..: Novinky ve vozovém parku PKP Intercity :..

EP05 s vlakem IC Polonia, foto: G-BOAC Varšava — Během uplynulých deseti let se v železničním vozovém parku mnohé změnilo. Staré osobní vozy klasické stavby byly vystřídány moderními jednotkami a klimatizace, zásuvky na 230 V či wi-fi se dnes staly zcela běžnou součástí komfortu pro cestující. Ať už jde o Česko, Slovensko, nebo Polsko. Právě třetí jmenovaná země nasadila v obnově vozového parku tempo, kterým předbíhá většinu okolních zemí. Narazit na někdejší kolorit polských tratí, tedy elektrické jednotky řady EN57 v původním provedení, je dnes opravdu vzácnost. Stejně tak se dá za téměř vyhynulý považovat osobní vlak tažený motorovou lokomotivou, typický pro polské železnice v 90. letech a poměrně rozšířený ještě nedávno. Ačkoliv modernizace a novinky se na tomto poli objevují poměrně často, v uplynulých několika dnech došlo ke třem událostem, které za zmínku rozhodně stojí – dvacítka nových elektrických lokomotiv, dvaadvacet modernizovaných osobních vozů a především další investice do vozového parku v celkové výši sedmi miliard zlotých.

20 nových elektrických lokomotiv

Newag Griffin, foto: Pavel DvořákPamětníci si možná vzpomenou na začátky modernizace lokomotivního parku v Polsku. Lokomotivy EU11 a EU43 jsou dnes již zapomenutou minulostí, zato lokomotivy Siemens EuroSprinter, v Polsku označované přezdívkou Husarz, úspěšně jezdí již téměř osm let. Ačkoliv i v Polsku platí zásada, že budoucnost je v jednotkách, dopravce PKP Intercity vyhlásil koncem minulého roku výběrové řízení na dodávku dvaceti elektrických lokomotiv. Letos v lednu bylo oznámeno, že stroje dodá společnost Newag, která uspěla se svým typem Griffin a ačkoliv nabídla vyšší cenu než Pesa nebo CRRC Sifang, konkurenty porazila na základě lepšího hodnocení v oblasti očekávaných poruch na 250 000 km provozu a nákladů na průběžnou údržbu. Jednosystémové stejnosměrné lokomotivy mají dosahovat 160 km/h a za 367,6 milionů zlotých výrobce dodá celou sérii do třiceti měsíců od podpisu smlouvy. Součástí smlouvy je také opce na deset dalších strojů v hodnotě 183,4 milionu polských zlotých.

22 modernizovaných osobních vozů

Modernizace vozů v polském stylu již pravděpodobně znáte. Polské železnice kupovaly celá devadesátá léta moderní vozy pro dálkové vlaky a přibližně po patnácti letech začala jejich kompletní modernizace – nová okna, dveře, prakticky kompletně modernizovaný interiér, zachovávající svou původní podobu… Touto modernizací prošlo postupně 240 vozů bez klimatizace a vyjma série typu Z1 zůstaly v původním provedení první polské klimatizované osobní vozy, dodávané v letech 1994 – 1996 (z nichž jeden je na úvodním snímku této aktuality). Postupem času ale došlo i na zmiňované vozy z první poloviny devadesátých let, které byly ke konci roku 2017 modernizovány. Jednalo se o celou sérii vozů typu 144A, tedy oddílové vozy druhé třídy s klimatizací a maximální povolenou rychlostí 160 km/h. Modernizaci provedla společnost H. Cegielski-FPS Poznaň, která dotyčné vozy před více než dvaceti lety také vyrobila. Vyjma již zmíněného procesu došlo také k instalaci wi-fi připojení k internetu (do ostatních vozů vozů bylo toto zařízení instalováno později) a navíc také diagnostického zařízení po vzoru novostaveb, které také produkuje zmíněná vagonka. Poměrně zajímavá je také skutečnost, že celá modernizace proběhla přesně podle časového harmonogramu, což dnes není příliš častým jevem. Vozy jsou nasazovány převážně v mezinárodní dopravě, ať už na spoje Berlín – Varšava anebo spoj EC Sobieski, který projíždí i přes Česko.

Bmnouz 144A-FPS, foto: Cegielski-FPSBmnouz 144A-FPS 2, foto: Cegielski-FPSBmnouz 144A-FPS 3, foto: Cegielski-FPS

7 miliard zlotých na nové vlaky

FLIRT3 pro PKP IC, foto: Jakub flyz1 MaciejewskiJiž zmíněné investice, ale i spousta dalších, jsou součástí plánu společnosti PKP Intercity na rozvoj a modernizaci vozového parku. Ten zní investovat v letech 2016-2020 do nákupů či modernizací kolejových vozidel přes 7 miliard zlotých, tedy asi 42 miliard korun. Zdroje financí budou různé, z části vzniklé restrukturalizací skupiny PKP, z částí z externích zdrojů a 10 % poskytne Evropská unie. V roce 2023 tak bude 80 % vozového parku PKP Intercity výrazně modernizováno anebo půjde o zcela nová vozidla, přičemž v 77 % vozů či jednotek bude k dispozici připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Mělo by se jednat o více než 700 modernizovaných vozů či jednotek a 185 zcela nových vozů, jednotek a lokomotiv. Mezi nejvýznamnější kontrakty v rámci tohoto balíčku patří kromě výše zmíněného nákupu nových elektrických lokomotiv také pořízení dvanácti nových elektrických jednotek pro dálkovou dopravu s kapacitou 294 míst ve druhé a 60 míst v první třídě. Jednotky budou v provozu dosahovat rychlosti až 160 km/h a dodávka prvních dvou souprav bude očekávána do osmnácti měsíců od podpisu smlouvy. V prosinci minulého roku bylo dále vyhlášeno výběrové řízení na modernizace starších vozů typu 112A a modernizaci čtrnácti souprav řady ED74. PKP Intercity dále plánují pořídit desítky nových elektrických jednotek či lokomotiv a patnáct souprav typu push-pull.

Zdroj: Railway Gazette (1), Railway Gazette (2), Rynek kolejowy, Rail Journal


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 15.1.2018 (10:52)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Polsko


editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
16.01.2018 (16:14)  
Domácím výrobcem je myšlena ta donedávna kyperská firma s nejasnou vlastnickou strukturou, kterou nyní koupil holandský investiční fond PPF?
16.01.2018 (15:33)  
Tak i ČD podporují rozvoj domácích výrobců, bohužel dotyčný domácí výrobce to chápe jako příležitost k dodávkám nedodělků a k provádění různých vymrdávek.
16.01.2018 (14:24)  
Hold PKP IC asi podporují rozvoj domácích výrobců. Dieselové lokomotivy od PESY, elektrické lokomotivy od Newagu - zaujalo mě, že oba výrobci se obtěžovali si vyrobit neadresné prototypy, aby je vyzkoušeli, než to začali nabízet zákazníkům. PKP Cargo by se taky mohlo přidat, třeba náhradami ET22 za Dragony od Newagu. A nové diesely by to asi také sneslo...
15.01.2018 (11:07)  
Je ještě čtvrtá novinka v parku PKP Intercity: EP05-23 już jeździ! :-D

http://inforail.pl/ep05-23-znowu-jezdzi-film-_more_99628.html

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko