..: Aktuality a články - Švýcarsko :..

Vizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBŠvýcarsko — Z největší objednávky v historii švýcarských spolkových drah (SBB) se může těšit Bombardier Transportation. V soutěži o dodávku 59 (s opcí na dalších 100 kusů) nových patrových elektrických jednotek pro vnitrostátní dálkové vlaky porazil své největší konkurenty, Stadler a Siemens. Na vlaky v celkové hodnotě 1,9 miliardy CHF (34,5 miliardy Kč) se cestující můžou těšit ke konci roku 2013.

Stadler Allegra (RhB) roll–out, foto: Stadler Landquart – Novinkami v oblasti železniční techniky se to v poslední době jen hemží. Minulý týden přinesl nový milník i pro švýcarskou železniční společnost Rhätische Bahn — ta ve středu 14. října převzala ze závodu Stadler Altenrhein AG první z patnácti nově vyrobených dvousystémových osobních elektrických jednotek Allegra. Slavnostní předání se konalo v Landquartu nedaleko Churu. Testování nově dodaných jednotek bude probíhat přímo na síti RhB a nasazení prvních pětí kusů se předpokládá od května 2010. Allegry budou dány do provozu na Berninské dráze a relacích Landquart – Davos a Chur – Arosa. Dopravce již objednal dalších pět kusů pro příměstské linky v okolí Churu.

Cisalpino ve stanici Curych / Řím — Po 15 letech provozu končí od prosincového jízdního řádu Cisalpino AG, společný podnik Švýcarských spolkových drah (SBB) a Italských drah (Trenitalia) provozující rychlovlaky na trasách mezi Itálií a Švýcarskem (do roku 2006 i Německem). Vozový park Cisalpina si obě železniční společnosti rozeberou a spoje by měly být provozovány dále v jejich režii. Nejde o příliš slavný konec, poslední rok provozu byl poznamenán technickými a dalšími problémy.

Ee922, foto: Stadler Winterthur — Švýcarská společnost Stadler Winterthur dodá do konce příštího roku Švýcarským spolkovým drahám (SBB) celkem 21 nových posunovacích lokomotiv, označených řadou Ee 922. V sedmi největších švýcarských železničních uzlech, kde bude jejich působiště, poté ukončí provoz jedné z nejstarších elektrických lokomotiv v Evropě — třínápravové Ee 3/3 se spojnicovým pohonem náprav, vyráběné s přestávkami v různých verzích v letech 1930 až 1966. Nové lokomotivy Ee 922 jsou dvoufrekvenční (pro systémy 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz), a proto mohou sloužit i v pohraničních přechodových stanicích s Francií (SBB/SNCF).

13.7.2009 - 9:00 - Cisalpino - zázrak se opět odkládá

Cisalpino2 Curych, Miláno — Až do druhé změny jízdního řádu bylo původně odloženo zavedení nových jednotek Cisalpino Due (ETR 610) na dálkové vlaky spojující Itálii se Švýcarskem přes alpské průsmyky Lötschberg–Simplon a Gotthard z důvodů probíhajícího schvalovacího řízení pro provoz ve Švýcarsku. Zaveden byl dočasný jízdní řád s přestupy, zapůjčeny jednotky ICN a další soupravy od SBB i Trenitalia. Provoz vlaků Cisalpino se stal každodenním symbolem zpoždění a nečekajících přípojů. Prakticky každé ráno například ujíždí cestujícím ranního spoje z Milána kvůli zpoždění v řádu 10–15 minut z hranic jejich náhradní souprava a ti pak dojíždějí o hodinu později s přestupem navíc. Nyní je tento provizorní jízdní řád prodloužen do odvolání.

Zdroj: Cisalpino AG

No. 7 Vitznau Rigi Bahn, foto: Zdeněk MichlLuzern - Ve čtvrtek 21. května v poledne se lokomotiva číslo 7 opět vydala na koleje výletní ozubnicové železnice Vitznau - Rigi Bahn. Lokomotiva konstruktéra Niklause Riggenbacha se stojatým kotlem pochází z roku 1873. Byla první lokomotivou vyrobenou v čerstvě zřízené lokomotivce SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) Winterthur a pyšní se tak výrobním číslem 1. U příležitosti 50. výročí Verkehrshausu (národního dopravního muzea) byla dočasně znovuuvedena do provozního stavu a až do 28. září bude jezdit v čele oblíbených parních vlaků pro veřejnost.

Fribourg - V době, kdy titulní stránky všech médií informují o bujení chřipky, nás zaujala zpráva ze Švýcarska. Ve vlaku InterCity 730 jedoucího ze St. Gallen do Ženevy totiž došlo v pondělí 27.4. v 18.39 k výbuchu přepravky s virem této nemoci. Jeden cestující byl výbuchem zraněn, žádné ohrožení však nebylo potvrzeno. Zásilka byla určena pro výzkum testu na potvrzení prasečí chřipky.

railjet 63 München - Budapest, foto: Tomáš Kubovec Vídeň - Začátek letošního dubna nedává kolejím na jihu rakouské metropole odpočinout — zatímco stavba nového vídeňského hlavního nádraží uvrhla jeden z nejvytíženějších městských úseků do polohy běžné dvoukolejné tratě s rýchlostními omezeními, přibližně o kilometr dále nedaleko Grillgasse se dvůr za plotem areálu ÖBB Technische Services začíná červenat. Již příští týden se do provozu dostane druhá várka vysokorychlostních souprav railjet, kterými rakouské dráhy nahradí většinu klasických souprav na vlacích EuroCity do Mnichova. Zároveň začínají dostávat reálné obrysy i další plánované trasy, na které se chlouba ÖBB od prosince letošního roku podívá.

Bernina Express, foto: Swiss Travel SystemGraubünden - Železniční společnost Rhätische Bahn (RhB; používá se též italský název Ferrovia retica a rétorománský Viafier retica) jistě netřeba blíže představovat. Tato společnost provozuje poměrně rozsáhlou síť tratí metrového rozchodu na území švýcarského kantonu Graubünden, který je kromě vysokohorské alpské krajiny charakteristický největším rozšířením rétorománského jazyka v rámci švýcarské konfederace. Charakter provozu na této síti se nese v typicky švýcarském duchu: žádné velké změny, důraz na tradici, kontinuitu a spolehlivost provozu. Zdálo by se tedy, že o dění na RhB nemá valný smysl psát, neboť provoz je tu dlouhodobě neměnný. Opak je však ale pravdou, o tom se můžete přesvědčit v následujících řádcích.

Černá jízdenka - exkluzivně, u revizora!, foto: Martin Sojka Curych - Švýcarské spolkové dráhy denně přistihnou 1000 černých pasažérů, jejich počet ale klesá. Od roku 2006 dráhy společně s dalšími poskytovateli služeb veřejné dopravy a dopravními svazy vedou registr černých pasažérů. Všudypřítomná žlutá cedulka "s okem" na, dle naší terminologie samoobslužných či specifických tratích, vysvětluje progresi. Při prvním přistižení zaplatíte 80 CHF, při druhém 120 CHF, při třetím 150 CHF. Nezaplatíte-li na místě, zaplatíte ještě 20 CHF poplatek za zpracování.

Alex před Lindau, foto: Ladislav DoškářCurych - Praha - Jsem nyní několik měsíců ve Švýcarsku a tak mne před vánoci čekala cesta domů a po nich jsem se opět podobnou cestou vracel. Jelikož bylo na cestu relativně dost času, vybral jsem si spojení denní, i když se v tomto smyslu skutečně jedná o celodenní program. „Normálního“ cestujícího taková jízda dost možná nikdy nepotká, neboť může dát přednost nejen individuální dopravě, ale v podstatě za podobných nákladů jako s využitím nejlevnějších nabídek drah pro denní spojení může cestovat letecky (např. nabídka společnosti SWISS na lety do Bazileje za 1000 Kč) nebo nočními spoji (nabídky SparNight). V obou případech ale musí cestu plánovat a rezervovat tím dříve, čím spíše se trefí do silného období. A tím vánoce bezesporu jsou, takže když jsem se rozhoupal, byly výhodné (akceptovatelné) nabídky vyprodány. Mé poznatky a zkušenosti s úrovní služeb z této cesty shledávám ale nakonec takové povahy, se kterou se lze setkat běžně i za normálnějšího používání vlaků, a proto bych se o ně přecijen chtěl podělit.

Zürich-Stadelhofen, foto: Christian Beutler, Neue Zürcher ZeitungCurych - Jak nešťastně se lze rozloučit s pomalu končícím jízdním řádem zjistily dnes ráno Švýcarské spolkové dráhy SBB - a spolu s nimi desetitisíce cestujících v curyšské aglomeraci. Těm jejich cestu nejen za prací a školou zkomplikoval požár v tunelu „Zürichberg“, kterým prochází páteřní trať systému S-Bahn spojující nádraží ZH-Stadelhofen - ZH-Stettbach. Ta tak byla pro dopravu zcela uzavřena.

ICN SBB RABDe 500, foto: www.hobbytrain.chBazilej - Počínaje druhou prosincovou nedělí, tj. 14.12.2008, bude cestujícím z Bazileje, Solothurnu, centrální části Švýcarska a kantonu Ticino dáno k dispozici nové, rychlejší a pohodlnější spojení, které budou zajišťovat naklápěcí jednotky řady SBB RABDe 500. V současné době je mohou cestující vidět spíše na rameni vlaků kategorie ICN spojují západní a východní část země. Je již tradicí, že každoroční změna jízdního řádu s sebou přinese cestujícím četné „vánoční“ dárky. Některé potěší, jiné, bohužel, méně.

Ilustrační obrázekLausanne - V Lausanne o uplynulém víkendu proběhly prezentační jízdy na lince M2 zdejšího metra. Jde o první metro bez řidiče ve Švýcarsku, dvouvozové jednotky navíc jezdí po pneumatikách na kovových pásech; systém kolo-kolejnice totiž slouží jen ke směrovému vedení a případnému nouzovému dosednutí soupravy. Soupravy se pohybují na trati o maximálním spádu 12 % (průměrně 5,7 %) a zvládaly jízdu i plně obsazené obecenstvem, které si prišlo poprvé užít jízdu bez řidiče a čekalo v kordonech na vstupu do stanic i několik desítek minut.

Ilustrační obrázekKomerční sdělení - Muž, který mě očekává na peroně, mi podává oranžovou vestu s logem Švýcarských spolkových drah. Bez ní do vlaku nesmím nastoupit. Budu totiž pasažérem na lokomotivě. Očima strojvůdce poznám jednu z nejkrásnějších švýcarských tratí, legendární Gotthardskou dráhu, jež loni oslavila 125. narozeniny.

Mísilo se ve mně nadšení s obavami. Drážní úředníci mě varovali, že ačkoli mě svezou rádi, jinak než italsky si se strojvůdcem cestou z německy mluvícího Arth-Goldau do italsky hovořící Bellinzony určitě nepopovídám. Přičemž moje znalosti italštiny začínají a končí vlakovým hlášením "pressima fermata" čili "příští zastávka".

« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 ... 8 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01