Jihlava — "Sychravého rána v pátek 28. října se na jihlavském prvním nástupišti sešlo několik desítek lidí aby byli svědky předání prvního motorového vozu RS1 RegioShuttle od firmy Stadler Rail dopravci České dráhy." Pozorný čtenář si může vzpomenout, že přesně tato slova již četl. Ano, je to tak. Přibližně před rokem jste se v našem magazínu mohli dočíst, jak České dráhy slavnostně převzaly od výrobce první ze série sedmnácti motorových vozů RS1 určených pro Vysočinu. Lenka Horáková, ředitelka jihlavského Krajského centra pro osobní dopravu (KCOD) ČD, plácala po zádech Libora Joukla, náměstka pro dopravu kraje Vysočina, a líčila všem přihlížejícím, že se pan Joukl doslova „zakousl jako pitbul a nepustil, dokud nezískal pro Vysočinu nové vlaky.“ Tímto okamžikem však radostné zprávy o nových vlacích skončily.
Výrobu motorových vozů pak jeli představitelé kraje a dopravce zkontrolovat koncem února. V měsíčníku Kraj Vysočina se pak objevila jedna fotografie s Lenkou Horákovou, náměstkem pro osobní dopravu Antonínem Blažkem, hejtmanem kraje Vysočina Jiřím Běhounkem a nechyběl ani náměstek Joukl, který shodou okolností na začátku roku přišel o řidičský průkaz. To sice není jediná černá kaňka na náměstkově kariéře, můžeme zmínit například kontroverzní dotace pro cukrárnu jeho ženy, avšak zpět z cukrárny, kde byly mimo jiné zhotoveny dorty na slavnostní předání RS1, k vlakům. Při onom zmíněném slavnostním předání bylo slíbeno, že do listopadu 2012 bude po kolejích Vysočiny jezdit již všech 17 nových motorových vozů, ale už o pár měsíců později bylo jisté, že tomu tak nebude. V průběhu roku již také došlo ke zpoždění prvních dodávek nových vozů.
V Libereckém kraji čekal nový motorový vůz RegioShuttle na své předání již od 14. října, a to pravděpodobně jen proto, aby Vysočina dostala RS1 oficiálně jako první, což také propagoval velkoplošný nápis na boku vozu. Tento první vlak však zůstal také na dlouhou dobu jediný, který po Vysočině jezdil, protože další nové vozy byly dodávány přednostně na Liberecko, kde ČD dostaly mimo jiné pokutu za opožděné nasazení nových vlaků, a kde bylo na rozdíl od Vysočiny, smluvně zakotveno, kdy nové vozy začnou cestující opravdu vozit. Když náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek v květnu ujistil vedení kraje Vysočina, že do konce letních prázdnin dorazí dalších 8 nových vozů, nechal se Libor Joukl slyšet: "Pokud to takto dopadne, jsme s tím spokojeni."
Problém nastal ale právě na konci prázdnin. Ukázalo se, že
odpisy budou vyšší, než se očekávalo, a to kvůli vyšší pořizovací ceně. Proto chtěly ČD zvýšit příspěvek na nové vozy od kraje. To zapůsobilo na Jouklův stisk „pitbulích čelistí“ a s jeho slovy: „Na tom jsme se nedomluvili,“ výbor Regionální rady Fondu soudržnosti Jihovýchod jednomyslně schválil změnu projektu Moderní železniční vozidla pro kraj Vysočina a Vysočina tak zchudla o 4 nové RegioShuttly, na které již nezbyly peníze. Proto se ČD rozhodly, že zbylé motorové vozy koupí pro jiné kraje, kde na ně dostanou více peněz než na Vysočině, navíc se podařilo zajistit i spolufinancování z Evropské unie. Dotazy, které byly na toto téma zaslány ROP JV a ČD ohledně změny programu, zůstaly bez odpovědi.
Jeden z těchto odmítnutých Regioshuttlů od 11. října slouží na trati z České Třebové do Lanškrouna v Pardubickém kraji. Na Vysočině by pak mělo být všech 13 RS1 až v prosinci tohoto roku, právě kvůli již zmíněnému přednostnímu dodání do Libereckého i Pardubického kraje. Paradoxem také je, že na Vysočině jezdí motorové vozy RS1 převážně na elektrifikovaných tratích. Kromě toho se snížila oproti původním nasazovaným vozidlům i kapacita míst. Klasické řazení osobních vlaků na elektrifikovaných tratích Vysočiny totiž běžně obstarávají modernizované vozy Bdmteeo a BDs, které disponují dohromady 166 místy k sezení, služebním a úschovným oddílem. RS1 však nabízí pouze 71 míst k sezení bez služebního a úschovného oddílu, což však nestačí v přepravních špičkách ani, když jsou nasazeny dva vozy. Naproti tomu však nabízí nízkopodlažnost, klimatizaci či zásuvky pro napájení drobné elektroniky.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, ROP Jihovýchod


Tomáš Kraus: dopadlo to neslavně, ze sedmi vyrobených kusů není (aspoň se to tak jeví dle http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_670 a dalších e-zdrojů) v regulérním denním provozu žádný.
ad LVT/S: To by už dneska nikdo nevyrobil, konsorcium DWA se dávno rozpadlo, v Bautzen se vyrábějí tramvaje jako na běžícím pásu a Bombardier nemá zájem staré produkty dále vyrábět ani inovovat. Nejmenší motorák od Bombardiera by teoreticky byl dvoudílný dieselový Talent 2 - otázkou zůstává, kdo by do něj šel po problémech a prodlouženém schvalování obřích dodávek pro DB...
ad RegioTramp: Stejná situace s výrobci. Kolzam dělá primárně vozítka pro traťovku, jejich prvním osobním počinem byl dvoudílný SN81, což byla docela tragédie. Z této tragédie vzešel onen RegioTramp. Polský trh s motoráky pak ovládli jiní a v současnosti je nejmenší motorák z Polska čtyřnápravový, nízkopodlažní (byť částečně) - tedy de facto stejný jako RS1.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
