..: Pomozte zachránit historickou budovu nádraží v Chotyni :..

Nádražní budova v Chotyni v roce 2018., foto: WikipediaChotyně — V záplavě více či méně smysluplných petic se vynořila jedna, která podle našeho názoru stojí za pozornost. Týká se zachování architektonicky i historicky cenné nádražní budovy v Chotyni na trati 089, kterou chce Správa železnic zdemolovat. Dlouhodobě nevyužívaný objekt chátrá, avšak stále je v zachránitelném stavu. Zájem o jeho pronájem, opravu a využívání má obec, v níž je objekt umístěn na dobře viditelném vyvýšeném místě a tvoří její dominantu. Nejde tedy o samoúčelnou záchranu, jako v případě staré nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Pokud si myslíte, že nádraží stojí za záchranu, můžete Chotyňským pomoci v jejich úsilí podepsáním petice. A to i v případě, že nežijete v Libereckém kraji.

Chotyňské nádraží postavila v roce 1859 saská společnost Zittau-Reichenberger Eisenbahngesellschaft (ZRE) na nově vybudované spojce Liberce a Žitavy. V současné době je zastávkou s jednou nástupní hranou. Atypická nádražní budova už se nějaký čas nevyužívá, avšak obec Chotyně má dlouhodobý zájem o její převod, protože by v ní ráda umístila klubovnu skautů. Záměr, který má podporu i Libereckého kraje, však naráží na nejasné stanovisko Správy železnic. Ta s obcí již několikrát jednala o případném pronájmu, nakonec ho ale odmítla, údajně kvůli blízkosti provozované dopravní cesty. A chce nadbytečný objekt odstranit. Obec s tím nesouhlasí a argumentuje mimo jiné tím, že estetická a historicky cenná budova tvoří druhou dominantu obce, v jejíž blízkosti leží i hrad Grabštejn. A také že náklady na komplikovanou demolici by přesáhly náklady na případnou opravu.

Zdroj: e-petice


NIcKON Poslat mail autorovi | 11.2.2020 (12:02)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Liberecký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
19.02.2020 (18:40)  
zirecek: Chtít po Tobě sebereflexi je zjevně zbytečné, ale drž se věcných argumentů místo souzení mé osoby, ano? A můžeš mi ještě dovysvětlit, jak je to s těmi čtyřmi miliony ovlivněných cestujících. Případně co už za duchovní hodnotu považuješ, když ještě ne 145 let starý barák, kolem kterého kráčely dějiny.
19.02.2020 (18:22)  
NIcKON: Dalším komentářem potvrzuješ můj pocit z tvého vystupování. K mým vyjádřením si navíc přidáváš spoustu zavádějící barvité omáčky; možná, aby si sám sebe ještě více napružil. Mám pocit, že tvým cílem je boj, ať předložím jakékoliv argumenty. Pod duchovními hodnotami si představuji něco jiného než nádražní budovu v Ústí nad Orlicí. Tato budova splnila svůj účel a měla přirozeně ustoupit časům budoucím, naši předci by to udělali šmahem s radostí, že může vzniknout něco nového a nadčasového. Jen se do toho zamotali lidé, kteří hledají další a další témata pro neustálý boj za něco a kteří už jsou dnes o dům dál...
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
19.02.2020 (17:32)  
zirecek: Vidíš, já Tvé reakce vidím naprosto stejně. Já se snažil uvést na pravou míru ta tvá působivá, bohužel však nepřesná, z kontextu vytržená a manipulativní čísla, na což jsi nijak konstruktivně nereagoval, jen jsi je zopakoval. Citově zabarvené věty byly reakcí na totéž ve Tvém podání, viz Tvoje nářky na to, jak budou čtyři miliony cestujících ročně smutně koukat na barák, kvůli kterému museli v jednom oblouku zpomalit a kolik je to bude stát peněz či ten Tvůj odkaz o nesmyslném původním návrhu na využití stanice, případně hraný údiv "co máme všichni s tou Prahou". Což byla mimochodem jediná Tvá otázka a reakce se ti na ni dostalo. A na mé otázky ovšem neodpovídáš. Zkus místo uraženého minusování a odcházení středem věcně zareagovat aspoň na jeden můj argument. Třeba kolik z těch tebou uvedených čtyř milionů cestujících opravdu ovlivní zpomalení v jednom oblouku a v jaké míře. Nebo jak vnímáš rozdíl mezi materiálními a duchovními hodnotami. Co ty na to?
19.02.2020 (15:28)  
NIcKON: Na konkrétní argumenty reaguješ citově zabarvenými obecnými frázemi. Na konkrétní otázky neodpovíš, jen neguješ předložená fakta. Konstruktivní možnosti neukážeš. Asi nevíš moc o tom, jak funguje rekonstrukce železnice z dotací EU na základě prokázání ekonomické efektivity. Vše to zaobalíš do přeexponovaných černobílých frází s minimální informační hodnotou. V této "diskuzi" nemám potřebu pokračovat.
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
19.02.2020 (10:24)  
zirecek: Jo, čtyři miliony se na Moravu přepravily, ale nikde tam nepíšou, že všichni jeli vlaky vyšší kvality, které nestaví v ÚnO, čili je to v tomto kontextu bezcenný údaj. Nehledě na to, že přes ÚnO zdaleka nejezdí jen osobní vlaky z Prahy na Moravu.
Jak dlouho se průměrný rychlík na těch 160 km/h rozjíždí? Jak všichni víme, vzít za to může až v okamžiku, kdy poslední vůz soupravy mine rychlostník a akcelerace několikasettunového vlaku v rychlostech 100+ není závratná, zejména v případě, že ho náhodou neveze messerschmitt, taurus, bombardér nebo větroň, kterých dosud zdaleka není většina. Není to náhodou tak, že během těch 2,5 km by si stejně jen olízl maximálku (pokud vůbec) a zase musel začít brzdit?
Ty osobnosti se angažovaly i jinak, než podepisováním petice. Pokud se dobře pamatuju, vyšlo na to téma poměrně dost článků a pořadů. Čili máchat tu pořád dokola jedním měřitelným číslem je irelevantní.
Pokud říkáš druhým, aby ti nic nepodsouvali, tak to nedělej sám. Tvůj odkaz není jedinou možností, jak využít historický barák.
Prahu jsem vytáhl jednoduše proto, že v ní žiju a byl to první hmatatelný příklad, co mě napadl, nic jiného za tím nehledej. Pokud ti Praha tak vadí, můžeme to aplikovat i přímo na místě - proč ty kopce kolem Orlice, co tak překážejí důležité trati, prostě neodstřílet, aby cestující nemuseli koukat z okna na to, jak v každém oblouku prodělávají?
A proč ty pořád všechno přepočítáváš na peníze? Říkají ti něco pojmy kulturní statek či duchovní dědictví?
Registered user (gp) 
19.02.2020 (10:17)  
DC: Ano, petenti jsou ztroskotanci a zaprodanci. Už zase? Historická a estetická hodnota stavby obvykle nijak nesouvisí s intenzitou jejího současného využívání. Vezměme jako příklad Vyšehrad - pevnost, bazilika, nádraží. Tam by mělo být narváno, kdyby platilo, že cenné budovy si využití najdou samy.
18.02.2020 (21:34)  
Za zachování se vyslovilo i docela dost autorit
Možná by stálo za zjištění, co všechno vlastně tyto "autority" podpořily podpisem pod nějakou petici... Myslím, že by toho nebylo málo.
Kolik z těch "autorit" si dnes pamatuje, že tehdy podepsaly petici za nějaké nádraží?
Pravda je - kdyby ta budova byla tak cenná a životně důležitá, tak by byla využita již před těmi hurá-akcemi. Toť nezvratný fakt.
18.02.2020 (20:05)  
Fakta:
Za prvé: Tabulka v odkazu (někdy pod 4 někdy nad 4 milióny):
https://zdopravy.cz/lidi-ve-vlacich-mezi-prahou-a-moravou-uz-nepribyva-ukazuji-posledni-statistiky-32108/

Za druhé: Už nyní mohly vlaky jezdit souvisleji od/do České Třebové výrazně rychleji namísto brzdění daleko před zastávkou Ústí na Orlicí Město na 120/130 km/h. Dle přibližné kilometráže cca 2,5 km. Zde pro ilustraci: https://youtu.be/HJuYG8QmiBw (km polohy na https://pohledzvlaku.cz/)

Za třetí: Petici podepsalo 16776 lidí. Zdroj: http://www.stop-demolici.cz/index.php?cmd=petition-list
Předpokládám, že autority se jen nevyjadřovaly, nefotily na nádraží a věnovaly čas podpisu petice a jsou v ní započteny.

Dům by šlo znovu využít - co, jak, kde, proč, konkrétní hmatatelné údaje? Vizualizace zde: http://www.stop-demolici.cz/index.php?cmd=dokumenty by znamenala ještě větší šikanu než nyní. Takže by se tam jezdilo 80 nebo 100 km/h? Myslíš, že by vyšla ekonomika stavby, když skoro nezvýšíš rychlost a ještě výrazně zatížíš náklady o mimoúrovňové parkoviště se spojovací kolejí přes podzemní parkoviště?

Poznámka 1: Citově zabarvené "zlo pekelné" a další mi vkládat do úst nemusíš, mně stačí argumenty.
Poznámka 2: Proč zde pleteš Prahu 6, co máte pořád s tou Prahou?
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
18.02.2020 (19:40)  
zirecek: Tak ty plamenné řeči uvedeme trochu do reality. Zaprvé: Ty působivé čtyři miliony cestujících seděly bez výjimky ve vlacích, co nestaví v ÚnO město? Všechny ostatní totiž přes ÚnO už stejně musí brzdit. Asi ne, že?
Zadruhé: Slalom kolem Orlice se začne v ideálním případě (tzn. nepřijde válka, krize, nevystoupíme z EU atd.) narovnávat za osm let, hotovo má být v roce 2031. Tzn. minimálně ještě jedenáct let to nádraží nikoho ovlivňovat zásadně nebude. To už je při kalkulaci oněch vypočitatelných škod docela podstatný časový úsek, k němuž je samozřejmě třeba i připočíst dobu od dokončení rekonstrukce dodnes. Ono se totiž brzdí nejen před vjezdem do slalomu, ale i na druhé straně už docela dlouho přes MuN, takže úsek, kde se reálně dá jet na obě strany 160 km/h, je v nízkých jednotkách kilometrů. Vzhledem k tomu, kolik bude rovnání slalomu stát a že se stejně znovu rozbourá půlka stanice ÚnO (na západní straně se bude stavět mimoúrovňový rozplet), bude ještě luxusní příležitost polohu kolejí doupravit, případně to ztělesněné zlo pekelné v podobě historické budovy zbourat dodatečně.
Zatřetí: Tvrzení, že barák chtělo zachovat jen 17 000 petentů proti vůli zbytku světa, a ti pak dali ruce pryč, je přinejmenším zavádějící a navíc urážlivé vůči lidem, snažícím se proti státnímu molochu uchránit aspoň nějaké duchovní hodnoty. Za zachování se vyslovilo i docela dost autorit a dům by šlo znovu využít, kdyby pro to některé ze zúčastněných stran hnuly prstem. A když už bych fabuloval i já, tak předpokládám, že ty koleje nakonec šlo natáhnout na stošedesátku i kolem budovy, kdyby se s tím počítalo už při projektu.
A když už tu hrajeme na city, co takhle odstřelit polovinu Prahy 6 a natáhnout koleje na letiště nejkratší cestou rovně, aby miliony cestujících nemuseli z okna hledět na staré domy, které jim denně ubírají peníze tím, že stály v cestě železnici?
Registered user JanO 
18.02.2020 (19:13)  
Já bych Ústí nad Orlicí s Chotyní tak úplně nesrovnával. Když zůstane nádraží v Chotyni na svém místě, tak se to provozu vlaků asi nedotkne.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko