..: Sezóna turistických vlaků v Ústeckém kraji začala :..

Motorový vlak na Doupovské dráze v úseku Poláky - Pětipsy, foto: smileÚstí nad Labem — Opatření přijatá vládou proti šíření nového koronaviru se začínají uvolňovat a na tento fakt reagují i objednatelé veřejné dopravy. Kromě postupného obnovování běžných dálkových i regionálních spojů začínají jezdit i spoje turistické, ať už vlakové, nebo autobusové. Nejinak tomu je i v Ústeckém kraji, kde od soboty 16. května vyrazily sezónní vlakové linky. Pěší turisté či cyklisté se tak opět vlakem dostanou například na Moldavu, milovníci železniční historie mohou navštívit muzeum v Zubrnicích, a kdo se ještě nebyl projet po Doupovské dráze, má možnost. I my jsme využili hezkého počasí a vypravili se do severních Čech, konkrétně na trať z Chomutova do Vejprt, kde se rovněž v sobotu po přibližně půlroční pauze rozjely pravidelné víkendové vlaky.

Do Vejprt s Die Länderbahn

Cestující na vejprtské trati čeká letos novinka v podobě změny dopravce sezónních spojů. České dráhy (ČD) vystřídala společnost Die Länderbahn (DLB), která provozuje v České republice také linky z Rakovníka do Mostu a Oseka, z Lužné u Rakovníka do Chomutova, a také vlaky na peážní trati z Liberce přes Žitavu do Rybniště. Stejně jako u dvou prvně jmenovaných tratí, i do Vejprt firma nasazuje své jednotky Regiosprinter. Na rozdíl od ostatních dopravců, kteří v ČR tento typ provozují, jsou vlaky zatím takřka v původním provedení ze svého předchozího německého působiště. Tato vozidla vystřídala motorové vozy řady 810 s přípojnými vozy a jednotky 814 Regionova, které zde cestující potkávali v letech předchozích.

Výhodou Regiosprinterů, kterou potvrdila i naše zkušenost, je jejich schopnost velmi dynamické jízdy, tedy rychlého rozjezdu a brzdění i na sklonově náročné trati. Vlak je to zkrátka živější a takřka všude dovede využít traťové rychlosti, která se ve většině úseků pohybuje na hranici 60 či 80 km/h, s lokálními sníženími zejména v dopravnách nebo na přejezdech. V mezistaničním úseku mezi Křimovem a Rusovou vozidla využijí i maximální rychlost na této trati: 90 km/h, což je na české železniční síti zřejmě nejvyšší rychlost, povolená na trati se zjednodušeným řízením dopravy dle předpisu D3. Aktuální verze tohoto předpisu povoluje totiž maximálně 60 km/h, nicméně tam, kde byla již dříve dovolena rychlost vyšší, ji lze ponechat.

Osobní vlak dopravce DLB směr Vejprty, čekající v Chomutově na pravidelný odjezd. Na čele patrné označení linky PID S52, které zde zůstává zřejmě trvale, i když jsou vozidla nasazována na jiné linky, foto: Michal Jaroš - ŽelPageInteriér motorového vozu VT42 DLB, s patrným průhledem skrz prosklenou stěnu na stanoviště strojvůdce, foto: Michal Jaroš - ŽelPageInteriér motorových vozů včetně sedaček však zůstal původní, stejně tak informační systém, který neumí zobrazovat diakritiku a není ani jinak zcela počeštěn, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePohled skrz zadní stanoviště na dopravnu D3 Křimov. Omluvte prosím sníženou kvalitu fotografie, foto: Michal Jaroš - ŽelPageDopravna Kovářská, omluvte prosím sníženou kvalitu fotografie, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePohled na dopravnu Vejprty od Chomutova, foto: Michal Jaroš - ŽelPageStaniční budova ve Vejprtech, dříve sídlo dirigujícího dispečera, nyní se trať řídí z Chomutova. Bohužel, i zde projevují svou činnost vandalové, foto: Michal Jaroš - ŽelPageJeště jeden pohled na vlak ve Vejprtech, tentokrát ve směru od Cranzahlu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageZ vlaku jsou krásné výhledy na krušnohorskou krajinu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageZ vlaku jsou krásné výhledy na krušnohorskou krajinu, foto: Michal Jaroš - ŽelPage…a pohled z okna ještě jednou…, foto: Michal Jaroš - ŽelPage…a poslední, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Jízdní doba mezi Chomutovem a Vejprty se oproti předchozím letům zkrátila z 82 až 93 na nynějších 75 minut v obou směrech, byť možná v sezóně bude zejména u prvního ranního spoje docházet při větším množství cestujících k drobnému zpoždění. Nejednoho železničního nadšence určitě potěší možnost průhledu prosklenou zástěnou na trať a stanoviště strojvedoucího. Naopak pozorovat či fotografovat okolní působivou krajinu z otevřeného polospouštěcího okna jako třeba v Regionově již nepůjde. Podstatnějším negativem je také snížení možného počtu přepravovaných jízdních kol, především pokud bude trvale řazena pouze jedna jednotka a než dojde k její plánované modernizaci. V rámci té by podle vyjádření dopravce měly přibýt i háky na kola, zatímco doposud jsou zpravidla ponechávány na představcích nebo v malém vyhrazeném prostoru, kam se však pohodlně vejdou bicykly maximálně tři a nelze je nijak zajistit. Všechny stanice i zastávky kromě výchozích a konečných jsou v letošním jízdním řádu až na Černovice u Chomutova ve směru Chomutov vedeny jako na znamení, informační systém ve vozidle je však minimálně první víkend provozu jako na znamení nehlásil a vlaky zastavovaly ve všech stanicích a zastávkách.

