..: Expanze railjet pokračuje :..

railjet 63 München - Budapest, foto: Tomáš Kubovec Vídeň - Začátek letošního dubna nedává kolejím na jihu rakouské metropole odpočinout — zatímco stavba nového vídeňského hlavního nádraží uvrhla jeden z nejvytíženějších městských úseků do polohy běžné dvoukolejné tratě s rýchlostními omezeními, přibližně o kilometr dále nedaleko Grillgasse se dvůr za plotem areálu ÖBB Technische Services začíná červenat. Již příští týden se do provozu dostane druhá várka vysokorychlostních souprav railjet, kterými rakouské dráhy nahradí většinu klasických souprav na vlacích EuroCity do Mnichova. Zároveň začínají dostávat reálné obrysy i další plánované trasy, na které se chlouba ÖBB od prosince letošního roku podívá.

Od pondělí do Mnichova třikrát denně

Nově dodané soupravy se od pondělí 6. dubna dostanou opět na trasu München Hbf – Wien Westbf. (– Budapest-keleti pu.), na které raijlety absolvovaly i svou premiéru v prosinci loňského roku. Nahradí tak další dva páry spojů EuroCity, vedených klasickou soupravou ÖBB – konkrétně EC 69/262, jenž spojí bavorskou metropoli s vídeňským západním nádražím, a EC 60/960 / 67/967, který tuto trasu protáhne až do Budapešti.

RJ 60RJ 262Stanice
odj. 7:10Budapest-Keleti pu.20:49
8:36Györ19:19
10:08odj. 8:20Wien Westbahnhof17:4019:40
11:509:50Linz/Donau Hbf.16:0418:04
12:5810:58Salzburg Hbf.14:5416:54
14:3112:31München Hbf.odj. 13:26odj. 15:26
StaniceRJ 67RJ 69

V dvouhodinovém intervalu přímých spojů Vídeň - Mnichov tedy od příštího týdne zůstanou už jen dva vlaky s klasickou soupravou. I ty se ovšem dočkají svého nahrazení railjetem do konce aktuálně platného jízdního řádu. ÖBB tak v roce 2009 novými soupravami kompletně pokryjí první trasu a budou moci začít přidávat další destinace. Již příští rok chtějí stejný dvouhodinový interval railjetu zavést i na trase Vídeň - Bregenz s plánovaným prodloužením až do švýcarského Curychu. Pro roky 2010-2012 pak nasazování první série 23 souprav railjet počítá se zajížděním do Grazu a dále ve směru Maribor - Lublaň (- Záhřeb). Objevit se mají i spoje přes Villach do italských Benátek. Ve stejném období se plánuje i další zahušťování intervalových spojů do Curychu.

Příští destinace: Švýcarsko

Pohled do velkoprostorové Economy Class railjetu, foto: Georgo V polovině března se mohli cestující na nejednom švýcarském nádraží podivovat nad nečekanou soupravou v červeném kabátu ÖBB railjet, která navíc ještě pořád zobrazovala trasu Budapest-Keleti - München Hbf, což by za běžných okolností představovalo velmi zajímavý odklon. Lokomotiva 1116.217 Spirit of Switzerland se 7-vozovou soupravou Spirit of Munich poprvé vstoupila na síť SBB 17. března přes pohraniční stanici St. Margrethen. V následujících dnech podstoupila jízdní zkoušky na celé řadě švýcarských tratí v rámci schvalovacího procesu před plánovaným zahájením provozu. Souprava railjet tak zavítala nejen do servisního centra SBB Oberwinthertur, ale i do údolí Tösstal a po gotthardské trati až do Locarna. Přípravy na nasazení railjetu do Švýcarska mají probíhat v průběhu letošního roku tak, aby první spoj s cestujícími mohl vyjet společně se začátkem nového GVD.

Vlakz railjet v Česku? Zatím rozhodně ne.

V uplynulých dnech se na českém internetu v železničních kruzích začaly šířit překvapivé zprávy o plánovaném zajíždění railjetu do Prahy v grafikonu 2009/2010. Tyto úvahy se opírají o "zaručené" informace o tom, že rakouské ÖBB požádaly o schválení těchto souprav (jejichž vozy nejsou v režimu RIC) pro provoz na síti SŽDC s tím, že takto chtějí nahradit nepříliš oblíbené jednotky řady 680 ČD na spojích do Vídně.

railjet nemá vozy v režimu RIC, foto: Georgo Požádali jsme proto Drážní úřad ČR, který má schvalování drážních vozidel v kompetenci, o vyjádření. Vedoucí odboru drážních vozidel Ing. Jiří Hanuš ve své odpovědi sdělil, že "k dnešnímu dni žádná žádost z Rakouských spolkových drah na téma schvalovací řízení soupravy railjet, včetně řídícího vozu řady Apfmz, nebyla podána. Šířící se informace o podané žádosti jsou tedy mylné." Nasazení jednotek v Česku odmítají i samotné ÖBB — jak tento týden pro ŽelPage potvrdila mluvčí Rakouských spolkových drah Katja Blum: "V současnosti nasazení railjetu do Prahy neplánujeme." Rakouský dopravce se v otázce zajíždění svých nejlepších souprav drží původního oficiálního plánu, podle kterého lze s případným provozem těchto vlaků na českých tratích počítat až ve druhé fázi nákupu příslušných jednotek. Jak doplňuje Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah, jednání o konkrétní podobě příštího GVD v mezinárodní dopravě ještě nejsou ukončena, nicméně rakouská strana žádnou změnu koncepce neoznámila. "O České republice nebo Polsku v oficiálních zprávách ÖBB zatím není žádná zmínka," dodává Šťáhlavský.

zdroj: ÖBB, ČD, DÚ ČR, info24


JiříK. , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 3.4.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Rakousko Česká republika (celá) Švýcarsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
07.04.2009 (21:12)  
Martin Š. : někde v historii ŽelPage byste našel podrobnější pokec o RailJet. Na čele řídícího vozu i "posledním" voze ucelené soupravy musí být klasická kuple, kterou se spojuje souprava s lokomotivou, resp. spojují se dvě soupravy.
Problém se zaklesnutím nárazníků je spíše věcí lehkých vozů, např. "dřeváků" s malými nárazníky a to ještě u vlaků s postrkem a relativně velkým rozdílem výšek nárazníků.
Registered user Martin Š.  mail  
07.04.2009 (17:28)  
Ale já jsem si všimnul, že na RJ nejsou mezi vozy použity klasické spoje přes šroubovku a nárazníky, ale nějakej Schweinerein. Bohužel jsem si nevšiml, jak je to u spojení lokomotivy a vozy, ale právě jsem si toho všimnul mezi vozy a pak na čele jsem si všimnul, že je klasické táhlové a narážecí ústrojí. Bohužel jsem pak spěchal pryč, protože ve Vídeňském dopravním systému docela tápu, tak jsem si to stihl prohlédnout jen tak letmo.
Tak si myslím, že problém zaklesnutí nárazníků u vozů RJ je trošku mimo.
06.04.2009 (15:10)  
Karel Kovářík :
Při zařazení hnacího vozidla vyvíjecího tažnou (tlačnou) sílu na konec souprav hrozí "za určitých" okolností teoreticky (na základě matematického výpočtu), že v oblouku se nárazníky za sebe zaklesnou. Ono to částečně hrozí i při postrkové službě a případy jsou známy. S tím souvisí i řazení nákladních vlaků, zejména když se jedná o vlaky jezdící s postrkem nebo na dva postrky, případně s vloženým hnacím vozidlem.
Napřklad u vlaků s postrkem nesmí být mezi lokomotivou a sousedním vozem rozdíl výše nárazníků větší než 60 mm.
"Dnes" se používají na vozidlech vesměs široké nárazníky (srovnejte si to s průměrem kulatých nárazníků na některých historických vozidlech).
Když v roce 1975 příšly do Vršovic patrové vozy (současné označení Bmo), tak se na všechny vršovické bardotky musely dosadit "široké" nárazníky (pro poměrně značný časový odstup si nepamatuji, zda se to taky týkalo libeňských) právě z důvodu možných problémů v obloucích (např. zastávka Bojov, Klínec a další místa). Široké nárazníky dostaly i lokomotivy jezdící na zálohách v "Nuslích".
Soupravy totiž někdy jezdily "zdvojené", přesněji řečeno v závěsu, zadní mašina jela jako postrk.
Pokud se do závěsu pater řadila motorová souprava (vozidla M 262.0 > ex 830 a vozy Balm–k > ex Bix / 02x), u kterych jsou nárazníky "lehké" konstrukce, nesměla být souprava svěšena tak, aby se nárazníky těsně dotýkaly. U M 296.1 (ex 852/854), které taky na do trati na Dobříš nebo Čerčan jezdily byly dosazeny široké nárazníky.
Registered user SYN 
06.04.2009 (11:36)  
Tak kdyby to skutečně prodávali a nebylo to drahý tak by se pár dělených A/B občas mohlo hodit ne? Samozřejmě je tam to velké KDYBY, a taky jestli by prodávané vozy měly u nás použitelné topení (aby nebyly ve vnitrostátním rakouském režimu). Starší mz-ety by u nás ještě udělaly dobrou službu, když si uvědomím úroveň naší údržby/očisty/vandalů tak by možná byly i vhodnější než nové...
06.04.2009 (10:52)  
Šanca na odkúpenie CityShuttlov je myslím minimálna, pretože ÖBB sa teraz prioritne potrebujú nejako zbaviť starých Schlierenov a potom najstarších *mz. Masívne nasadenie Railjetov spôsobí akurát to, že sa vagóny CityShuttle trvalo dostanú do regionálnej dopravy. Aktuálne sa totiž nedodávajú žiadne ďalšie Talenty ani lasičky, takže určitá rezerva nebude na škodu.

Čo do ich kvality ale musím oponovať: interiér Bmpz-l (o ABmpz-l) ani nehovorím vysoko prekonáva mnoho vozňov, ktoré sa u nás nasadzujú do diaľkovej dopravy. Napr. oproti Bpee/Bpeer(1) vyhráva Shuttle vo všetkých ohľadoch, zatiaľ čo priestorový komfort 1. triedy pri ABmpz-l nikde v okolí neprekoná žiadne vozidlo.
Registered user Kakov 
05.04.2009 (22:25)  
to SYN+JP: děkuji za odpovědi, ja se na cizí železnice nedostanu, tak se rád seznámím s názorem někoho kdo je v obraze

to MZ: děkuji i za tento postřeh ze švýcar
jen abych ještě na závěr dodal, já jsem se nikdy nebál toho, že při průjezdu oblouku by vlak byl vytlačen z kolejí..... (max., že bude náchylnější k větším škodám při mimořádnotech, např jako teď v Brně)
spíš jsem chtěl vědět (i vzhledm k níže zmíněnému "odborníkovi") jestli přeci jen z té doby takový předpis nepřežil až do dnešních dnů, protože v ČR (a zvláště na dráze) bych se tomu vůbec nedivil,
rozhodně mé dotazy nebyly snahou špinit RJ, ale nemám ani potřebu špinit 680 víc než si zaslouží
05.04.2009 (19:31)  
Karel Kovářík : Takhle – v zemi železnicím zaslíbené = Švýcarsku se jezdí zcela běžně s řídícími vozy dlouhými soupravami, často v neskutečném řazení (řídící vůz, tři vložáky, pak patrová souprava s řídícím vozem, lokomotiva řady 460 a za ní dva vložené vozy a na konci řídící vůz) na tratích s řadou oblouků, o nichž si v podmínách české / slovenské lze nechat jen zdát.
Když vezmete do ůvahy "švýcarské trotly" a jejich "bezpečnostní" postoje - např. k českým parním lokomotivám loni na Gotthardské dráze, tak není třeba mít z vlaků s hnacím vozidlem řazeným na konci vlaku vyvíjejícím tažnou (přesněji řečeno tlačnou) sílu jakoukoli obavu o tom, že by došlo k nehodové události. Např. na Gotthardské dráze jezdí "RO-LA malá kola" v sestavě 2x460 + souprava + 460 + souprava. V podmínkách české železnice by patrně řazení vloženého vozidla mezi dvoje "malá kola" představovalo PROBLÉM ...
04.04.2009 (10:36)  
Karel Kovarik: Mirek Zikmund se Vam snazil naznacit, ze po odchodu dotycneho trotla z funkce na nabrezi neni vlak s ridicim vozem neni za vlak sunuty. Takze Vase dotazy o sunutych vlacich jsou v souvislosti s Railjetem zbytecne.
Registered user SYN 
04.04.2009 (7:44)  
KK: Asi by bylo vhodne uvest tez vetsi vyuzitelny vnitrni prostor RJ diky mirne sirsi skrini a nepritomnosti kontejneru s trakcni vyzbroji uvnitr vozu (vse je na loko kdezto 680 je cista jednotka a ma to rozdistribuovane po vsech vozech, bohuzel ne pod podlahou ci na strese ale zabiraji misto u mezivozovych prechodu).
03.04.2009 (23:50)  
K.K.) RJ je lepší pro cestujícího v několika ohledech - economy class, více místa pro zavazadla, stolky a zásuvky pro více cestujících (v SC nejsou ve dvojce zásuvky vůbec), prostornější interiér, pro first class skutečně odlišený standard oddílu a navíc, díky oddílu premium class skutečně nadstandardní servis. Co dál, třeba fakt, že RJ má i zvedací plošinu pro vozíčkáře, je výhodou.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko