..: ČD: na rychlíky Praha – České Budějovice koupíme hybridní vozidla :..

První zkušební jízda hybridní jednotky, foto: Tomáš Poslušný/Matouš Vinš Praha — Rychlíky Českých drah z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram se dočkají technicky odpovídajících vozidel. Poté, co byly do provozu nasazeny všechny modernizované dieselové lokomotivy řady 750.7 plánované pro nasazení na této relaci, ČD oznámily, že byl dokončen vývoj nové řady 652.7/752.7. Jedná se o čtyřdílnou hybridní jednotku s maximální rychlostí 100 km/h, schopnou jízdy jak pod napětím 25 kV AC, tak 3 kV DC. Jednotka vznikla spojením osvědčené lokomotivy řady 749 a elektrické jednotky řady 452 CityFrog. Prototyp vyrobila společnost MOVO ze skupiny Škoda Transportation. Na svou první zkušební jízdu z Plzně do Prahy tajně vyjel 25. března. Další důležité zkoušky proběhnou během měsíce dubna.

Nejmenovaný zdroj blízký výrobci prozradil redakci magazínu ŽelPage technické detaily revolučního vlaku. Nejdůležitější zprávou je, že jednotka nemusí podstupovat schvalovací proces pro nová vozidla. Drážní úřad totiž jednotku zařadil do kategorie modernizací na síti SŽDC již schválených vozidel. České dráhy proto odhadují, že by se tato vozidla mohla nasadit do zkušebního provozu s cestujícími již v červenci letošního roku.

Dle smlouvy bude vyrobeno pět jednotek, zatím jsou zkompletovány první dvě. Konečný počet by měl stačit k pokrytí vozebního ramene Praha – Příbram – České Budějovice. Pokud se jednotky v provozu osvědčí, plánují České dráhy objednat dalších dvacet kusů ve vícedílném a výkonnějším provedení. Využít je chtějí zejména na trati 183 Plzeň – Železná Ruda a odstranit tak přepřah v Klatovech. Další využití se nabízí například na rychlících z Brna do Jeseníku nebo z Plzně do Brna.

Dopravce si od těchto vozidel slibuje výrazné zvýšení komfortu – v interiéru jsou instalovány nové sedačky Borcad, rekonstruují se toalety (informaci, zda je dosazováno vakuové WC či nikoliv, se nám nepodařilo získat) a obnovuje se interiér. Velkou výhodou je nízkopodlažní nástup a v budoucnu dráhy uvažují o dosazení skládací rampy pro vozíčkáře. Další výhodou je úspora paliva a lehká konstrukce, snížující provozní náklady.

Technické parametry:

  • Maximální rychlost: 100 km/h
  • Napájecí systémy: 3 kV DC, 25 kV AC
  • Uspořádání dvojkolí: Bo'Bo' + 2'2 + 2'2 + Bo'Bo'
  • Výkon: 2× 450 kW (nezávislá trakce)/ 1000 kW (závislá trakce)
  • Palivová nádrž: 2× 1000 l
  • Služební hmotnost: 218 t
  • Míst k sezení: 200
  • Stojany na kola: 20

MOVO konceptu věří – připravuje i menší aplikace

Motorový vůz 815 při testech, foto: Martin Grill Podle ČD je konec provozu řad 749 a 751 nevyhnutelný. Přesto chtějí tyto stroje využít na maximum a MOVO získalo volnou ruku v implementaci konceptu hybridních vozidel. Při testech se podařilo potkat také druhé experimentální vozidlo z plzeňské produkce — motorový vůz řady 816, který vznikl mimo jiné dosazením čela z bardotek na známé šukafony (motorové vozy řady 810). Jakékoliv informace k této úpravě nechtějí dráhy z neznámého důvodu sdělovat, a tak se můžeme jen dohadovat, jaké výhody nové čelo přinese. „Modernizace může zvýšit bezpečnost pro strojvedoucího a také poskytnout více prostoru v kabině pro jeho pohodlí,“ komentoval možné důvody této úpravy Dr. Emilio Za–Baba z pařížské Sorbony. Prototyp 816.001-2 byl zkušebně osazen motorem LIAZ M 1.2C ML 640SE o výkonu 242 kW, který známe především z tolik oblíbených Regionov řady 814. Úpravami prošlo i samotné stanoviště strojvedoucího a především interiér. „Šukadota“ možná přiláká další jejich milovníky, zejména z Anglie.

Zdroj: Laute Berta Presse Agentur, Wild Duck Agency, ŽelPage Insiders


Dominik Jaroš , Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 1.4.2011 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Fikce a vtipy

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user Honza  mail  
05.04.2011 (16:27)  
Sim: tak to je dobrý, efektivně využívaná elektrická trakce, jen tím tornádem pojedou trochu pomaleji.

V tom Ústí se tak přetahovaly prázdné 843, který mají asi větší rychlost než hypernova, tak to ten panťák moc neomezovalo. Normálně jezdí z Ústí do Děčína a naopak 843, 854, brejlovec vlastní silou furt pryč, ale není nic co by to přetahovalo.
Registered user Sim 
05.04.2011 (13:52)  
Honza > on je to paradoxne jeden z prikladu, ze to jde i bez buzerace cestujicich. Regina prijede od Roznova, pripoji se za Tornado a sup s tim dal. Nejde o navyseni kapacity, ale o to, ze tim vznika spoj bez nutnosti prestupu.
Registered user Honza  mail  
04.04.2011 (21:32)  
Sim: přes redukci ne? Bylo to v době, kdy byla výluka z Lovosic do České Lípy a šukafóny nemohly jezdit zbrojit tam kam vždycky, tak jezdily do Ústí a aby tam nejel jen tak, tak ho dali za elf a projel se asi stovkou. Je teda zajímavé, že měli to spřáhlo, protože normálně když se elefant rozbije na širé trati, tak se čaká standardně dvě hodiny, než ho další elefant přitáhne do stanice (obvykle té výchozí), čímž si způsobí skoro hodinu zpoždění a pak další elf ho táhne do Prahy v lince, takže pokud si nezpůsobí zpoždění připojováním, určitě pomalými rozjezdy. Ta RN a tornádo, fakt jsou lidi i v tý RN? To nenajdou lepší, kapacitnější řešení? Třeba spřáhnout 2 4 vozová tornáda, nebo klasiku s 5 vagóny?
Registered user Sim 
04.04.2011 (13:05)  
Honza > kdepak, nasazeno na pravidelnem vlaku s lidma.

Ohledne tahnuti akvarka esusem mi to prijde jako pohadka kozenky lizinky - jeste staci pripsat, ze ho slon tahnul na voditku, bo automaticke sprahlo.
Registered user Honza  mail  
04.04.2011 (0:28)  
Sim: no to ale to tornádo tu regionovu táhne jenom jako SV, aby nemusela jezdit vlastní silou a plýtvat naftu ne? Jeden grafikon takhle tahalo tornádo z Děčína do Ústí 843 + 053, aby se dostala do Ústí.

Slyšel jsem o tom, že prý elfík táhnul z Lovosic do Ústí šukafón, a fíra na něj zapomněl...............
Registered user Sim 
03.04.2011 (21:43)  
Panove, vy si z toho delate prdelky, ale kolem Vsetina jezdi sprazene Tornado s Reginou na pravidelnem osobaku uz par mesicu, takze tenhle aprilovy zertik je realnejsi, nez si vetsina z nas mysli.

btw, pokud by se graficky rizla Bardota s Tornadem, vypadalo by to jeste realneji :-)
Registered user Honza  mail  
03.04.2011 (0:34)  
Ta žabobardotka vypadá moc hezky, škoda že takový nejsou!
Šukadota teda moc ne!
Registered user Honza  mail  
02.04.2011 (18:54)  
Taková žabobardotka by náhodou byla moc dobrá, kdyby ta elektrická část byla dvousystémová a ta druhá dieslová, mohlo by to všude, jen to tahání mrtvé váhy je asi ten důvod proč se nic takového nedělá.

Třeba tu žabobardotku nasadí od 31.12. na rychlíky Ústí - Liberec, nebude muset jezdit 23 km po zadrátovaném úseku na naftu a odpadně věčné zpoždění kvůli obratu soupravy :-)

Zajímavý by byl panťák, který by vzhledově i barevně vycházel z dnešní 380.
01.04.2011 (19:35)  
Dost dobrá montáž :) Skvělý článek, skoro sem se chytil, až u tý pražský Sorbony sem si uvědomil, co je za datum :D
01.04.2011 (17:58)  
Busman: Kiss? To tak, ještě by pak chtěli AC/DC jednotkou! :)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko