..: Zpráva o bezpečnosti DÚ: vážných nehod ubylo :..

Vykolejený vůz, ilustrační foto, foto: Drážní inspekcePraha — Drážní úřad vydal v září Výroční zprávu o bezpečnosti za rok 2018. Ta je vydávána pravidelně, každý rok, aby poskytovala přehled o bezpečnosti na železnici. Během roku 2018 se celkový počet mimořádných událostí vyšplhal až na číslo 4 635. Tedy více než dvanáct MU na den. Jde ale o pokračování trendu předchozích let. Pro srovnání se v roce 2017 událo 4 648 MU a 4 142 MU v roce 2016. Zásadní informací a dobrou zprávou může být, že počet vážných nehod, kterým se zpráva převážně věnuje, meziročně poklesl o 8 %, i přesto bylo během vážných nehod zraněno 55 osob a 28 osob zemřelo.

Graf vážných nehod, zraněných a usmrcených osob

V roce 2018 se podle zprávy událo 89 vážných nehod. Ty jsou definovány jako nehody, během kterých byla usmrcena osoba, nebo bylo zraněno 5 osob, nebo vznikla škoda velkého rozsahu na drážním vozidle či životním prostředí. Z celkového počtu vážných nehod se 34 událo na úrovňových přejezdech s automatickým zabezpečovacím zařízením s výstražníky bez závor, na přejezdech, které jsou navíc doplněné o závory se stalo 5 vážných nehod a 8 na přejezdech zabezpečených výstražnými kříži. Během těchto nehod bylo zraněno 29 osob a 21 osob nehodu nepřežilo.

Dále došlo k 25 nehodám osob, vyjma sebevraždy. Ty je potřeba vyloučit, protože příčin jejich vzniku je zcela odlišný než v případě nehod, u kterých nejde o úmysl. Jejich počet se zastavil na čísle 184, k tomu navíc došlo ještě ke 24 úmyslným vážným zraněním sebe sama. V 5 případech došlo k vykolejení vlaku a ke stejnému počtu došlo i v případě srážky vlaku s překážkou v průjezdném profilu. Ke srážce vlaku s jiným drážním vozidlem došlo pouze v jednom případě nehod, klasifikovaných jako vážné.

Poměrně hodně sledované jsou poslední dobou MU vzniklé nedovolenou jízdou drážních vozidel. Těch od roku 2013 soustavně přibývá a přibývá i počet zraněných osob, při těchto událostech. Minulý rok došlo k 142 takovým případům, z toho v 29 došlo navíc k ohrožení dovolené jízdy jiného drážního vozidla. Drážní inspekce se tomuto problému věnuje ve své zprávě podrobněji. Vzala v potaz nejen věk a praxi strojvedoucích zúčastněných na této MU, ale také druhy jízdy tedy, zda šlo o posun nebo o vlaky nákladní, či osobní dopravy. Dále zkoumala i provedení návěstidla, kdy ve 111 případech bylo projeté návěstidlo stožárové, a „jen“ 20 trpasličích a 15 na krakorci nebo lávce. Co se týče způsobu zastavení vlaku po projetí návěsti zakazujících jízdu, většinu (101) zastavili sami strojvedoucí, bohužel 11 událostí skončilo srážkou či vykolejením.

Škoda způsobená na infrastruktuře vlivem vážných nehod byla za rok 2018 úhrnem vyčíslena na částku přesahující 128 milionů Kč, k tomu náklady na zpoždění v důsledku těchto nehod přesáhly 1,7 milionů Kč. Zpoždění způsobené vážnými nehodami činilo 21 992 minut (tedy přes 15 dnů) u osobních vlaků a u nákladních 7 533 minut.

Mezi nejzávažnější mimořádné události, které se odehrály na drahách, patří například čelní srážka osobních vlaků dopravce GW Train Regio v úseku Křemže – Boršov nad Vltavou ze dne 3.5., při které bylo zraněno 18 osob a škoda přesáhla 23 milionů Kč, nebo srážka tramvají 29.6. v Praze mezi zastávkami Štěpánská a Karlovo náměstí, kde bylo zraněno 25 osob a škoda byla vyčíslena na 44 milionů Kč.

Zdroj: Drážní úřad, Drážní inspekce


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 24.10.2019 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


27.10.2019 (13:16)  
Dále došlo k 25 nehodám osob.
Tahle formulace je nešťastná. Co je to taková "nehoda osoby"?

Edit: Na začátku článku se píše o železnici, ale na konci jsou v číslech započítány i nehody tramvají. Kolik ze 4 635 mimořádných událostí teda bylo na železnici a kolik mimo železnici? Podotýkám, že pod Drážní Úřad spadá i pád chlapce ze sedačkové lanovky.
27.10.2019 (15:29)  


Jiří, můžete si otevřít odkazované zprávy a dočíst se "Nehody osob, na kterých se podílí drážní vozidlo, kromě sebevražd a úmyslných vážných zranění sebe sama", tak je nehoda oficiálně označena. Může jít typicky o střet osoby s vozidlem.

Na konci nejsou započítané všechny nehody na drahách, celkový počet je uveden na začátku. Dále následuje výčet vážných nehod podle zprávy DÚ, který nerozlišuje zda šlo o železnici, tramvaje, lanovky, nebo trolejbusy. Podrobnosti najdete v tabulce na konci zprávy. Dočtete se tam například o počtu vykolejených vlaků (během vážných MU) a podle definice slova "vlak" je pak jasné, že nemohlo jít například o lanovku, nebo trolejbus :)
Nemá smysl kopírovat celé pasáže, nebo tabulky ze zprávy, čtenář, kterého zajímají podrobnosti, si je může dohledat v odkazovaných zdrojích.
Díky za dotaz a pěkný den.
dopisovatel nebo člen ŽP Rabín 
24.10.2019 (21:10)  
Kde se vzal údaj "více než dvě MU na den"? Podle mne 4 635 / 365 je 12,7... Takže spíš "více než dvanáct MU na den"
25.10.2019 (18:48)  


Opraveno, díky :)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko