..: Aktuality a články :..

GVD 2008: Hala Praha hl.n., foto: Josef Petrák Praha — Překvapivé, nepromyšlené, populistické – tato slova jsou v uplynulých hodinách nejčastěji spojována s doplněním programového prohlášení menšinové vlády Andreje Babiše. V něm se mimo jiné objevil návrh na jízdné „zdarma“ pro seniory nad 65 let a pro žáky či studenty do 26 let. Této možnosti by zmíněné skupiny cestujících využívaly po zakoupení dokladu, podobného režijce či dnes již existující aplikaci na In Kartu, zvané IN Senior. Ta umožňuje cestujícím nad 70 let využívat osobní a spěšné vlaky zcela zdarma na způsob síťové jízdenky, a to po celou dobu platnosti aplikace (1 nebo 3 roky). V případě seniorů půjde také o kompenzaci za úpravu režijek na zaměstnanecký benefit, což bude znamenat ztrátu nároku na tento jízdní doklad pro bývalé drážní zaměstnance, kteří jsou dnes již v důchodu.

Vlak GW Train Regio ve stanici Volary, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVolary — Sobota 9. prosince 2017 byla posledním dnem, kdy na tři železniční dráhy v Jihočeském kraji, takzvané šumavské lokálky, vyjely osobní vlaky Českých drah. Od platnosti nového jízdního řádu totiž na tratě 194, 197 a 198 vyrazily oranžovo-zelené jednotky soukromého dopravce GW Train Regio. Toho mohou cestující znát již z rychlíkové linky Plzeň - Most či z regionálních tratí Mariánské Lázně - Karlovy Vary, Trutnov - Svoboda nad Úpou nebo Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradědem. Jak si zatím nový dopravce na Šumavě vede, vám přiblížíme v následujících řádcích.

8.1.2018 - 23:49 - Další příměstská železnice na obzoru

Elf EN76 od Pesy, foto: Matouš Danielka Poznaň — Že nás Polsko v lecčem železničním do jisté míry již předběhlo, není příliš neznámé. Modernizace tratí či rozvoj železniční dopravy v okolí velkoměst jsou v této zemi velmi prudké. Po nedávném zahájení provozu příměstské železnice v okolí Krakova a Lodže přichází další polské velkoměsto se svým projektem příměstské železnice – Poznaň a okolí. Metropole Velkopolského vojvodství chystá od prosince letošního roku zahájení provozu příměstských vlaků v trasách Nowy Tomyśl – Poznaň – Jarocin a Wagrowiec – Poznaň – Grodzisk Wielkopolski v maximálně třicetiminutovém intervalu, v průběhu následujících let bude síť rozšířena do měst Rogoźno (2019), Września a Kościan (2020) a Wronki a Gniezno (2021). Vlaky budou vedeny moderními soupravami EN76 (Pesa Elf), resp. motorovými jednotkami SA132 (Pesa 218M). Velkopolské vojvodství pokryje 40 % provozních nákladů, zbývající část bude hrazena z finančních prostředků měst, které budou příměstské vlaky obsluhovat.

Zdroj: Railway Gazette

Twindexx DB, foto: Keith Fender Frankfurt nad Mohanem — Hnací vozy řady 445 a 446, patřící do rodiny Bombardier Twindexx, míří u dopravce Deutsche Bahn do pravidelného provozu. Dopravce provozuje již desítky vozů ze stejné rodiny těchto patrových vagonů pro regionální i dálkovou dopravu, zatím však vždy šlo pouze o samotné klasické a řídicí vozy. Jako poměrně zajímavý úkaz se pak objevily již zmíněné hnací vozy, které DB objednaly již před třemi lety, avšak kvůli bezpečnostním předpisům se jejich dodání opozdilo. Zatímco již od konce srpna byly první soupravy, složené z hnacích i vložených vozů, v testovacím provozu mezi městy Hamburg a Kiel, od prosince 2017 se jejich nasazení ustálilo a nově se tyto jednotky, již i v klasických barvách DB Regio, objevily také na lince vlaků RegionalExpress z Frankfurtu do Mannheimu či Heidelbergu.

7.1.2018 - 16:00 - Další lokomotivy v parku AWT

TRAXX AWT, foto: AWT Ostrava — Dopravce AWT, operující především na Ostravsku, převzal 4. ledna do pronájmu dvě nové lokomotivy Bombardier Traxx řady 186. Moderní vícesystémové lokomotivy jsou již v parku tohoto dopravce zastoupeny, jde však o šest lokomotiv typu ES64U4 anebo ES64F4 od výrobce Siemens. Lokomotivy pronajímá na tři roky společnost Akiem a využití najdou například při vozbě silničních návěsů z Paskova do německého Herne. Lokomotivy tak pomůžou pokrýt stále vzrůstající poptávku po mezinárodní přepravě a zároveň zajistí větší flexibilitu služeb. Oba Traxxy byly vyrobeny v závěru roku 2017 a nesou typové označení F140 MS2e, jde tak o stejný typ lokomotiv, jakými disponuje například pražský dopravce Metrans, provozující kontejnerové vlaky v rámci celé Evropy.

Zdroj: TZ AWT

Vozy Trans-Gabon-Railway, foto: Rémi Favre Gabon — V devadesátých letech vznikl v německé společnosti PFA Weiden koncept přestavby vozů bývalých východoněmeckých železnic typu Halberstadt na komfortní a moderní vagony pro regionální dopravu. Z původního vozu zůstal pouze rám, na něj byla nasazena nová hliníková skříň a výsledek pak byl prezentován pod názvem PUmA-Modus. V letech 1998-1999 a 2003 bylo přestavěno 55 vozů, které byly pravidelně provozovány v okolí Norimberka i se stejně vyhlížejícím řídicím vozem. Po letech problémů s různými komponenty, nadbytečností a obecnou snahou o vyřazení vysokopodlažních vozidel byly tyto poměrně zajímavé vozy odstaveny z provozu v prosinci minulého roku, avšak ještě předtím se část z nich ocitla v zahraničí. Několik klasických i řídicích vozů je dodnes v provozu v Rumunsku, avšak mnohem zajímavější osud má 17 vagonů, které jsou v provozu přímo na jiném kontinentu – v Africe.

Jirka Kánský, foto: František Stojaspal Na Štědrý den nás opustil železniční kolega a zároveň kamarád Ing. Jiří Kánský. Osobně jsem ho znal necelé dva roky, ale k srdci mi přirostl jako férový a společenský člověk, se kterým byla vždy legrace a to i za nepříznivého počasí, které jsme museli mnohdy absolvovat při natáčení. Občas, když je sychravo, si vzpomenu na samozřejmost, s jakou dokázal tuto nepřízeň přecházet, okomentoval ji, což dodávalo situaci na klidu. Mnozí ho možná poznáte jako zdatného modeláře, jiní jako filmaře. Dokumentoval provoz nejenom na území ČR, ale i jinde v Evropě, blízký mu byl Balkán. Svoji práci prezentoval na kanále YouTube, kde byl znám pod zkratkou JKS. Jeho videa měla osobitý styl, nechyběl hudební podkres a také mluvený komentář, což se u železničních videí vyskytuje velmi zřídka. Přitom napsání a namluvení komentáře v koordinaci se střihem zabere velkou část filmařské práce.

210.023-8, Kuřim - Čebín, foto: Adam Hasoň Brno — Údajná dlouhodobá nespokojenost cestujících s kvalitou a čistotou vlaků Českých drah, které mají s krajem uzavřenou smlouvu do konce roku 2019, stojí za rozhodnutím vedení Jihomoravského kraje pořídit si 36 vlastních souprav za celkem 6,5 miliardy korun a po ukončení smluvních vztahů s ČD s nimi obsloužit část dotyčných linek. Většinu této částky by měla uhradit Evropská unie a vlaky by měly v ideálním případě vyrazit na koleje již v roce 2020. Podle serveru Seznam Zprávy je projekt velmi blízko realizaci.

Souprava Cyklovlaku Masiv na cestě ze Zdic do Klatov, foto: České dráhy - Jan BystřickýŠpičák - Závěrem září se vydal na české koleje zajímavý a relativně neobvyklý vlak. Na objednávku organizátorů etapového cyklistického závodu dvojic Masiv MTB Race, který se uskutečnil 20. - 23. září, vypravily České dráhy majestátní jedenáctivozovou soupravu, která se podívala do středních, západních i severních Čech. Vlak sloužil nejen k přesunu samotných účastníků mezi jednotlivými částmi soutěže, ale přepravoval i jejich bicykly a zajišťoval závodníkům komplexní servis – ve vlaku se spalo, jedlo, probíhaly zde briefingy nebo dokonce i masáže. Ačkoliv již od samotné jízdy uběhlo nemálo času, věříme, že stojí za to se podívat, jaká vlastně cesta tohoto zvláštního spoje byla. To se můžete dočíst na následujících řádcích.

CFL 2300, foto: Jiří Navrátil Berlín — Prodloužením jednoho páru vlaků RegionalExpress linky Luxembourg – Trier – Koblenz přes Kolín nad Rýnem do druhého největšího města aglomerace Severní Porýní-Vestfálsko, Düsseldorfu, bylo obnoveno tři roky zrušené spojení hlavního města Lucemburska a některého z velkoměst v Severním Porýní-Vestfálsku. Vlak je v části trasy veden jako regionální spoj a v úseku Koblenz Hbf – Düsseldorf Hbf a opačně je pak ve spolupráci s dálkovou divizí DB veden v kategorii InterCity. Spoj RE 5107 vyráží z hlavního města Lucemburska až na několik dnů v roce denně v 6.05 a přes velmi známé údolí řeky Mosely dorazí do stanice Koblenz Hbf, odkud narozdíl od ostatních spojů této linky pokračuje dále údolím Rýna přes Kolín nad Rýnem do Düsseldorfu, kam dorazí v 10.09. Z Porýní pak pod číslem 5106 vyráží spoj ve 13.50 a do svého cíle v Lucembursku vlak dosáhne v 17.33.

26.12.2017 - 15:19 - Metronom získal smlouvu na dalších 15 let provozu

Metronom v Hamburku, foto: Martin Grill Uelzen — Společnost Metronom, operující převážně v německé spolkové zemi Dolní Sasko a v okolí Hamburku, získala smlouvu na za dalších 15 let provozu svých modro-žlutých dvoupodlažních souprav na linkách RE4 Hamburk – Brémy, RE2 Göttingen – Hannover – Uelzen a RE3 Hamburg – Lüneburg – Uelzen. Dopravce je poměrně známý, v Dolním Sasku operuje již od prosince 2003, přičemž pro novou koncesi, platnou od prosince 2018, chystá výrazné zlepšení jízdních řádů a služeb pro cestující.

Zdroj: RailJournal

O'ZEL-0204, Nazarbek, Uzbekistán, foto: Semen1966 Taškent — Dne 1. prosince 2017 byla oficiálně dokončeno železniční spojení mezi městy Buchara a Miskin. Trať je dlouhá 355 km, je na ní 5 stanic (Jangiabad, Tuztepa, Učačik, Suzakdor, Dautepa). Objem zemních prací přesáhl 21,2 milionů m³, bylo postaveno 12 mostů a 6 nadjezdů. Stavba začala současně na obou jejich koncích v prosinci 2016. Obě stavební skupiny se spojily 1. září – den 26. výročí nezávislosti země. Od té doby začala být trať využívána pro nákladní dopravu v dieselové trakci. O tři měsíce později byla dokončena elektrifikace trati. Osobní doprava bude zahájena později, protože stavaři stále pracují na dokončení infrastruktury. Nasazeny budou vysokorychlostní vlaky Afrosiyob, které spojí Taškent, Smarkand, Bucharu a Chivu.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČDPraha — Krásné sváteční dopoledne. Pokud máte ve svém okolí skutečného železničáře a chtěli byste ještě stihnout mu udělat do večera radost vlastnoručním výrobkem, připravte si poslední vydání jízdního řádu ČD, lepidlo, nůžky a tiskárnu. Již třetím rokem totiž České dráhy sice vydávají knižní jízdní řád, ale mažou z něho vlaky soukromých dopravců. Díky našemu čtenáři panu Táborskému vám můžeme i letos poskytnout sadu na jeho opětovné doplnění.

cedule 555.0186, foto: KPKV Vážené dámy, vážení pánové,
kolegové z Klubu přátel železnic Českého ráje na jaře sháněli finanční prostředky na opravu kotle parní lokomotivy 310.0134. Obrátili se, mimo jiné, na čtenáře ŽelPage a i díky Vám se podařilo kotel opravit. I náš Klub přátel kolejových vozidel Brno je v podobné situaci. Snažíme se zachránit a znovu zprovoznit parní lokomotivy, které za dob Československa dojezdily. V naší sbírce máme 45 hnacích vozidel, z toho 7 parních lokomotiv. Jednou z nich je němka 555.0186. Rádi bychom jí dodali její bývalý lesk, ale jen naše finanční prostředky na to nestačí. Chtěli bychom i Vás poprosit o pomoc.

17.12.2017 - 8:00 - Turecko postaví 500 elektrických lokomotiv

E 68 017, foto: İhsanfb77 Ankara — Turecký ministr dopravy, námořnictví a komunikací pan Ahmet Arslan, společně se svým kolegou panem Faroukem Ozlu, ministrem pro vědu, průmysl a technologie, představili v závěru listopadu projekt na stavbu 500 elektrických lokomotiv. Do projektu budou zapojeny výzkumné centrum Tubitak Marmara Research Centre a dceřiná společnost Tureckých státních železnic (TCDD) Tülomsaş. Spolupracovat budou také s Istanbulskou technickou univerzitou. Elektrická lokomotiva E-5000 bude navržena pro provoz na střídavé trakci, požadovaný výkon je 5 MW a rychlost 160 km/h. Do roku 2023 by mělo být postaveno 500 těchto lokomotiv.

Zdroje: New Turkey Estate, International Railway Journal, Wikimedia Commons

« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 ... 502 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:50
zapadá v 18:56
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...