Evropa - Jaká je budoucnost rychlé dálkové železniční dopravy v Evropě? Rychlé vlaky budou jezdit pod zemí - alespoň to tvrdí příznivci projektu Swissmetro, který prezentuje vizi dálkových magnetických rychlovlaků, jezdících ve speciálních vákuových tunelech. Průměr jednoho tubusu by činil pouhých 5 metrů, soupravy by byly poháněné vlastním lineárním elektromotorem. Připravované "metro" by pak ve vzdálené budoucnosti podle optimistických odhadů propojilo všechna významná města ve Švýcarsku i dalších zemích.
Hlavní výhodou nového návrhu je zkrácení jízdních dob mezi jednotlivými destinacemi. Zatímco nyní trvá cesta mezi Curychem a Ženevou přibližně tři hodiny, swissmetrem by bylo možné trasu urazit za necelou půlhodinu. Z Curychu do Basileje byste si tak zkrátili cestu ze současné jedné hodiny na přiližně deset minut.
Kratší jízdní doby však nejsou jedinou výhodou tohoto řešení: pohyb ve vákuu, kde prakticky neexistuje odpor vzduchu, by výrazně snížil energetickou náročnost. I při rychlosti 600 km/h, kterou by se měly vlaky swissmetra pohybovat, by byla spotřeba energie asi jen poloviční oproti obyčejným vlakům na klasických tratích.
Eurometro - konkurent letecké dopravy?
Švýcarsko ovšem není jedinou zemí, kde jednou možná narazíte na podzemní rychlovlaky. Právě naopak. Na swissmetro navazuje tzv. Eurometro, jehož tunely by měly protkat celou Evropu. Projekt počítá s dvěma hlavními tratěmi - první spojí Madrid s Vídní, druhá Paříž s Římem. Postupně by se pak síť rozšířila o jednotlivé lokální trasy do dalších evropských metropolí i menších důležitých destinací.
Již dnes je jasné, že pokud se podaří projekt Eurometro skutečně uvést do života, půjde o velkou konkurenci rychlé letecké dopravě. Například cesta mezi dvěma německými městy, vzdálenými 700 kilometrů, dnes trvá vlakem 5 hodin. Eurometro teoreticky zvládne stejnou vzdálenost za 90 minut. Obecně platí, že výhoda tohoto projektu se nejvíce projeví na opravdu dlouhých trasách. Například z Vídně do Lyonu dnes jedou cestující vlakem přes 15 hodin; Eurometrem by to byly pouhé dvě a čtvrt hodiny.
Jsou podle vás projekty Eurometro a Swissmetro reálné? Hlastujte v naší anketě.
V příštím díle našeho miniseriálu se podíváme na projekt Cargo-cap.
Zdroj: CARGO MOTION, Ilustrační fotografie: maglevboard.net
Člověk ráno v Praze vstane, přijde na zastávku, za 10 minut bude v Brně v práci, pak si zajede s přítelkyní do Chebu na večeři (JD 25 minut) a večer společně vyrazí zpět do Prahy :oD
Navíc kdyby se tím výhledově podařilo alespoň částečně nahradit hlučnou a emisně a prostorově náročnou leteckou dopravu při zlomkové spotřebě energie, byl by to podle mě opravdu gól. Ale o tomto prostě člověk nesmí uvažovat v dnešních souvislostech, je to hudba budoucnosti :)
http://parovoz.com/Hitlerka/
a nemcine
http://www.breitspurbahn.de/
pod odkazem 3000mm.
Na te ruske doporucuji tabulky:
Скорость, км/ч - rychlost, km/h
Осевая формула - usporadani dvojkoli
Осевая формула тендера-холодильника - usporadani dvojkoli tendru
Общая длина, м - celkova delka v metrech
Полная масса, т - celkova hmotnost v tunach
Zbyl jen Jefremov, škoda že dneska taky nedostupný (Země obřích trav a další). Jsou tam opravdu lahůdky - automatická dálnice pro elektroauta napájená dálkovým přenosem elektřiny, vlaky v tunelech poháněné rozdílem tlaku před a za vozem jedoucí 600 km rychlostí, vlaky s rozchodem 4000mm, televize s videotelefonem v náramkových hodinkách, tunel mezi Kamčatkou a Aljaškou a další.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.