..: Články - Česká republika (celá) :..

Lokomotiva 151.012 v čele EC 120 Košičan, foto: Johník Praha — Zatímco u služby ČD TAXI se v tabulkách přepisovaly čísla nižšími hodnotami, u autovlaků Českých drah dochází k opačné změně. V reakci na zvýšenou poptávku po přepravě vyšších automobilů (kategorie SUV, VAN, off–road s výškou do dvou metrů) přistoupily České dráhy ve spolupráci s Železničnou spoločností Slovensko ke zkušební přepravě těchto vozidel, a to s platností od 16. července ve vlaku EC 120/121 Košičan, který spojuje Prahu s Košicemi.

2.6.2012 - 13:00 - Dopravce Przewozy Regionalne si pronajme 10 lokomotiv řady 163

"Polonizovaný" peršing 163.048 poblíž stanice Biały Kościół, foto: Marcin Jalowski Varšava — Dopravce Przewozy Regionalne (PR) zřejmě neprodlouží smlouvu na pronájem šestinápravových lokomotiv ET22 od PKP Cargo, které jsou nasazovány do čela osobních vlaků kvůli nedostatku odpovídajících lokomotiv. Provoz vlaků v této podobě je samozřejmě ekonomicky náročný, a to nejen kvůli samotným provozním nákladům, ale i vysokým sazbám za jejich pronájem. Przewozy Regionalne si proto pronajímají lokomotivy EU07 od firmy METCHEM, patřící do skupiny TS Opole (květen 2012 – duben 2016), a smlouvu uzavřely také s Českými drahami – týká se deseti strojů řady 163, jejichž úprava pro polské tratě by se měla rozběhnout v plném proudu v následujících týdnech, a které se budou v Polsku vyskytovat od října 2012 až do září 2016. Za pronájem českých peršingů zaplatí polská strana v přepočtu zhruba 152 milionů korun. Již teď ale vyvstávají obavy o údržbu lokomotiv.

Zdroj: Rynek Kolejowy, Kurier Kolejowy

2.6.2012 - 9:00 - JLV oficiálním catererem projektu Vlakem na EURO 2012

„Fotbalová“ lokomotiva 380.011 s reklamními polepy projektu Vlakem na EURO, foto: Johník Praha — Oficiálním catererem projektu Českých drah Vlakem na EURO 2012 je společnost JLV, která poskytuje cateringové služby ve vlacích vyšší kvality již více než 50 let. Fotbaloví fanoušci se tak mohou těšit cestou tam i zpět na prodej občerstvení z několika minibarů. Za třicet korun bude nabízeno tradiční „fotbalové“ pivo Gambrinus, za stejnou cenu pak pořídíte třeba čaj a o pětikorunu dráž vás vyjde káva se smetanou. V nabídce jsou kromě nealkoholických nápojů také croissanty, chipsy a jiné drobnosti. Během cesty uspořádá JLV ve spolupráci s Plzeňským pivovarem motivační soutěž, kdy cestující za každých 10 sešlápnutých plechovek od piva získá symbolický dárek – například fotbalovou řehtačku.

Zdroj: JLV

Lokomotiva 556.0506 při jedné z nostalgických jízd, foto: Žíža Praha"Netřeba v červnu o déšť prositi, přijde, jak začnem kositi." Alespoň tak praví pranostika na měsíc červen, který nám již klepe na dveře. Nezbývá, než si přát, aby zůstalo jen u těchto lidových průpovídek – stejně jako každým rokem je totiž i letos kalendář nostalgických a výletních jízd více než bohatý. Na své si přijdou milovníci nejen „velké“, ale i „malé“ železnice. Těšit se můžete na výletní vlaky Slezských zemských drah, jedoucí napříč překrásnou krajinou Osoblažského výběžku, několik jízd při příležitosti Mezinárodního Dne dětí nebo oslavy výročí dvou českých tratí.

12.3.2012 - 22:00 - Metrans zakoupí další lokomotivu ER20 EuroRunner

METRANS 761.001 a 002, Dunajská Streda, 12. 5. 2011, foto: Jan Vagala Praha — Společnost Metrans, která je největším operátorem kombinované dopravy ve střední a východní Evropě, zakoupí pro svého dopravce Metrans Rail další dieselovou lokomotivu ER20 EuroRunner z produkce Siemens Mobility. Ta se tak stane již čtvrtým exemplářem této řady, kterou dopravce využívá k vozbě vlaků na linkách Dunajská Streda – Velká Ida a Dunajská Streda – Budapešť – Hodoš. Dodána má být do konce září tohoto roku. „Přímé vozby nákladních vlaků jsou rychlé, operativní a hospodárné. Zásadně přispívají k tomu, aby se silnice a dálnice odlehčily od těžké dálkové nákladní dopravy, která má negativní dopad na životní prostředí. Lokomotivy Siemens jsme zvolili také proto, že přinášejí v provozu úspory paliva a mají nízké provozní náklady,“ řekl generální ředitel společnosti Metrans Jiří Samek. Lokomotivy jsou vybaveny vlakovými zabezpečovači Mirel a Indusi, aby nebylo nutné přepřahat na hranicích. Pro potřeby dálkové přepravy disponují též přídavnou naftovou nádrží pro minimalizaci zbrojení během jízd. Od poloviny března bude společnost pro opravy lokomotiv využívat také vlastních dílen Metrans Dyko Rail Repair Shop v Kolíně.

Zdroj: Metrans

Praha hlavní nádraží, foto: Miloš Praha — Ministerstvo dopravy České republiky v souvislosti s liberalizací trhu železniční dopravy opět řeší otázku poplatků za užívání nádraží, tzv. ošlapného. Veškeré nádražní budovy, jimiž denně musí projít cestující všech zúčastněných dopravců, totiž v současné době patří dominantním Českým drahám. Soukromí dopravci volají po změně s obavami, že by drahám museli platit více peněz, než je nutné. Ministerstvo by proto rádo tyto objekty převedlo pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), aby byly nastoleny rovné podmínky. Otázkou však zůstává, zda by měly České dráhy za převod objektů získat miliardy korun nebo zda by je měl stát získat zpět zcela zdarma. Netřeba diskutovat o tom, že první z postupů je vůči ostatním dopravcům diskriminující.

16.2.2012 - 0:00 - České dráhy čelí trestnímu oznámení kvůli oddílům pro ženy

Interiér vozu B v designu Najbrt, foto: České dráhy Praha — České dráhy ve svých vlacích poměrně nedávno zavedly novinku ve vyhrazení některých speciálních kupé ve vozech druhé třídy – kromě místa pro invalidy nyní najdete také oddíl klidový nebo pro ženy. Právě poslední jmenovaný se stal v poslední době terčem mediální pozornosti a kritiky. Dopravce nyní čelí trestnímu oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu diskriminace skupiny lidí, které podalo Občanské sdružení Unie otců a Aleš Hodina, šéfredaktor portálu Střídavka. Argumentují tím, že „…tímto způsobem dochází k posilování obrazu mužů bez rozdílu jako osob nebezpečných ženám, potenciálně je ohrožujících, před kterými je nutno ženy chránit. Takový obraz mužů bývá ve společnosti někdy účelově vytvářen a zneužíván.“ Někteří s jednáním sdružení souhlasí, jiní ne. Dámské oddíly vyvolaly negativní reakci ve společnosti a zastínily tak i snahu o zvýšení bezpečnosti v nádražích a ve vlacích komplexně, kdy dráhy nedávno vybraly pro ostrahu svých obchodních prostor agenturu Securitas. České dráhy potvrdily svou inspiraci dámských oddílech u Rakouských spolkových drah, které byly zavedeny před 15 lety. "Výroky, které Unie otců použila v trestním oznámení, jsou vytržené z kontextu," komentoval obvinění mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Zajímavost budí i další ze služeb, tzv. klidový oddíl, který se nachází v blízkosti oddílu pro matky s dětmi do 10 let.

Zdroj: ŽelPage, Střídavka.cz, idnes, Respekt

8.1.2012 - 16:00 - Stipendijní program Českých drah vyhlášen i letos

Řada z nás trpí velkou láskou k železnici. Těm mladším může pomoci stipendijní program ČéDés., foto: Topič Praha — V pořadí již čtvrtý běh stipendijního programu ČéDés vyhlásily v prosinci minulého roku České dráhy. Určen je pro žáky 9. ročníků základních škol a studenty partnerských středních škol. Výhodou je pravidelný měsíční příspěvek ve výši 2 000 korun, ubytování na domově mládeže (do výše 1 500 korun) zdarma, příspěvek na studijní pomůcky, odměna za výborný prospěch a v neposlední řadě též jízdné po ČR zdarma (režijní průkaz). Jak se o stipendium přihlásit? Nejprve je nutné zaslat motivační dopis spolu s přihláškou na adresu příslušného odboru Generálního ředitelství ČD, a to nejpozději do 28. února 2012. Po písemném vyrozumění následuje ústní pohovor, na jehož základě je rozhodnuto o přijetí či nepřijetí žáka do programu. V případě úspěchu je nezbytné absolvovat související zdravotní prohlídku.

Zdroj: České dráhy

3.12.2011 - 12:00 - Zapojte se do víkendového onlinu na téma jízdní řád 2012

Grafikon, foto: Beáta Želtvayová Praha — Stejně jako v minulých letech odpočítáváme i letos poslední dny před příchodem nového jízdního řádu. Ten pro rok 2012 vstoupí v platnost již v neděli 11. prosince 2011 a přivítáme jej, jak je již zvykem, bohatým víkendovým online zpravodajstvím. Loni (1, 2) jsme poprvé zahájili úzkou spolupráci s diskuzním portálem K-report a slovensko-českým magazínem Vlaky.net; v neposlední řadě jste ale přispěli vy, vážení čtenáři. V podobném duchu bychom rádi realizovali další ročník, a proto uvítáme jakékoliv vaše náměty, komentáře, připomínky, fotografie, videa či jiné materiály, jimiž lze obohatit obsah zpravodajství. K tomuto účelu je zřízena speciální emailová adresa jr2012@zelpage.cz. Monitorovat ale budeme i naše profily na Facebooku, Twitteru a Google plus. Děkujeme všem, kteří se „železničního silvestra“ aktivně zúčastní!

Lokomotiva řady 372 v čele mezinárodního spoje, foto: topič Praha / Lipsko — Čas vánočních svátků se nezadržitelně blíží a spousta lidí již s předstihem vybírá dárky pro své blízké. Pokud přemýšlíte, kam se vydat na výlet a rádi byste poznali některé ze zahraničních měst, máme pro vás tip na výlet – největší saské město Lipsko nabízí nejen během adventu řadu kulturních akcí. Velkým lákadlem jsou bezesporu jedny z největších a nejznámějších vánočních trhů, na jejichž programu si dávají organizátoři každoročně záležet. Prohlídku trhů a případný nákup dárků pak můžete spojit i s návštěvou místní rozsáhlé zoologické zahrady. Pro cestu do Lipska i zpět lze až do 10. prosince 2011 využít mimořádně zvýhodněné nabídky SporoTiket (ČD Tip) Lipsko.

R 1540 Olše (nástup cestujících), Olomouc hl.n., 10.5. 2009, foto: Josef Petrák Praha — Jak již bývá zvykem, na konec října České dráhy opět chystají razantní posílení kapacity dálkových spojů. Stane se tak v souvislosti s blížícím se státním svátkem, který připomíná den vzniku samostatného československého státu, Dušičkami a akčními jízdenkami ČD Net LIDL, jejichž prostřednictvím se český majoritní dopravce snaží nalákat nové cestující. Posilovat se bude zřejmě nejvíce za poslední roky; kapacitnější soupravy vyjedou na všechny páteřní linky, a to především v pátek 28. října a v neděli 30. října. Těšit se můžete na dvě jednotky CityElefant, tradičně nasazené na posilových R 1584 a R 1585 z Prahy do Třince.

11.10.2011 - 7:00 - ČD od prosince zavedou nové přímé vozy do Kodaně

CZ-ČD 61 54 72-81 007-9 WLABmz 'Kutná Hora', foto: Josef Petrák Praha — Počínaje prosincovou změnou jízdního řádu budou České dráhy ve spolupráci s německým dopravcem DB AutoZug vypravovat nové přímé vozy, spojující Prahu s Kodaní. Půjde o lůžkový vůz ČD řady WLABmz a klimatizovaný lehátkový vůz německého dopravce. Vozy budou vedeny v kategorii EuroNight/CityNightLine (EN/CNL); mezi Prahou a Berlínem budou řazeny na vlaku EN 456 Phoenix. Do Kodaně dorazí druhý den v 10.07, přičemž samozřejmě obslouží i další města na severu Německa a v Dánsku, například Flensburg, Padborg, Kolding s přípojem do Aarhusu nebo Odense. Pokud se rozhodnete cestovat tímto směrem, budete moci využít zvýhodněné akční jízdenky SparNight v ceně od 49 eur za lehátkový vůz, od 69 eur v lůžkovém voze kategorie economy a v lůžkovém voze 1. třídy (deluxe) od 99 eur. České dráhy pořídily lůžkové vozy Siemens WLABmz v podobném provedení jako DB a zařadily je od prosince 2006 do systému nočních vlaků EN a CNL; u DB byly české vozy nasazovány i na relace mimo ČR (např. CNL Apus v relaci Miláno - Amsterdam) a nejen s českými posádkami.

Zdroj: České dráhy

363.127, Praha-Uhříněves, foto: Pavel Martoch Praha — Ministerstvo dopravy již vypracovalo definitivní seznam staveb, které příští rok pozastaví nebo vůbec nezahájí. Ačkoliv byl rozpočet tohoto resortu navýšen o necelé čtyři miliardy korun, výrazné šetření se dotkne, bohužel, další výstavby obchvatu hlavního města a v neposlední řadě také železničního koridoru do Českých Budějovic, jehož termín dokončení bude už potřetí odsunut. Zelenou naopak dostává výstavba dalšího úseku dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a modernizace nejfrekventovanější české dálnice D1. Lze tak říct, že ministerstvo přímo preferuje rozvoj neekologické automobilové dopravy.

477.043 u Kamenných Žehrovic na trati 120, foto: Topič Beroun — Vážení čtenáři, přátelé železnice, léto je již za námi a spolu s následujícím ročním obdobím přišly i vydatné deště, což bezesporu nepředstavuje ideální počasí pro konání výletních jízd vlakem. I přesto se však mezi námi najde řada nadšenců, kteří jsou ochotni za svými oblíbenými „železnými oři“ cestovat mnoho kilometrů bez ohledu na počasí. Nejen proto vám již tradičně přinášíme souhrn vybraných výletních akcí nebo modelářských setkání, jejichž kompletní přehled najdete také v našem kalendáři akcí, který spravuje skupina dobrovolníků ŽelPage. Mezi nejvýznamnější akce, jež se v tomto měsíci uskuteční, patří poslední parní víkend v Železničním muzeu ČD Lužná u Rakovníka nebo oslavy 170 let provozu dráhy císaře Ferdinanda.

5.9.2011 - 16:00 - Akce Výročí 50 let od zahájení výroby lokomotiv T 334.0 zrušena!

ikonka pozor Zdice — Vážení čtenáři, upozorňujeme, že víkendová akce Výročí 50 let od zahájení výroby lokomotiv řady T 334.0 pořadatele SAXI – Výtopna Zdice, jež byla naplánována na víkend 10. – 11. září, je bez náhrady zrušena! Stalo se tak kvůli nedostatečnému počtu přihlášených na jízdu dne 11. září a z ekonomických a provozních důvodů. Pořadatel SAXI – Výtopna Zdice se vám tímto omlouvá za případné komplikace. Milovníci této lokomotivní řady, zvané Rosnička, však nemusí definitivně věšet hlavu, akce bude přesunuta do programu na příští rok. O všem budete včas informováni. Kontakt naleznete také na internetových stránkách Výtopny Zdice.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 6 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:44
zapadá v 20:15