..: All news and reports :..

Rozsochy, foto: Miloš StloukalPraha — V úterý 12. 11. 2019 ve 13 hodin bylo zahájeno již po třinácté slavnostní vyhlášení výsledků soutěže o titul Nejkrásnější nádraží České republiky. Setkání zástupců nádraží, která postoupila do finále, a všech pozvaných hostů se již tradičně odehrává v reprezentativních prostorách Valdštejnského paláce, sídla Senátu Parlamentu ČR. Soutěž probíhá pod záštitou předsedy Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova Miroslava Nenutila a děkana ČVUT v Praze Fakulty dopravní Pavla Hrubeše.
Letos veřejnost navrhla na titul Nejkrásnější nádraží ČR celkem 67 stanic. Do finále postoupily Božejovice, Čeladná, Čelákovice, Frýdlant nad Ostravicí, Harrachov, Kouty nad Desnou, Kynšperk nad Ohří, Rozsochy, Slezské Rudoltice a Železná Ruda-Alžbětín. Vítěze z nich opět volila veřejnost. Celkem bylo přijato 11 457 platných hlasů, 10 195 na webu a 1262 z hlasovacích archů. Losováním z hlasovacích archů byli vybráni výherci cen od partnerů soutěže Českých drah, Království železnic a dalších.

Pasivní eurobalíza Siemens, foto: SiemensČesko — Správa železniční dopravní začíná zavádět jednotné evropské zabezpečovací zařízení ETCS úrovně 2. Aktuálně oznámila zahájení instalace na čtyřech úsecích hlavních tratí kolem Prahy či přímo v jejím uzlu. První etapa, spolufinancovaná EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF), by měla vyjít na 327 720 348 Kč bez DPH, EU na ni přispěje částkou až 136 247 915 Kč. Svěřena byla společnosti AŽD Praha.

tramvaj 51, San Francisco, foto: BBvK Vlak jede do vozovny Vokovice. Kolikrát jsem jen slyšel tuto větu. A vždy jsem si v duchu dodal – no ano, vlak. Jede po kolejích, skřípe na výhybkách, poslouchá návěstidla, dodržuje jízdní řád, tak je to vlak. Paní či pánovi za pultem se neříká strojvedoucí, ale řidička či řidič, není to lokomotiva v pravém slova smyslu, a nespinká v depu, ale ve vozovně. Přesto všechno se mu ale říká vlak. Vozí především pasažéry, ale občas i nějaký ten náklad, v dřívějších dobách pak kropil ulice či pomáhal u požárů, vozil stěrk, uhlí a dokonce i nebožtíky. Umí být pěkně dlouhý a leckde se dokonce dělí o koleje s „dospělými“ soupravami, jinde se s nimi dokonce zkřížil do podoby vlakotramvají. Proč ho tedy nebrat jako vlak?

151.006-4, Lužná u Vsetína - Lidečko, foto: Duhy Komentář — Nejdříve trošku historie. Po vzniku Československa v roce 1918 národohospodáři, vojáci i dopravní odborníci konstatovali, že ČSR zdědila po Rakousku-Uhersku železniční síť (hvězdicovitě se rozbíhající od hlavního města monarchie), která nevyhovuje potřebám státu, jehož teritorium je velmi protáhlé a orientované západovýchodním směrem. Od počátku 20. let se tedy začalo s intenzivní výstavbou chybějících strategických tratí v onom západovýchodním směru, nebo strategických spojek mezi severojižně směřujícími tratěmi. Mezi tyto prioritní stavby patřila i trať Vsetín – Horní Lideč – Bylnice, která se stavěla v letech 1924–1928 a byla zprovozněná k 10. výročí republiky pod názvem Dráha presidenta Masaryka, a trať Veselí nad Moravou – Myjava – Nové Mesto nad Váhom, jejíž stavba probíhala v letech 1923–1929.

Vykolejený vůz, ilustrační foto, foto: Drážní inspekcePraha — Drážní úřad vydal v září Výroční zprávu o bezpečnosti za rok 2018. Ta je vydávána pravidelně, každý rok, aby poskytovala přehled o bezpečnosti na železnici. Během roku 2018 se celkový počet mimořádných událostí vyšplhal až na číslo 4 635. Tedy více než dvanáct MU na den. Jde ale o pokračování trendu předchozích let. Pro srovnání se v roce 2017 událo 4 648 MU a 4 142 MU v roce 2016. Zásadní informací a dobrou zprávou může být, že počet vážných nehod, kterým se zpráva převážně věnuje, meziročně poklesl o 8 %, i přesto bylo během vážných nehod zraněno 55 osob a 28 osob zemřelo.

Negrelliho viadukt z pískovcových kvádrů na Štvanici, foto: Matouš Danielka Praha — 9. června 2017 byla slavnostně zahájena rekonstrukce 1110 metrů dlouhého Negrelliho viaduktu. Ta se v současnosti pomalu blíží ke svému konci. Přesto dokončovací práce potrvají skrz termín opětovného zahájení železničního provozu 1. června 2020 (aktuální předpoklad) až do konce roku 2020 a navázat by na ně měly aktuálně připravované vestavby pod palcem hlavního města Prahy, pro které již SŽDC připraví inženýrské sítě. Mělo by se jednat o kombinaci komerčního i nekomerčního využití v podobě např. kavárny, bistra, knihovny, divadelní scény, senior klubu apod. V rámci akce Den otevřené stavby na Negrelliho viaduktu v neděli 29. září 2019 bylo možné se projít po viaduktu zhruba od místa větvení trati za autobusovým nádražím Florenc ve směru stanice Praha-Bubny na ostrov Štvanice. Na Štvanici byla připravena řada informačních stánků státních institucí souvisejících s dopravou. Zároveň bylo již po několikáté možné navštívit remorkér Beskydy. Podle informací SŽDC si akci nenechalo ujít více než 11 tisíc zájemců.

Nejkrásnější nádraží ČR, foto: AEF CZPraha — Již potřinácté hledáme nejkrásnější nádraží Česka. Hlasujte pro svého favorita na webu nebo pomocí hlasovacího archu. Hlasovat můžete až do 10. října a vybírá se opět z desíti nádraží, přičemž jedno z nich se nachází na úzkorozchodné trati. Seznam všech nominovaných železničních stanic naleznete po rozkliknutí článku v přehledné tabulce. Všem, kteří se soutěžního hlasování zúčastní, předem děkujeme!

Zdroj: Nejkrásnější nádraží ČR

Printscreen z Unisimu, foto: Jan Konrad Praha — Jan Konrad nepolevuje ve zdokonalování svých simulátorů řízení železniční dopravy, přičemž první z nich, dnes už legendární Gordikon, vyšel již v roce 1996! Jejich počet neustále roste, aktuálně dosáhl 20 (v některých případech jde o více verzí jediné tratě podle jejího reálného historického vývoje, v jiných zase více úseků jediné tratě) a všechny jsou i nadále volně k dispozici. Od druhého se jmenovaly Multikon a aktuálně dospěly k vývojové verzi 3.42. Letos ale v jejich vývoji nastal významný mezník.

Pohyb, foto: Zdeněk Šindlauer A není to pravda? K čemu by dopravci byla lokomotiva, která sice beze zbytku splňuje všechny technické, bezpečnostní, ekologické a já nevím jaké normy či předpisy, má rádoby nadpozemský design od renomovaného designerského studia, ale – nehýbe se? Taková „maličkost“ právě v případě lokomotivy, kteréžto pojmenování má původ ve slově „lokomoce“, čili „pohyb“, je dost politováníhodná. Na druhé straně, musíme si přiznat, že občas vlak postát musí. Třeba prozkoumat rozvod vnitřního stroje tříválcové lokomotivy při rychlostí 100 km/h – to by nesvedl ani ten nejlepší strojvedoucí. Kromě toho musí cestující tu a tam vystupovat a nastupovat, nebo třeba benzín se do jedoucí řady cisteren nakládá poněkud problematicky a koneckonců i ti nejlepší strojvůdci si šichty musí někdy předat, což je za jízdy trochu komplikované (nicméně jde to, jak svého času vyzkoušeli například v Anglii, když v tendru za lokomotivou zřídili úzkou průchozí chodbičku; podmínkou ovšem bylo, že engine driver & fireman nesměli být barokních postav).

lokomotiva Deutz, foto: Hroch Zbýšov — Regionální úzkorozchodná železnice o.p.s. a Muzeum průmyslových železnic si Vás dovolují pozvat na Cyrilometodějské jízdy na úzkorozchodné dráze Zastávka - Zbýšov dne 5. 7. 2019. Od 10 do 18 hodin budou jezdit výletní vlaky vedené nejen parní lokomotivou, ale také nově opravenou unikátní motorovou lokomotivou Deutz OMZ 122f, pro kterou budou tyto jízdy premiérové. V čele vlaků se vystřídají i další historické motorové lokomotivy ze sbírek Muzea.

28.6.2019 - 18:00 - Další Desira Mainline pro GySEV

GySEV Siemens Desiro Mainline; zdroj: Wikimedia, foto: Pan Peter12 Šoproň — Dopravce GySEV, částečně vlastněný Maďarskem, částečně Rakouskem a částečně rakouskými dráhami, provozuje moderní elektrické jednotky Siemens Desiro Mainline již od roku 2016. Pět souprav, nasazovaných v relaci Bratislava – Vídeň – Šoproň – Deutschkreuz a zpět, pak nově doplní další tři jednotky, které navýší kapacitu současných a často i přetěžovaných spojů této linky, vedených stejnými soupravami. Vozidla o kapacitě 259 cestujících jsou téměř shodná s jednotkami Cityjet ÖBB, které se odlišují prakticky pouze jiným vlastníkem a barevným provedením, a na uvedenou trasu jsou nasazovány také. Zatímco GySEV tak bude mít nejpozději do dvou let 8 elektrických jednotek Ventus, jak jsou u tohoto dopravce Desira Mainline přezdívána, ÖBB podepsaly rámcovou smlouvu na dodání až dvou set těchto jednotek různých konfigurací a většina z nich je již v pravidelném provozu.

Zdroj: RailColor

vozidla bwegt, foto: bwegt Stuttgart — Část provozu regionální dopravy v třetí největší spolkové zemi Německa, zvané Bádensko-Württembersko, převzaly k 9. červnu od DB Regio dva alternativní dopravci. Jde o společnosti Go-Ahead a Abellio, které nově zajišťují provoz linek Stuttgart – Aalen/Karlsruhe/Würzburg (Go-Ahead) a Stuttgart – Bruchsal/Heidelberg/Singen (Abellio). Společnost Go-Ahead je britským soukromým dopravcem, donedávna operujícím v autobusové a železniční dopravě pouze na území Velké Británie a severní Ameriky, Abellio je dceřinnou společností Nizozemských drah. Zatímco Abellio stále operuje pouze na území Německa (vyjma okolí Stuttgartu také v Porýní a okolo Lipska), Go-Ahead je již pár let skutečně globálním hráčem, neboť krom Německa uspěl také v Singapuru a v Norsku.

Koege Nord, foto: Atkins Kodaň – Zatímco podoba české sítě vysokorychlostních tratí ještě stále není zcela přesná a hlasy o tom, že Česko je na vysokorychlostní tratě příliš malé, neutichají, v Dánsku byla dokončena první část tamní vysokorychlostní sítě. Úsek Kodaň – Ringsted, projektovaný na rychlost 250 km/h, byl oficiálně uveden do provozu dánským princem Frederikem dne 31. května letošního roku. Práce na šedesátikilometrovém úseku započaly v roce 2010 a celkové náklady na stavbu činí 10 miliard dánských korun. Účelem tratě je nejen zlepšit spojení hlavního města s Jutským poloostrovem, ale také uvolnit dnes již přetížený souběžný úsek Kodaň – Roskilde. Trať je určena pro smíšený provoz a ačkoliv měla být již zabezpečena systémem ETCS Level 2, kvůli opožděné implementaci ETCS je vybavena standardním dánským zabezpečovacím zařízením.

Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vanting Ostrava (aktualizováno) – Zatímco loňský veletrh Czech Raildays mnoho drážních novinek nepředstavil, ten letošní je toho opakem. Na jubilejním dvacátém ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb se letos sešlo hned několik premiér, které způsobí menší či větší revoluci na kolejích. Ať už jde o prototyp unifikované a velmi elegantní modernizace vozů řady Bdmtee, další variantu modernizace motorové jednotky RegioSprinter, první hybridní lokomotivu z CZ LOKO anebo moderní motorovou lokomotivu řady 744 pro ČD Cargo, letošní ročník je zajímavými exponáty opravdu nabitý a mnoho vystavených vozidel stojí za podrobnější popis. Ten tak najdete v dalších odstavcích tohoto článku.

nightjet WLABmz, foto: Adam Vanting Švýcarsko — Švýcarské dráhy (SBB CFF FFS) zvažují na základě politického tlaku a rostoucích obav o životní prostředí znovuzavedení svých nočních vlaků. Hovořil o tom vedoucí divize mezinárodní osobní dopravy, pan Armin Weber. „Vnímáme poptávku po tomto druhu spojení a zjišťujeme, zda a kam můžeme nové noční spoje zavést. Jistě budeme potřebovat také nová vozidla pro expanzi. Těch lze dosáhnout v horizontu dvou až tří let,“ vysvětlil Weber. Švýcarsko ale není jediná země, která pociťuje, že zrušení sítě nočních vlaků nebylo příliš perspektivní rozhodnutí. Kromě Švédska, které nad zavedením nových mezinárodních nočních spojů zvažuje již delší dobu, mají o noční spoje zájem i nizozemské železnice.

1 2 3 4 5 ... 505 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2019 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:20
sets at 16:13
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...