Landquart – Novinkami v oblasti železniční techniky se to v poslední době jen hemží. Minulý týden přinesl nový milník i pro švýcarskou železniční společnost Rhätische Bahn — ta ve středu 14. října převzala ze závodu Stadler Altenrhein AG první z patnácti nově vyrobených dvousystémových osobních elektrických jednotek Allegra. Slavnostní předání se konalo v Landquartu nedaleko Churu. Testování nově dodaných jednotek bude probíhat přímo na síti RhB a nasazení prvních pětí kusů se předpokládá od května 2010. Allegry budou dány do provozu na Berninské dráze a relacích Landquart – Davos a Chur – Arosa. Dopravce již objednal dalších pět kusů pro příměstské linky v okolí Churu.
Úvodní zakázka za 150 mil. CHF čítá patnáct třídílných nízkopodlažních dvousystémových jednotek. Ty budou u RhB označeny jako řada ABe 8/12. Jejich výkon dosahuje hodnoty 2,6 MW s tažnou sílou 260 kN — zde můžeme porovnávat s v současnosti nejvýkonnějšími lokomotivami dopravce, Ge 4/4 III, které disponují výkonem 3,2 MW a jsou nasazovány zejména na vlaky Glacier Express a spoje RE z Churu do St. Moritz. K sezení nabídnou 24 míst I. třídy a 76 II. třídy, místa pro kola se nachází ve všech třech dílech soupravy. Vůz je zcela přístupný imobilním cestujícím. Informace o jízdě poskytuje audiovizuální systém, využívající ploché obrazovky. Díky dvousystémovému provedení mohou Allegry jezdit nejen po všech tratích napájených střídavým napětím, ale také na Berninské linii ze St. Moritz přes Ospizio do Tirana, která je, jako jediná trať RhB, elektrifikována stejnosměrnou napěťovou soustavou.
Smlouva na druhou sérii je již uzavřena. Pro nahrazení starých příměstských jednotek Be 4/4 a ABe 4/4 na linkách Chur – Thusis a Schiers – Rhäzüns objednaly RhB dalších 5 jednotek ve čtyřvozové jednosystémové variantě, označené ABe 4/14. Za tuto zakázku zaplatí dopravce 50 mil. CHF a s nasazením na uvedených trasách počítá od jara 2011.
Rhétská dráha (RhB) provozuje železniční dopravu na několika tratích ve švýcarském kantonu Graubünden. Svými linkami spojuje zejména Disentis, Chur, Arosu, Davos, St. Moritz nebo také severoitalské Tirano. Celá síť je postavena s rozchodem 1000 mm a napájena střídavým napětím 11 kV/16,7 Hz, vyjma Berninské dráhy ze St. Moritz do Tirana, která je napájena stejnosměrnou napěťovou soustavou 1000 V. Berninská a Albulská dráha (z Thusis přes Filisur do St. Moritz) byly prohlášeny za památky světového kulturního dědictví UNESCO. Kromě osobních linek a nákladní dopravy provozuje RhB výletní vlaky Bernina Express a ve spolupráci s Matterhorn–Gotthard–Bahn (MGB) také „nejpomalejší rychlíky světa“, tzv. Glacier Express.
Další informace: Technická specifikace Stadler Allegra – třívozové varianty (PDF) a čtyřvozové varianty (PDF).
Zdroj: Stadler, RhB, Eurailpress, Rhätische Bahn (Wikipedia), Stadler Allegra (Wikipedia), Matterhorn–Gotthard–Bahn (Wikipedia), Berninabahn (Wikipedia), Albulabahn (Wikipedia); foto: Stadler
1 2 | Zpráv na stránku: |
http://www.railfaneurope.net/list/switzerland/switzerland_rhb.html
ABe 4/4 II, rok výroby 1964
ABe 4/4 III, rok výroby 1988
Gem 4/4, rok výroby 1968
Nic z toho není stáří 10 let a ani nic jiného jsem na Ospiziu neviděl. Ale je pravda, že jsem tam byl jen dva dny.
Twix: Vzhledem k tomu, že na Bernině vozí náklady převážně osobní (vlastně smíšené) vlaky, poočítám, že se to bude za Allegry přivěšovat. Že náš "smíšeňák" to nevezl nic neznamená: byla neděle, tudíž do překladiště Campocologno nenavezly kamióny žádnou zátěž. A vzhledem k charakteru Berninabahn rozhodně nepočítám, že by se tam styl provozu nějak radikálně měnil.
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/sbb/sbb069.html
která dokumentuje, co za lokomotivy tyto Allegry nahradí a co že to budou kolem Lago Bianco tahat za soupravy.
Jinak ty "fotomontáže", co tu řeší Miroslav Zikmund, mám uložené na disku už od jara 2007, tehdy to opravdu byla jen skica. S tím připojením klasických vozů k jednotce je to dobrý postřeh, je to kvůli Bernině, akorát nevím jestli to má tahat jen osobní vozy (třeba panoramatické otevřené) nebo i náklady.
Jednosystémovka je čtyřdílná, ale na fotce je trojdílná ... datum totéž, jen o několik vteřin později.
To, v polovině výšky "přičkou" rozdělené, okno jako stahovací nebude, horní (stahovací část) by musela být předsunutá.
Dvoustémovka je podle kuple a kabelů určena též k tahání přívěsných vozů.
V každém případě důvod jet příští rok na RhB ...
SzKT : já jsem též očekával od této "bájné" trati v úseku Brig - Andermatt přece jen něco jiného, zejména po namlsání tratí do Zermattu. Jistou formu zklamání vynahradilo zjištění, že si mohu autobusem projet Furkapass a tahle cesta stála za to, vzato do důsledku lepší než jízda po původní trati, která vede hlubokým údolím.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.