..: Aktuality a články :..

14.11.2017 - 15:07 - Jízdní řád 2018: Tarif dopravce České dráhy

362.165-3, Polanka nad Odrou - Jistebník, foto: Duhy Praha — Nevelké množství změn představuje tarif Českých drah, platný od druhé prosincové neděle letošního roku. Akční či Včasné jízdenky budou i nadále dynamické, jejich cena se tedy i bude měnit dle poptávky. Cena obyčejného jízdného stoupne přibližně o dvě procenta, tedy o očekávanou letošní inflaci, naopak zlevní cestování pro skupiny – všichni členové skupiny nad šest osob budou mít slevu 50 % z obyčejného jízdného. Dětem ve věku od šesti do patnácti let pak bude určena modifikace populární Jízdenky na léto. Ta bude nově stát v sedmidenní variantě 390 Kč, resp. ve čtrnáctidenní variantě 590 Kč. Dojde také ke zrušení lomeného jízdného a místo něj se budou veškeré dvakrát projížděné úseky stejné tratě počítat dle ujetých kilometrů. Pro cestující s jízdními koly vznikne nová celodenní jízdenka pro jízdní kolo za 99 Kč, naopak úschova během přepravy zdraží z 10 Kč na 20 Kč. Na závěr zbývá dodat, že za neuposlechnutí pokynů dopravce nebo porušení přepravních smluvních podmínek bude nově přirážka 1000 Kč, resp. 400 Kč při zaplacení v hotovosti anebo do čtrnácti dnů. Jako obvykle pak platí, že nové ceny jsou platné až od 10. prosince letošního roku a do té doby bude možné zakoupit jízdenky za dosavadní ceny.

Zdroj: TZ ČD

Výběr šotoklubu Odmala mne to táhlo k železnici, nicméně docela dlouho trvalo, než jsem se z „projížděče“ stal „šotoušem“, (mimochodem tento výraz mi nijak nevadí). Při svých cestách jsem čas od času podél trati zaregistroval podivné existence (myšleno v nadsázce) fotící vlak, ve kterém jsem cestoval. Zároveň jsem v této době, zejména při svých zahraničních cestách, začal objevovat velké množství železničních fotočasopisů s nejrůznější tématikou. Nejvíce mne fascinovaly snímky z rakouských a švýcarských horských železnic (Arlberg, Brenner, Semmering, Tauernská dráha, Gotthard, síť RhB), zde se asi poprvé zrodila má touha se na tato místa podívat.

12.11.2017 - 13:25 - České dráhy chtějí dalších 41 vozů od ÖBB

Bmz a ABmz RegioJet od ÖBB, Břeclav, foto: Josef Petrák Praha — Rakouské spolkové železnice ÖBB stále více uplatňují v provozu moderní elektrické či netrakční jednotky, a tak jim následně přebývají desítky starších osobních vozů, pro které již nemají uplatnění. Zájem však o ně projevují opakovaně (nejen) čeští dopravci, ať už státní České dráhy, anebo soukromý RegioJet. Druhý jmenovaný dopravce nakoupil vozy ve dvou sériích, České dráhy obdržely vozy ve třech sériích – první čítala neklimatizované vozy Bmz 21-70.5, druhá pak vozy hned několika dalších různých řad a poslední třetí série třeba mimo jiné 41 klasických vozů řady Bmz. Vzhledem k prosincovým změnám v jízdním řádu se rakouským železnicím však nyní uvolňují další vozy řady Bmz, o které rovněž projevily České dráhy zájem. Jako první o tom informoval server Zdopravy.cz, který uvádí také zajímavý počet až 41 dostupných vozů. Jedná se o řady, kterými České dráhy již disponují – Bmz 225 a Bmz 232. Nákup v hodnotě 387 milionů Kč má již souhlas dozorčí rady a čeká se pouze na znalecký posudek. O vozy ÖBB projevují zájem i další dopravci mimo ČR, v loňském roce bylo například 25 vozů řady Bmz prodáno maďarsko-rakouskému dopravci GySEV.

Zdroj: Zdopravy.cz

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Majoritní polský dopravce v dálkové dopravě, společnost PKP Intercity, již delší dobu průběžně obnovuje svůj vozový park. Zatímco některé své vozy prodává či nakupuje, jiné modernizuje. Zatímco první modernizace proběhly již před deseti lety, nejvíce vozů prošlo modernizací teprve v uplynulých pěti letech. Týkalo se to mj. 68 a následných 150 vozů s určením na spoje IC Krakov – Štětín, které modernizovalo převážně konsorcium PESA Bydgoszcz + ZNTK Mińsk Mazowiecki, v loňském roce pak bylo vyhlášeno výběrové řízení na modernizaci 82 vozů. Letos bylo vyhlášeno výběrové řízení na modernizaci či přestavbu celkem 223 vozů, přičemž výběrová řízení budou vyhlašována postupně dle jednotlivých etap. Zatímco první etapu na přestavbu 40 vozů druhé třídy na kombinované vozy první a druhé třídy vyhrálo v létě konsorcium PESA Bydgoszcz + ZNTK Mińsk Mazowiecki, druhá etapa se týká běžné modernizace 60 vozů typu 111A/141A, s opcí na dalších 30. Tu v hodnotě 273 milionů zlotých provede společnost H. Cegielski – FPS Poznań.

10.11.2017 - 16:00 - Youtuberský vlak

Railjet 80-91.003 + 1216.231, Kojice - Týnec nad Labem, foto: Jiří Navrátil Praha — Dne 25. listopadu 2017 vypraví České dráhy speciální vlak pro všechny milovníky fenoménu, který ovládá internet: YouTube. Na palubě speciálního youtuberského vlaku, kterým bude jednotka railjet, budou známí youtubeři, jako je například Stejk nebo Vaďák. Vlak se z pražského holešovického nádraží vydá v 10.50 malebnou krajinou české Sibiře a jihočeských rybníků do Českých Budějovic, kam dorazí ve 13.01 a zpátky na holešovické nádraží dorazí v 15.42. Cena jízdenky je 690 Kč na osobu a v ceně je například voda či sendvič. Samozřejmostí je plný servis bistrovozu.

Zdroj: České dráhy

Impuls_Lichkov, foto: Newag Lichkov — Železniční spojení Česka a polské Vratislavi prošlo v uplynulých letech poměrně rozsáhlou proměnou. Od dvou dálkových vlaků před elektrizací, přes jejich zrušení a následné množství plánů na nové dálkové relace až po každoroční úpravy už tak poměrně omezených regionálních spojů s velmi dlouhou jízdní dobou. Od prosince letošního roku vozbu téměř všech vlaků na trati č. 230 převezme od PolRegia dopravce Koleje Dolnośląskie, který je vlastněný vojvodstvím a snaží se v co největší míře modernizovat svůj vozový park. Ten tak mimo jiné čítá například (již čtvrtou) sérii jedenácti souprav Impuls od výrobce Newag Novy Sącz, které jsou vybaveny českým zabezpečovacím zařízením, a mohou tak zajíždět i do Česka. Ačkoliv mnoho let avizovaného dálkového rychlíku se na této trase nejspíše nikdy nedočkáme, první Impuls dopravce se zkratkou KD vjel dne 9. listopadu 2017 na území Česka v rámci testovací jízdy v trase Legnica – Lichkov a předznamenal tak postupné vzkříšení tohoto upadajícího spojení.

Nové lokomotivy, foto: Tomáš Kubovec Vizualizace: Dennis Hűbsch Ostrava — Dopravce AWT, operující v nákladní dopravě, zahajuje stipendijní program pro studenty středních dopravních škol. Doposud společnost se školami spolupracovala například ve formě stáží či praxí, jejichž cílem je rozvíjet znalosti a zkušenosti studentů a především posílit jejich zájem o železniční či technické obory. „Rozhodli jsme se naši stávající spolupráci s vybranými školami rozšířit, proto spouštíme od tohoto školního roku Stipendijní program Aweťák. Jedná se o projekt, který si klade za cíl podpořit studenty a žáky technických oborů, a to díky finančnímu příspěvku – stipendiu, který při splnění podmínek dostávají každý měsíc. Ten mohou využít například na nákup učebnic, pomůcek do školy, ubytování, popř. na jiné studijní účely“, sdělila k novému projektu Žaneta Sigmundová, personální ředitelka skupiny AWT.

Wien Praterstern (Nord), EC do Prahy, 1216.2 ÖBB, foto: Juraj Kováč Vídeň — Prosincové změny v jízdním řádu v Rakousku jsou spíše kosmetické. Více změn nastane spíše ve vozovém parku či samotných nabídkách dopravce, ať už v rámci tarifu nebo služeb. Dojde k posílení regionálního provozu, v součtu vlaky ujedou o dva miliony kilometrů více, než letos. Jednotky, určené pro regionální provoz, projdou modernizací do standardu CityJet (brzy vyjde aktualita) a zdražení jízdného bude pod míru inflace, o 1,4 %. Naopak mezinárodní jízdenky čeká zlevnění.

9.11.2017 - 18:19 - Ukrajinské železnice chtějí ojeté motorové vozy

DB_628, foto: Bean Kyjev — Pokračující proces obnovy vozového parku ukrajinských železnic s sebou přinesl další zajímavost. Archaické motorové jednotky D1 ukrajinských drah byly posouzeny jako natolik zastaralé, že se jejich modernizace nevyplatí a tak se ukrajinské železnice poohlížejí po nových motorových jednotkách. Jako nejzajímavější z pravděpodobných možností je nákup ojetých motorových jednotek ze zahraničí a jejich přestavba na široký rozchod (1520 mm), čímž budou ušetřeny nemalé finanční prostředky. Výběr dodavatele má proběhnout v příštím roce, v současné době hledají ukrajinské železnice vhodný trh, ekonomické a technické podmínky rekonstrukce. Neoficiální informace pak hovoří nejčastěji o Německých drahách (DB), které aktuálně disponují poměrně velkým množstvím nadbytečných vozidel, například motorových jednotek řady 628 či 610.

Zdroj: Rynek Kolejowy

PKP Intercity SA Varšava — Polsko a Rakousko denně spojuje hned několik přímých vlaků. Mimo to jsou oba státy členy EU, sousedy České Republiky a dalším společným prvkem budou i dnešní aktuality na ŽelPage, kdy budou z dostupných zdrojů shrnuty novinky v jízdním řádu od druhé prosincové neděle letošního roku. Ta se již neúprosně blíží a přináší poměrně rozsáhlé změny, převážně u nás či v Německu. Stejný jízdní řád však nezůstává ani v Polsku či Rakousku a tak se nyní podíváme na novinky v prvně jmenované zemi, o níž ještě v dohledné době vyjde článek, zabývající se vnitrostátní regionální dopravou či hraničními přechody. Pro začátek zmiňme nová mezinárodní i vnitrostátní spojení, návrat vlaků do města Hrubieszów, více vlaků kategorie InterCity s novými elektrickými jednotkami anebo nové víkendové spoje.

9.11.2017 - 6:00 - ČD vyhlásí zakázky na nová vozidla

RegioPanter 441.009 při prezentační jízdě ve stanici Řečany nad Labem, foto: Matouš DanielkaPraha — České dráhy chtějí nejlépe ještě do konce letošního roku vyhlásit sedm veřejných zakázek v úhrnné hodnotě kolem dvaceti miliard korun. Celkem bude poptáváno 160 vozidel pro dálkovou i regionální dopravu. Konkrétně se bude jednat o 90 vozů a 31 elektrických jednotek pro dálkovou dopravu, 30 elektrických a 8 motorových jednotek pro regionální dopravu a 5 netrakčních push-pull souprav pro regionální dopravu. S vítězi soutěží dopravce podepíše rámcovou smlouvu a vozidla odebere pouze v případě, že na jejich nákup získá část prostředků z operačního programu Doprava II, případně se s objednateli dohodne na úhradě nákladů, které budou spojeny s nasazením nových vozidel. Počet poptávaných vozidel vychází z jednání s kraji a ze zveřejněných záměrů Ministerstva dopravy v rámci otevírání trhu v dálkové dopravě. Člen představenstva ČD Miroslav Krupec dodává, že pokud chtějí ČD uspět v konkurenčním boji, musí se včas připravit na splnění přání objednatelů. Díky rámcovým smlouvám budou schopni ihned po získání smlouvy s kraji či MD zadat výrobu nových vozidel a nebude nutné čekat na výsledek nového výběrového řízení.

Zdroj: České dráhy

8.11.2017 - 18:00 - Spolupráce polských a litevských železnic

EJ 575 pro Litvu, foto: Chary Kaunas — Litevské železnice ve spolupráci s polskými dráhami chtějí zkrátit jízdní dobu mezi hlavními městy obou zemí. V současnosti trvá cesta vlakem mezi Varšavou a Vilniusem deset hodin, ačkoliv tento úsek mezinárodního koridoru Rail Baltica je ve velké části trasy uzpůsoben pro mnohem vyšší rychlost, než jakou na ni v současnosti provozované spoje dosahují. Jako jedno z řešení tohoto problému, vycházející z iniciativy litevských železnic, je vedení přímého spoje mezi oběma metropolemi. O něm se má začít diskutovat teprve v první polovině příštího roku, ačkoliv úzká spolupráce mezi litevskými a polskými železnicemi byla dohodnuta již letos 13. října. V současnosti této relaci dominují dálkové autobusy, které ji ujedou za osm a půl hodiny, rychlou alternativu pak nabízí letecký dopravce Wizz Air, vypravující denně několik letů, trvajících lehce přes hodinu. Mezinárodní dopravu začaly litevské železnice řešit ve větší míře až letos, přičemž první výsledky budou k dispozici již od druhé poloviny letošního prosince – mezi litevským hlavním městem Vilnius a lotyšským sídlem Daugavpils vznikne nové přímé železniční spojení.

Zdroj: Rynek kolejowy

Jablunkov, IC 141 Detvan, foto: Duhy Praha — České dráhy v průběhu letošního roku nakupovaly další množství ojetých vozů od rakouských železnic. Ačkoliv počet vozů není nijak závratný, na vnitrostátní dálkovou dopravu bude mít tento fakt velmi pozitivní dopad především v roce následujícím, kdy dojde k poměrně zásadním změnám v řazení vlaků dálkové dopravy. Změny v mezinárodní dálkové přepravě byly zmíněny před několika dny, poté následovaly změny v dálkové dopravě soukromých dopravců a dnes přišel čas na změny ve vnitrostátní dálkové dopravě Českých drah, které i nadále zajišťují většinu linek dálkové dopravy. Největší změny lze očekávat na západě Čech, na jižní trase z Prahy do Chebu začnou být provozovány nové expresy a na severní trase budou nasazeny nové soupravy. Mírné zhoršení pak nastává u rychlíků z Prahy do Hradce Králové a dále.

IC4, foto: DSB Arad — Vleklá kauza motorových jednotek AnsaldoBreda IC2 pro dánské železnice spěje do finále. Před několika týdny po internetu kolovaly fotografie těchto souprav při odvozu z Dánska na jih, přesněji do Rumunska, kde jich část zakoupil soukromý dopravce Astra TransCarpatic. Ten je doposud znám především díky svému nočnímu vlaku, který denně spojuje Arad a Temešvár s Brašovem a Bukureští, v létě navíc s přístavem Constanta. Rumunskému dopravci teď zbývá čekat, zda jednotky projdou schvalovacím procesem a bude je moci nasadit na trasy Bukurešť – Bacău, Bukurešť – Titu a Temešvár – Baia Mare.

6.11.2017 - 23:47 - Östgötatrafiken objednává další tři soupravy X61

X61, foto: Kasper Dudzig Linköping — Dopravní svaz Östgötatrafiken, provozující veřejnou dopravu v regionu Östergötland, objednal další soupravy Alstom Coradia Nordic. Ty se v okolí města Linköping vyskytují v počtu patnácti souprav již od roku 2010, další tři jednotky tak doplní současný vozový park. Plně nízkopodlažní soupravy pro napěťovou soustavu 15 kV/16,7 Hz s maximální rychlostí 160 km/h a výkonem 3000 kW nesou ve Švédsku označení X61, jsou čtyřvozové a umožňují přepravit až 510 cestujících. Jedná se o luxusnější verzi šestivozových souprav X60, proti nimž se mohou chlubit mj. lepšími sedačkami a záchody. Dodány budou na jaře 2019, přičemž výrobce dodá dalších třicet stejných jednotek ještě dopravnímu svazu Skånetrafiken. Všechny soupravy Alstom Coradia Nordic vznikají v německém závodě Salzgitter a nutno uvést, že ve Švédsku jsou velice populární – je jich tam v provozu již více než dvě stě.

Zdroj: RailJournal

« Novější zprávy | 1 ... 3 4 5 6 7 ... 502 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:06
zapadá v 20:51

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Za vlaky do Transylvánie – 1. díl
Druhý prodloužený květnový víkend směřovaly mé kroky na jihovýchod, do Rumunska, které jsem zatím poznal jen velmi povrchně. Svezeme se samozřejmě vlakem a navštívíme transylvánská města Sibiu včetně tamějšího ...

Poslední příspěvek Aktuálně z rekonstrukce Negrelliho viaduktu
Když jsem v únoru letošního roku připravoval reportáž o snesení ocelového mostu, který byl součástí Negrelliho viaduktu, napadlo mne, že by nebylo od věci, domluvit si pozdější 'soukromou' návštěvu staveniště, ...

Poslední příspěvek Naše téma: Vlakotramvaje
Myšlenka propojit vlak a tramvaj do jednoho systému, když to má (obvykle) shodný rozchod, není nijak převratná. V zahraničí známe již celou řadu systémů tram-train neboli vlakotramvají, kde jedním vozidlem ...