..: Czech Raildays 2019: Něco tomu chybí :..

Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vanting Ostrava – Zatímco loňský veletrh Czech Raildays mnoho drážních novinek nepředstavil, ten letošní je toho opakem. Na jubilejním dvacátém ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb se letos sešlo hned několik premiér, které způsobí menší či větší revoluci na kolejích. Ať už jde o prototyp unifikované a velmi elegantní modernizace vozů řady Bdmtee, další variantu modernizace motorové jednotky RegioSprinter, první hybridní lokomotivu z CZ LOKO anebo moderní motorovou lokomotivu řady 744 pro ČD Cargo, letošní ročník je zajímavými exponáty opravdu nabitý a téměř každé vystavené vozidlo stojí za podrobnější popis. Ten tak najdete v dalších odstavcích tohoto článku.

Bdmtee267 – první dojem dobrý, druhý už moc ne

Za snad největší překvapení veletrhu lze považovat vůz řady Bdmtee267. Ačkoliv i některé premiéry jsou již z provozu poměrně známy, o dalším typu modernizace osobního vozu pro příměstské vlaky z konce osmdesátých let se i ti největší nadšenci dozvěděli až ve chvíli, kdy k veřejnosti začala prosakovat první oznámení o exponátech na letošním veletrhu. Mezi největší neduhy těchto vozů patří téměř neodvětratelný a velmi těsný interiér, přičemž vystavovaná modernizace řeší pouze druhý zmíněný problém. Představené řešení je ale oproti předchůdcům skutečně pokrokové (doposud provedené modernizace těchto vozů, například řada Bdmtee266, mnohem více připomíná původní vůz) a design interiéru je vskutku krásný. Počet sedadel klesl z 96 na 80, použit je nový typ sedadel, Borcad Visio, který se doposud v osobních vozech ČD nevyskytoval. Součástí již zmíněného pokrokového řešení jsou pak například rozkládací stolky, zásuvky 230V s USB konektorem, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi připojení k internetu a nebo háky pro přepravu jízdních kol. Něco tomu ale přeci jenom chybí…

Bdmtee267_1, foto: Adam VantingBdmtee267_2, foto: Adam VantingBdmtee267_3, foto: Adam Vanting

Jak již bylo zmíněno v předchozím odstavci, ze dvou největších neduhů této řady řeší vystavený prototyp pouze jeden. Zda bude součástí sériových modernizací i klimatizace známo není, nicméně tento vůz nebyl vybaven ani klimatizací, ani novými polospouštěcími okny, která by v horkých letních dnech umožnila vůz lépe odvětrat. Je sice pravda, že klimatizace vozu chyběla pouze v létě, ale prostor na nohy cestující postrádali celoročně, vzhledem k pomalu tropickému počasí, které v Česku panuje obvykle od května do října, je ale chybějící klimatizace stále poměrně nešťastnou skutečností a můžeme pouze doufat, že v sériových vozech bude tento podstatný problém jinak velmi povedené modernizace napraven. Nezmínit pak nelze třeba ani poměrně nekvalitní zpracování interiéru či nedomyšlená řešení kdy například jako zarážka přechodových dveří slouží stolek anebo neprůhledné okno ve služebním oddíle.

Kompletní fotogalerie nového vozu je k nahlédnutí zde.

ARmpee829– myšlenka dobrá, provedení ne

Návštěvníkům veletrhu byl představen také nový vůz Českých drah, označovaný řadou ARmpee829. Mezi nadšenci jde o poměrně známý koncept vozu, který má za cíl být co nejefektivnější – má nabízet až čtyřicet pohodlných míst k sezení cestujícím první třídy a zároveň pro celý vlak sloužit jako výdejna tolik oblíbených a populárních pokrmů od společnosti JLV. Optimální vůz by měl na jednom konci kuchyň s výdejním oknem a celý tento prostor by byl oddělen od jednoho velkého oddílu první třídy. To ostatně není žádná novinka, tímto způsobem je kupříkladu řešena gastronomie v italských vlacích FrecciaBianca. V případě vystavovaného vozu je ale zřejmě orientováno na ekonomiku i v případě řešení interiéru, neboť to spočívá pouze v náhradě jídelní a barové částí klasického jídelního vozu dvěma oddíly první třídy, které uprostřed narušuje kuchyně s barovým pultem, který zároveň slouží jako výdejna pokrmů. Nicméně i toto řešení úpravy jídelních vozů z let 2012 – 2013 mohlo být promyšleno lépe.

AR_1, foto: Adam VantingAR_2, foto: Adam VantingAR_3, foto: Adam Vanting

Na jednu stranu je skutečně skvělé, že i luxus rychlovlaků Pendolino bude dostupný cestujícím, jejichž jízda bude probíhat právě v tomto voze, jehož řazení se plánuje primárně na současné expresní spoje přes Valašsko do Žiliny a do Lince – pohodlná sedadla Borcad Comfort a velmi moderně a elegantně působící interiér je v případě těchto vozů bezesporu výhodou. Zmíněné nevýhody se ale po rozjezdu vlaku dostaví skutečně rychle – neoddělené prostory „jídelního koutu“ a první třídy spolu s procházejícími cestujícími skrze první třídu, mezi jejíž hlavní výhody patřilo doposud především ticho a soukromí, mohou řadu cestujících minimálně znepokojit. Zda bude důsledně dodržováno i působení cestujících s jízdenkou do 2. třídy pouze v prostoru „bistra“ a po dobu nezbytně nutnou patří také k vyvstalým otázkám, neboť především menší oddíl 1. třídy v místech bývalé barové části může na kdekoho působit jako jídelní část. V takové situaci jsou pak nedostatky, jako například nešikovně umístěný háček na oblečení, do kterého se při východu z vozu nelze nezaháknout, velmi nešťastně řešené rolety či kde se vlastně proklamovaný bistrooddíl nachází, skutečně druhořadými problémy a bude zajímavé sledovat, jak se bude tato ostrá změna koncepce kolejové gastronimie, která měla ve většině států (např. v Rakousku) pouze velmi krátké a neúspěšné trvání, dále vyvíjet.

Kompletní fotogalerie nového vozu je k nahlédnutí zde.

EffiShunter 1000 pro ČD Cargo

EffiShunter 1000 ČDC, foto: Adam VantingDalší premiérou na letošním ostravském drážním veletrhu bylo představení motorové lokomotivy řady 744.1 pro ČD Cargo, pocházející z rodiny zvané EffiShunter, lokomotiv pro posun i pro traťovou službu od českého výrobce lokomotiv CZ LOKO. Objednávka na pět lokomotiv velmi moderního vzhledu je součástí modernizace lokomotivního parku ČD Cargo, přičemž dle smlouvy je možné uplatnit opci na dalších pět strojů. Nová lokomotiva je dlouhá 16,4 metrů, vybavena motorem Catterpilar C32 dokáže vyvinout maximální rychlost 100 km/h, výkon 895 kW a bude možné ji provozovat ve vícečlenném řízení spolu s lokomotivami řady 753.7 anebo 742.71. Lokomotiva je zcela nová, nicméně obstarání mnohem většího množství moderních motorových lokomotiv bude v rámci zmíněné modernizace lokomotivního parku řešeno přestavbou současných strojů řady 742.

HybridShunter 400

HybridShunter 400, foto: Adam VantingV poslední době bývá citelná snaha odklonu od fosilních paliv také na železnici. Hybridní jednotky s akumulátory či na vodík dnes nejsou nic výjimečného, představení prototypu hybridní lokomotivy společnosti CZ LOKO, určené pro posun a lehkou traťovou službu, tak lze chápat jako velmi rozumný krok a snahu jít s dobou a především vstříc požadavkům zákazníků. Lokomotiva je primárně poháněná trakčními bateriemi a spalovací motor pak slouží pouze jako záložní anebo pro dobíjení baterií v průběhu provozu. Jak již bylo zmíněno, jde pouze o prototyp a na základě vyhodnocení testovacího provozu bude pokračovat vývoj větších či odlišně řešených hybridních lokomotiv.

Článek bude dokončen v průběhu dnešního dne.


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 14.6.2019 (0:28)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
19.06.2019 (18:26)  
Koukám, jak jde o pivo, tak jste tady největší odborníci, znalosti o technice jdou stranou. Co si takhle zopakovat nějaké předpisy???
Registered user (gp) 
19.06.2019 (17:49)  
Sdělení hostingové firmy: prezentaci odstranil "nájemce" a podle mých vlastních zkušeností jsou obránci autorského práva v těžké argumentační převaze nad laickými vydavateli, kteří se staženýma půlkama raději mažou. Ž má sice blbý právníky, ale je jich hodně a mají dost peněz. S těma se soudit nechceš.
19.06.2019 (11:03)  
OT: Sorry vím že to sem nepatří ale mám dotaz na někoho kdo to ví.
Nevíte proč přestala fungovat stránka gvd.cz co se stalo? Popřípadě zda se někam obsah nepřesídlil na jinou doménu. Potřeboval bych stáhnout nějaké GVD ale nevím kde. Je pravda že na stránkách jsem dlouho nebyl tak možná proběhlo nějaké info o přemístění.
Díky za případné info.
Registered user (gp) 
19.06.2019 (0:03)  
JK: nedělejte z nouze ctnost. Ten igelit je široko daleko nejlevnější, tak se igelituje. Ale pívo z igelitu není dobrej reklamní slogan, ani kdyby u toho pomrkával Jirka Schelinger.
Registered user Lesan 
18.06.2019 (18:07)  
Kdo jezdí v letních měsících z Prahy ku Linci, speciálně úsek do Rybníka, ten ví, že ve vybraných spojích pravidelně cestují velké skupiny "vodáků". Tyto skupiny bývají pravidelně posilněny alkoholem už před cestou, vlastní cesta pak slouží ke konzumaci nepřiměřeného množství dalších alkoholických nápojů a tvorbě bordelu. Přestup v Rybníku na Vyšší Brod už někteří nezvládají a nevhodné chování, dokonce i napadání vlakových čet, nejsou ojedinělá. Dokážete si představit, jak to v ARmpee, které má na Ex být řazeno, bude mezi Budějcemi a Rybníkem po návštěvě několika takových skupin vypadat? Vylité pivo na zemi (ve všech vozech, kudy projdou), smrad, hluk, průchoďák, stálá nasranost obsluhy..
Mezi Prahou a ČB si ty vozy cestující najdou, u některých spojů možná ani nebude stačit kapacita, ale přeshraniční úsek bude kromě letního období velmi slabý. Mimo sezónu a špičku jezdí hlavně večer přes čáru jednotky cestujících, v první třídě naprosté minimum. Jako reálné se mi jeví i zavírání bistra u vybraných spojů přes hranice.
18.06.2019 (12:53)  
Pivo? :)) Když dovolíte: Ten prezervativ je tam z jednoho prostého důvodu - odděluje vzduch od piva. Pivo tím pádem neoxiduje a nekazí se. Tlačte sud (bečku) kompresorem a nechte ho (ji) 48 hodin v nedotočeném stavu mimo lednici. Nebude se to dát pít ani z vymraženého půllitru a hospodský bude potřebovat záchody navíc, aby mu hosté nenadělali ...feedback... přímo v lokále. Tudy ne.

Druhá možnost je tlačit do tanku oxid uhličitý (a host bude jak balón - řádně nafouknutý) nebo Biogon (směs CO2 a dusíku). Jenže flaša Biogonu (20 litrů) vyjde na 600 až 700 Kč a vystačí na dva půlkubíkové tanky. Takže prezervativ v ceně dvou, tří lepších piv a kompresor.
Pak je tady ještě jedno hledisko - kampak s vodou a saponátem po sanitaci? Ne vždy je u tanku podlahová vpousť a ne vždy je možné ji zřídit. A ne vždy vám VaK povolí vypouštět takovouhle chemii do kanalizace. Krom toho ta sanitační chemie je z téže ropy, co prezervativ.

Ukazovat prstem na hospodského je ale mnohem jednodušší.
Registered user (gp) 
18.06.2019 (10:05)  
No jo, jenže já pro jednoho dodavatele pívojemů a pívovodů dělal a trochu do toho byznysu vidím. Šprcka je významně levnější, než by byla sanitace celýho tanku. A plastovej pívojem vyrobenej stejnou technologií jako septik hostinský nechtějí, protože vypadá jako septik. Nablejskaná a nasvícená tankovna je součástí marketingu.
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
18.06.2019 (7:29)  
(gp): Jen poznámka k tomu pivnímu tanku: Nerez tam není na okrasu, ale z praktických důvodů. Stejně, jako bag-iny uvnitř, které rozhodně nejsou žádným ústupkem kvalitě. To, že se ony tanky nabízí pouze k velkopivovarským produktům průměrné kvality a často podprůměrné chuti, je věc druhá.
Registered user chio 
16.06.2019 (18:15)  
Host dostane porcelán a sklo.
No len aby...
Registered user (gp) 
16.06.2019 (17:05)  
743 010: Hospoda se nemusí vtěsnat do gabaritu, nejede, nebrzdí a netopí elektrikou, obtékána větrem o rychlosti orkánu. Metr čtvereční hospody (na Těšnově, to ní dost železničně) se pronajme za tři stovky měsíčně. Jak dlouho se povezou dva lidi za tři stovky?
Ano, uhodils exministra dopravy na hlavičku, dvojka nemá nárok. Samozřejmě, že se můžeš v klidu najíst, ale kup si jedničku. My se s těma jídlama nemazlíme, abyste si je užili, ale abyste zaplatili za to, že si je užijete. A dvojkařům je rádi nabídneme, i když prakticky z toho nebudou nic mít.
chio: Host dostane porcelán a sklo. Plasty vyhodíme a nikomu je neukážeme. Úplně stejně, jako když se v hospodě vystavujou nerezový tanky a pivo je v igelitový šprcce.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko