..: Bratislava-Petržalka se vrací na železniční mapu Slovenska :..

628, 26.2.2018, Bratislava Petržalka, foto: Petr Jetelina Bratislava – Po letech stagnace osobní dopravy se v roce 2018 dostává stanice Bratislava-Petržalka pomyslně opět na železniční mapu Slovenska. S druhou změnou grafikonu vlakové dopravy pro rok 2018 dne 10.6.2018 byla v rámci posílení role železnice v příměstské dopravě v okolí Bratislavy reaktivována osobní doprava mezi stanicemi Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Vlaky jezdí v pracovní dny v intervalu 60 minut až do stanice Senec. Jsou vedeny elektrickými jednotkami řady 671 „Jánošík“, které byly staženy z tratě Trnava – Galanta (kam se následně musely vrátit nemodernizované klasické soupravy v čele s Laminátkami). Rozsah dopravy ukazuje aktuální jízdní řád tratě 132. Reaktivace osobní dopravy proběhla po dlouhých sedmi letech. Spolu s těmito spoji byly nově zavedeny také osobní vlaky v relaci Bratislava-Nové Mesto – Trnava, které jsou provázány s vlaky z/do Petržalky. Dohromady jde až o 56 nových vlaků denně. Tato výrazná změna grafikonu neproběhla na začátku jeho platnosti v prosinci 2017, nýbrž v polovině jeho platnosti v červnu 2018. Tento postup je na Slovensku poměrně běžný.

 671, 28.6.2018, Bratislava Petržalka, foto: Petr Jetelina  671, 28.6.2018, Bratislava Petržalka, foto: Petr Jetelina

Mezinárodní doprava

 247 Gysev, 28.6.2018, Bratislava Petržalka, foto: Petr Jetelina Změny ve vnitrostátním spojením však nejsou jediné, které zajistí této stanici rozvoj osobní dopravy. Rozvoje dozná také doprava mezinárodní. Již se změnou současného grafikonu 2018 od 10.12.2017 byla obnovena osobní doprava do Maďarska přes hraniční přechod Rusovce v relaci Bratislava-Petržalka – Rajka – Hegyeshalom. Pět párů vlaků denně v pracovní dny a v sobotu (4 páry v neděli) je vedeno ex rakouským motorovým vozem řady 247 dopravce GySEV, se kterým ZSSK na provozu tohoto spojení spolupracuje. Tyto spoje vyjely na základě politické iniciativy ministra dopravy za MOST-HÍD, Arpáda Érseka.

S novým grafikonem pro rok 2019, který vstoupí v platnost dne 9.12.2018, se do Petržalky vrátí mezinárodní dálková doprava. Největší novinkou bude vůbec první vlak kategorie RailJet na slovenském území. Jeden pár vlaků denně spojí Bratislavu a švýcarský Zürich přes Vídeň. Vlak bude vypraven z Bratislavské hlavnej stanice s odjezdem v 6:10, respektive s příjezdem ve 21:51. Vlak bude na slovenském území veden v kategorii rjx (RailJet Express). Souprava railjet již v červnu absolvovala zkušební jízdy v okolí Bratislavy.

Současné spojení Košic a Vídně je dosud vedeno přes hraniční přechod Marchegg. V úseku Košice – Bratislava hlavná stanica je vlak veden v komerční kategorii IC, odsud vlak pokračuje jako přímé vozy do Vídně v kategorii REX. Toto nekoncepční vložení jednoho páru vlaků do oběhu rakouských souprav zajišťujících vozbu zbylých vlaků REX na relaci Wien – Bratislava hlavná stanica je velmi nepraktické. V Bratislavě je nutno jednu soupravu odstavovat z oběhu a rovněž je zvýšena potřeba lokomotiv 2016 ÖBB Hercules o jeden stroj při stejném počtu spojů. Od nového jízdního řádu bude vlak přesměrován z Bratislavy hlavnej stanice přes Bratislavu-Petržalku a přechod Kittsee do Vídně jako IC 44/45. Přepřah lokomotiv a manipulace s vozy bude probíhat na hlavnej stanici. Toto spojení přes stanici Bratislava-Petržalka jezdilo již v letech 2003 až 2009, v některých letech až dva páry spojů denně.

Tyto novinky v mezinárodní dopravě doplňují stávající spojení Bratislavy a Vídně osobními vlaky přes hraniční přechod Kittsee, které je v provozu od roku 1999. Ty jezdí každý den v intervalu 60 minut (ve špičce 30 minut) a jsou vedeny rakouskými jednotkami Talent či CityJet, dvakrát denně v pracovní dny sem zajíždí i patrová souprava s lokomotivou 1144.

 Elektrická jednotka Talent ÖBB, foto: Petr Jetelina  1144, Bratislava Petržalka, foto: Petr Jetelina

Vývoj stanice v porevoluční době

Stanice měla během své porevoluční existence významnou roli hlavně v dopravě mezinárodní, a to v osobní i nákladní dopravě. Ve snaze Slovenska se přiblížit západní Evropě byla stanice v Petržalce v letech 1995 – 1998 zásadně zmodernizována. Kolejiště stanice bylo kompletně přestavěno a celé elektrizováno. Stará přízemní výpravní budova byla zbourána a postavena zcela nová odbavovací budova s moderní prosklenou odbavovací halou, která je dodnes nejmodernější na Slovensku. Byla zbudována nová zastřešená nástupiště. Nástupiště č.1 před budovou zahrnuje dvě nástupní hrany o délce 312 m a 147 m u kusé koleje. To je určeno především rakouským vlakům. Ostrovní nástupiště číslo 2 zahrnuje tři nástupní hrany o délkách 500 m, 248 m a 252 m u kusé koleje, odkud dnes odjíždí vlaky směr Bratislava-Nové Mesto a Senec. Pod celou stanicí je zbudován podchod. Stanice byla vybavena moderním zabezpečovacím zařízením AŽD Siemens s počítači náprav, což byla na Slovensku horká novinka. Stanice je uzpůsobena pro vjezd vozidel pro slovenskou napěťovou soustavu 25 kV/50 Hz a rakouskou napěťovou soustavou 15 kV/16,7 Hz, viz schéma. S tím souvisela také rekonstrukce a elektrizace úseku Parndorf – Kittsee na rakouské straně. K manipulaci s vozidly, která vyžadují z provozních důvodů přesun pod správnou část trolejové sítě slouží ve stanici staniční záloha v podobě lokomotivy řady 742 ZSSC. Vedle modernizace stanice bylo provedeno zdvoukolejnění traťového úseku z Bratislavy Petržalky po prístavný most přes řeku Dunaj.

240.145, R 374 Pannonia, Bratislava-Petržalka, foto: Josef PetrákOd roku 1987 byly přes Petržalku směrem na Rajku a Győr trasovány dva páry osobních vlaků denně, které v Petržalce většinou nezastavovaly. Dále zde byly vedeny rychlíky v relaci Praha – Budapešť, Ex Polonia Warszawa – Budepest, jezdil zde i rychlík Panonnia v relaci Praha - Bucuresti. Po rekonstrukci stanice v roce 1999 byla spuštěna osobní doprava směrem do Vídně, která byla postupně rozvíjena až do dnešních dnů. Zato směry do vnitrozemí a do Maďarska začaly postupně upadat. Dálková doprava byla časem přesměrována pouze přes hraniční přechod Štúrovo – Szob. V roce 2010 dojezdil noční rychlík Amicus v relaci Praha – Budapešť, který byl pouze sezónní a který byl zároveň posledním osobním vlakem jezdícím přes hraniční přechod Rusovce – Rajka. Osobní vlaky ze směru Bratislava-Nové Mesto pak byly zrušeny dne 30.4.2011 pro velmi nízkou obsazenost. Tomu se nelze divit, jelikož mizerný jízdní řád, který zahrnoval v pracovní dny 4 vlaky přijíždějící do Petržalky a pouze jeden odpolední vlak odjíždějící z Petržalky nemohl žádné cestující přilákat. V pátek a v neděli se zde objevoval ještě studentský rychlík Tríbeč z Prievidze, který byl ukončen ve stanici Bratislava-Nové mesto, v následujícím GVD pak přesměrován na hlavnú stanicu.

Zdroje: ZSSK, imhd.sk, zelpage: Návrat osobních vlaků mezi Slovensko a Maďarsko, rail.sk, zdopravy.cz 


Petr Jet (intelpetr) | 5.10.2018 (9:52)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Slovensko (celé)


registrovaný uživatel CART 
08.10.2018 (12:35)  
PETR JET - jsem to špatně zformuloval, myslel jsem samozřejmě ty osobáky od Nového Mesta... :)
10.10.2018 (23:06)  


Na ty (ne)návaznosti se podívejte do odkazovaného jízdního řádu. Žádná hitparáda to není.
registrovaný uživatel Já 1 
06.10.2018 (12:18)  
Typoval bych že EC Praha-Budapešť jsou směřovány přes Nové Zámky kvůli tomu že je takto lze využít i pro vnitrostátní frekvenci z Bratislavy do Nových Zámků zatímco při směrování přes Petržalku a Gyor by vnitrostátní využití bylo pouze v úseku Bratislava - Kůty. Z vlastní zkušenosti (jezdím trasu Kolín - Nové Zámky a zpět) můžu říct že do/z Maďarska toho moc nejezdí,většina vy/nastoupí v Zámkách.
registrovaný uživatel CART 
05.10.2018 (14:25)  
A budou ty vlaky (od hlavnej na směr Rajka a naopak) na sebe nějak navazovat?
07.10.2018 (13:58)  


Z hlavnej stanice na Petržalku pojedou pouze dva dálkové vlaky, u kterých není vazba na Rajku příliš důležitá.
registrovaný uživatel ufo 
05.10.2018 (13:54)  
Railjet xpress je nová kategória aj na ÖBB od GVD 2019 (rozlišuje railjety s pobytmi ako IC a Railjety s menej pobytmi).
registrovaný uživatel Adam Vanting  mail  
05.10.2018 (11:35)  
Šéfredaktor se omlouvá za bleskovou korekturu, při níž byly přehlédnuty některé chyby. Článek prošel druhou korekturou a snad jsou chyby, vyjma faktických, opravené.
05.10.2018 (11:17)  
Malá oprava - motoráky do Rajky jazdia v počte 5 párov aj v sobotu. Iba v nedeľu jazdia 4 páry (jeden ráno a tri poobede).
05.10.2018 (14:32)  


Zapracováno, děkuji.
registrovaný uživatel Libcha 
05.10.2018 (10:33)  
U motoráků GySEV je podivně uvedená řada 247 - nemá to být spíš 5247? U Herkulů je 216 určitě chyba, má být 2016. V článku je odkaz "viz schéma", ale schéma není přiloženo, ani není naznačeno, ve kterém ze zdrojů ho má čtenář hledat. Győr se píše Győr a ne Györ. Další překlepy (Štírovo :-D nebo tečka za 742) by také stály za opravu.

Je nějak známý důvod, proč jsou EC Praha-Budapešť směřována přes Nové Zámky, a ne přes Győr? Která trasa je rychlejší a o kolik?
05.10.2018 (10:48)  


Některé motorové vozy dostaly registraci s číslem 247, některé 5047. Odkazy do článku jsem doplnil chvíli před vaším komentářem, protože šéfredaktor pustil článek ven ještě dřív, než jsem dal konečný pokyn. Za překlepy děkuji, Štírovo si za rámeček opravdu nedám :D

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko