..: Evropská doprava vlaková v době koronavirové :..

TGVEvropa — Média nás nyní denně zásobují informacemi o redukci spojů veřejné dopravy v České republice a také o omezení letecké dopravy. Jak je to však s dopravou v jiných částech Evropy? Zázraky nečekejme, Evropa se prakticky nehýbe. Pojďte se s námi podívat do jednotlivých zemí. Ve většině evropských zemích vlaková doprava je nyní využívána jen minimálně a s tím souvisí i výrazné redukce spojů. Někde došlo i k omezení přeshraniční dopravy, v případě Slovinska a Chorvatska dokonce i k úplnému zastavení vlakové dopravy.

Itálie

ETR 1000, foto: DMM

Na začátek se vypravíme do Itálie, do kolébky vysokorychlostní železnice v Evropě a epicentra nákazy. Milán a Řím mají běžně až 35 vlakových spojů denně, cestující mohou využít italských nejrychlejších spojů kategorie Freccariosa, ale jezdí zde za normálních okolností i soukromý dopravce Italo treno. Dnes mezi těmito městy nejede soukromý dopravce, ten má alespoň jeden spoj z Říma do Benátek. Státní italské dráhy v době psaní tohoto textu provozují nyní jeden vlak z Říma do Milána a naopak, do Benátek nyní spojení neprovozují.

Z Říma do Palerma jezdí zpravidla denní i noční vlak, nyní je provoz redukován na jeden denní vlak. Italské dráhy mi však na něj nedokáží prodat lístek.

Mezi Milánem a Veronou by za normálních okolností jezdily dálkové rychlovlaky, ale i regionální. Aktuálně si musí cestující, kteří už vůbec musí a chtějí cestovat, vystačit s pomalejšími regionálními vlaky (jedním z nich jsem loni v září na závěr svého putování ze Švýcarska cestoval, protože místenku do rychlovlaku, který by mi ušetřil mírně čas na příjezdu, už jsem nesehnal, respektive jsem na to nakonec rezignoval).

Z Milána do Benátek dnes existují jen tři spojení denně s přestupem ve Veroně. Všechna spojení jsou v režii regionálních vlaků. V opačném směru jsou k dispozici jen dva spoje.

Omezení v Itálii mají nicméně vliv i na legendární Bernina Express, který společně s Glacier expresem nejezdí. Zrušeno bylo i přeshraniční spojení regionálních vlaků z Tirana do Švýcarska. Vlaky nyní jezdí jen do poslední švýcarské stanice Campocologno.

Jednotka AVE S-103 při testovacích jízdách v pK 640 u Mollet del Vall?s, foto: RENFE

Španělské rychlovlaky v útlumu

Velikonoce 2017 pro mne byly unikátní. Poprvé v životě jsem navštívil Španělsko a poprvé v životě jsem jel vlakem rychlostí 300 km/h. S kamarádkou, která zde studovala, jsme prozkoumali Barcelonu i Madrid. Pro přesun z Barcelony do Madridu jsme samozřejmě využili vlak. Naše cesta byla časově náročnější, ale z hlediska cesty zajímavější a mírně levnější s přestupem ve Valencii. Spojů bylo hodně, dnes spojují Valencii s Madridem jen tři rychlovlaky denně. Také velmi populární spojení mezi Barcelonou a Madridem je dnes v útlumu. Dva spoje dopoledne, dva spoje odpoledne. Dříve bylo spojení prakticky co hodinu, některé spoje jezdily mezi těmito městy dokonce bez zastavení. I do Valencie nyní jezdí méně vlaků z Barcelony. Madrid také přišel o noční vlak do Lisabonu. Ani do Malagy toho dnes moc nejezdí. Jeden spoj ráno, jeden odpoledne / večer.

Barcelona bez spojení s Francií

Obvykle bychom našli v jízdním řádu čtyři přímé TGV vlaky z Paříže do Barcelony (viz https://www.seat61.com/Paris-to-Barcelona-by-TGV-train.htm). Nyní však tato dvě významná města vlakové spojení jednoduše nemají. Zrušen byl i přímý vlak z Madridu do Marseille.

TGV_Marseille, foto: Filipo

Francouzské rychlovlaky významně omezeny

Jestliže Barcelona přišla o spojení s Paříží, tak nás asi nepřekvapí ani další fakt. Za normálních okolností bychom mohli jet z Paříže do Nice vlakem TGV sedmkrát denně (viz https://www.seat61.com/Paris-to-Nice-by-TGV-train.htm), nyní je to možné jen jednou denně a ještě je nutný přestup v Marseille, která má nyní jedno jediné přímé spojení. Zrušeny byly i vlaky TGV z Paříže do Hendaye na hranici se Španělskem.

Ani TGV vlaky spojující Paříž s Curychem dnes nejezdí. Sedm spojů za den bylo rázem zrušeno a jedinou variantou je jedna jediná cesta za den s přestupy. Zrušeny byly i přímé vlaky z Paříže do německého Frankfurtu.

Přesto bych na tomto místě rád zmínil jednu příjemnou novinku, která by mohla být inspirací i pro nás. Kdo pracuje ve Francii ve zdravotnictví (doktoři, zdravotní sestry, asistenti a dobrovolníci v pařížských nemocnicích), má nyní cesty vlaky kategorie TGV INOUI a Intercité zdarma. Milé gesto od státu, že?

Eurostar

Eurostar významně omezený

Španělské rychovlaky jsem do roku 2017 prakticky ignoroval a neznal. Spojení Británie s Evropou prostřednictvím vlaků Eurostar jsem znal více, nakonec jsem se svezl loni s přítelkyní z Londýna do Bruselu. Nebylo jednoduché pro tuto cestu pořídit jízdenky kvůli mírně stávkujícímu e-shopu Německých drah. Nakonec jsme byli rádi za odpolední vlak, na který jsme měli návazný vlak ICE do Kolína nad Rýnem. A ještě navíc za první třídu, což znamenalo občerstvení v ceně v případě cesty vysněným Eurostarem. Přitom jsme mohli teoreticky, kdyby vlaky z Londýna nebyly vyprodány, využít i dva spoje předtím a být v Německu dříve. No, byli jsme mírně déle v Londýně, což bylo také fajn.

Dnes Eurostar nabízí ořezaný koncept služeb. Jedete v nejvyšší třídě (Business Premier)? Připlácíte si jen za komfortnější sezení, jídlo v ceně nedostanete. "VIP" čekárna v Londýně také není k dispozici. A frekvence spojů za den? Jeden spoj do Bruselu, jeden spoj zpět.

Také Paříž přišla o časté spojení s Londýnem. V nabídce je nyní jeden spoj Eurostar denně v obou směrech.

Siemens ES64U4-D PKP Intercity, foto: Tomáš Duhaň

Redukce vlaků v Polsku

Že k nám nyní nejezdí žádné dálkové vlaky z Polska, je asi jasné. Méně už se ale píše o tom, že díky aktuální situaci byly zrušeny i mezistátní vlaky spojující Varšavu s Berlínem. Nejezdí samozřejmě ani jeden pár vlaků mezi Gdyní a Berlínem. V samotném Polsku došlo samozřejmě k rozsáhlým redukcím, velmi omezené je nyní spojení mezi Katovicemi / Krakovem a Varšavou. Na rychlá polská Pendolina nyní povětšinou zapomeňte. Totéž platí samozřejmě o spojení Varšavy s Gdaňskem. Zrušeny byly i osobní vlaky mezi Bialystokem a Kaunasem, chybí tedy spojení do Litvy. Vlaky jezdící až do běloruského Brestu nyní končí v Terespolu.

Úplné zrušení vlakové dopravy ve Slovinsku a Chorvatsku

Oblíbené jižní destinace pro letní dovolenou jsou nyní bez železniční dorpavy. Ve Slovinsku je od 16. března zcela zastaven provoz vlakové dopravy, Chorvatsko zastavilo dopravu 22. března. Na webu Chorvatských drah Vám však zatím nic nebrání si koupit jízdenku na běžné vlaky, třeba i na pravidelný vlak ze Záhřebu do Splitu.

ICE Berlín Hamburg

Dálková doprava v Německu

Zatímco v České republice soukromí dopravci zatím ještě obsluhují dálkové tratě i za cenu ztrát, soukromý Flixtrain zrušil veškeré své vlaky od 19. března přibližně do konce dubna. Pokud někdo z cestujících měl jízdenku od tohoto dopravce, může ji přesto náhradou využít v druhé třídě vlaků ICE a IC.

Zrušeny byly i pravidelné vlaky z Berlína do Amsterdamu či Mnichova do Curychu, spojení z Frankfurtu do Bruselu je redukováno na dva přímé spoje denně. Zrušené jsou i vlaky IC3 z Hamburku do Kodaně.

Dálková doprava v Rakousku

Omezení počtu cestujících a snaha mít méně personálu v provozu ovlivňuje v Rakousku dopravce westbahn. Ten zpravidla jezdí v hodinovém taktu mezi Vídní a Salzburgem, nyní je provoz jen každé dvě hodiny. Ve stejném taktu jsou provozovány nyní i railjet vlaky s jízdní dobou 2 hodiny a 53 minut. Expresní railjety s časem jízdy 2 hodiny a 22 minut z Vídně do Salzburgu jsou nadále zachovány v hodinovém taktu. Z Vídně do Štýrského Hradce je nyní takt railjetů dvouhodinový. Ve Vídni, Salzburgu, Štýrském Hradci a Linci jsou nyní také zavřeny čekárny pro cestující první třídy. Zrušeny jsou i spoje z Rakouska do Švýcarska. Do Německa zatím dálkové vlaky jezdí, ale přeprava je v nich umožněna jen vyhrazeným skupinám cestujících, například pracujícím.

Spojení mezi Vídní a Budapeští je i nadále zachováno, avšak pouze pěti páry spojů denně, což je o více než polovinu proti běžnému stavu, nicméně vlak EC 140 / 147 Hortobágy je veden jen v úseku Vídeň - Budapešť, stejně jako večerní vlak D 347 Dacia. Naopak vlakové spojení do Bratislavy je zrušeno.

Odříznutá Ukrajina

Na závěr se podíváme na stav spojení Ukrajiny s Evropou. Ještě nedávno jsme se mohli radovat z toho, že vznikla přímá jízdenka z České republiky do Kyjeva, ze Slovenska začal jezdit přímý motorák do Mukačeva. Tomu je nyní konec. Spojení vlakové z Čierné nad Tisou do Čopu je zrušeno (stejně tak i z Maďarska), rovněž vlaky z Kyjeva do Varšavy / Přemyšlu jsou nyní mimo provoz. Doprava mezi Lvovem a Přemyšlem je tedy nyní také do odvolání zrušena.

Výzva

Tento zpracovaný výčet opatření v provozu nemůže být kompletní. Snažili jsme se vybrat ta nejznámější vlaková spojení a s nimi související omezení. Pokud však víte o zajímavém omezení v dopravě, které si vyžádalo kuriózní řešení a tedy i vznik něčeho zcela nového, podělte se o to s námi do komentářů.

Zdroj: Omezení provozu ÖBB, omezení mezinárodních spojů z/do Polska, omezení vnitrostátního provozu v Polsku, omezení v dopravě v Německu


miropiro | 11.4.2020 (12:31)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from Evropa


Registered user mlůno 
08.06.2020 (16:56)  
České dráhy stále neprodávají jízdenky do zahraničí (alespoň v e-shopu, na mezinárodní pokladnu se mi opravdu nechce, abych se dozvěděl, jaký jsem exot, že si chci ject vlakem a že se ptám 2 měsíce předem). Teda proti minulému týdnu už je nabídka větší. Sleduju to jen pro zajívavost, myslím že výlety odložím na dobu, až se situace trošku zklidní. Cestu z Prahy do Vídně vyhledává přes České Velenice bez možnosti koupit lístek online a to i na dobu, kdy už normální vlaky (tedy přes Brno a Břeclav) jezdit maji. Rakouské dráhy normálně jsou jako české pouze s tím rozdílem, že spojení Praha-Řím, případně Vídeň Řím nabízí přes Německo, Švýcarsko, Francii, prostě jakkoliv mimo Rakousko (respektive hraniční přechody Brennero a Tarvissio), jeden spoj dokonce přes Bratislavu, Krakow... prostě hezky obkroužená republika, víc jak 48 hodin a 12 přestupů, byl by to asi dobrý výlet, škoda že nenabízí cenu, jen pro zajímavost. Přitom mám na léto lístek Praha-Řím koupený někdy od února (tedy v době, kdy to vypadalo jako lokální problém někde v číně) a zatím se tváří, jako že to normálně pojede (když se přihlásim, vypadají ovšem spoje "normálně"). Škoda že jsem si to neuložil, už se mi podobný motanec nedaří najít, už jen relativně normálně přes Salzburk (příp Linec), Zurich a Milano. Dnes je pokrok, vlaky Vídeň - Řím už se na červenec ukazují.
Itálie (trenitalia) se tváří, jakože tam vlaky moc nejezdí (zdá se, že s víjimkou jejich freccia* se prodává jen na několik nejbližších dní), ale jsem smířený s tím, že jízdenky ze říma koupíme na místě čímž si použitím zastávnových vlaků cestu trochu prodloužíme asi jen o 2 hodiny - oni nejsou o moc pomalejší (v úhrnu možná půl hodiny), jen na sebe mizerně navazují a spojení je s přestupem nebo se dvěma, které ty 2 navíc hodiny udělají. Jsem smířený i s tím, že to bude dražší, je to paradox, že jízdenky na velkou dálku IC stojí od 12€ (a samozřejmě víc, normální cena je 52, to rozhodně dát nemůžu) zatímco zastávkový stojí třeba 25.
Ale což o to, že nejsou jízdenky, to bych chápal, ale nejsou informace, a pokud jsou, musí se k nim člověk proklikávat někam do hloubky. Toto by přece mělo být někde na samém vrcholu, na domovské stránce.
Ještě jedna perlička, čd na svých stránkách stále propaguje různé zahraniční destinace (i v dobách, kdy se nejezdilo) Mnichov od 368, Lublaň od 1000, Lipsko od 368... (Klagenfurt, Poprad, Dresden, budapešť) ale po rozkliknutí se ukáže že spojení mezi zadanými místy neexistuje nebo chybně zadaná cílová stanice. Proč tedy nepropagují české destinace, když se do zahraničí nejezdí (respektive jízdenky se neprodávají), považuju to za lajdáctví. Pravda nyní už se objevily alespoň u něčeho reálné nabídky, ale jaký smysl má taková reklama.
Jistě že podobné zmatky nejsou ani zdaleka záležitostí jen dopravců. Jsem taky zvědavý na koupání s rouškama a podobné ptákoviny, co se snaží různí lidé vymýšlet.
Také myslím a říkal jsem to od začátku, že to lidi vyžene z vlaků. I těch pár bláznů, co jezdí na dovolenou vlakem i za cenu značných komplikací (nevím proč nejde koupit za rozumnou cenu jízdenka aspoň třeba Praha-Neapol, když už ne české kotěhůlky-Italské kotěhůlky (ano vím, koupit jde, ale za víc jak dvojnásobek, spíš trojnásobek autobusové jízdenky, proto píšu za rozumnou cenu)) proč musím obesílat tři dopravce (teda letos jen dva, doufám, jízdenky do Vídně jsem koupil taky u rakušanů) abych se mohl svézt a neplatil cenu jak za letenku. To pokud jde o dálkovou dopravu, což je jednorázová akce, tam by ale důsledky nemusely být až takové. Ale pro častější dojíždění, kdy si lidé mohli mezitím najít alternativu, tam bych se bál a to se poslední dobou lidi zase trochu do vlaků stěhovali (sám denně dojíždím už skoro 25 let, takže pamatuju i rekordní roky, kdy se cestovalo doslova tělo na tělo i roky, kdy seděli ve vagónu 4 lidi a nebylo problém najít prázdné kupé; všechno určovala ale hlavně cena, ten pokles byl tehdy po tom šíleném zdražení (ze 24 přes 48 na 60 a dál až ke dnešním 75 korunám), tehdy s režíkou mi to mohlo být jedno, ale sledoval jsem, jak lidé ubývají, autobus totiž třeba ještě dlouho poté stál 24 no a spousta lidí prostě přesedlala na auta). A zase si můžou stěžovat, že lidi nejezději, rušit spoje (pokud je ještě co). Chápu jistou opatrnost, ale proč nezačne provoz, byť třeba v omezené míře hned po otevření hranic.
17.04.2020 (13:00)  
Poslední zbytek lidí, kteří ještě jezdili hromadnou dopravou, přejde na auta. Hromadnou dopravu čeká velké omezení, ne-li zánik. Budou jezdit jenom opilci, feťáci a blázni, to znamená jedinci bez řidičského průkazu.
Registered user (gp) 
16.04.2020 (22:39)  
Jen ať všichni jezdí autama. Ono je lepší mít drahý benzín a zácpy, než prázdnou dálnici, po který pochodujou cizinci, kterejm jejich ropná vlast nemá zač koupit obilí.
Registered user bugear 
15.04.2020 (22:47)  
V Chorvatsku a Slovinsku určitě nebyl zcela zastaven provoz vlakové dopravy, ale jen zastaven provoz veškeré osobní dopravy. Nákladní normálně funguje. Takoví blázni, aby si podřízli přístavy, zase nejsou.
15.04.2020 (19:54)  
Nechic: Však ony se ukážou kolony a schovají parkovací místa :-)
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
15.04.2020 (16:45)  
Jeden kamínek do mozaiky:
Na Valašsku byla veškerá osobní přeshraniční doprava (včetně autobusové), tedy na trati H. Lideč - Púchov, zrušena ještě před koronavirem, a to s novým jízdním řádem. V letošním roce pak byly Ex "Valašský expres" (tedy spoje Praha - Žilina) ukončeny v Púchově (nevíte někdo, proč?, snad kvůli napojování nové tratě před Považskou Bystricou?) a teď v souvislosti s karanténou všechny tyto Ex končí v H. Lidči. Ostatně hranice je stejně uzavřená - na slovenské straně ji hlídají jízdní hlídky policie na koních a občas proletí i vrtulník...
Registered user Nechic  mail  
15.04.2020 (10:56)  
Díky za přehled. Bude obecně zajímavé sledovat přístup cestujících k VHD až viróza pomine. Řada lidí byla nucena najít individuální způsob přepravy ať už kvůli zrušeným spojům, tak prostě ze strachu nebo prevence. Možná dost lidí zjistilo, že jim to i takhle vyhovuje víc.
13.04.2020 (15:14)  
Chtěl jsem poděkovat za přehled opatření v Evropě, jelikož jsem o něm neměl žádný přehled. Nicméně k čemu jsou v článku ty pasáže, kde se autor chlubí tím, kde/kdy/s kým/kam jel?
11.04.2020 (13:33)  
Zůstanou pouze spoje do práce a z práce. Příštích 15 let bude mít lidstvo jiné starosti než cestovat, pokud vůbec přežije.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko