..: All news and reports :..

Prezident T. G. Masaryk při cestě na Moravu a Slovensko, foto: Český svět (1921) Jak se dnes jistě učí všechny děti ve škole, dne 7. března 1850 se v Hodoníně narodil Tomáš Masaryk, později známý pod jménem zahrnujícím i příjmení jeho manželky, tedy Tomáš Garrigue Masaryk. Jak už každý na první pohled vidí, připomínáme si tedy 170. výročí jeho narození.

Nádražní hlášení, foto: hlaseni.netPraha – Možná jste již slyšeli o záměru Správy železnic postupně během tohoto jízdního řádu zrušit všechny znělky, které se používají před, případně po nádražním hlášení a nahradit je znělkami unifikovanými, stejnými pro celou síť. Výsledkem je například konec znělky „Hvězdy jsou jak sedmikrásky nad Brnem“, která hraje, resp. hrála na hlavním nádraží v Brně. V předchozích dnech a měsících již byly odstraněny i některé další znělky, případně nejsou používány. A brzy budou zřejmě přibývat další pokud to někdo nezastaví…

Nádražní budova v Chotyni v roce 2018., foto: WikipediaChotyně — V záplavě více či méně smysluplných petic se vynořila jedna, která podle našeho názoru stojí za pozornost. Týká se zachování architektonicky i historicky cenné nádražní budovy v Chotyni na trati 089, kterou chce Správa železnic zdemolovat. Dlouhodobě nevyužívaný objekt chátrá, avšak stále je v zachránitelném stavu. Zájem o jeho pronájem, opravu a využívání má obec, v níž je objekt umístěn na dobře viditelném vyvýšeném místě a tvoří její dominantu. Nejde tedy o samoúčelnou záchranu, jako v případě staré nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Pokud si myslíte, že nádraží stojí za záchranu, můžete Chotyňským pomoci v jejich úsilí podepsáním petice. A to i v případě, že nežijete v Libereckém kraji.

460.010-2, Lužná u Vsetína - Lidečko, foto: JirkaŠ Komentář – Dne 30. prosince jsme zde na ŽelPage zveřejnili komentář „To fakt myslíte vážně, pane Čunku“, který shrnoval zkušenosti autora z prvních dnů provozu nového dopravce Arriva vlaky na Valašsku. V komentáři byly pak na adresu pana hejtmana Zlínského kraje, resp. jeho náměstka pro dopravu Ing. Pavla Botka, vzneseny dotazy vyplývající ze zkušeností autora i dalších osob. O tento komentář projevil zájem i čtrnáctideník OSŽ Obzor, který ale jeho vydání podmínil současným zveřejněním odpovědí Zlínského kraje na vznesené dotazy. Ty Obzor posléze od Ing. Pavla Botka obdržel a článek formou dotazů a odpovědí zveřejnil. Po domluvě s časopisem Obzor tedy zveřejňujeme tyto odpovědi náměstka hejtmana pro dopravu paralelně i zde na ŽelPage.

Osobní vlak z Horní Lidče do Hranic na Moravě - v dobách, kdy provoz zajišťovaly ČD, foto: IR Komentář — „Tak nám zabili České dráhy, paní Millerová“, aspoň tedy ve Zlínském kraji, chtělo by se říci spolu se Švejkem. Jenže ona to zase až taková švejkovina není. Situace je vážná a nevím, jestli snad ne i zoufalá…

810.408, 12.10.2019, Hodonín zastávka, foto: Petr Jetelina Hodonín — Pokud pravidelně sledujete dění na železnici, jistě vám neunikla provozní zajímavost na jižní Moravě. V období 22. 7. 2019 až 31. 10. 2019 byl pro osobní dopravu po více než 14 letech reaktivován dlouhodobě uzavřený hraniční přechod mezi moravským Hodonínem a slovenským městem Holíč. Stalo se tak kvůli rekonstrukci mostu přes říčku Výtržina a následnému uzavření silnice první třídy I/51 mezi těmito městy. Tato komunikace jako jediná přímo spojuje obě města a objízdná trasa přes Skalicu a Sudoměřice je trojnásobně dlouhá. Situace byla vyřešena pomocí náhradní vlakové dopravy. O tu se postarala řada 810 Českých drah z Veselí nad Moravou. Červeně zbarvený vůz tak evokoval časy pravidelného provozu.

Rozsochy, foto: Miloš StloukalPraha — V úterý 12. 11. 2019 ve 13 hodin bylo zahájeno již po třinácté slavnostní vyhlášení výsledků soutěže o titul Nejkrásnější nádraží České republiky. Setkání zástupců nádraží, která postoupila do finále, a všech pozvaných hostů se již tradičně odehrává v reprezentativních prostorách Valdštejnského paláce, sídla Senátu Parlamentu ČR. Soutěž probíhá pod záštitou předsedy Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova Miroslava Nenutila a děkana ČVUT v Praze Fakulty dopravní Pavla Hrubeše.
Letos veřejnost navrhla na titul Nejkrásnější nádraží ČR celkem 67 stanic. Do finále postoupily Božejovice, Čeladná, Čelákovice, Frýdlant nad Ostravicí, Harrachov, Kouty nad Desnou, Kynšperk nad Ohří, Rozsochy, Slezské Rudoltice a Železná Ruda-Alžbětín. Vítěze z nich opět volila veřejnost. Celkem bylo přijato 11 457 platných hlasů, 10 195 na webu a 1262 z hlasovacích archů. Losováním z hlasovacích archů byli vybráni výherci cen od partnerů soutěže Českých drah, Království železnic a dalších.

Pasivní eurobalíza Siemens, foto: SiemensČesko — Správa železniční dopravní začíná zavádět jednotné evropské zabezpečovací zařízení ETCS úrovně 2. Aktuálně oznámila zahájení instalace na čtyřech úsecích hlavních tratí kolem Prahy či přímo v jejím uzlu. První etapa, spolufinancovaná EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF), by měla vyjít na 327 720 348 Kč bez DPH, EU na ni přispěje částkou až 136 247 915 Kč. Svěřena byla společnosti AŽD Praha.

tramvaj 51, San Francisco, foto: BBvK Vlak jede do vozovny Vokovice. Kolikrát jsem jen slyšel tuto větu. A vždy jsem si v duchu dodal – no ano, vlak. Jede po kolejích, skřípe na výhybkách, poslouchá návěstidla, dodržuje jízdní řád, tak je to vlak. Paní či pánovi za pultem se neříká strojvedoucí, ale řidička či řidič, není to lokomotiva v pravém slova smyslu, a nespinká v depu, ale ve vozovně. Přesto všechno se mu ale říká vlak. Vozí především pasažéry, ale občas i nějaký ten náklad, v dřívějších dobách pak kropil ulice či pomáhal u požárů, vozil stěrk, uhlí a dokonce i nebožtíky. Umí být pěkně dlouhý a leckde se dokonce dělí o koleje s „dospělými“ soupravami, jinde se s nimi dokonce zkřížil do podoby vlakotramvají. Proč ho tedy nebrat jako vlak?

151.006-4, Lužná u Vsetína - Lidečko, foto: Duhy Komentář — Nejdříve trošku historie. Po vzniku Československa v roce 1918 národohospodáři, vojáci i dopravní odborníci konstatovali, že ČSR zdědila po Rakousku-Uhersku železniční síť (hvězdicovitě se rozbíhající od hlavního města monarchie), která nevyhovuje potřebám státu, jehož teritorium je velmi protáhlé a orientované západovýchodním směrem. Od počátku 20. let se tedy začalo s intenzivní výstavbou chybějících strategických tratí v onom západovýchodním směru, nebo strategických spojek mezi severojižně směřujícími tratěmi. Mezi tyto prioritní stavby patřila i trať Vsetín – Horní Lideč – Bylnice, která se stavěla v letech 1924–1928 a byla zprovozněná k 10. výročí republiky pod názvem Dráha presidenta Masaryka, a trať Veselí nad Moravou – Myjava – Nové Mesto nad Váhom, jejíž stavba probíhala v letech 1923–1929.

Vykolejený vůz, ilustrační foto, foto: Drážní inspekcePraha — Drážní úřad vydal v září Výroční zprávu o bezpečnosti za rok 2018. Ta je vydávána pravidelně, každý rok, aby poskytovala přehled o bezpečnosti na železnici. Během roku 2018 se celkový počet mimořádných událostí vyšplhal až na číslo 4 635. Tedy více než dvanáct MU na den. Jde ale o pokračování trendu předchozích let. Pro srovnání se v roce 2017 událo 4 648 MU a 4 142 MU v roce 2016. Zásadní informací a dobrou zprávou může být, že počet vážných nehod, kterým se zpráva převážně věnuje, meziročně poklesl o 8 %, i přesto bylo během vážných nehod zraněno 55 osob a 28 osob zemřelo.

Negrelliho viadukt z pískovcových kvádrů na Štvanici, foto: Matouš Danielka Praha — 9. června 2017 byla slavnostně zahájena rekonstrukce 1110 metrů dlouhého Negrelliho viaduktu. Ta se v současnosti pomalu blíží ke svému konci. Přesto dokončovací práce potrvají skrz termín opětovného zahájení železničního provozu 1. června 2020 (aktuální předpoklad) až do konce roku 2020 a navázat by na ně měly aktuálně připravované vestavby pod palcem hlavního města Prahy, pro které již SŽDC připraví inženýrské sítě. Mělo by se jednat o kombinaci komerčního i nekomerčního využití v podobě např. kavárny, bistra, knihovny, divadelní scény, senior klubu apod. V rámci akce Den otevřené stavby na Negrelliho viaduktu v neděli 29. září 2019 bylo možné se projít po viaduktu zhruba od místa větvení trati za autobusovým nádražím Florenc ve směru stanice Praha-Bubny na ostrov Štvanice. Na Štvanici byla připravena řada informačních stánků státních institucí souvisejících s dopravou. Zároveň bylo již po několikáté možné navštívit remorkér Beskydy. Podle informací SŽDC si akci nenechalo ujít více než 11 tisíc zájemců.

Nejkrásnější nádraží ČR, foto: AEF CZPraha — Již potřinácté hledáme nejkrásnější nádraží Česka. Hlasujte pro svého favorita na webu nebo pomocí hlasovacího archu. Hlasovat můžete až do 10. října a vybírá se opět z desíti nádraží, přičemž jedno z nich se nachází na úzkorozchodné trati. Seznam všech nominovaných železničních stanic naleznete po rozkliknutí článku v přehledné tabulce. Všem, kteří se soutěžního hlasování zúčastní, předem děkujeme!

Zdroj: Nejkrásnější nádraží ČR

Printscreen z Unisimu, foto: Jan Konrad Praha — Jan Konrad nepolevuje ve zdokonalování svých simulátorů řízení železniční dopravy, přičemž první z nich, dnes už legendární Gordikon, vyšel již v roce 1996! Jejich počet neustále roste, aktuálně dosáhl 20 (v některých případech jde o více verzí jediné tratě podle jejího reálného historického vývoje, v jiných zase více úseků jediné tratě) a všechny jsou i nadále volně k dispozici. Od druhého se jmenovaly Multikon a aktuálně dospěly k vývojové verzi 3.42. Letos ale v jejich vývoji nastal významný mezník.

Pohyb, foto: Zdeněk Šindlauer A není to pravda? K čemu by dopravci byla lokomotiva, která sice beze zbytku splňuje všechny technické, bezpečnostní, ekologické a já nevím jaké normy či předpisy, má rádoby nadpozemský design od renomovaného designerského studia, ale – nehýbe se? Taková „maličkost“ právě v případě lokomotivy, kteréžto pojmenování má původ ve slově „lokomoce“, čili „pohyb“, je dost politováníhodná. Na druhé straně, musíme si přiznat, že občas vlak postát musí. Třeba prozkoumat rozvod vnitřního stroje tříválcové lokomotivy při rychlostí 100 km/h – to by nesvedl ani ten nejlepší strojvedoucí. Kromě toho musí cestující tu a tam vystupovat a nastupovat, nebo třeba benzín se do jedoucí řady cisteren nakládá poněkud problematicky a koneckonců i ti nejlepší strojvůdci si šichty musí někdy předat, což je za jízdy trochu komplikované (nicméně jde to, jak svého času vyzkoušeli například v Anglii, když v tendru za lokomotivou zřídili úzkou průchozí chodbičku; podmínkou ovšem bylo, že engine driver & fireman nesměli být barokních postav).

1 2 3 4 5 ... 506 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2020 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 05:37
sets at 18:35
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...