..: Czech Raildays 2019: Něco tomu chybí :..

Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vanting Ostrava (aktualizováno) – Zatímco loňský veletrh Czech Raildays mnoho drážních novinek nepředstavil, ten letošní je toho opakem. Na jubilejním dvacátém ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb se letos sešlo hned několik premiér, které způsobí menší či větší revoluci na kolejích. Ať už jde o prototyp unifikované a velmi elegantní modernizace vozů řady Bdmtee, další variantu modernizace motorové jednotky RegioSprinter, první hybridní lokomotivu z CZ LOKO anebo moderní motorovou lokomotivu řady 744 pro ČD Cargo, letošní ročník je zajímavými exponáty opravdu nabitý a mnoho vystavených vozidel stojí za podrobnější popis. Ten tak najdete v dalších odstavcích tohoto článku.

Bdmtee267 – první dojem dobrý, druhý už moc ne

Za snad největší překvapení veletrhu lze považovat vůz řady Bdmtee267. Ačkoliv i některé premiéry jsou již z provozu poměrně známy, o dalším typu modernizace osobního vozu pro příměstské vlaky z konce osmdesátých let se i ti největší nadšenci dozvěděli až ve chvíli, kdy k veřejnosti začala prosakovat první oznámení o exponátech na letošním veletrhu. Mezi největší neduhy těchto vozů patří téměř neodvětratelný a velmi těsný interiér, přičemž vystavovaná modernizace řeší pouze druhý zmíněný problém. Představené řešení je ale oproti předchůdcům skutečně pokrokové (doposud provedené modernizace těchto vozů, například řada Bdmtee266, mnohem více připomíná původní vůz) a design interiéru je vskutku krásný. Počet sedadel klesl z 96 na 80, použit je nový typ sedadel, Borcad Visio, který se doposud v osobních vozech ČD nevyskytoval. Součástí již zmíněného pokrokového řešení jsou pak například rozkládací stolky, zásuvky 230V s USB konektorem, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi připojení k internetu a nebo háky pro přepravu jízdních kol. Něco tomu ale přeci jenom chybí…

Bdmtee267_1, foto: Adam VantingBdmtee267_2, foto: Adam VantingBdmtee267_3, foto: Adam Vanting

Jak již bylo zmíněno v předchozím odstavci, ze dvou největších neduhů této řady řeší vystavený prototyp pouze jeden. Zda bude součástí sériových modernizací i klimatizace známo není, nicméně tento vůz nebyl vybaven ani klimatizací, ani novými polospouštěcími okny, která by v horkých letních dnech umožnila vůz lépe odvětrat. Je sice pravda, že klimatizace vozu chyběla pouze v létě, ale prostor na nohy cestující postrádali celoročně, vzhledem k pomalu tropickému počasí, které v Česku panuje obvykle od května do října, je ale chybějící klimatizace stále poměrně nešťastnou skutečností a můžeme pouze doufat, že v sériových vozech bude tento podstatný problém jinak velmi povedené modernizace napraven. Nezmínit pak nelze třeba ani poměrně nekvalitní zpracování interiéru či nedomyšlená řešení kdy například jako zarážka přechodových dveří slouží stolek anebo neprůhledné okno ve služebním oddíle.

Kompletní fotogalerie nového vozu je k nahlédnutí zde.

ARmpee829– myšlenka dobrá, provedení ne

Návštěvníkům veletrhu byl představen také nový vůz Českých drah, označovaný řadou ARmpee829. Mezi nadšenci jde o poměrně známý koncept vozu, který má za cíl být co nejefektivnější – má nabízet až čtyřicet pohodlných míst k sezení cestujícím první třídy a zároveň pro celý vlak sloužit jako výdejna tolik oblíbených a populárních pokrmů od společnosti JLV. Optimální vůz by měl na jednom konci kuchyň s výdejním oknem a celý tento prostor by byl oddělen od jednoho velkého oddílu první třídy. To ostatně není žádná novinka, tímto způsobem je kupříkladu řešena gastronomie v italských vlacích FrecciaBianca. V případě vystavovaného vozu je ale zřejmě orientováno na ekonomiku i v případě řešení interiéru, neboť to spočívá pouze v náhradě jídelní a barové částí klasického jídelního vozu dvěma oddíly první třídy, které uprostřed narušuje kuchyně s barovým pultem, který zároveň slouží jako výdejna pokrmů. Nicméně i toto řešení úpravy jídelních vozů z let 2012 – 2013 mohlo být promyšleno lépe.

AR_1, foto: Adam VantingAR_2, foto: Adam VantingAR_3, foto: Adam Vanting

Na jednu stranu je skutečně skvělé, že i luxus rychlovlaků Pendolino bude dostupný cestujícím, jejichž jízda bude probíhat právě v tomto voze, jehož řazení se plánuje primárně na současné expresní spoje přes Valašsko do Žiliny a do Lince – pohodlná sedadla Borcad Comfort a velmi moderně a elegantně působící interiér je v případě těchto vozů bezesporu výhodou. Zmíněné nevýhody se ale po rozjezdu vlaku dostaví skutečně rychle – neoddělené prostory „jídelního koutu“ a první třídy spolu s procházejícími cestujícími skrze první třídu, mezi jejíž hlavní výhody patřilo doposud především ticho a soukromí, mohou řadu cestujících minimálně znepokojit. Zda bude důsledně dodržováno i působení cestujících s jízdenkou do 2. třídy pouze v prostoru „bistra“ a po dobu nezbytně nutnou patří také k vyvstalým otázkám, neboť především menší oddíl 1. třídy v místech bývalé barové části může na kdekoho působit jako jídelní část. V takové situaci jsou pak nedostatky, jako například nešikovně umístěný háček na oblečení, do kterého se při východu z vozu nelze nezaháknout, velmi nešťastně řešené rolety či kde se vlastně proklamovaný bistrooddíl nachází, skutečně druhořadými problémy a bude zajímavé sledovat, jak se bude tato ostrá změna koncepce kolejové gastronimie, která měla ve většině států (např. v Rakousku) pouze velmi krátké a neúspěšné trvání, dále vyvíjet.

Kompletní fotogalerie nového vozu je k nahlédnutí zde.

EffiShunter 1000 pro ČD Cargo

EffiShunter 1000 ČDC, foto: Adam VantingDalší premiérou na letošním ostravském drážním veletrhu bylo představení motorové lokomotivy řady 744.1 pro ČD Cargo, pocházející z rodiny zvané EffiShunter, lokomotiv pro posun i pro traťovou službu od českého výrobce lokomotiv CZ LOKO. Objednávka na pět lokomotiv velmi moderního vzhledu je součástí modernizace lokomotivního parku ČD Cargo, přičemž dle smlouvy je možné uplatnit opci na dalších pět strojů. Nová lokomotiva je dlouhá 16,4 metrů, vybavena motorem Catterpilar C32 dokáže vyvinout maximální rychlost 100 km/h, výkon 895 kW a bude možné ji provozovat ve vícečlenném řízení spolu s lokomotivami řady 753.7 anebo 742.71. Lokomotiva je zcela nová, nicméně obstarání mnohem většího množství moderních motorových lokomotiv bude v rámci zmíněné modernizace lokomotivního parku řešeno přestavbou současných strojů řady 742.

HybridShunter 400

HybridShunter 400, foto: Adam VantingV poslední době bývá citelná snaha odklonu od fosilních paliv také na železnici. Hybridní jednotky s akumulátory či na vodík dnes nejsou nic výjimečného, představení prototypu hybridní lokomotivy společnosti CZ LOKO, určené pro posun a lehkou traťovou službu, tak lze chápat jako velmi rozumný krok a snahu jít s dobou a především vstříc požadavkům zákazníků. Lokomotiva je primárně poháněná trakčními bateriemi a spalovací motor pak slouží pouze jako záložní anebo pro dobíjení baterií v průběhu provozu. Jak již bylo zmíněno, jde pouze o prototyp a na základě vyhodnocení testovacího provozu bude pokračovat vývoj větších či odlišně řešených hybridních lokomotiv.

654 pro AŽD

Jednotka 654 AŽD, foto: Adam VantingMotorová jednotka, známější pod označením RegioSprinter, není v Česku ničím neznámým. Poměrně velké množství z původně čtyřiceti vyrobených vozidel dnes operuje na síti SŽDC i jiných správců a další postupně přibývají. Na letošním veletrhu Czech Raildays v Ostravě byl představen kousek, který bude zajišťovat od prosince letošního roku každodenní provoz na trati Lovosice – Třebívlice – Obrnice – Most, tedy na takzvané Švestkové dráze. Na ní byl zmíněný charakter provozu ukončen v roce 2007, o několik let později byl zahájen sezónní turistický provoz a krátce na to trať odkoupila společnost AŽD Praha, která ji výrazně zmodernizovala. Vystavená motorová jednotka, odkoupená od německého dopravce Rurtalbahn, prošla shodnou modernizací, jako stroje společnosti GW Train Regio, provozované na Šumavě. Cestujícím jsou v klimatizovaném vozidle k dispozici posuvná sedadla Borcad Genio, zcela nová bezbariérová buňka WC a například také nově dosazené elektrické zásuvky anebo WiFi připojení k internetu. Oproti jednotkám, provozovaným u GW Train Regio, se ale exponát k dopravci příliš výrazně nehlásí – barevným provedením totiž odpovídá požadavkům objednatele dopravy, kterým je Ústecký kraj. V současné době se má jednotka podrobovat testovacímu provozu u GW Train Regio na Šumavě, v červenci by se pak měla objevit na své nové „domovské“ trati.

Kompletní fotogalerie modernizované jednotky je k nahlédnutí zde.

Další exponáty

NEWAG E6ACT, foto: Adam VantingStejně jako v dřívějších letech byla i letos vystavena elektrická lokomotiva Siemens Vectron, tentokrát v provedení pro společnost AWT (byť zvenčí byla lokomotiva označena společností PKP Cargo International). České dráhy dále vystavily brněnskou elektrickou jednotku řady 650 z roku 2014, jež měla ilustrovat téměř identické soupravy od stejného výrobce, kterých bude v následujících letech dle rámcové smlouvy dodáno až 50. ČD Cargo vystavilo polskou elektrickou lokomotivu E6ACT Dragon, která je využívána polskou divizí, zvanou ČD Cargo Poland. V Polsku je český státní dopravce v oblasti nákladní přepravy úspěšný, podařilo se mu uzavřít několik kontraktů na přepravy v rámci Polska a je plánován pronájem hned tří těchto lokomotiv, které výrobce Newag Gliwice produkuje od roku 2009. Vystaveny byly dále nákladní vozy, historický vůz pro přepravu poštovních zásilek, prostředky městské hromadné dopravy a nespočet moderních vozidel, určených k údržbě infrastruktury.

Slovo závěrem

Pohled na veletrh, foto: Adam VantingVolba charakteristického slovního spojení pro letošní veletrh „něco tomu chybí“ vystihuje nejen vystavená vozidla, ale také veletrh samotný. Laik bude dozajista potěšen mnoha zajímavými exponáty ze všech odvětví železniční dopravy, nicméně nadšenec, udržující si o moderních vozidlech přehled, byl letos přes slibný začátek opět zklamán. Stejně tak je velká škoda, že mezi stánky se z dopravců objevily pouze České dráhy. Přitom vzhledem k blížícímu se nástupu alternativních dopravců na některé dálkové a regionální železniční linky v Česku by byla jejich účast na letošním veletrhu skvělou příležitostí k představení společnosti a provozního konceptu.

Co se otázky vystavovaných vozidel týče, namátkou ZSSK – první zcela nová elektrická jednotka od Škody, známá v Česku pod marketingovým označením RegioPanter, je již hotová, inovovaný motorový vůz řady 861 byl před pár dny slavnostně uveden do provozu a nové či modernizované vozy pro dálkovou dopravu se postupně objevují v soupravách většiny dálkových vlaků. Nic z uvedeného se však na veletrhu nepředstavilo, ačkoliv ještě před pár lety byla vozidla ZSSK nedílnou součástí veletrhu, stejně jako různé osobní vozy či elektrické/motorové jednotky polských výrobců. Letošní ročník veletrhu v žádné případě nelze považovat za nezajímavý, nicméně ve srovnání s rokem 2011 byl letošní ročník skutečně o něco chudší.


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.6.2019 (18:07)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user JB 
29.07.2019 (16:15)  
Ještě k tomu Bymáči: polospouštěcí okna na rychlost 160 dnes nikdo nedá.
24.07.2019 (13:29)  
Ta hospoda je hodně pokles dolů. Přitom nedostatek místa by bylo mnohem lepší řešit novými vozy a prodlužováním souprav, protože těch pár míst namísto standardní hospody natřískané vlaky nevytrhne. Když už jsme u toho placení za další místo, na některé cesty do hodiny a půl by mi klidně stačilo mít možnost rezervace místa přímo v hospodě a zamluvení pokrmu. Myslím, že za drahé obyčejné jízdné ČD (neboť výhoda zákaznické karty při občasných jízdách spolu s divokým nástupem jiných dopravců je dnes značně nejistá) nechci nic až tak extra. Donášku ke stolu nepotřebuji, stejně jako obtěžování okolí konzumací mimo jídelnu.
Registered user Martin Š.  mail  
20.07.2019 (16:48)  
U bistrovozu si opět říkám, kdo asi tu rekonstrukci prováděl, když opět kufry mají perfektní výhled a cestující na krajních sedadlech koukají do stěny. Ano chápu, že pokud změníme rozteč sedadel a nechceme zasahovat do rámu vozidla, tak není možné aby všichni cestující koukali z okna, ale toto je na pěst!

Další problém vidím v tom, že se všude (odpuste mi ten výraz) naserou USB zásuvky. Je to velmi nešťastné řešení, zejména z důvodu bezpečnosti zařízení (a není to můj výmysl, viz např. zde: https://techfocus.cz/1305-verejne-usb-nabijeci-stanice-napriklad-na-letistich-jsou-velkym-nebezpecim-pro-vase-smartphony.html ), která tam připojujete (pokud to není powerbanka). A kdo dnes s sebou vozí pouze nabíjecí kabel (bez přechodu zásuvka - USB)? Nebylo by lepší místo USBčka tam dát obyčejnou zásuvku?
26.06.2019 (17:34)  
wxdf: odkaz je nefunkční ale po zadání klasického GVD 2019 se to najít dá. Díky
Registered user wxdf  mail  
20.06.2019 (8:50)  
19.06.2019 (18:26)  
Koukám, jak jde o pivo, tak jste tady největší odborníci, znalosti o technice jdou stranou. Co si takhle zopakovat nějaké předpisy???
Registered user (gp) 
19.06.2019 (17:49)  
Sdělení hostingové firmy: prezentaci odstranil "nájemce" a podle mých vlastních zkušeností jsou obránci autorského práva v těžké argumentační převaze nad laickými vydavateli, kteří se staženýma půlkama raději mažou. Ž má sice blbý právníky, ale je jich hodně a mají dost peněz. S těma se soudit nechceš.
19.06.2019 (11:03)  
OT: Sorry vím že to sem nepatří ale mám dotaz na někoho kdo to ví.
Nevíte proč přestala fungovat stránka gvd.cz co se stalo? Popřípadě zda se někam obsah nepřesídlil na jinou doménu. Potřeboval bych stáhnout nějaké GVD ale nevím kde. Je pravda že na stránkách jsem dlouho nebyl tak možná proběhlo nějaké info o přemístění.
Díky za případné info.
Registered user (gp) 
19.06.2019 (0:03)  
JK: nedělejte z nouze ctnost. Ten igelit je široko daleko nejlevnější, tak se igelituje. Ale pívo z igelitu není dobrej reklamní slogan, ani kdyby u toho pomrkával Jirka Schelinger.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko