Praha — První říjnový víkend se zapsal do statistik Drážní inspekce smutně vysokými čísly. Během dvou dnů se událo celkem sedm mimořádných událostí, kdy došlo ke střetu osoby s vlakem; třikrát si nehoda vyžádala lidský život. Takový nárůst přitom inspekce za poslední roky ještě nezaznamenala. Dosud nejvíc mrtvých po střetu vlaku s osobou bylo v roce 2011, kdy se toto číslo během prvních deseti měsíců vyšplhalo až na 150 osob z celkových 197 nehod. V roce 2012 se pak za deset měsíců událo ještě o osm nehod víc než během stejného období před rokem. Jelikož nastupující zimní období s sebou obvykle nese zvýšený počet incidentů na kolejích, Drážní inspekce na svých internetových stránkách vyzývá veřejnost ke zvýšené pozornosti v blízkosti železnice. Zároveň připomíná, že podle zákona o dráhách je většina míst na železnici nepřístupná. Výjimku tvoří pouze železniční přejezdy, místa, kde je dráha vedená po pozemní komunikaci, a prostory pro veřejnost speciálně určené – jako nástupiště, odbavovací haly a čekárny, účelové komunikace v obvodu dráhy a volné plochy vzdálené nejméně 2,5 metru.
Zdroj: Drážní inspekce


Přiznávám že i já jsem koncem léta překročil koleje dráhy celostátního významu s maximální rychlostí 160kmh v zastávce Popice způsobem nedovoleným, pohrdnuvše nadchodem který skýtal možnost sice bezpečného, nicméně zhruba 100m (1 minuta života) delšího přechodu. Samozřejmě jsem při tom minimalizoval riziko rozumnými kroky (volba schůdného místa, důkladné rozhlédnutí - viditelnost ideální trať dokonale rovná, dobrá fyzická kondice) ale asi kdyby se mi stalo něco extrémně nepravděpodobného (infarkt nebo tak) mohl jsem možná i tak vstoupit do statistik. Ale opravdu je takové riziko významně vyšší než že mně jako chodce jdoucího po chodníku sejme opilý řidič?
Jinak co třeba fotiči - neplatí i pro ně zákaz pohybu v prostoru dráhy? Též ho pravidelně překračují (věšina), ale holt se snaží maximálně dávat pozor, ne?
Nakonec, co výrazně jiného než já ("dávat si bacha") činí osoba poučená která se v kolejišti pohybuje legálně ("má na to papíry")?
Takže ono je neriskovat zbytečně, to samozřejmě, ale o té konkrétní míře přiměřenosti si nakonec musí každý rozhodnout sám podle svého vědomí a svědomí...
Vždyť ony se ty ploty přece stavějí. Ale říká se jim protihlukové stěny. :-)
Jo a ještě bych přihodil k tomu jednu věc - přejezdy. Pokud stojím každej den 10 minut na přejezdu, tak vím, kdy vlak přijede a přebíhám (já ani tolik ne, ptž jich moc nemíjím), ale běžný člověk jo... Lidi jsou někdy odvážní... anebo zoufalí...
Ja to vnimam jako takovy natrucpodnik kazdeho jedince, ktery se toho ucastni - s pocitem, ze "tu padesatku sem vymyslel nejakej dement, co tomu rozumi asi stejne, jako moje chlupy v uchu".
Pri volbe, zda jit podchodem, nebo pres koleje, je u vetsiny logika podobna.
Osobně jsem vždy byl přítelem "vyťapaných cestiček" a jejich následnou legalizaci. Na Jižním městě se to občas i povedlo.
Ale přes území "zastavěné"?
K "podchodu pro študáky VŠE" pod Hl.n. v Praze:
1) Kdo to zaplatí - navýší se o to školné?
2) Hl. n. se přestavovalo několikrát. Uplatnila VŠE někdy požadavek do územního/stavebního řízení?
Podstatné je, aby dráha (firma/firmy a zejména fírové) byli vyviněni, když "střihnou" někoho, kdo se motá tam, kde nemá. (Bohužel, i já jsem nejednoho vlakem přejetého - to co zbylo - viděl. A i já jsem si zkracovávával různě cestu, bdělý však toho, že na hlavy kolejnic šlapati neradno)
Samozřejmě že ne. Úmysl spáchat sebevraždu je něco úplně jiného než úmysl si zkrátit cestu (nebo fotit, venčit pejska, kdysi nakrást si uhlí atd.) i za cenu porušení zákona, spojený s hloupostí.
Moc důsledně to ale nebrali - zaplatili 200,- Kč pokuty (ti, co na ni měli) a druhý den se vesele chodilo zase po zhlaví - viz Praha Radotín jižní zhlaví - neexistuje tu nikdo, kdo by obcházel nádraží městem - všichni, co jdou z jihu jdou z přejezdu u jižního zhlaví rovnou mezi kojeje a na nástupiště a naopak.. Důchodci leda - ti snad obchází..
Mentalita českého národa je unikátní. Leckterý jiný národ může závidět. :-)
A kdo byl na dni železnice v Brně a zažil tam masové pohyby po kolejišti v průběhu normálního provozu.. si udělá vlastní obrázek. Policisti si mohli urvat plíce - nikdo je neposlouchal.. a pokutu také nidko nedostal.. nuž..
Tam kdyby to někoho sejmulo - jako třeba R z Bohumína a Vyškova.. ten měl namále..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