Oproti minulým rokům objednatel poptal u dopravce tři páry vlaků (doposud jezdily dva), odjezdy z Chomutova jsou pravidelně v 8.10, 12.10 a 16.10, zpět z Vejprt v 10.30, 14.30 a 18.30. Dle informací z doby před propuknutím pandemie nového koronaviru se počítá s provozem vlaků až do německé pohraniční stanice Cranzahl, kde bude možnost přestupu na vlaky směr Annaberg-Buchholz nebo na historické vlaky Fichtelbergbahn.

Turistické linky DÚK

T1 - Kamenický motoráček (Česká Kamenice - Kamenický Šenov)

T2 - Vlak Českého Švýcarska a cyklovlak (Děčín hl.n. - Krásná Lípa/Rumburk - Mikulášovice dol.n.)

T3 - Zubrnický motoráček (Ústí nad Labem-Střekov - Zubrnice)

T4 - dříve Švestková dráha (Most - Litoměřice hor.n.)

T5 - Podřipský motoráček (Roudnice nad Labem - Libochovice)

T6 - Doupovská dráha (Kadaň-Prunéřov - Podbořany)

T7 - Vejprtská horská dráha (Chomutov - Vejprty)

T8 - Moldavská dráha (Ústí nad Labem/Most - Moldava v Krušných horách)

Ostatní linky

Osobní vlak Most - Moldava v Krušných horách, foto: RichardiskoJak již bylo zmíněno v úvodu, provoz turistických linek v Ústeckém kraji zahájili i ostatní dopravci. Motoráčky KŽC Doprava se tak můžete svézt z Roudnice nad Labem přes Straškov a Mšené lázně do Libochovic nebo z České Kamenice do Kamenického Šenova. Ve svých vlacích a muzeu vás jistě rád přivítá také spolek Zubrnická museální železnice a zapomenout nesmíme ani na linky Českých drah do Českého Švýcarska nebo z Mostu či Ústí nad Labem na Moldavu. Na lince T2 ve Šluknovském výběžku však zatím není provoz úplný a z důvodu aktuální výluky mezi Řetenicemi a Teplicemi v Čechách je mírně komplikovanější i spojení na Moldavu: bez omezení v podobě vlaku jezdí osobní vlaky z Mostu, přímé spěšné vlaky z Ústí nad Labem jsou vedeny až do listopadu náhradní autobusovou dopravou. Výčet turistických linek uzavírá Doupovská dráha, tedy trať z Kadaně přes Vilémov u Kadaně do Kaštic, respektive Podbořan, s odbočkou do Kadaňského Rohozce.

Vlakem nově do Oparenského údolí

Vozidlo Švestkové dráhy s informačním systémem., foto: Michal Jaroš - ŽelPageJeště v loňském roce byla v seznamu turistických linek i ta s číslem T4, tedy Švestková dráha. Na této soukromé trati, která je v majetku firmy AŽD Praha, byl však po masivní rekonstrukci s letošním jízdním řádem obnoven pravidelný každodenní provoz. Došlo k výraznému zkrácení jízdních dob a cestující se zde mohou modernizovanými vozidly svézt ve všední dny i o víkendu co jednu až dvě hodiny.

