Praha — Počátkem července vstoupil v platnost nový předpis SŽDC D1 - Dopravní a návěstní předpis, který, kromě jiných změn, vrací všem výpravčím červenou čepici. Doposud je nosili jen ti, kteří vypravovali vlaky výpravkou z nástupiště, ostatní – výpravčí určení ke sledování jízdy vlaků pohledem, nosili modrou stejnokrojovou čepici. To nyní změnil článek 287 předpisu D1: „Označením výpravčího, určeného ke sledování jízdy vlaků pohledem (z takového místa, aby mohl zjistit případnou závadu na jedoucích vozidlech, a aby doprovod vlaku mohl zjistit, zda mu výpravčí nedává ruční návěsti), je červená stejnokrojová čepice a to i v případě, že vykonává dopravní službu mimořádně bez stejnokroje.“ Důvodem pro návrat červených čepic všem výpravčím je bezpečnost a lepší přehled pro cestující. Tato část nového předpisu je mezi zaměstnanci všeobecně vítána. Předpis upravuje také způsob výpravy vlaků. Podle předpisu totiž „…dá výpravčí krátce před odjezdem… strojvedoucímu návěst Odjezd,“ již ale není blíže stanovena doba „krátce před odjezdem“ a další nejasnosti vládnou také ohledně převzetí návěsti Odjezd, u té také není dáno, zda ji stačí převzít zvednutím ruky, nebo jedním dlouhým zvukem lokomotivní houkačky.
Zdroj: SŽDC


(Třeba když v Unhošti s osobákem nabereme +10 minut čekajíce na křižování se zpožděným rychlíkem, místo abychom jeli vykřižovat na Kladno, kde bychom ten rychlík zpozdili maximálně o 1 další minutu, ale my bychom tam byli včas...)
No v tom Německu to funguje, jak pravíte a funguje to dobře.
Mně osobně "nevoní", že po velkých nádražích se prohání v červených placatých čepicích s nápisem DB Service "Informátoři". No, doba se mění. (V "Pohádkách o mašinkách" měl přece tu největší a nejčervenější čepici i "Nejvyšší pan železničář", a takto vyšňořen nechodíval ani přednosta či náčelník stanice - tedy pokud si nestřihnul vlóžo jako vnější výpravka.)
Jakmile je postaveno a fíra má i od výpravčího rozkaz a teoreticky volnou cestu, je pouze na vlakvedoucím, zda ještě někoho nechá nastoupit nebo ne. Zpravidla ne a pak dá signál fírovi. Pokud je peron přeplněn, tak ještě z rozjíždějícího se vlaku kontroluje vykloněn pouze ze svých dveří, aby se nikdo nepřibližoval za bílou (žlutou) čáru. Spolupráce s DB security funguje výborně, protože už jsem i viděl, jak na několik zuřivě dobývajících se lidí do rozjíždějícího se vlaku doslova vlétli a odtáhli je do bezpečné vzdálenosti.
Ve Francii probíhá komunikace mezi výpravčím (centrálním dispečinkem) a obsluhou vlaku prakticky jen po vysílačce. Klasické rituály s plácačkou jsem viděl už jen na několika regionálních tratích, kde není do čeho píchnout a je to tak pro tamní zaměstnance mimo jiné i součást společenského rituálu.
Baca: bohužel D1 mluví jednoznačně o tom, že vedoucí h.v. musí být činné (anebo ŘV) a činné h.v. definuje jako vozidlo schopné vyvíjet tažnou sílu. Chcíplý motorák není schopen vyvíjet tažnou sílu a tedy není činným h.v. ve smyslu předpisu, a tedy vlak je sunutý.
Neříkám, že je to správně, ale předpis to tak říká.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
