..: Neratovice mají novou železniční zastávku :..

Nová zastávka Neratovice sídliště, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNeratovice – Česká železnice má od čtvrtka 28. dubna další novou železniční zastávku. Tou je zastávka Neratovice sídliště, která přibyla po delších přípravách na trati 070, vedoucí z Prahy do Turnova. Zastávka se nachází v jihovýchodní části Neratovic v Mánesově ulici a z obou stran je v zásadě obklopena zástavbou. Právě díky jejímu atraktivnímu umístění a faktu, že zde zastavují kromě osobních vlaků i rychlíky, lze očekávat, že si rychle najde své cestující. Ačkoliv jste zřejmě již zprávu o otevření této zastávky zaznamenali v jiných médiích či na sociálních sítích, vydali jsme se situaci na místě prozkoumat i my trochu podrobněji.

O plánech vybudovat v Neratovicích další železniční zastávku v těchto místech se mluvilo řadu let: například v roce 2016 se místní obyvatelé mohli na internetu dočíst o předpokládaném termínu jejího otevření s jízdním řádem 2018. Termín se však postupně posouval. Vloni v létě však již Správa železniční dopravní cesty (dnes Správa železnic) uzavřela smlouvu o dílo se zhotovitelem a stavba tedy mohla začít. Se zastávkou počítal původně již loňský jízdní řád s poznámkou jejího otevření ode dne vyhlášení, nicméně nakonec byla otevřena v závěru letošního dubna, jak již bylo uvedeno v úvodu článku.

Celkový pohled na zastávku Neratovice sídliště, foto: Michal Jaroš - ŽelPageOsobní vlak ČD přijíždějící do nové zastávky, foto: Michal Jaroš - ŽelPageZastávkový mobiliář, foto: Michal Jaroš - ŽelPageInformační tabule nového typu. Zpoždění do 5 minut však SŽ stále zobrazovat neumí, nebo nechce., foto: Michal Jaroš - ŽelPageZastávkové mysy pro případné autobusové linky PID, foto: Michal Jaroš - ŽelPageOznačení zastávky, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Co se jízdního řádu týče, „na sídlišti“ zastaví podle aktuálních tabulek jízdního řádu všechny vlaky s výjimkou výletních vlaků dopravce KŽC Doprava. Cestující tedy mohou využít jak vlaky kategorií Os a Sp linek S3 a R43 Českých drah, tak rychlíkovou linku R21 společnosti Arriva vlaky, což možná mohlo být pro někoho překvapením. Dohromady zde zastaví v pracovní dny 32, resp. 33 vlaků v každém směru, o víkendu pak přibližně o pět spojů v každém směru méně. Cesta do Prahy-Vysočan zabere rychlíkem 28 minut (osobním vlakem 35 minut), na hlavní nádraží pak 39 minut (osobním vlakem na Masarykovo nádraží 42 minut). Pro srovnání, jízda autobusem č. 348 z nedaleké zastávky u III. ZŠ k pražskému metru Ládví trvá 28 minut, vlak je tedy k autobusu a v některých časových obdobích zřejmě i k osobnímu automobilu časově konkurenceschopnou alternativou. Ve všech vlacích platí kromě tarifů dopravců také často výhodnější tarif Pražské integrované dopravy (PID).

Pokud se podíváme na samotné stavební provedení zastávky a zastávkový mobiliář, čekají cestující v tomto ohledu poměrně příjemná překvapení. Kdo se bál například poněkud nevzhledných betonových prefabrikovaných přístřešků typu andivandal, může být potěšen moderními prosklenými přístřešky, nechybí ani koše na tříděný odpad nebo kryté stojany na jízdní kola. Vzhledem k očekávané vyšší frekvenci cestujících bychom možná jen doplnili ještě několik dalších laviček a běžných odpadkových košů, které jsou nyní pouze u zmíněných dvou přístřešků, nicméně to ukáže až čas. Instalovány jsou rovněž označovače jízdenek PID, automat na jejich prodej však již nikoliv (ve vlacích doposud jízdenky dle tarifu PID zakoupit nejdou). Všímavé oko si všimne rovněž faktu, že prozatím chybí obvyklá tištěná schémata a informace o integrovaném dopravním systému na nástěnkách. Ačkoliv je u nástupiště použito relativně hodně zábradlí, v tomto případě jej lze považovat za vhodné a účelné: odděluje nástupiště od relativně strmého svahu směrem k uliční úrovni. Oproti dříve používané modré je i šedá či možná šedozelená barva zábradlí podstatně méně rušivá na pohled a koresponduje s barvou dalších kovových součástí zastávkového mobiliáře.

Stojan na jízdní kola, foto: Michal Jaroš - ŽelPageOznačovač na jízdní doklady PID, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNástěnka s jízdním řádem, informace o Pražské integrované dopravě však chybí, foto: Michal Jaroš - ŽelPageOchranné zábradlí v tomto případě dává smysl, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNový zabezpečený přechod pro chodce přes trať, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePřechod přes trať, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNový či doposud nezvyklý typ závorových břeven, použitý na přechodu, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Kromě zastávky samotné byly ve spolupráci s městem Neratovice provedeny i úpravy přilehlých komunikací, kde vznikly například zastávkové mysy pro případné přesměrované autobusové linky. Dle informací na sociálních sítích organizátora dopravy ROPID se v tuto chvíli uvažuje o variantě zajíždění linky č. 471 v termínu od 14. června. Přibyl také světly i závorami zabezpečený přechod pro pěší, který zajistí lepší propojení tratí oddělených částí města. Na přechodu zaujme nový či ne zcela běžný typ použitých závorových břeven.

Samostatnou kapitolou pak je informační systém pro cestující. V zastávce byl použit nový typ informační tabule, který se autorovi osobně zalíbil a zdá se býti určitým pokrokem, byť například číslo vlaku je v dnešní době linek již do velké míry zbytným údajem (zejména v kontextu aktuální „doby zjednodušování“). Možná pro někoho poněkud smutným faktem je, že zpoždění vlaků do 5 minut Správa železnic v souladu se svými směrnicemi stále nezobrazuje ani na příměstských tratích a hlášení v době naší návštěvy fungovalo tím způsobem, že buď se vlaky nehlásily vůbec, nebo se hlášení o příjezdu vlaku ozvalo až po jeho odjezdu. V tomto případě však věříme, že se jednalo jen tak trochu o porodní bolesti, které se postupem času doladí. Možná trochu zarážející je také absence kamerového systému na zastávce, kde nezbývá než doufat, že toho v brzké době nevyužijí vandalové a zastávka bude stále v tak pěkném stavu, jako nyní.

Každopádně má však tato nová zastávka velký potenciál a od jejího otevření lze očekávat zvýšení zájmu místních obyvatel o železniční dopravu, což je jistě jevem vítaným.

Zdroje: ROPID, jízdní řády 2019, 2020, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 8.5.2020 (19:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty Jízdní řád

More from ČR Středočeský


Registered user Antony 
20.05.2020 (9:12)  
No doufám že pak rychlíky přestanou zastavovat na hlavním nádraží v Neratovicích. Každá zastávka na trase Praha - Vršovice (dočasně Hlavní nádraží) - Malá Skála - Tanvald kde pravidelně jezdím znamená zdržení a zhoršuje zajímavost už tak pomalého vlaku
Registered user Libcha 
12.05.2020 (10:00)  
vlak je tedy k autobusu ... časově konkurenceschopnou alternativou

Hlavně si neklást vysoké cíle!

Autobus s mnoha zastávkami v kombinaci s přestupem na metro vás dostane na Wilson za 44 minut, železniční rychlík za 39 minut. Zatímco busy jezdí každou půlhodinu, R21 nemá ani dvouhodinový takt.

Autor hezky uvedl, že vlak je tu alternativou, třeba pro cestující, kteří s ním po přestupu pojedou někam dál. Ale na samotné cesty do prahy není první volbou, což je dáno jak hustotou spojů, tak rychlostí.

Nepopírám, že jde o krok vpřed, ale maximálně tak "jeden slepičí".

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko