..: Jízdní řád 2019: Novinky v Plzeňském kraji :..

ČD 650 Plzeňský kraj, foto: Adam Vanting Plzeň — Ve středu 28. listopadu 2018 se na hlavním nádraží v Plzni uskutečnila tisková konference k představení novinek v železniční dopravě v Plzeňském kraji, a prezentační jízda nové elektrické jednotky řady 650, jež se změnami v jízdních řádech úzce souvisí. Naše redakce byla u toho a ačkoliv jsou to již dva týdny, panteři jsou v provozu teprve pár dnů a stále je tak ještě jejich představení aktuálním tématem. Ačkoliv nedochází k žádným převratným změnám v rámci celokrajské koncepce dopravy, provoz na jedné trati bude pozastaven, naopak regionální doprava bude pro řadu lidí dostupnější a výrazně pohodlnější, a na poli dálkové dopravy dojde opět ke zrychlení cest mezi Prahou a Plzní.

IC 512 Pendolino, foto: Adam VantingNačasování tiskové konference bylo perfektní – začátek ve 13 hodin znamenal možnost využít jeden ze dvou párů vlaků mezi Prahou a Plzní, který je zajišťován elektrickou jednotkou řady 680, známou pod přezdívkou Pendolino. Šlo o spoj IC 512 Pendolino, který je, stejně jako všechna ostatní Pendolina mezi Prahou a západem Čech, veden v kategorii IC, tedy bez povinné rezervace místa k sezení. Ta ostatně nebyla ani třeba, dopolední spoj byl obsazen poměrně slabě a více cestujících, než v Praze , přisedalo paradoxně při našem výstupu v Plzni. Po příjezdu do Plzně jsme rezervní hodinu využili na oběd v proslulé nádražní restauraci a krátce před třináctou hodinou jsme byli vpuštěni do konferenčního vozu, který byl přistaven k prvním nástupišti. V přistaveném konferenčním voze pak byli novináři seznámeni s novinkami v osobní regionální i dálkové dopravě. Novinky prezentovali za vedení kraje hejtman Josef Bernard a Pavel Čížek. Za dopravce České dráhy vystoupili Miroslav Kupec, Michal Štěpán a Vladimír Kostelný.

Nové soupravy RegioPanter

ČD 650 Plzeňský kraj II, foto: Adam VantingV Plzeňském kraji bude od jízdního řádu 2018/2019 nasazeno celkem devět nových jednotek řady 650. Jedná se o dvouvozové elektrické nízkopodlažní jednotky od výrobce Škoda Transportation. Jednotky byly opatřeny vnějším nátěrem v barvách Plzeňského kraje podle návrhu, který si obyvatelé regionální dopravy vybrali v uspořádané anketě. Současně byl v barvách kraje proveden i interiér, včetně unikátních potahů sedadel. Jednotka nabízí 145 míst k sezení a celková kapacita je 325 cestujících, k dispozici je i prostor první třídy, který ocení především pravidelně dojíždějící cestující dnes přeplňovaných špičkových spojů. Typy použitých sedadel jednotka odpovídá provedení pro Moravskoslezský kraj, který tyto jednotky nasazuje na spoje z Bohumína na letiště Ostrava-Mošnov a do Suchdola nad Odrou.

Díky nízkopodlažní nástupní ploše a širokým dveřím je umožněna snadná přeprava dvou ortopedických vozíků, čtyř kočárků a také deseti jízdních kol. Interiér jednotek je plně klimatizovaný a je vybavený přehledným informačním systémem. Cestující mohou využívat WiFi připojení k internetu a zásuvky 230V pro napájení drobné elektroniky. Soupravy jsou uzpůsobené pro provoz na stejnosměrném i střídavém napětí. Technicky je možné spojovat až 4 jednotky dohromady. Celková cena za devět jednotek RegioPanter přesahuje 1 miliardu korun a 85 % by měla pokrýt dotace z operačního programu Doprava 2014–2020. Moderní vlaky budou nasazovány na trati 190 na osobních vlacích v úseku Plzeň-Jižní předměstí – Horažďovice předměstí. Dále budou také nasazeny na tzv. „Plzeňskou linku“ v trase Pňovany – Kozolupy – Plzeň – Blovice – Nepomuk.

Interiér jednotky, foto: Adam VantingSedadla BorCad Regio+, foto: Adam VantingProstor ve fiktivním oddíle, foto: Adam VantingVstupní prostor pro kola a kočárky, foto: Adam VantingMísta k sezení bez nutnosti vycházet schody, foto: Adam VantingBezbariérová toaleta, foto: Adam VantingPrvní třída, foto: Adam VantingDetail potahu, foto: Adam Vanting

Nový jízdní řád

Konferenční vůz ČD, foto: Adam VantingNové jednotky zlepší úroveň regionálních vlaků z Plzně do Horažďovic. V jízdním řádu 2018 byly na na trati 190 nasazeny jednotky řady 650 Českých drah pouze na spojích ze Strakonic do Českých Budějovic, na plzeňském úseku této dlouhé tratě byly osobní vlaky tvořeny vozy řady Bdt a BDs, v jejichž čele byla obvykle řazena lokomotiva řady 242. Nasazení RegioPanterů umožnilo nejen zlepšit trakční schopnosti těchto vlaků, díky kterým bude jízdní řád mnohem stabilnější, ale především došlo také k razantnímu zvýšení komfortu a možnosti cestovat v ještě komfortnější první třídě. Na zmíněné trati doplní jednotky 650 ještě souprava s elektrickou lokomotivou, třemi vozy klasické stavby řady Bdtee a řídícím vozem řady Bfhpvee. Tato souprava pojede na jednom páru spěšných vlaků až do Strakonic. Novinkou je také zajíždění všech osobních vlaků od Horažďovic až do stanice Plzeň-Jižní předměstí. To je umožněno díky odpadnutí nutnosti objíždět soupravu v koncové stanici.

Mezi další velké novinky v Plzeňském kraji patří úprava jízdních dob na trati 170. Díky otevření tunelu u Ejpovic se trasa Plzeň – Rokycany zkrátí o 6 km. Rychlíky pojedou z Rokycan do Plzně 11 minut a osobní vlaky 16 minut, zkráceny budou také jízdní doby expresů a rychlíků v úseku z Plzně do Prahy. Na trati 183 jsou v pracovní dny objednány další čtyři páry osobních vlaků v úseku Plzeň – Přeštice a zpět. Novinkou bude také prodloužení spěšného vlaku 1668/1669 z Rokycan na zastávku Mirošov město, čímž tento pár vlaků zajistí přímé dopolední spojení Plzně a některých obcí na trati 175. Osobní vlaky z Radnice jsou prodlouženy skrz tunel až do Plzně a v Ejpovicích budou provádět úvrať, jízdné ale zůstává i přes prodloužení projetého úseku ve stejné výši. Na trati 178 ze Svojšína do Boru naopak kraj neobjednal žádné vlaky regionální dopravy. Vyjma těchto změn dochází pouze k drobným úpravám časových poloh některých spojů.

Kozolupy, foto: Adam VantingPo tiskové konferenci na téma nových elektrických jednotek a nového jízdního řádu se všichni účastníci přesunuli do vedle přistavené jednotky 650 012-8, která byla pro účely představení novinářům zajištěna pro tuto událost. Nejprve došlo ke slavnostnímu přestřižení pásky, poté k pokřtění soupravy a po krátké fotografické přestávce následovala prezentační jízda z Plzně do Kozolup a zpátky. V průběhu jízdy bylo hostům nabízeno drobné občerstvení a z Kozolup se vlak vracel po průjezdu Západního expresu. Nedošlo k žádné poruše či nenadálé události, jednotka velmi příjemně topila a jízda v ní se s jízdou ve voze řady Bdt či BDs dala srovnávat jen velmi těžko. Po návratu do Plzně byla tisková konference ukončena.

Sraz novinářů u jednotky, foto: Adam VantingPřestřihnutí pásky, foto: Adam VantingKřest nové soupravy, foto: Adam Vanting

Zdroj: TZ ČD


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , Aleš Novotný | 12.12.2018 (13:42)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Jízdní řád

Další z regionu ČR Plzeňský


registrovaný uživatel carlos 
09.01.2019 (18:26)  
Dovolím si malé a možná trochu zaujaté shrnutí z cca měsíčního ostrého provozu jednotek - všichni si zvykají (obsluha i cestující), nové jednotky..., zatím teplo, 2x však vlak nedojel - cestující si museli přestoupit, přesvětlený interiér - není využíváno f-ce osvětlení interiéru v 1/2 režimu, poměrně tichý provoz uvnitř i vně. Škoda jen hluku od střešních vypínačů napájení z trakce při stahovačkách zejména když to má cestující přímo nad hlavou a zrovna pospává..., jinak uvidíme až se zima ukáže v plné své síle, jak to inženýři ve škodovce vymysleli...
07.01.2019 (20:41)  
P.S.: jeli jsme na čas, dveře fungovaly u obou spojů bez problémů a vítám zajíždění na Jižní předměstí-výrazná časová úspora pro všechny co bydlí na Borech a okolí.
07.01.2019 (20:36)  
Tak jsem si to zkusil osobně 30.12. Plzeň - Nepomuk a zpět. Nevím proč si kraj neobjednal 4 vozové jednotky-alespoň část kontraktu. Jeli 2 spojené jednotky. Na peronu super, první co zarazilo byl smrad. Ne novoty, smrad-aha pod koši je topení a je jasno, nos je naštěstí orgán, který časem otupí....U dveří jsou police pro velká zavazadla, police jsou i mezi sedadly, ale mezera je tak nízká, že batoh nevložíte. Zhola zbytečné police. Svezení a posezení jinak super. A postřeh paní průvodčí- obavy z fungování klimatizace v létě a v úzké uličce mezi vyvýšenými sedadly špatně drží stabilitu-no snad vymyslí nějaký fígl. Jinak rozhodně velký přínos!
registrovaný uživatel JB 
17.12.2018 (17:09)  
Ona i ve třívozových je první třída jen u jednoho stanoviště strojvedoucího.
registrovaný uživatel carlos 
17.12.2018 (16:36)  
Na Plzeňsku jezdí dvou vozové jednotky, takže první třída je u stanoviště strojvedoucího.
Ad odstranění chyb... to ukáže čas. Zatím to vypadá na dětské nemoci se zavíráním dveří :-(
Místo zrychlení cestování je zpravidla zpoždění 5 plus
16.12.2018 (11:34)  
Na ústecku jezdí panteři již několik let a sedačky v druhé třídě jsou výborné. Ale ty v 1. třídě jsou nepříjemně tvarované a tvrdé. Je škoda, že se u druhotřídních původních sedaček nezůstalo, protože ty instalované do studénských a plzeňských jednotek vozidlo znehodnocuje.
13.12.2018 (10:25)  
Antony: RegioPanter nikdy 1. třídu uprostřed neměl, to má jen InterPanter
registrovaný uživatel Antony 
13.12.2018 (9:26)  
ma ten regiopanter konmecne odstranene chyby? mimo jine pryc prvni trida uprostred?

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko