiadavky infraštruktúr a až prehnané požiadavky na počet otvorených rozhraní z neho nakoniec urobili moloch (a tým požiadavkam na otvorené rozhrania sa nakoniec nepodarilo dostáť a zostalo len to jedno jediné podstatné - medzi RBC a mobilkou).
Registered user JB 
21.11.2019 (18:18)  
JOHNZ: Jsem v tomto laik. Představuju si, že ETCS 2 pracuje bez prostorových oddílů. Co se stane se zařízením, které s nimi souvisí, přinejmenším s v textu zmíněnými návěstidly??
Registered user (gp) 
21.11.2019 (13:35)  
Nikoliv. Když se to hodí do koše, neodepíší se náklady na vývoj, ale výsledky vývoje. Že firma výsledky vývoje neprodá ve výrobku a bude je muset odepsat, je běžné podnikatelské riziko. Je to složité, je to drahé. Ale zabezpečovačka byla a bude vždycky drahá, protože bez ní jsou hromady a ty bývají mnohem dražší.
Registered user JOHNZ 
21.11.2019 (12:12)  
JB: Žiadne zariadenie sa nezahadzuje. Aspoň o tom neviem.

Láďa Mynařík, Magog: Musíte rozlišovať ekonomickú a politickú rovinu. ETCS má kvôli neustálemu meneniu špecifikácii sklz asi 20 rokov. Tých 20 rokov na tom pracovali stovky ľudí s priemerným mesačným platom okolo 4k€. To sa nejak musí zaplatiť. Čisto ekonomicky to stratilo zmysel už dávno, ale musí to pokračovať, pretože nie je jasné, kto by zaplatil odpísané náklady. Ja osobne si myslím, že cena mobilky bola v tomto smere ešte nastavená na najnižšiu možnú hodnotu.

Čo sa týka nutnosti výhradnej prevádzky, tam je to jasné. Vzhľadom k tomu, že žiadny iný zabezpečovač používaný v ČR nemá žiadnu bezpečnostnú funkciu ohľadom prejdenia návestidla na stoj, tak pripustenie vozidla bez výbavy ETCS znamená, že ostatným je to ETCS úplne *k hovnu* v okamihu, keď im nevybavené vozidlo vletí do vlakovej cesty.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko