Praha — Ministerstvo dopravy České republiky v souvislosti s liberalizací trhu železniční dopravy opět řeší otázku poplatků za užívání nádraží, tzv. ošlapného. Veškeré nádražní budovy, jimiž denně musí projít cestující všech zúčastněných dopravců, totiž v současné době patří dominantním Českým drahám. Soukromí dopravci volají po změně s obavami, že by drahám museli platit více peněz, než je nutné. Ministerstvo by proto rádo tyto objekty převedlo pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), aby byly nastoleny rovné podmínky. Otázkou však zůstává, zda by měly České dráhy za převod objektů získat miliardy korun nebo zda by je měl stát získat zpět zcela zdarma. Netřeba diskutovat o tom, že první z postupů je vůči ostatním dopravcům diskriminující.
„Tuto platbu chceme prosadit, protože nám připadá zcela logická. Stejně jako dopravci nyní platí za užití kolejí, a přispívají tak na jejich údržbu, měli by přispívat na správu železničních budov,“ dodává Martin Novák, tiskový mluvčí MD ČR. Ošlapné vyvolalo rozlišné názory i mezi samotnými dopravci: zatímco RegioJet proti poplatkům není a požaduje pouze jasná pravidla, za nichž bude možné prostory nádraží využívat, LEO Express se netají názorem, že by se rozpočet železničních dopravců neměl zatěžovat dalšími poplatky, které železnici znevýhodňují oproti silniční dopravě. Ačkoliv zatím není jasné, o jak vysoké částky půjde, jednalo by se o nákladovou položku, kterou by dopravci museli kalkulovat i v ceně jízdného. Výsledné podmínky pro používání společných prostor by měly být zahrnuty v novém drážním zákoně, který začne platit zřejmě již za dva roky.
Přínosy pro cestující? Pamatuju si dobu těsně před nástupem SA na tuhle linku, že mě cena do Liberce stála tehdy něco přes stovku, standard dopravy byla Karosa rok výroby cca 1993.
Od té doby uplynulo nejméně 6 let, cena nafty vzrostla o polovinu, SA tam udržuje setrvale modernizované a udržované busy, standard SA servisu známe všichni. Zrovna zítra tam jedu. Bez jakékoliv slevy byla cena mojí jízdenky před půl hodinou 85 Kč. Busy jezdí prakticky každou půlhodinu, max. hodinu i v časech, kdy dříve ČSAD už/ještě spinkalo.
V tomhle světle tedy příměr o parazitujícím Jančurovi, zavádějícím nějaké nekalé praktiky u autobusové dopravy, je poněkud mimo.
Dneska by se mělo nějak chytře vymyslet aby se na jedné straně rozumně dalo financovat nádražní budovy tak kde jsou funkční (zčásti jde i o jistou formu "památkové ochrany"), na druhé straně aby se z rozpočtu na dopravu neplatily "obchodní pasáže" které s vlastní dopravou mají společného jen minimum.
ČD zcela bezpochybby dostaly ty budovy zadarmo darem, na to by se nikdy nemělo zapomínat. Vždycky to brát v úvahu v případě že se ohánějí tím že je nikomu nemůžou předat protože tím by jim jako akciovce vznikla ztráta.
Do některých investovaly, do některých nic... na některých vydělávaly na nájmech obchodů, restaurací a kasín, na některých vydělaly prodejem, do některých musely prachy strkat horem spodem...
Ty budovy bych se snažil dost individuálně posuzovat, tam kde to lze stavebně oddělit část sloužící řízení provozu a přímo cestujícím tak tam to rozdělit a tuto část převést na SŽDC, tam kde to nelze pak požadovat placení rozumné částky ale nebrat to jako výpalné ve stylu "my jsme tu byli první, postavili jsme si tu budovu a tím pádem nám vy ostatní budete krutě solit prachy jinak vás přes nás nepustíme". Vždyť ta pozice a význam těch nádraží je speciální tím že k nim vedou koleje, jinak by byly vesměs téměř bezcenné, a ty koleje se k nim staví z veřejného rozpočtu (SŽDC)...
Takže nějak rozumně vyřešit přechodný (současný)stav, a do budoucna se orientovat na toto - nástupiště a prostory bezprostředně přilehlé ke kolejím (včetně technologie) se do budoucna musejí stavět a opravovat výhradně z rozpočtu SŽDC. Musí k nim být zajištěn volný přístup (třeba věcným břemenem...). Pokud se dále nějaký dopravce rozhodne mít u nich navíc jako bonus svou vlastní budovu, musí se předem dohodnout na podmínkách se SŽDC a pokud v nich bude poskytovat nějaké služby všeobecné veřejnosti (čekárny, záchody) může za ně chtít nějaký malý poplatek (ale klidně ho může platit i třeba obec, pokud chce mít pro své občany a návštěvníky kulturní prostředí).
Jak se dnes řeší ve městech třeba obchodní pasáže? Mnohé z nich jsou průchozí, a někteří lidé jimi chtéjí jen projít a veškeré nabídky v nich provozované je akorát otravují...
Odvíjet své kalkulace ceny od stavu, kdy zjednodušeně rěčeno, přistavím svou soupravu k nástupišti vyberu peníze za jízdné, pak zaplatím za použítí dopravní cesty a to co mi bude je můj zisk je naivní - hodné tak p.Jančury, který tyto praktiky zavedl u autobusové dopravy.
Ať, ale tyto dopravci promítnou do svých kalkulací i náklady na použití infrastruktury a pak mluvme o rovných podmínkách pro všechny zúčastněné. jak pro ČD tak ostatní zmíněné dopravce.
Je to pouze spravedlivý požadavek vlasníka infrastruktury (je lhostejné kdo jím v současnosti je), aby byl schopen nikoliv z prostředkú státního rozpočtu-tedy daní, aby ze zmíněných poplatků byl schopen budovy nádraží, nástupišť a všech souvisejících zařízení udržovat nebo je vylepšovat. Takový způsob hospodaření je snad srozumitelný každému člověhu, který ještě má "zdravý rozum".
Takhle je to podle mého názoru v pořádku. Dopravce usoudil, že budovu nepotřebuje. Majitel budovy jí dopravci nenutí. Mnohem lepší než "Nás nezajímá, že jí nepotřebujete; ta budova tu je, tak plaťte!!!"
Zrovna v případě Varnsdorfu by ty poplatky byly brutální, kdyby se z nich měla zaplatit údržba a provoz takové budovy.
A jedinej, kdo to odnese je cestující...
U nás jezdí Vogtlandbahn (Trilex) a lidi se nejprve čílili, proč je nádraží zavřené a stěžovali si na město. Než chudáci pochopili, že ten barák patří ČD a že ČD to jaksi nebude provozovat a uklízet tam zadarmo a že Trilex si zaplatil jen nástupiště a chodí se okolo, tak to chvíli trvalo.
Lidi si zvykly, jen ten barák tou přeůdržbou za chvíli spadne.
Ať ČD vyčíslí náklady na rekonstrukce a ůdržbu od okamžiku co ty baráky dostaly, odečte se od toho částka na ošlapné, kterou bude SŽDC vybírat v budoucnu, zbytek zaplatit ČD a baráky převést na SŽDC.
Ovšem předtím udělat v SŽDC personální čistku, aby tam nebyly zaměstnanci kovošrotu a idioti.
1. převést veškeré budovy pod SŽDC (bezplatně - není důvod, proč by se za to ČD mělo platit)
2. zavést poplatky pro všechny dopravce za každé zastavení odpovídající veškerým nákladům na údržbu budov a zaměstnance tam pracující (co by si vydělalo navíc přes automaty/restaurace/obchody už by byla věc SŽDC)
3. trochu zlevnit poplatek za využití dopravní cesty jako částečnou kompenzaci dopravcům.
Vidím na tom pár pozitiv. Konečně by ČD byli jen dopravce, SŽDC by se musela o nádraží začít trochu starat, protože by tam byl tlak dopravců, náklady dopravců by se přitom nijak závratně nezvýšily.
Samozřejmě proti tomuto řešení budou ČD řvát a to velmi. Oni by totiž rádi, kdyby dostali pár (hodně) miliard za většinou zchátralé budovy a pak neplatili nic, zatímco při poplatcích se jim moc nevyplatí zastavování různých "rychlíků" v každé díře.
Ono to u těch budov není tak jednoznačné, protože ČSD/ČD byly dlouhou dobu dopravcem a současně správcem infrastruktury. Například současná zastávka Litoměřice město postavená v 50. letech. Stavěly tuto budovu ČSD jako správce infrastruktury, nebo jí stavěly jako dopravce pro svou vlastní potřebu? (podotýkám, že budova nikdy nesloužila řízení provozu). A u většiny budov by se dalo diskutovat, do jaké míry jsou součástí infrastruktury (dopravní kancelář, reléová místnost) a do jaké míry jsou součástí osobní přepravy (pokladny, čekárny). K tomu máme ještě kancelář Carga a v patře byty, ve kterých bydlí jak zaměstnanci ČD, tak zaměstnanci SŽDC.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.