..: All news and reports :..

Negrelliho viadukt z pískovcových kvádrů na Štvanici, foto: Matouš Danielka Praha — 9. června 2017 byla slavnostně zahájena rekonstrukce 1110 metrů dlouhého Negrelliho viaduktu. Ta se v současnosti pomalu blíží ke svému konci. Přesto dokončovací práce potrvají skrz termín opětovného zahájení železničního provozu 1. června 2020 (aktuální předpoklad) až do konce roku 2020 a navázat by na ně měly aktuálně připravované vestavby pod palcem hlavního města Prahy, pro které již SŽDC připraví inženýrské sítě. Mělo by se jednat o kombinaci komerčního i nekomerčního využití v podobě např. kavárny, bistra, knihovny, divadelní scény, senior klubu apod. V rámci akce Den otevřené stavby na Negrelliho viaduktu v neděli 29. září 2019 bylo možné se projít po viaduktu zhruba od místa větvení trati za autobusovým nádražím Florenc ve směru stanice Praha-Bubny na ostrov Štvanice. Na Štvanici byla připravena řada informačních stánků státních institucí souvisejících s dopravou. Zároveň bylo již po několikáté možné navštívit remorkér Beskydy. Podle informací SŽDC si akci nenechalo ujít více než 11 tisíc zájemců.

Nejkrásnější nádraží ČR, foto: AEF CZPraha — Již potřinácté hledáme nejkrásnější nádraží Česka. Hlasujte pro svého favorita na webu nebo pomocí hlasovacího archu. Hlasovat můžete až do 10. října a vybírá se opět z desíti nádraží, přičemž jedno z nich se nachází na úzkorozchodné trati. Seznam všech nominovaných železničních stanic naleznete po rozkliknutí článku v přehledné tabulce. Všem, kteří se soutěžního hlasování zúčastní, předem děkujeme!

Zdroj: Nejkrásnější nádraží ČR

Printscreen z Unisimu, foto: Jan Konrad Praha — Jan Konrad nepolevuje ve zdokonalování svých simulátorů řízení železniční dopravy, přičemž první z nich, dnes už legendární Gordikon, vyšel již v roce 1996! Jejich počet neustále roste, aktuálně dosáhl 20 (v některých případech jde o více verzí jediné tratě podle jejího reálného historického vývoje, v jiných zase více úseků jediné tratě) a všechny jsou i nadále volně k dispozici. Od druhého se jmenovaly Multikon a aktuálně dospěly k vývojové verzi 3.42. Letos ale v jejich vývoji nastal významný mezník.

Pohyb, foto: Zdeněk Šindlauer A není to pravda? K čemu by dopravci byla lokomotiva, která sice beze zbytku splňuje všechny technické, bezpečnostní, ekologické a já nevím jaké normy či předpisy, má rádoby nadpozemský design od renomovaného designerského studia, ale – nehýbe se? Taková „maličkost“ právě v případě lokomotivy, kteréžto pojmenování má původ ve slově „lokomoce“, čili „pohyb“, je dost politováníhodná. Na druhé straně, musíme si přiznat, že občas vlak postát musí. Třeba prozkoumat rozvod vnitřního stroje tříválcové lokomotivy při rychlostí 100 km/h – to by nesvedl ani ten nejlepší strojvedoucí. Kromě toho musí cestující tu a tam vystupovat a nastupovat, nebo třeba benzín se do jedoucí řady cisteren nakládá poněkud problematicky a koneckonců i ti nejlepší strojvůdci si šichty musí někdy předat, což je za jízdy trochu komplikované (nicméně jde to, jak svého času vyzkoušeli například v Anglii, když v tendru za lokomotivou zřídili úzkou průchozí chodbičku; podmínkou ovšem bylo, že engine driver & fireman nesměli být barokních postav).

lokomotiva Deutz, foto: Hroch Zbýšov — Regionální úzkorozchodná železnice o.p.s. a Muzeum průmyslových železnic si Vás dovolují pozvat na Cyrilometodějské jízdy na úzkorozchodné dráze Zastávka - Zbýšov dne 5. 7. 2019. Od 10 do 18 hodin budou jezdit výletní vlaky vedené nejen parní lokomotivou, ale také nově opravenou unikátní motorovou lokomotivou Deutz OMZ 122f, pro kterou budou tyto jízdy premiérové. V čele vlaků se vystřídají i další historické motorové lokomotivy ze sbírek Muzea.

28.6.2019 - 18:00 - Další Desira Mainline pro GySEV

GySEV Siemens Desiro Mainline; zdroj: Wikimedia, foto: Pan Peter12 Šoproň — Dopravce GySEV, částečně vlastněný Maďarskem, částečně Rakouskem a částečně rakouskými dráhami, provozuje moderní elektrické jednotky Siemens Desiro Mainline již od roku 2016. Pět souprav, nasazovaných v relaci Bratislava – Vídeň – Šoproň – Deutschkreuz a zpět, pak nově doplní další tři jednotky, které navýší kapacitu současných a často i přetěžovaných spojů této linky, vedených stejnými soupravami. Vozidla o kapacitě 259 cestujících jsou téměř shodná s jednotkami Cityjet ÖBB, které se odlišují prakticky pouze jiným vlastníkem a barevným provedením, a na uvedenou trasu jsou nasazovány také. Zatímco GySEV tak bude mít nejpozději do dvou let 8 elektrických jednotek Ventus, jak jsou u tohoto dopravce Desira Mainline přezdívána, ÖBB podepsaly rámcovou smlouvu na dodání až dvou set těchto jednotek různých konfigurací a většina z nich je již v pravidelném provozu.

Zdroj: RailColor

vozidla bwegt, foto: bwegt Stuttgart — Část provozu regionální dopravy v třetí největší spolkové zemi Německa, zvané Bádensko-Württembersko, převzaly k 9. červnu od DB Regio dva alternativní dopravci. Jde o společnosti Go-Ahead a Abellio, které nově zajišťují provoz linek Stuttgart – Aalen/Karlsruhe/Würzburg (Go-Ahead) a Stuttgart – Bruchsal/Heidelberg/Singen (Abellio). Společnost Go-Ahead je britským soukromým dopravcem, donedávna operujícím v autobusové a železniční dopravě pouze na území Velké Británie a severní Ameriky, Abellio je dceřinnou společností Nizozemských drah. Zatímco Abellio stále operuje pouze na území Německa (vyjma okolí Stuttgartu také v Porýní a okolo Lipska), Go-Ahead je již pár let skutečně globálním hráčem, neboť krom Německa uspěl také v Singapuru a v Norsku.

Koege Nord, foto: Atkins Kodaň – Zatímco podoba české sítě vysokorychlostních tratí ještě stále není zcela přesná a hlasy o tom, že Česko je na vysokorychlostní tratě příliš malé, neutichají, v Dánsku byla dokončena první část tamní vysokorychlostní sítě. Úsek Kodaň – Ringsted, projektovaný na rychlost 250 km/h, byl oficiálně uveden do provozu dánským princem Frederikem dne 31. května letošního roku. Práce na šedesátikilometrovém úseku započaly v roce 2010 a celkové náklady na stavbu činí 10 miliard dánských korun. Účelem tratě je nejen zlepšit spojení hlavního města s Jutským poloostrovem, ale také uvolnit dnes již přetížený souběžný úsek Kodaň – Roskilde. Trať je určena pro smíšený provoz a ačkoliv měla být již zabezpečena systémem ETCS Level 2, kvůli opožděné implementaci ETCS je vybavena standardním dánským zabezpečovacím zařízením.

Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vanting Ostrava (aktualizováno) – Zatímco loňský veletrh Czech Raildays mnoho drážních novinek nepředstavil, ten letošní je toho opakem. Na jubilejním dvacátém ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb se letos sešlo hned několik premiér, které způsobí menší či větší revoluci na kolejích. Ať už jde o prototyp unifikované a velmi elegantní modernizace vozů řady Bdmtee, další variantu modernizace motorové jednotky RegioSprinter, první hybridní lokomotivu z CZ LOKO anebo moderní motorovou lokomotivu řady 744 pro ČD Cargo, letošní ročník je zajímavými exponáty opravdu nabitý a mnoho vystavených vozidel stojí za podrobnější popis. Ten tak najdete v dalších odstavcích tohoto článku.

nightjet WLABmz, foto: Adam Vanting Švýcarsko — Švýcarské dráhy (SBB CFF FFS) zvažují na základě politického tlaku a rostoucích obav o životní prostředí znovuzavedení svých nočních vlaků. Hovořil o tom vedoucí divize mezinárodní osobní dopravy, pan Armin Weber. „Vnímáme poptávku po tomto druhu spojení a zjišťujeme, zda a kam můžeme nové noční spoje zavést. Jistě budeme potřebovat také nová vozidla pro expanzi. Těch lze dosáhnout v horizontu dvou až tří let,“ vysvětlil Weber. Švýcarsko ale není jediná země, která pociťuje, že zrušení sítě nočních vlaků nebylo příliš perspektivní rozhodnutí. Kromě Švédska, které nad zavedením nových mezinárodních nočních spojů zvažuje již delší dobu, mají o noční spoje zájem i nizozemské železnice.

Desira společnosti SBS, foto: Adam Vanting Sasko — Zatímco na různých místech střední Evropy je železniční osobní doprava provozována letos naposledy, jinde se naopak po mnoha letech dočkala svého obnovení. Mezi takové tratě patří třeba lužická Seenlandbahn, spojnice měst Kamenz a Senftenberg, kde bude o sobotách od 6. července do 17. srpna obnoven provoz dvěma páry spojů v obou směrech. Obnovení provozu po této trati vzešlo z iniciativy pana Harryho Habela, starosty města Bernsdorf, ležícího na trati. Spoje, zajišťované jednotkou 642 (Desiro) společnosti Städtebahn Sachsen, budou z drážďanského hlavního nádraží odjíždět v 9.02 a ve 14.02, do Senftenbergu dorazí v 10.25 a v 15.25 a na cestu zpět se vydají v 11.15 a v 16.15, s příjezdem do stanice Dresden Hbf v 12.42 a 17.46, úplný jízdní řád je uveden zde.

Bmnopuz.021 PKP Intercity, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Varšava — Výrazná obnova vozového parku polských dálkových vlaků, probíhající v posledních několika letech, se již v řazení většiny spojů projevila. I přesto dopravce PKPIC nepolevil tempo a pokračuje v dalších objednávkách na nové či modernizované osobní vozy. Po podepsání smlouvy v únoru 2018 se společností H. Cegielski – FPS Poznań o dodání 55 nových osobních vozů pro mezinárodní a vnitrostátní dálkové spoje Express InterCity došlo koncem května letošního roku k podepsání opce, čítající dalších 26 vozů. Ačkoliv i dnes dopravce disponuje několika stovkami moderních klimatizovaných vozů konstrukce UIC-Z, zmíněnou dodávkou včetně opce bude jeho vozový park rozšířen o dalších sedm oddílových vozů první třídy, po 27 vozech druhé třídy v uspořádání velkoprostorovém a oddílovém a po deseti velkoprostorových vozech druhé třídy s prostorem pro přepravu jízdních kol a pro přepravu invalidních cestujících na vozíku.

851032_Polkovice, foto: Michal Boček Tovačov – Krátká spojnice dvou hanáckých měst, železniční trať Kojetín – Tovačov, přišla o pravidelné osobní vlaky už v roce 1981. Ačkoliv snaha o obnovení pravidelného provozu proběhla již v roce 1995, ke skutečným činům dojde teprve letos. Na základě společné deklarace města Tovačov, Mikroregionu Střední Haná, společnosti GOLDBECK Prefabeton s.r.o a spolku Kroměřížská dráha dojde k zavedení pravidelných (prozatím pouze sobotních) spojů, provozovaných od konce června do konce srpna v trase Kroměříž – Kojetín – Tovačov a zpět. Akce zvaná „Hanácké léto na kolejích“ má za cíl nejen propojit turisticky atraktivní oblast střední Hané, ale také cestujícím dopřát jízdu v historických motorových vozech, které budou na zmíněné spoje nasazeny.

20.6.2019 - 6:00 - Končí vlak Zdolbuniv – Chełm

620M UŽ, foto: UŽ Polsko/Ukrajina — Ne všechna nově zavedená železniční spojení slaví úspěch. Od 18. června letošního roku došlo ke zrušení denního rychlíku v trase Zdolbuniv – Kovel – Chełm a zpět. Stalo se tak i přesto, že v loňském roce byl naopak provoz této linky před letními prázdninami posílen druhým párem vlaků v trase Kovel – Chełm a zpět. Není známo, zda za zrušení spoje může prudce vzrůstající počet autobusových linek mezi Polskem a Ukrajinou a z toho plynoucí malý zájem cestujících o toto spojení, nicméně požadavek na zrušení údajně vzešel z ukrajinské strany a potvrdil jej i dopravce vlaku po polském území, společnost PKP InterCity. V letošním roce byl pár spojů provozován od úterka do neděle a jeho zrušení znamená konec železničního spojení Rovenské a Volyňské oblasti z Polskem, neboť noční rychlík Kyjev – Varšava, vedený po stejné trati, projíždí celý úsek své trasy na území Ukrajiny bez zastavení.

Zdroj: Rynek Kolejowy

Bmeer / logo ZSSK, Blonski nátěr, foto: GeorgoVýchodní Slovensko – S příchodem měsíce června přichází každoroční velká změna grafikonu vlakové dopravy, která na Slovensku přináší tradičně zásadnější novinky než samotný nový grafikon, který vstupuje v platnost v prosinci. Výjimkou není ani letošní rok. V následujícím textu si představíme nejvýznamnější změny, které vstoupily v platnost ode dne 9.6.2019. Na začátek můžeme uvést, že půjde o obnovení pravidelného provozu na hned třech tratích, jednom hraničním přechodu a již dříve avizované zavedení nových mezistátních rychlíků na Ukrajinu. Cestující z Čech do Bratislavy pak získají zcela nové rychlé spojení, které především v posledních letech velmi chybělo.

1 2 3 4 5 ... 505 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2019 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:24
sets at 18:09
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...