Společnost AŽD Praha ve spolupráci s Ústeckým krajem chystá letos rovněž novinku. Část vlaků Švestkové dráhy, které jezdí o víkendech jen mezi Litoměřicemi a Lovosicemi, by měla být od 6. června prodloužena z Lovosic přes zastávky Lovosice zastávka a Oparno do Chotiměře. Stanice Chotiměř se nachází na trati z Lovosic do Úpořin a Teplic. Poblíž Dobkoviček trať 097 však v roce 2013 přerušil provoz rozsáhlý sesuv půdy a vlaky tak doposud jezdily pouze v severním úseku železnice z Teplic do Radejčína. Nově zavedené spoje by měly přiblížit turistům atraktivní lokalitu Oparenského údolí a doplnit současnou náhradní autobusovou dopravu ČD, která mezi Lovosicemi a Radejčínem jezdí namísto vlaků nyní. Soupravu ani personál navíc přitom nebude dopravce potřebovat: vlak pouze namísto stání v Lovosicích zajede až do Chotiměře a opět se stihne vrátit zpět. Ještě před obnovením provozu proběhnou na devítikilometrovém úseku tratě mezi Lovosicemi a Chotiměří menší opravné práce, spočívající například v sanaci skal nebo údržbě železničního svršku. Správa železnic nedávno také uvedla, že centrální komise Ministerstva dopravy schválila záměr na obnovu této trati.

Kozí dráha má osud stále nejasný

Motorový vůz na trati 132 v úseku Kamenec - Modrá u Děčína, foto: PatrikNaopak nejasný stav panuje dlouhodobě v případu takzvané Kozí dráhy, tedy trati 132, vedoucí z Děčína přes Telnici a Krupku do Oldřichova u Duchcova. Na této dráze je provozovatelem dráhy vyhlášena dlouhodobá výluka z důvodu špatného technického stavu trati. Ačkoliv letos došlo po delší době k menším údržbovým pracím, zejména prořezávce vegetace, Správa železnic podle svých slov uvedení trati do provozuschopného stavu pro osobní dopravu neplánuje. Proti tomu stojí současné snahy dopravce KPT rail, který by tu rád provozoval víkendové vlaky a ještě v závěru zimy uváděl, že již v květnu by mohly jeho vlaky na Kozí dráhu vyjet. To se však zatím nestalo. Správa železnic své zamítavé stanovisko ke zprovoznění dráhy odůvodňuje vysokými náklady na opravu a spor mezi ní a dopravcem řešil již v zimě Drážní úřad. Nyní se dle portálu iDNES.cz společnost KPT rail obrátila v této věci na soud a další instituce. Připomeňme, že naposledy se cestující v úseku mezi Děčínem a Telnicí mohli svézt v roce 2015.

Na výlety výhodně

Logo Dopravy Ústeckého kraje, foto: Ústecký krajVe všech turistických linkách v Ústeckém kraji platí integrovaný tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK). Cestující tedy nepotřebuje ani na historické vlaky v systému žádnou speciální jízdenku a může na jeden lístek libovolně přestupovat mezi všemi objednávanými vlakovými i autobusovými spoji (s výjimkou vlaků EC, až bude jejich provoz opět obnoven). Výhodné mohou být také celodenní turistické jízdenky DÚK, kdy jízdenka pro jednoho dospělého stojí 130 korun, zlevněná jízdenka pro děti, studenty či důchodce je za 32 korun a pro libovolných 5 osob bez určení věku za 330 korun. K dispozici jsou i další varianty pro jednoho či dva rodiče s dětmi. Jízdenky DÚK prodávají všichni dopravci zapojení v systému.

Zdroje: Ústecký kraj, dopravci DÚK, iDNES.cz, Litoměřický deník, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 18.5.2020 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Reportáže Jízdní řád

More from ČR Ústecký


Registered user (gp) 
21.05.2020 (8:59)  
AW: bangle váží jako dvě plný hasičský Tatry, takže technicky se požadavek na velmi občasné projetí hasičů splní tlustějším asfaltem. Ale v kraji je asi zvykem pomocí IZS prosazovat koniny: ten ohyzdnej stožár na Jedlové si Eurotel prosadil s tím, že jinak potřeby IZS ve výběžku nepokreje. Proti tomu jsou potřeba chytřejší argumenty, než jen vyvolat zdání, že chtít těžkotonážní cyklostezku je absurdní.
19.05.2020 (7:07)  
Fotografům by se mohla hodit informace, že nasazení zapisujeme do sledovačky: http://www.sledovani.55p.cz/vyletni-vlaky_2020/
19.05.2020 (11:49)  


Díky za zajímavý odkaz :-)
18.05.2020 (17:52)  
Dálničnímu přivaděči již ustupavat nebude, ale město Děčín stále prosazuje cyklostezku, po které budou moc projet i jednotky IZS. Takže cyklostezku s únosností desítek tun na jedno vozidlo. Pokud by měl někdo zájem trať podpořit, neváhejte...

https://e-petice.cz/petice/chceme-vlaky-na-kozi-drahu.html?fbclid=IwAR02wO5apur5bVHySQwosT3LhKMKJEB1nuqaMLOAyD1aRTdwy3Ps0yhIu9Q
18.05.2020 (12:02)  
Kozí dráha má snad v jednom úseku ustouit nějakému dálničnímu přiváděči.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko