..: Stadler Ee 922 - nová lokomotiva pro SBB :..

Ee922, foto: Stadler Winterthur — Švýcarská společnost Stadler Winterthur dodá do konce příštího roku Švýcarským spolkovým drahám (SBB) celkem 21 nových posunovacích lokomotiv, označených řadou Ee 922. V sedmi největších švýcarských železničních uzlech, kde bude jejich působiště, poté ukončí provoz jedné z nejstarších elektrických lokomotiv v Evropě — třínápravové Ee 3/3 se spojnicovým pohonem náprav, vyráběné s přestávkami v různých verzích v letech 1930 až 1966. Nové lokomotivy Ee 922 jsou dvoufrekvenční (pro systémy 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz), a proto mohou sloužit i v pohraničních přechodových stanicích s Francií (SBB/SNCF).

Stadler Ee 922.001, Erlen, 25.6. 2009, foto: Georg Trüb / railcolor.net Hodnota zakázky, kterou společnost Stadler získala v prosinci roku 2007, činí 40 milionů švýcarských franků (asi 680 milionů Kč). Projekt elektrické posunovací lokomotivy Ee 922, jehož příprava trvala přibližně pouhého 1,5 roku, je koncipován v souladu s produktovou škálou vozidel Stadler, vyvinutých v závodě ve Winterthuru s určením pro posun, lehkou a středně těžkou nákladní dopravu. Koncepce zahrnuje prozatím dvě výkonové kategorie: 750 a 1500 kW. Spadá sem rovněž do budoucna zamýšlené úsporné hybridní vozidlo s alternativní možností trakčního pohonu elektrickou energií, přiváděnou z troleje, i se zabudovaným vznětovým motorem s extrémně nízkými hodnotami emisí spalin a hluku.

Ee 922 001 ve stanici Winterthur - 18.6.2009, foto: Georg Trüb Ee 922 001 s 10 vozy Shimmns - Wiesendangen 8.7.2009, foto: Georg Trüb

Nová lokomotiva SBB řady Ee 922 je kapotové dvounápravové vozidlo s prostornou kabinou strojvedoucího s výbornými rozhledovými podmínkami a ochozy na obou čelech. Nejvyšší rychlost činí v traťovém režimu 100 km/h, při posunu pak 40 km/h. Stroj disponuje výkonem 750 kW, je schopen táhnout či sunout do stoupání 6 promile vlak o maximální hmotnosti 700 a do stoupání 25 promile 400 tun, přičemž rozjezdovou tažnou sílu lokomotivy udává výrobce 132 kN.

Na začátku července — po sérii zkoušek, prováděných mimo jiné i na tratích SBB, byla prototypová lokomotiva Ee 922 001 představena při roll–outu médiím a odborné veřejnosti a poté slavnostně předána zástupcům SBB. Další stroje budou následovat podle plánu výroby a v příštích měsících se začnou objevovat po boku svých předchůdců v obvodech železničních uzlů Bern, Curych, Basilej, Ženeva, Lausanne, Luzern a Winterthur.

Zdroj a první foto: Stadler, ostatní foto: Georg Trüb ; volně přeložil: -vik-


JRtrain Poslat mail autorovi | 24.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
29.07.2009 (21:03)  
Asi nejrychlejší způsob, jak zrychlit železniční dopravu by byl ten, že by se koleje vytrhaly, vlaky lokomotivy, sděl. a zab. zař prodaly do šrotu a za získané peníze udělaly z tratí silnice. Na lokálkách by jezdily minibusy, na hlavních tratích maxibusy, rychlost by se mohla klidně zvýšit, protože stoupání a oblouky železničních tratí by vyšší rychlosti s gumokoly bez problémů zvládly a ušetřila by se i spousta personálu, nemluvě o nákladech na údržbu. Teď už jen zbývá doufat, že se tohohle groteskního nápadu nechytí ministerstvo dopravy, protože současní papaláši jsou schopní toto zrealizovat.
29.07.2009 (11:10)  
A s tím taxíkem to je vynikající nápad. Když si představím, že přijdu ke kase, koupím si lístek a na peróně bude čekat taxík, který mne odveze tam, kam potřebuji, pozjede se hned, jak nasednu, naloží mi mnohem víc bagáže, než kolik si mohu vzít do vlaku a s minimálním rizkem, že se v půli cesty podělá a že mne doveze i tam, kde nejsou koleje... Nevím, jak kdo, ale já bych to bral.
29.07.2009 (11:06)  
To J. N. ...A ty 2 km mi bohatě stačily! Nejsem sadomasochista, takže do Regionovy, nebo šukafonu už nikdy nevlezu, raději pojedu autem. Když už nic jiného, budu v cíli cesty dřív.
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
29.07.2009 (10:25)  
Ážetďák - tak mašinka by teoreticky bez problému u nás mohla jezdit. Jak ze zprávy vyplývá, napájecí soustava je nejen 15kV / 16 a 2/3Hz, ale 25kV / 50Hz. Tzn. že kromě tratí a stanic na západě a jihu Čech (i Slovenska) může přejíždět např. k sousedům do Rakouska ;-)
ale jinak je určena primárně pro posun.. a tahat za ní staré Baafxy, no nevím, ikdyž Regionova není žádný zázrak, v tomto ohledu je nesrovnatelně lepší ;-)
28.07.2009 (21:25)  
Ad Ažetďák:Já jsem se s ní svezl jednou z Holešovic do Bubenče a zpátky jel raději autobusem a metrem.

To jste toho s regionovou najezdil(2 km) (-:
Vaše vize na zatrolejování lokálek a nasazení el.posunovacích lok.s "klasickými vozy" na osobní vlaky je čistá utopie a finanční propadák.
O mnoho levnější by bylo každému cestujícímu připlatit k jízdence takovou dotaci,aby jel taxíkem.Určitě by to bylo několikrát levnější,než elektrifikace lokálek,nákup el.lok,platby za dopravní cestu a personál,vozidla.
Ovšem pro majitele stav.firem,výrobce lokomotiv a další by to byl dobrý kšeft.
registrovaný uživatel eton11 
28.07.2009 (14:55)  
Bohužel lokálky na ropě budou závislé vždycky, protože jejich elektrifikace je (až na pár výjimek) nereálná.
28.07.2009 (11:02)  
To J. N.
Asi jste Regionovou ještě nikdy nejel. Já jsem se s ní svezl jednou z Holešovic do Bubenče a zpátky jel raději autobusem a metrem. Podstatnou část cesty totiž trávím mimo WC, takže než nové soc. zařízení ocením spíš klidnou jízdu bez drncání a nechutného rachotu. A závislost čehokoli na ropě mi jako rozumné řešení opravdu nepřipadá.
25.07.2009 (21:35)  
To je lepší jezdit na lokálce regionovou,která má nový záchod,informační systém,nízký nástup pro kočárky a méně pohyblivé,než kupovat posunovací dražší lokomotivu(než celá 814),elektrifikovat lokálky ,v koncových stanicích objíždět "jakékoliv vagony",které by ta posunovací kol.tahala a cestující by jezdil v Bixu,Bafaxu,Bt,nebo jiném starém křápu.
Doufám,že taková hovadina nikoho odpovědného nenapadne.
25.07.2009 (14:50)  
Upravit to na naše proudové systémy a elektrifikovat lokálky, tak máme vystaráno. Pověsit se za to dá jakýkoli vagon a parametry, oproti tomu, co u nás jezdí dnes, špičkové. A většina lokálkového provozu by se dvěma klasickými vagony v závěsu za tímhle dokonale vyhověla. Ušetřilo by se na naftě a tím i na smradlavých emisích a hlavně: v případě havárie na nějakém hlavním tahu by bylo méně problémů s volbou objízdných tras.
registrovaný uživatel SYN 
25.07.2009 (6:28)  
Jirka Panther: ...dvousystemova skatulka...
Ale jinak souhlasim, to je rozdil generaci. Tuhleto muze tahat lehci vlaky stovkou, to je vic nez kdejakej plechac.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko