..: Aktuality a články - Spojené království :..

Birmingham New St., foto: Hugh Llewelyn Birmingham — West Midlands je anglické metropolitní hrabství ve středozápadní Anglii. Největším městem je Birmingham, v hrabství žije přes 2,8 milionu lidí. S novým jízdním řádem od 10. prosince 2017 ale v lokalitě začal poskytovat své služby nový železniční dopravce West Midlands Trains. Jedná se o společný podnik vlastněný nizozemskou společností Abelio a japonskými společnostmi Mitsui a East Japan Railway Company (JR East). West Midlands Trains (WMT) převezme trasy, které doteď provozovala společnost London Midlands – vlastněná společností Govia (konsorcium GoAhead a francouzského Keolis), která provozovala železniční dopravu v dané lokalitě od roku 2007. Ve výběrovém řízení ale nebyla úspěšná, a držitelům předplacených jízdenek musí na kompenzacích vyplatit odškodnění ve výši 7 milionů liber šterlinků. Kromě lokálních tras ve West Midlands přebírá WMT trasy z Londýna (Euston) do Crewe, z Liverpoolu do Birminghamu. Franšíza je uzavřena do března 2026.

Caledonian Sleeper At Corrour Station -  the highest mainline railway station in the UK, foto: Andrew Hook — Caledonian Sleeper je souhrnné označení pro noční vlaky mezi Londýnem a Skotskem (obdobně jako třeba Metropolitan, které zavádí České dráhy pro vlaky mezi Prahou a Budapeští). Je to jedna ze dvou nočních linek, které nabízejí noční jízdy cestujícím po Velké Británii. Tou druhou je linka z Londýna do Penzance. Cestující do Skotska mají k dispozici dva spoje. Ten dřívější – Highland Sleeper – se v Edinburghu rozdělí na tři části a každá z nich pokračuje samostatně do Invernessu, Aberdeenu a města Fort William. O něco později odjíždí z Londýna Lowland Sleeper, který se rozdělí na nádraží Carstairs a jedna jeho část skončí v Glasgow a druhá v Edinburghu. Cestovat osmivozovými soupravami můžete od neděle do pátku.

Jednotka 170453 společnosti First ScotRail na stanici Waverley Station v Edinburghu, foto: Ad MeskensEdinburgh/Glasgow — 18. října vyrazil první elektrický vlak na trať mezi skotskými městy Edinburgh, Falkirk a Glasgow. Provozovatel místní železniční dopravy ScotRail oznámil svou plnou připravenost na provoz v elektrické trakci, avšak úplný elektrický provoz by měl fungovat od 11. prosince. Dopravce si pro provoz pořídil nový vozový park, který vyrobila společnost Hitachi Rail. Ta dodá celkem 70 souprav, z čehož bude 46 třívozových a 24 čtyřvozových. Kontrakt na tyto soupravy byl podepsán v roce 2015 a zahrnuje také desetiletou údržbu. Část montáže probíhá v Japonsku a zbytek v britském městě Newton Aycliffe. Ředitel rozvojových programů společnosti ScotRail prohlásil, že staví železnici, kterou Skotsko nikdy předtím nemělo a poskytne cestujícím mnoho výhod.

AT300, foto: Hitachi Londýn — Společnost Hitachi Rail Europe v březnu 2015 oznámila, že do roku 2019 dodá 29 bimodálních vlaků AT300 (s duálním elektrickým a dieselovým pohonem) pro společnost FirstGroup. Soupravy předpokládá First Great Western nasadit na linky vyjíždějící z londýnského nádraží Paddington do měst Plymouth a Penzance. Nové vlaky by měly nahradit 40 let staré vysokorychlostní vlaky Intercity 125 na klíčové trase na jihozápadě Británie. Objednáno bylo sedm devítivozových souprav a 22 pětivozových souprav, které mohou být provozovány i spojené jako desetivozová souprava. Ve smlouvě se počítá s opcí na dalších 30 souprav.

Nehoda v Croydonu 9.11.2016, foto: BBC Croydon — Ve středu 9. listopadu 2016 došlo v Croydonu na jihu Londýna k tragické nehodě tramvaje. Následkem vjetí do ostrého oblouku vysokou rychlostí se převrátila na stranu a bylo usmrceno 7 cestujících, 58 dalších bylo zraněno. K nehodě došlo v brzkých ranních hodinách, ještě za tmy a silného deště. Pravděpodobnou příčinou nehody byl mikrospánek řidiče. Ten havárii přežil a je vyšetřován policií. Jedná se o první nehodu tramvaje v Británii s oběťmi na životech od roku 1959.

Jízdenka National Rail, foto: National Rail / ATOCLondýn — Tento příspěvek nebude čistě informačním článkem, ale spíše takovým panoptikem toho, jaké politické tanečky hýbou v Británii děním kolem železnice a jaké nápady jsou schopni politici vymyslet, aby dosáhli zamýšleného efektu. A na příkladu franšízy East Anglia, získané Abelliem, kterou jsme popisovali minule, ukážeme, jak to s těmi miliardami vlastně je.

Stadler Flirt UK - vizualizace, foto: Abellio Glasgow — Železniční dopravce Abellio zvítězil v tendru na provozování franšízy East Anglia v období od října 2016 do října 2025. Naváže tak na dosavadní provozování této franšízy pod názvem Abellio Greater Anglia, který je nepochybně znám všem příznivcům železnic, kteří využívají letiště Stansted Airport. V uvedeném období je dopravce povinen zaplatit britskému Ministerstvu dopravy částku 3,7 miliardy liber a dále se zavázal investovat 1,4 miliardy liber zejména do vozového parku.

Elektrická jednotka Aventra řady 345, foto: TfL Derby — Bombardier představil ve svém závodě v Derby elektrickou jednotku Aventra řady 345, určenou pro provoz na nové londýnské páteřní lince Crossrail neboli Elizabeth Line. Nové soupravy budou v provozu sestaveny z 9 vozů s celkovou kapacitou 1500 cestujících. Jsou určeny pro napájení 25 kV/50 Hz z troleje, max. rychlost je 90 mil/hod (145 km/h), délka soupravy 200 metrů. Jsou vybaveny britskými zabezpečovači TPWS a AWS pro provoz na Great Eastern Main Line, CBTC pro provoz v tunelech pod Londýnem a ECTS pro provoz na Great Western Main Line do Readingu. Interiér je plně klimatizovaný, se sedadly v uspořádání 2+2 i podélně, pasažérům bude k dispozici mobilní internet 4G.

Řada 59 s pamětní cedulí, foto: UK Trainlog Londýn — Letos uplyne 30 let od chvíle, kdy na britské koleje připluly první lokomotivy řady 59 a změnily názor na to, co je to spolehlivý a výkonný stroj. A letošek je i rokem, kdy byl na britské ostrovy dodán úplně poslední kus jejich následovnic, lokomotiv řady 66, přezdívaných „Shed“ čili bouda nebo chatka (odvozeno od tvaru kabiny, z čela připomínající zahradní domek). Článek proto přináší něco informací o tom, v jaké situaci tyto lokomotivy vznikaly a jaké požadavky formovaly jejich parametry.

Gatwick Express, London Victorie, foto: zirecek Brno/Velká Británie — Abych trochu rozšířil úhel záběru zdejšího neperiodika, dohodl jsem se s redakcí, že bych občas přispěl nějakým postřehem z železnic úzkého průjezdného průřezu. Při svých cestách do Londýna se vždy snažím koupit nějakou literaturu a nasát co nejvíce novinek. Došlo to tak daleko, že jsem se odhodlal a k Vánocům si jako dárek dal předplatné časopisu RAIL. A aby se ta investice nějak smysluplněji využila, zkusil bych přinášet takový výcuc toho, co mne zaujalo. Nevím, zda se mi podaří dodržet 14denní rytmus, v jakém periodikum vychází, ale budu se snažit vždy alespoň o krátkou upoutávku. Jen podotýkám, že z důvodů ochrany autorských práv nebude možné připojovat originální obrázky, tak se to pokusím nahradit odkazy na jiné zdroje.

Ordsall Chord vizualizace, foto: Network Rail Manchester — Britský soud v říjnu tohoto roku definitivně zamítl žalobu Marka Whitbyho, bývalého předsedy spolku britských stavebních inženýrů, proti stavbě Ordsall Chord (Ordsallské spojky), která má sloužit k propojení tratí mezi manchesterským nádražím Victoria na severovýchodě s tratí do nádraží Piccadilly a dále na jih k letišti. Stavba má tedy zelenou, umožní vést přímé vlaky ze severu na letiště, propojit vlakové linky na severu a jihu Manchesteru, značně zvýšit kapacitu stávajících spojů skrz město a celkově zjednodušit provoz na tratích přes město, na což se čekalo sto let. Potud vše dobré. Vše?

Jednotka 170453 společnosti First ScotRail na stanici Waverley Station v Edinburghu, foto: Ad Meskens Edinburgh — Zlepšení železniční dopravy řeší program EGIP, který má přispět k dlouhodobé ekonomické udržitelnosti Skotska. Na přípravu a realizaci programu byla původně vyčleněna 1 miliarda liber šterlinků, po redukcích se zatím hovoří o 650 milionech liber. Zlepšení by se mělo dotknout všech tras mezi Edinburghem a Glasgow. Jestliže je dnes vypravováno pět až šest spojů za hodinu s dobou jízdy kolem 50 minut, v budoucnu po elektrizaci tratí by mohlo být v jízdním řádu ve špičkách nabízeno až 13 spojů za hodinu a jízdní doby na úseku cca 67 km (42 mil) by se mohly zkrátit na 35 minut. Přesto, že program byl představen veřejnosti v roce 2011, na jeho přípravě se pracovalo již od roku 2007. Realizace byla naplánována na období 2012 až 2016, ale program nabírá zpoždění. Jako reálný termín úplného dokončení se jeví rok 2022, zaznívají hlasy, které jej zpochybňují a uvažují o roce 2024. Realizaci zajišťuje Network Rail. Jedním z dílčích kroků je i to, že do konce roku 2013 na všech spojích mezi oběma největšími skotskými městy budou cestující mít možnost využít připojení wifi.

Vlak dopravce Freightliner při dopravě uhlí, foto: Mr B Wilder Londýn — Britská společnost Freightliner, poskytující svým klientům intermodální dopravu, se opět více rozšířila po Evropě. Od společnosti ERS Railways, která byla klíčovým nákladním dopravcem v Nizozemsku, Německu, Švýcarsku a Itálii, převzala služby pro zákazníky Maersk Line. Finanční podrobnosti transakce nebyly zveřejněny. Obě společnosti, Freightliner ve Spojeném království a ERS na kontinentální Evropě, jsou poskytovateli služeb Maersk Line po více než 15 let. Tento vztah je posílen smlouvami, které má ERS uzavřeny s Maersk Line a které jsou součástí akvizice.

Převrácený patrový autobus, A1071, Hadleigh, Suffolk, foto: BBC News, zveřejněno na základě Licenčního ujednáníBournemouth, Dorset — Jak jsme čtenáře informovali v předchozí aktualitě, přes území Velké Británie se přehnala bouře, u níž meteorologové predikovali sílu hurikánu. Samozřejmě, že takto silná bouře nebyla zaznamenána všude (například hrabství Dorset na jihu Anglie nebylo nijak zásadně ovlivněno), přesto na mnoha místech došlo k poškození majetku.

Rolling thunderstorm, foto: John KerstholtLondýn — Jakkoliv je podzim ve Velké Británii poměrně příjemný (teploty se pohybují kolem 14 až 17 stupňů Celsia), je pravděpodobné, že nedělní noc toto klidné, pozdní babí léto poněkud naruší. Agentura Met Office (obdoba českého ČHMÚ) vydala varování před přicházející bouří, jež by měla kulminovat rychlostí větru 130 km/h a silným, déle trvajícím deštěm. Zasaženy mají být regiony Wales, západní, jihozápadní a jižní Anglie, jihovýchodní část Anglie a území známé pod označením Midlands. V obavě před případnými následky dojde v neděli večer k omezením, která se budou dotýkat prakticky všech druhů dopravy.

1 2 3 4 5 6 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:17
zapadá v 20:59

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Naše téma: Co se v mládí naučíš ...
Velká komunikační kampaň Českých drah zaměřená na mladší zákazníky vzbudila v posledních měsících na české youtubové scéně značný ohlas. Do soutěžně laděného souboje videí se podařilo zapojit jedny z nejsledovanějších ...

Poslední příspěvek Norskem napříč a podélně – 1. díl
Letošní léto jsem se (opět) vydal na sever, tentokráte do Norska. Projedeme si celé Norsko z pobřežního Bergenu přes Oslo a Trondheim až do Bodø za severním polárním kruhem. Nezůstane jen u železnice, ...

Poslední příspěvek Společnost telčské místní dráhy zve na „Parní léto 2018“
Společnost telčské místní dráhy ve spolupráci s dolnorakouským partnerem Zukunftsraum Thayaland, Svazkem obcí 'Železnice Kostelec - Slavonice', Správou železniční dopravní cesty, ČD a ČD Cargo vás zvou ...