..: All news and reports :..

Desira společnosti SBS, foto: Adam Vanting Sasko — Zatímco na různých místech střední Evropy je železniční osobní doprava provozována letos naposledy, jinde se naopak po mnoha letech dočkala svého obnovení. Mezi takové tratě patří třeba lužická Seenlandbahn, spojnice měst Kamenz a Senftenberg, kde bude o sobotách od 6. července do 17. srpna obnoven provoz dvěma páry spojů v obou směrech. Obnovení provozu po této trati vzešlo z iniciativy pana Harryho Habela, starosty města Bernsdorf, ležícího na trati. Spoje, zajišťované jednotkou 642 (Desiro) společnosti Städtebahn Sachsen, budou z drážďanského hlavního nádraží odjíždět v 9.02 a ve 14.02, do Senftenbergu dorazí v 10.25 a v 15.25 a na cestu zpět se vydají v 11.15 a v 16.15, s příjezdem do stanice Dresden Hbf v 12.42 a 17.46, úplný jízdní řád je uveden zde.

Bmnopuz.021 PKP Intercity, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Varšava — Výrazná obnova vozového parku polských dálkových vlaků, probíhající v posledních několika letech, se již v řazení většiny spojů projevila. I přesto dopravce PKPIC nepolevil tempo a pokračuje v dalších objednávkách na nové či modernizované osobní vozy. Po podepsání smlouvy v únoru 2018 se společností H. Cegielski – FPS Poznań o dodání 55 nových osobních vozů pro mezinárodní a vnitrostátní dálkové spoje Express InterCity došlo koncem května letošního roku k podepsání opce, čítající dalších 26 vozů. Ačkoliv i dnes dopravce disponuje několika stovkami moderních klimatizovaných vozů konstrukce UIC-Z, zmíněnou dodávkou včetně opce bude jeho vozový park rozšířen o dalších sedm oddílových vozů první třídy, po 27 vozech druhé třídy v uspořádání velkoprostorovém a oddílovém a po deseti velkoprostorových vozech druhé třídy s prostorem pro přepravu jízdních kol a pro přepravu invalidních cestujících na vozíku.

851032_Polkovice, foto: Michal Boček Tovačov – Krátká spojnice dvou hanáckých měst, železniční trať Kojetín – Tovačov, přišla o pravidelné osobní vlaky už v roce 1981. Ačkoliv snaha o obnovení pravidelného provozu proběhla již v roce 1995, ke skutečným činům dojde teprve letos. Na základě společné deklarace města Tovačov, Mikroregionu Střední Haná, společnosti GOLDBECK Prefabeton s.r.o a spolku Kroměřížská dráha dojde k zavedení pravidelných (prozatím pouze sobotních) spojů, provozovaných od konce června do konce srpna v trase Kroměříž – Kojetín – Tovačov a zpět. Akce zvaná „Hanácké léto na kolejích“ má za cíl nejen propojit turisticky atraktivní oblast střední Hané, ale také cestujícím dopřát jízdu v historických motorových vozech, které budou na zmíněné spoje nasazeny.

20.6.2019 - 6:00 - Končí vlak Zdolbuniv – Chełm

620M UŽ, foto: UŽ Polsko/Ukrajina — Ne všechna nově zavedená železniční spojení slaví úspěch. Od 18. června letošního roku došlo ke zrušení denního rychlíku v trase Zdolbuniv – Kovel – Chełm a zpět. Stalo se tak i přesto, že v loňském roce byl naopak provoz této linky před letními prázdninami posílen druhým párem vlaků v trase Kovel – Chełm a zpět. Není známo, zda za zrušení spoje může prudce vzrůstající počet autobusových linek mezi Polskem a Ukrajinou a z toho plynoucí malý zájem cestujících o toto spojení, nicméně požadavek na zrušení údajně vzešel z ukrajinské strany a potvrdil jej i dopravce vlaku po polském území, společnost PKP InterCity. V letošním roce byl pár spojů provozován od úterka do neděle a jeho zrušení znamená konec železničního spojení Rovenské a Volyňské oblasti z Polskem, neboť noční rychlík Kyjev – Varšava, vedený po stejné trati, projíždí celý úsek své trasy na území Ukrajiny bez zastavení.

Zdroj: Rynek Kolejowy

Bmeer / logo ZSSK, Blonski nátěr, foto: GeorgoVýchodní Slovensko – S příchodem měsíce června přichází každoroční velká změna grafikonu vlakové dopravy, která na Slovensku přináší tradičně zásadnější novinky než samotný nový grafikon, který vstupuje v platnost v prosinci. Výjimkou není ani letošní rok. V následujícím textu si představíme nejvýznamnější změny, které vstoupily v platnost ode dne 9.6.2019. Na začátek můžeme uvést, že půjde o obnovení pravidelného provozu na hned třech tratích, jednom hraničním přechodu a již dříve avizované zavedení nových mezistátních rychlíků na Ukrajinu. Cestující z Čech do Bratislavy pak získají zcela nové rychlé spojení, které především v posledních letech velmi chybělo.

Vůz řady B249, foto: Aleš Petrovský Bohumín/Polsko – I letos si dopravce PKP Intercity, provozující dálkové spoje v Polsku, vypůjčí osobní vozy od Českých drah. Oproti dřívějším pronájmům ale bude vozů více, neboť dlouhodobé investice do vozového parku polských drah se ještě stále dostatečně neprojevují. Kromě řady B249, která letní sezónu v Polsku zachraňuje již pátým rokem, budou letos poprvé na nočních vlacích k Baltskému moři nasazeny také vozy první třídy řady A149 a vozy se služebním prostorem řady BDs449, upravené pro přepravu jízdních kol. Celkem se pronájem týká šedesáti vozů, které budou nasazeny také na několik párů denních spojů.

obrázek 1, foto: Zdeněk ŠindlauerV životě by mne nenapadlo, že se jednou dám do řeči se strojvůdcem, jenž východoněmeckými „nulajedničkami“ vozíval parní expresy mezi Berlínem a Drážďany. Natož abych věřil, že jednoho krásného dne já sám se svou „Ludmillou“ u nějaké Böhly vyhlásím válku patnácti vozům a pěti promilím. Všechny moje všelijaké drážní zkoušky už dávno propadly a nové bych už nejspíš neudělal, protože coby mírně vymačkaný daňový poplatník se pokorně podřizuji faktu, že ještě aspoň trefím do práce a že si vzpomenu, co tam mám dělat. Na druhé straně ovšem jsa protřelým občanem, který s nejedním úředním šimlem dokáže pěkně vyběhnout (existuje lidovější a mnohem přesnější slovesný tvar, ale – Mirek Dušín ho taky nepoužíval), přece jen jsem nakonec za ten kontrolér usedl a jel. To by v tom byl čert, aby to „Ludmilla“ nedala!

Vizualizace vlaku RJ do Hradce nad Moravicí, foto: Tomáš PospíšilPraha – Společnost RegioJet před pár dny odhalila své záměry pro nadcházející grafikon. Většina komerčních spojů zůstane stejná, dokonce už od června by se mělo začít jezdit do Českých Budějovic, přibydou také nové dotované linky. Jedna informace však vyčnívá nad všechny ostatní – večerní RJ 1013, který dosud končil v Opavě, bude prodloužen do Hradce nad Moravicí! Ranní spoj RJ 1000, dosud výchozí z Opavy, pak bude začínat také v této stanici.

Foto Regiojet Bratislava - Soukromý dopravce RegioJet v pondělí v tiskové zprávě oznámil, že v souvislosti s hokejovým mistrovstvím světa v Bratislavě a Košicích vypraví pro fanoušky zvláštní vlaky. Se stejným záměrem přišly už dříve České dráhy, které pro hokejové fanoušky připravily balíčky obsahující vstupenky na české zápasy a zpáteční jízdenku, nicméně spoje státního dopravce jsou už beznadějně vyprodané, zůstaly pouze samotné jízdenky bez vstupenek. Díky soukromému dopravci se tak naskytla další, a zároveň také levnější možnost, jak se po hokejovém utkání pohodlně dostat z Bratislavy domů. To však jen v případě, že jste si včas zajistili vlastní vstupenku, ty totiž RegioJet nenabízí.

Jednotka Stadler Flirt po příjezdu do Letohradu, foto: Matouš Danielka Pardubice — Společnost Leo Express se v sobotu 5. ledna 2019 představila veřejnosti v Letohradu, Lichkově a Jablonném nad Orlicí. Přivezla jednu ze svých jednotek Stadler Flirt, nabídla prohlídku vlaku, konzultace se svými zaměstnanci, i svezení ve vlaku. Trať 024 se stala cílem dopravce na základě uzavřené smlouvy mezi Pardubickým krajem a společností Leo Express Tenders. Společnost se ve smlouvě zavázala k provozování regionální železniční dopravy na tratích 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka – Hanušovice po dobu 10 let za částku přibližně 3,5 miliardy korun. Kontrakt byl uzavřen napřímo, bez výběrového řízení a provoz má být zahájen již v prosinci letošního roku, kdy končí Českým drahám desetiletá smlouva. V Pardubickém kraji jde o vůbec první soukromou společnost, která bude zajišťovat železniční dopravu v závazku veřejné služby. Podle slov krajských zástupců nabídl dopravce lepší vozidla, než současné České dráhy s motorovými vozy řady 810. Dopravce nabídl nízkopodlažní motorové jednotky Alstom Coradia Lint.

Po nádherné lokálce z Mladé Boleslavi do Staré Paky jezdí jen malé osobní vlaky. Pouze mezi Sobotkou a Libuní zpestřuje provoz „velký vlak“, sobotní Sp 1824/5 Humprecht do Hradce Králové. Zde ve výlukovém řazení před Libošovicemi s katrem 854.005 , foto: Pavel Šturm Praha — Milí čtenáři a příznivci, třinácté vydání kalendáře dalo našemu týmu pořádně zabrat a do sídla spolku dorazilo až včera, těsně před koncem předešlého roku. Alespoň v omezené edici 200 kusů jsme se opět pokusili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech především České republiky a Slovenska, ale i zahraničních. Kalendář ŽP 2019 je tradičně koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm). V důsledku digitální technologie tisku a nižšího nákladu jsme museli mírně zdvihnout cenu. Nabízíme také zvýhodněný balíček deseti kalendářů. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz tohoto železničního portálu, který funguje díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 199 Kč. Pokud chcete ušetřit za poštovné, můžete si kalendář zakoupit v kamenných prodejnách v Praze, jejichž seznam najdete níže. K dostání bude také u Pragomodelu na výměnném setkání modelářů v Praze tuto sobotu. Všem, kteří si kalendář zakoupí, předem děkujeme.

ČD 650 Plzeňský kraj, foto: Adam Vanting Plzeň — Ve středu 28. listopadu 2018 se na hlavním nádraží v Plzni uskutečnila tisková konference k představení novinek v železniční dopravě v Plzeňském kraji, a prezentační jízda nové elektrické jednotky řady 650, jež se změnami v jízdních řádech úzce souvisí. Naše redakce byla u toho a ačkoliv jsou to již dva týdny, panteři jsou v provozu teprve pár dnů a stále je tak ještě jejich představení aktuálním tématem. Ačkoliv nedochází k žádným převratným změnám v rámci celokrajské koncepce dopravy, provoz na jedné trati bude pozastaven, naopak regionální doprava bude pro řadu lidí dostupnější a výrazně pohodlnější, a na poli dálkové dopravy dojde opět ke zrychlení cest mezi Prahou a Plzní.

Úvodní foto, foto: Adam Vanting Evropa — První den jízdního řádu 2019 pomalu končí a spolu s ním i tento on-line přenos. Během tvorby této dvoudenní reportáže jsem se stihl přepravit z Varšavy do Poznaně, následující den z Poznaně do Berlína a teď tuto reportáž ukončuji v pohodlí lůžkového vozu na trase Berlín – Vídeň. Takto ohromnou porci informací bych pochopitelně nezvládl zpracovat sám, mé obrovské díky tak míří k týmu redaktorů, kteří přiložili ruku k dílu a na tomto přenosu se podíleli spolu se mnou: Tomáš Pospíšil, Michal Jaroš, Matouš Vinš a Juraj Kováč. Stejně tak jsem vděčný i všem přispěvatelům, kteří tuto dvoudenní reportáž obohatili o informace, které by mi kvůli omezenému času zcela jistě unikly. Vám všem, kteří jste tuto reportáž dočetli až do konce, jménem celého týmu děkuji za trpělivost a věřím, že jste byli s prací redakce spokojeni. Jménem celého spolku ŽelPage vám přeji mnoho šťastně ujetých kilometrů v novém jízdním řádu bez větších mimořádností.

Úvodní foto, foto: Adam Vanting Evropa — Tradiční šotosilvestr je tady. Tato věta po několik let vítala naše čtenáře u on-line reportáže, dokumentující přechod z právě končícího jízdního řádu na nový. Ačkoliv tento pozoruhodný počin byl postupem času dotažen k dokonalosti, zatím naposledy jej mohli naši čtenáři sledovat koncem roku 2011. Od té doby prošel redakční tým mnoha změnami a i vzhledem k tomu, že z původní redakce, která zmíněnou reportáž z roku 2011 tvořila, zbyl aktivní jen málokdo, bude nám toto dílo vzorem pro zpracování obdobné reportáže, mající za cíl podobným způsobem informovat o změnách a také o tom, jak si česká železnice v tyto dva výjimečné dny povede. Letošní změna jízdního řádu vyšla na noc z 8. na 9. prosince 2018. Na rok 2019 je naplánována jedna řádná změna osobní dopravy, dne 9. června 2019, a ukončení platnosti jízdního řádu 2019 je naplánováno na 14. prosince 2019. Letos jsme, bohužel, nestihli včas dokončit článek o hlavních změnách v dálkové dopravě a v regionech, většina změn tedy bude zmíněna zkrácenou formou v článku a rozsáhlejší text o tomto tématu bude vydán v průběhu příštího týdne. Pokud máte jakýkoliv postřeh, fotografii, video či cokoliv dalšího, co by naši reportáž obohatilo, rádi tím náš článek obohatíme. Po celé dva dny budeme bedlivě sledovat náš Instagram, Twitter, Facebook a speciální e-mailovou adresu jr2019@zelpage.cz, kam nám zmíněné postřehy můžete zasílat.

2.12.2018 - 8:00 - Z Kaliningradu do Polska se vlakem ještě dlouho nesvezeme

SP45_Polsko, foto: Drahoš Švestka Kaliningrad — Ačkoliv ještě nedávno plánovaly ruské železnice obnovení přímého spojení Kaliningrad – Berlín, dodnes je toto spojení ve fázi úvah. Poslední pravidelný spoj přes hraniční přechod Mammonovo – Braniewo projel v říjnu 2010 a od té doby jezdí pravidelné spoje z Polska pouze do pohraniční stanice Braniewo. Úvah, které se zahájením provozu souvisely, nebylo málo – plánovalo se nejen obnovení provozu v souvislosti s fotbalovým mistrovství světa v Polsku v roce 2012, ale také obnovení provozu s dotací od místních samospráv. Ačkoliv v lednu letošního roku v jeden den skutečně spoje mezi oběma městy vyjely, nejblíže realitě se zdál plán ruských železnic, které chtěly zpravidelnit turistické vlaky s německými seniory, kterých bylo za uplynulých 10 let vedeno do Kaliningradu zhruba 40. V průběhu let se ale tato úvaha tiše vytratila a pokud v mnoha dalších článcích, souvisejících s jízdním řádem 2019 můžeme psát, že někde došlo k obnovení provozu, v tomto případě je nutné uvést pravý opak – i přes poměrně mladé nadějné plány nic nenasvědčuje tomu, že by se z Polska do Kaliningradu dalo v dohledné době dostat přímým osobním vlakem.

Zdroj: Rynek Kolejowy

« Newer messages | 1 2 3 4 5 ... 505 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2019 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:20
sets at 16:13
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...