..: První jednotka Stadler Allegra pro Rhétskou dráhu :..

Stadler Allegra (RhB) roll–out, foto: Stadler Landquart – Novinkami v oblasti železniční techniky se to v poslední době jen hemží. Minulý týden přinesl nový milník i pro švýcarskou železniční společnost Rhätische Bahn — ta ve středu 14. října převzala ze závodu Stadler Altenrhein AG první z patnácti nově vyrobených dvousystémových osobních elektrických jednotek Allegra. Slavnostní předání se konalo v Landquartu nedaleko Churu. Testování nově dodaných jednotek bude probíhat přímo na síti RhB a nasazení prvních pětí kusů se předpokládá od května 2010. Allegry budou dány do provozu na Berninské dráze a relacích Landquart – Davos a Chur – Arosa. Dopravce již objednal dalších pět kusů pro příměstské linky v okolí Churu.

Úvodní zakázka za 150 mil. CHF čítá patnáct třídílných nízkopodlažních dvousystémových jednotek. Ty budou u RhB označeny jako řada ABe 8/12. Jejich výkon dosahuje hodnoty 2,6 MW s tažnou sílou 260 kN — zde můžeme porovnávat s v současnosti nejvýkonnějšími lokomotivami dopravce, Ge 4/4 III, které disponují výkonem 3,2 MW a jsou nasazovány zejména na vlaky Glacier Express a spoje RE z Churu do St. Moritz. K sezení nabídnou 24 míst I. třídy a 76 II. třídy, místa pro kola se nachází ve všech třech dílech soupravy. Vůz je zcela přístupný imobilním cestujícím. Informace o jízdě poskytuje audiovizuální systém, využívající ploché obrazovky. Díky dvousystémovému provedení mohou Allegry jezdit nejen po všech tratích napájených střídavým napětím, ale také na Berninské linii ze St. Moritz přes Ospizio do Tirana, která je, jako jediná trať RhB, elektrifikována stejnosměrnou napěťovou soustavou.

Stadler Allegra (RhB) roll–out, foto: RhBSmlouva na druhou sérii je již uzavřena. Pro nahrazení starých příměstských jednotek Be 4/4 a ABe 4/4 na linkách Chur – Thusis a Schiers – Rhäzüns objednaly RhB dalších 5 jednotek ve čtyřvozové jednosystémové variantě, označené ABe 4/14. Za tuto zakázku zaplatí dopravce 50 mil. CHF a s nasazením na uvedených trasách počítá od jara 2011.

Rhétská dráha (RhB) provozuje železniční dopravu na několika tratích ve švýcarském kantonu Graubünden. Svými linkami spojuje zejména Disentis, Chur, Arosu, Davos, St. Moritz nebo také severoitalské Tirano. Celá síť je postavena s rozchodem 1000 mm a napájena střídavým napětím 11 kV/16,7 Hz, vyjma Berninské dráhy ze St. Moritz do Tirana, která je napájena stejnosměrnou napěťovou soustavou 1000 V. Berninská a Albulská dráha (z Thusis přes Filisur do St. Moritz) byly prohlášeny za památky světového kulturního dědictví UNESCO. Kromě osobních linek a nákladní dopravy provozuje RhB výletní vlaky Bernina Express a ve spolupráci s Matterhorn–Gotthard–Bahn (MGB) také „nejpomalejší rychlíky světa“, tzv. Glacier Express.

Další informace: Technická specifikace Stadler Allegra – třívozové varianty (PDF) a čtyřvozové varianty (PDF).

Zdroj: Stadler, RhB, Eurailpress, Rhätische Bahn (Wikipedia), Stadler Allegra (Wikipedia), Matterhorn–Gotthard–Bahn (Wikipedia), Berninabahn (Wikipedia), Albulabahn (Wikipedia); foto: Stadler


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.10.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SzKT  mail  
20.10.2009 (22:54)  
Podle fotek na iho http://www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1159:uj-motorvonat-az-rhb-nak&catid=2:kisvasut&Itemid=4 se ukazuje, že prospekty nelhaly: několik oken je skutečně viditelně polospuštěcích.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
20.10.2009 (13:40)  
Josef Petrák: Na fotce je tohle: http://de.wikipedia.org/wiki/RhB_ABe_4/4_III. Omlouvám se, myslel jsem, že je to podstatně novější, ale Švýcaři dělají vlaky dost nadčasové. To ovšem nemění nic na tom, že uvedená vozidla mají nejlepší léta ještě před sebou a nic je nahrazovat nebude- a už vůbec ne na BEXu. Vyřazené by měly být starší "bráškové" řady ABe 4/4 II, dnes jezdící právě na regionálních spojích. O Gem jsem neslyšel nic, ale jelikož by pak na Berninu nic než Allegry a nejnovější motoráky nemohlo, tak zřejmě lokomotivy pro případné nákladní vlaky asi zůstanou. Ale to je jen spekulace.
20.10.2009 (12:23)  
Tak já nevím:

http://www.railfaneurope.net/list/switzerland/switzerland_rhb.html

ABe 4/4 II, rok výroby 1964
ABe 4/4 III, rok výroby 1988
Gem 4/4, rok výroby 1968

Nic z toho není stáří 10 let a ani nic jiného jsem na Ospiziu neviděl. Ale je pravda, že jsem tam byl jen dva dny.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
20.10.2009 (11:43)  
Josef Petrák: Sorry, ale přesně tohle Allegry nenahradí. Bernina expres zcela určitě tahat nebudou a RhB moc lokomotiv na stejnosměrné napětí nemá, takže motoráky (nota bene na fotce jsou nejnovější z nich, stěží 10 let staré) tam budou jezdit dál a to asi dost dlouho. Nahradí se nejstarší motoráky z 60. let, které se vizuálně od toho na fotce dost liší.
Twix: Vzhledem k tomu, že na Bernině vozí náklady převážně osobní (vlastně smíšené) vlaky, poočítám, že se to bude za Allegry přivěšovat. Že náš "smíšeňák" to nevezl nic neznamená: byla neděle, tudíž do překladiště Campocologno nenavezly kamióny žádnou zátěž. A vzhledem k charakteru Berninabahn rozhodně nepočítám, že by se tam styl provozu nějak radikálně měnil.
20.10.2009 (10:39)  
A já si dovolím všechny odkázat na jednu z posledních fotografií vlevo v liště, tedy

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/sbb/sbb069.html

která dokumentuje, co za lokomotivy tyto Allegry nahradí a co že to budou kolem Lago Bianco tahat za soupravy.
20.10.2009 (10:10)  
Jiří Hovorka: Zdá se být otevírací, ale otázka je jestli třeba nebude v běžném provozu uzamčené. Což by samozřejmě byla škoda.
Jinak ty "fotomontáže", co tu řeší Miroslav Zikmund, mám uložené na disku už od jara 2007, tehdy to opravdu byla jen skica. S tím připojením klasických vozů k jednotce je to dobrý postřeh, je to kvůli Bernině, akorát nevím jestli to má tahat jen osobní vozy (třeba panoramatické otevřené) nebo i náklady.
20.10.2009 (9:45)  
I na tý jediný reálný fotce lze vidět, že minimálně jedno okno je stahovací. Takže i těm fotomontážím s rozmístěním stahovacích oken bych věřil.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
19.10.2009 (21:53)  
MZ: Fotomontáž? Ani tak bych to nenazval...souprava je bohapustej render z nějakého 3D čmárátoru (nejspíš SolidEdge nebo Catia), naroubovaná do fotky pozadí :o)
19.10.2009 (18:58)  
:) V těch propagačních materiálech jsou to jasné fotomontáže – stačí se podívat na hrubé "provedení" vlaku. Nevěřím, že by ty obrázky někdo mohl považovat za reálné. Reálná jednotka je pouze na fotkách přímo v aktualitě.
19.10.2009 (18:52)  
Já bych nedal ruku do ohně, že ty fotky jsou toliko fotomontáž. Dvousystémovka je focena na Ospizio Bernina. Propagační materiál byl vytvořen 6.8.2009, že by byla jednotak vyrobena před dvěma měsíci a vezli ji na Ospizio jen pro fotky, no to si mi při šetřivosti trochu nezdá. Chybí stín sběrače ...
Jednosystémovka je čtyřdílná, ale na fotce je trojdílná ... datum totéž, jen o několik vteřin později.
To, v polovině výšky "přičkou" rozdělené, okno jako stahovací nebude, horní (stahovací část) by musela být předsunutá.

Dvoustémovka je podle kuple a kabelů určena též k tahání přívěsných vozů.
V každém případě důvod jet příští rok na RhB ...

SzKT : já jsem též očekával od této "bájné" trati v úseku Brig - Andermatt přece jen něco jiného, zejména po namlsání tratí do Zermattu. Jistou formu zklamání vynahradilo zjištění, že si mohu autobusem projet Furkapass a tahle cesta stála za to, vzato do důsledku lepší než jízda po původní trati, která vede hlubokým údolím.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko