..: All news and reports :..

Vykolejený vůz, ilustrační foto, foto: Drážní inspekcePraha — Drážní úřad vydal v září Výroční zprávu o bezpečnosti za rok 2018. Ta je vydávána pravidelně, každý rok, aby poskytovala přehled o bezpečnosti na železnici. Během roku 2018 se celkový počet mimořádných událostí vyšplhal až na číslo 4 635. Tedy více než dvanáct MU na den. Jde ale o pokračování trendu předchozích let. Pro srovnání se v roce 2017 událo 4 648 MU a 4 142 MU v roce 2016. Zásadní informací a dobrou zprávou může být, že počet vážných nehod, kterým se zpráva převážně věnuje, meziročně poklesl o 8 %, i přesto bylo během vážných nehod zraněno 55 osob a 28 osob zemřelo.

2M62UM-0111, foto: CZ LOKO Česká Třebová/Riga — Český výrobce kolejových vozidel, CZ LOKO dokončuje projekt lokomotiv s označením 2M62UM pro lotyškého železničního dopravce Latvijas Dzelzcels. Ten obnášel rekonstrukci zastaralých strojů 2M62U z Luhanské lokomotivky. Jim příbuzné stroje u ČSD nesly označení T 679.1. V Lotyšku, stejně jako v dalších zemích bývalého východního bloku, dodnes tyto lokomotivy jezdí po tratích s rozchodem 1 520 mm, ve dvojčlenném uspořádáním, kdy každá sekce měla jednu kabinu strojvedoucího a pomocníka. Projekt obnášel rekonstrukci strojů, během které byl zachován jen hlavní rám s podvozkem. Lokomotivy mají nový design, který navazuje na lokomotivy řady 753.6 a jsou vybaveny spalovacími motory MTU od firmy Rolls-Royce Power Systems o výkonu 2 200 kW.

Lokomotiva BS 80 ve stanici Býchory, foto: Vojtěch BeranSendražice — Je tomu již bezmála osm let, co byl na obnovené Kolínské řepařské drážce zahájen provoz. Cesta k němu nebyla vždy lehká a stálo za ní tisíce odpracovaných hodin nadšenců, kteří přiložili ruku k dílu, aby obnovili původní řepnou dráhu. Ta původně sloužila téměř 70 let ke svážení cukrové řepy z polí na kraji Kolína do místního cukrovaru. Slavnostním zahájením provozu však práce neskončila, po etapách byly stavěny další úseky tratě, až konečně na jaře 2015 koleje Kolínské řepařské drážky dosáhly okraje obce Býchory a trať tak byla úspěšně znovu postavena v úseku, který si Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky vytyčil. Do Býchor se mohli první cestující svézt vlakem taženým parní lokomotivou BS 80 již během Velikonočních jízd konaných od 4. do 6. dubna.

23.1.2015 - 6:00 - CZ LOKO dodá lokomotivy do Finska

Lokomotiva od CZ LOKO pro Fennia Rail Oy, foto: CZ LOKO, a.s. Česká Třebová — Ještě během roku 2015 vyjedou nové lokomotivy vyrobené v české společnosti CZ LOKO také ve Finsku. Pro tamního soukromého dopravce Fennia Rail Oy vyrobí firma celkem tři lokomotivy, přičemž první bude dodána v září a další budou následovat v měsíčních odstupech. Projekt vychází z lokomotiv 774, které jezdí ve službách soukromých dopravců nejen v Česku. Zároveň byly při navrhování nové lokomotivy uplatněny zkušenosti z předchozích projektů, kdy byla nová vozidla projektována tak, aby nejen splnila požadavky zákazníků, ale také obstála v nepříznivých klimatických podmínkách. Proto nová šestinápravová lokomotiva disponuje výkonem 1550 kW, který obstará tradičně motor Caterpillar. Maximální rychlost bude 90 km/h a obstát bude muset stroj i při teplotách -40 °C. Netradiční je pak rozchod 1 524 mm a situování jízdního pultu vlevo ve směru jízdy.

Zdroj: CZ LOKO

Hra Vlak, foto: http://www.bestoldgames.netPředchozí díl seriálu o železničních simulátorech představil hry a simulátory ve kterých se řídí vlaková doprava. V tomto článku se podíváme na simulátory, které jsou populárnější a to i mezi hráči, kteří nejsou fanoušky železnice, na simulaci řízení vlaků. Pokud by měla starší generace zapátrat v paměti, jistě se jí vybaví česká hra s jednoduchým názvem „Vlak“, ve které bylo úkolem projíždět labyrintem a sbírat vagónky, od roku 1993, kdy Vlak vznikl, již uběhlo téměř deset let a dnešní hry mohou nabídnout úplně něco jiného, pojďme se na to podívat.

Hra Vlak, foto: http://www.bestoldgames.net Snad každý kluk toužil být strojvedoucím, nebo výpravčím a ani se nemusel moc zajímat o železnici. S vývojem výpočetní techniky se podařilo leckterý klukovský sen převést v realitu, byť jen virtuální. Seriál článků, jehož úvod právě čtete, by měl přinést základní informace o železničních simulátorech strojvedoucího a výpravčího. Zabývat se bude především právě simulátorem s nejširší hráčskou a fanouškovskou základnou – Microsoft Train Simulator, známý také pod zkratkou MSTS. V úvodu seriálu se ale podíváme i na ostatní hry a simulátory. V tomto díle konkrétně na simulátory řízení vlakové dopravy.

U Káči v kuchyni, foto: Vojtěch Beran Je brzké letní prázdninové ráno, zima se nestydí a snadno si nachází cestu pod modráky, které už dávno nejsou modré. Ale za chvíli to začne, říkám si. Rozdělám si oheň, zahřeju se, dám si kafe, něco zakousnu k snídani a vrhnu se na to. Zacinkám svazkem klíčů, chvíli hledám správný a pak už zápasím se zámky od výtopny. Konečně odemykám, beru za kliku, vcházím do výtopny, za mnou prásknou dveře tím svým charakteristickým rozvrzaným železo-dřeveným zvukem. Klíče pověsím na háček, oči pomalu přivykají šeru výtopny. Konečně vykročím směrem k lokomotivě, letmo jí pohladím po dýmnici a zabručením si pod vousy jí pozdravím. Můj den topiče začíná.

Parní lokomotiva řady U46.101 (Px48-1916), foto: topič Jindřichův Hradec — Kdo z železničních nadšenců by se nechtěl stát strojvedoucím, nebo si alespoň nechtěl zkusit jaké to je? Jindřichohradecké místní dráhy umožňují stát se „strojvedoucím na zkoušku“. Zájemce, který se předem s JHMD domluví, tak může strávit dvě až čtyři hodiny na stanovišti motorové, nebo parní lokomotivy, během provozu na vybraném úseku jindřichohradeckých úzkokolejek. Za cenu 900 korun se seznámí s obsluhou motorové lokomotivy T 47, zúčastní se technické kontroly, zbrojení a samozřejmě jízd na stanovišti motorové lokomotivy. Za dvojnásobnou cenu zažije obdobný program na jedné z parních lokomotiv U 46.001, U 47. 001, U 37. 002, nebo U 46.101, k tomu dostane certifikát "Strojvedoucí motorové (nebo parní) lokomotivy na zkoušku". Podobný program již několik let probíhá na Čiernohorské železnici, kde je možné zaplatit si jednodenní (99 eur), nebo dvoudenní (148,50 eur) „Letnů školu parných rušnovodičov“.

4.7.2013 - 6:00 - Nový předpis D1 vrací všem výpravčím červené čepice

Výpravčí, foto: Bertovec Praha — Počátkem července vstoupil v platnost nový předpis SŽDC D1 - Dopravní a návěstní předpis, který, kromě jiných změn, vrací všem výpravčím červenou čepici. Doposud je nosili jen ti, kteří vypravovali vlaky výpravkou z nástupiště, ostatní – výpravčí určení ke sledování jízdy vlaků pohledem, nosili modrou stejnokrojovou čepici. To nyní změnil článek 287 předpisu D1: „Označením výpravčího, určeného ke sledování jízdy vlaků pohledem (z takového místa, aby mohl zjistit případnou závadu na jedoucích vozidlech, a aby doprovod vlaku mohl zjistit, zda mu výpravčí nedává ruční návěsti), je červená stejnokrojová čepice a to i v případě, že vykonává dopravní službu mimořádně bez stejnokroje.“ Důvodem pro návrat červených čepic všem výpravčím je bezpečnost a lepší přehled pro cestující. Tato část nového předpisu je mezi zaměstnanci všeobecně vítána. Předpis upravuje také způsob výpravy vlaků. Podle předpisu totiž „…dá výpravčí krátce před odjezdem… strojvedoucímu návěst Odjezd,“ již ale není blíže stanovena doba „krátce před odjezdem“ a další nejasnosti vládnou také ohledně převzetí návěsti Odjezd, u té také není dáno, zda ji stačí převzít zvednutím ruky, nebo jedním dlouhým zvukem lokomotivní houkačky.

Zdroj: SŽDC

Plakát oznamující otevření místní dráhy, foto: www.tvare-nakladatelstvi.czHavlíčkův Brod - Pod číslem 251 dnes najdete nenápadnou regionální trať, spojující obce a menší města Českomoravské vrchoviny a Jihomoravského kraje. Je na ní však velice dobře vidět, jak se na vývoji dopravy, jejího konceptu a trasování, podepsala historie. Zpočátku šlo o to, aby tato část země nezůstala bez spojení se světem, čehož garantem byla právě železnice (krásná to doba!). A když pak v Německém Brodě vznikl důležitý železniční uzel, byla výstavba trati, která nakonec spojila N. Brod s Tišnovem a Brnem, doslova na dosah. Pojďme se vydat do historie a zjistit, jak to bylo s místní dráhou z Německého Brodu do Žďáru nad Sázavou.

21.3.2013 - 7:00 - Na kolínské řepařce se bude po zimě opět jezdit

Lokomotiva BS 80 na KŘD, foto: Vojtěch BeranSendražice – Zima je definitivně za námi, podle astronomů začalo 20. března po poledni jaro a spolu s přírodou ožívá i provoz na Kolínské řepařské drážce. Již o víkendu 30. a 31. března a také na Velikonoční pondělí se mohou návštěvníci v rámci velikonočních jízd svézt parním vlakem, i když zatím pouze na výhybnu Mlýnek, která je dočasnou konečnou. Dobrou zprávou je, že také již pokračují stavební práce dále směrem k obci Býchory. První máj pak mohou zájemci oslavit opět na řepařce, kdy budou vypraveny parní vlaky v rámci slavnostního zahájení provozu sezóny 2013. Novinkou na drážce jsou i koleje položené na opačnou stranu od výchozí stanice Sendražice – k místnímu hřbitovu, na kterých jezdí nová drezína postavená v tamním depu. Ve výčtu novinek by neměl chybět ani nově opravený vůz přezdívaný „Kopidlno“, který dostal svou přezdívku podle svého bývalého působiště, kde vozil řepu. Přehled všech akcích a novinek naleznete na internetových stránkách KŘD.

Zdroj: Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky

První RS1 pro Vysočinu odstavený 5.10. v Jihlavě, foto: Vojtěch Beran Jihlava — "Sychravého rána v pátek 28. října se na jihlavském prvním nástupišti sešlo několik desítek lidí aby byli svědky předání prvního motorového vozu RS1 RegioShuttle od firmy Stadler Rail dopravci České dráhy." Pozorný čtenář si může vzpomenout, že přesně tato slova již četl. Ano, je to tak. Přibližně před rokem jste se v našem magazínu mohli dočíst, jak České dráhy slavnostně převzaly od výrobce první ze série sedmnácti motorových vozů RS1 určených pro Vysočinu. Lenka Horáková, ředitelka jihlavského Krajského centra pro osobní dopravu (KCOD) ČD, plácala po zádech Libora Joukla, náměstka pro dopravu kraje Vysočina, a líčila všem přihlížejícím, že se pan Joukl doslova „zakousl jako pitbul a nepustil, dokud nezískal pro Vysočinu nové vlaky.“ Tímto okamžikem však radostné zprávy o nových vlacích skončily.

SUPERMUV 74.1 a rám MVTV 2.2, foto: Vojtěch Beran Jihlava — Do provozovny CZ LOKO v Jihlavě jsem se vypravil, abych nahlédl pod pokličku zdejšího výrobce železniční techniky a pro čtenáře ŽelPage zjistil co se chystá a jaké stroje od výrobce z Vysočiny budeme moci spatřit na kolejích. Pana Brancuzského, který se mi měl věnovat, jsem zastihl zrovna při natáčení motivačního filmu pro žáky základních škol, který má popularizovat technické obory. Jak jsem se dozvěděl, CZ LOKO již nějaký čas spolupracuje se středními odbornými školami a umožňuje studentům vykonávat praxi v jihlavské i českotřebovské provozovně. Podle slov pana Brancuzského "80 % nových zaměstnanců prošlo ve firmě odbornou praxí", což je pro firmu velkou výhodou jelikož zaměstnanci jsou již zaučeni a nastupují do známého prostředí. Ale nezůstali jsme jen u vzdělání a teorie, navštívili jsme výrobní a montážní haly. Co všechno bylo k vidění a co je vlastně nového?

15.10.2012 - 14:00 - Tragický začátek října na železnici, Drážní inspekce varuje

přejezd lebka Praha — První říjnový víkend se zapsal do statistik Drážní inspekce smutně vysokými čísly. Během dvou dnů se událo celkem sedm mimořádných událostí, kdy došlo ke střetu osoby s vlakem; třikrát si nehoda vyžádala lidský život. Takový nárůst přitom inspekce za poslední roky ještě nezaznamenala. Dosud nejvíc mrtvých po střetu vlaku s osobou bylo v roce 2011, kdy se toto číslo během prvních deseti měsíců vyšplhalo až na 150 osob z celkových 197 nehod. V roce 2012 se pak za deset měsíců událo ještě o osm nehod víc než během stejného období před rokem. Jelikož nastupující zimní období s sebou obvykle nese zvýšený počet incidentů na kolejích, Drážní inspekce na svých internetových stránkách vyzývá veřejnost ke zvýšené pozornosti v blízkosti železnice. Zároveň připomíná, že podle zákona o dráhách je většina míst na železnici nepřístupná. Výjimku tvoří pouze železniční přejezdy, místa, kde je dráha vedená po pozemní komunikaci, a prostory pro veřejnost speciálně určené – jako nástupiště, odbavovací haly a čekárny, účelové komunikace v obvodu dráhy a volné plochy vzdálené nejméně 2,5 metru.

Zdroj: Drážní inspekce

Doprava nás baví, foto: Doprava nás baví, FD ČVUTDěčín — ČVUT v Praze, Fakulta dopravní připravila pro studenty středních škol Letní dopravní školu, která proběhla od 5. srpna do 11. srpna v Děčíně v historických prostorách zámecké sýpky. Dopoledne byla vždy přednáška zaměřená na dopravu, odpoledne pak volnočasové akce či exkurze spojená s tématem dopravy. Účast, strava i nocleh byl účastníkům plně hrazen z evropského projektu Popularizace výzkumu a Evropského sociálního fondu.

1 2 3 4 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2020 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:34
sets at 16:05