..: Aktuality a články :..

Výběr šotoklubu Zhodnocení zdejší tvorby dostala pro tyto dva týdny na starost moje maličkost. Je to pro mě poměrně překvapivé, neboť příliš fotek ve zdejší galerii nemám a první zrcadlovku jsem kupoval teprve před necelým rokem. Pomyslnou horkou bramboru mi předal výborný fotograf a jeden ze zdejších správců: topič. Ten dokázal z výběru za, dle jeho názoru, „nezajímavé“ období vytvořit nejdiskutovanější výběr posledních několika měsíců. Mně se zajímavých výtvorů naštěstí sešlo za posledních 14 dnů více. Proto jsem měl nakonec co dělat, abych s radostí vybral následující tři fotky.

Nádraží v Mimoni – Nejkrásnější nádraží roku 2016, foto: Nejkrásnější nádraží ČR Praha — Rok se s rokem sešel a soutěž o Nejkrásnější nádraží České republiky je tu již po jedenácté. Tradičně probíhá ve čtyřech fázích – až do 9. září 2017 můžete navrhovat svá oblíbená nádraží, která by podle vás měla být oceněna. Odborná porota následně vybere 10 finalistů, kteří se utkají v hlasování široké veřejnosti od 19. září do 10. října. Sladkou tečkou pak bude slavnostní vyhlášení letošního Nejkrásnějšího nádraží České republiky v historické budově Senátu Parlamentu ČR v předvečer svátku sv. Martina, v pátek 10. listopadu.

Festivalový vlak před odjezdem ze Smíchova, foto: Matouš Danielka Praha/Oršava — Veřejně známou událostí posledních dní se stal festival Banát, který probíhal v termínu od 16. do 20. srpna 2017 v rumunském Banátu. Snad nikomu neunikla informace o vypravení téměř půl kilometru dlouhého vlaku z pražského Smíchova do rumunské Oršavy s přibližně 1150 lidmi na palubě. Akce se zúčastnila i početná delegace členů ŽelPage. Pokusíme se tedy shrnout náplň, přípravy a průběh jízdy vlaku i samotného festivalu s doprovodnou fotodokumentací s nutným úvodním zasazením do kontextu celé této události, neboť i my jsme se kromě jízdy vlakem zúčastnili i samotného hudebního festivalu a podnikli i několik výletů.

Výběr šotoklubu Dnešní výběr šotoklubu jsem dostal na starosti já a hned na začátku musím konstatovat, že bych raději vybíral v jiný termín. Důvodem je, že za uplynulé dva týdny se zveřejnily fotky, které mě na první dojem příliš nezaujaly, protože podobně jako můj předchůdce a správcovský kolega Michael Hajn, mám rád fotky zajímavé, ať už z hlediska kompozice, zajímavého světla, děje apod., a těch nebylo příliš. Fotky, na kterých jsou z šotoušského hlediska „ultrazajímavosti“, např. v podobě neobvyklé lokomotivy či vlaku, ale jinak ničím nevybočující, mě nenadchnou, i když mají samozřejmě v galerii svoje místo. Volba tak byla celkem jasná a rychlá.

11.8.2017 - 18:19 - Železniční neštěstí v Egyptě

Alexandrie — 11. srpna došlo ke srážce dvou vlaků nedaleko stanice Khorshid na trati mezi Alexandrií a Káhirou. Podle prvních zpráv úředníků egyptského ministerstva dopravy musel pravděpodobně jeden z vlaků pro poruchu zastavit a další do něj najel. Při srážce došlo k vykolejení lokomotivy jednoho vlaku a dvou vozů dalšího vlaku. Jeden z vlaků směřoval do Alexandrie z Káhiry, druhý z Port Saidu. Podle státních novin al-Ahram si neštěstí prozatím vyžádalo 28 obětí. Do nemocnic bylo přepraveno minimálně 84 zraněných. Jedná se o největší železniční neštěstí v Egyptě od listopadu 2013, kdy jižně od Káhiry došlo ke střetu vlaku s autobusem a nehodu tehdy nepřežilo 27 lidí. V roce 2013 zahynulo nejméně 19 lidí, když vykolejila vlaková souprava v Gíze nedaleko Káhiry. O rok dříve (2012) zemřely desítky dětí, když se u města Manfalút na přejezdu srazil vlak se školním autobusem.

Zdroje: ČTK - České noviny, Express, Metro, Mirror, Reuters, The Sun

Výběr šotoklubu Poměrně dlouho jsem výběru šotoklubu úspěšně odolával, nyní však došla shodou okolností řada i na mě. „Veřejně“ jsem snímky již poměrně dlouho nehodnotil, tak doufám, že jsem nevyšel ze cviku a čtenáře nebudu nudit. Trochu jsem se obával, zda okurková sezóna nezúží počet snímků k výběru. Nakonec se však pochybnosti ukázaly jako zbytečné, očividně pár deštivých prázdninových dní udělalo své a zahnalo autory k editování materiálu. V daném období se ve fotogalerii sešlo velké množství „kalendářových“ snímků. Toto označení nemyslím nijak pejorativně, nasvícené fotky s přímočarou kompozicí jsou sázkou na jistotu a dobře se na ně kouká – a kdo by takové snímky nepořizoval, jako by snad do komunity šotoušů nepatřil. Ač by člověk rád vytvářel kompozičně či motivem neotřelé záběry, pravdou zůstává, alespoň u mne, že „šablony“ tvoří převážnou část archivu. Proto jsem vždy velmi rád, když vidím v galerii i něco odlišného. A jaké snímky jsem tedy do výběru zahrnul?

UŽ logo, foto: UŽ Kyjev — Ačkoliv je železnice na Ukrajině provozována na odlišném rozchodu kolejnic, ani to nebrání výraznému a extrémně rychle vzrůstajícímu počtu nově zavedených vlaků, jejímž cílem je jediné – spojit tuto zemi se západními sousedy. Průkopníkem toho všeho se stal vlak InterCity 705/706, který byl ze své pravidelné trasy Kyjev – Lvov prodloužen do nedalekého polského Przemyslu, kde navazuje na vlaky do polského vnitrozemí. Spojení se stalo velice oblíbeným, i přes existující a stále rozšiřovanější letecké spojení Kyjeva (například právě s Wrocławí) a především impulsem pro rozvoj železničního spojení Ukrajiny s okolními státy. V průběhu několika málo měsíců se tak začaly objevovat četné plány na zavádění nových spojů či přípojů a my se v následujícím textu podíváme na jednotlivé novinky v oblasti železničního spojení Ukrajiny s Evropou.

D1M CFM, foto: traffic.od.ua Oděsa — Nedávno obnovené spojení Oděsy a Kišiněva slaví úspěch. O jeho rozšíření a nasazení moderních vozidel rozhodli zástupci drah obou zemí za účasti předsedy oděské regionální správy Maksima Stepanova a zástupců EUBAM (mise EU pro rozvoj regionů na hranicích Moldávie a Ukrajiny). Pro začátek dojde pouze k nasazení moderní motorové jednotky moldavských železnic, v dlouhodobém horizontu (teoreticky už od příštího jízdního řádu) dojde i ke zvýšení frekvence tohoto spoje, který spojuje Kišiněv s významným ukrajinským letoviskem a přístavem doposud dvakrát až třikrát týdně. Motorová jednotka D1M byla z původního „Ganzu“ zásadně modernizována v roce 2012 v počtu 5 kusů pro moldavské železnice, které je využívají jak pro vnitrostátní dopravu, tak na mezinárodní spoj do rumunského Iasi. Tato čtyřidílná jednotka disponuje celkem 265 místy k sezení a kromě klimatizace a kamerového systému nabízí také wifi připojení k internetu.

Výběr šotoklubu Období nejdelších dnů v roce a teplých vlahých večerů dává možnost vzniknout řadě působivých snímků, které byly za poslední dva týdny v galerii publikovány. Stejně tak jsou tyto dny možností posedět v hospodské zahrádce s přáteli a setrvat tam až do pozdních večerních hodin u škopků. Rozhodl jsem se ovšem pro variantu třetí a využívám volného letního večera pro posezení na zahrádce před domem dumaje nad konečným sestavením výběru šotoklubu, který mi byl přidělen.

Kalendář ŽelPage 2018 titulka, foto: Jan ŠtofaňakPraha — Milí čtenáři a příznivci, do sídla spolku dorazilo již dvanácté vydání železničního kalendáře, tentokrát na rok 2018, připravené péčí správy galerie a vedení Spolku ŽelPage. Opět jsme se snažili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech především České republiky a Slovenska, ale nově i zahraničních. Kalendář ŽP 2018 je tradičně koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm), grafické i tiskové zpracování si drží tradičně vysokou úroveň. Cena zůstává beze změny, v předprodeji ho navíc do 15. července nabízíme za cenu ještě nižší. Nabízíme také zvýhodněný balíček deseti kalendářů. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz tohoto železničního portálu, který funguje jen díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 139 Kč, členové Spolku ŽelPage mají při nákupu mírnou slevu. Pokud chcete ušetřit za poštovné, bude kalendář brzy k dispozici i na tradičních prodejnách, jejichž seznam zveřejníme. Všem, kteří si kalendář zakoupí, předem děkujeme.

Die Jungfraubahn, Eigergletscher, Švýcarsko, foto: Drahos Svestka Praha / Grindelwald / Zermatt — Někteří z Vás si již Švýcarsko zamilovali a pravidelně se tam vracejí. Krásná příroda, hory, železnice – a jistě i spousta dalších věcí, které lákají. Když navíc vyjde počasí a vrcholky Alp se vám představí v plné kráse, tak pak je na co vzpomínat. Někoho lákají túry po horách, jiní chtějí na kolech vyjet do pasů, které jsou mnohdy výš, než nejvyšší české či moravské hory. Pokud ještě váháte, využijte nabídky, kterou pro Vás připravili pracovníci Switzerland Tourism. Odpovíte-li na tři otázky a budete-li vybráni, získáte jízdenky na JungfrauBahn. Lákají vás ceny?

Výběr šotoklubu Tak editor už si vzpomněl i na mne… Ano, i na správce občas dojde. Ono znáte to, léto, lidi jsou u vody nebo u trati, v našem případě na filmovém festivalu. Ale ten skončil v sobotu a v neděli je takové vedro, že se ven jít nedá (dceru bychom v kočárku uvařili), tak lelkuju doma. A občas kouknu, co nám kdo nahrál a hle, vzkaz z redakce. Že by mne to naplnilo bezbřehou radostí, to tedy ne, ale rád jsem se na výběr vždy podíval a porovnával, co bych vybral já, takže jsem se toho ujal. Ale řeknu vám, když se na těch 14 dní dívám, jak mám vybrat tři fotky, když za minulé období jsem vložil jen jednu? Ale konec legrace. Když porovnávám, co se v galerii sešlo, tak za posledních 14 dní tam moc fotografií, které by mne na první pohled zaujaly, pro výběr není. Na druhý už to ovšem takový problém není.

Krásná Nohabka 2640.003, 9.4.2017, Hani i Elezit, foto: Petr JetelinaPrishtinë — Republika Kosovo je stát v jihovýchodní Evropě nacházející se v nitru Balkánského poloostrova. Zároveň je i nejmladším evropským státem, kdy 17. února 2008 jako poslední země bývalé Jugoslávie vyhlásila jednostrannou nezávislost na Srbsku. Srbsko však již od roku 1999 nemá nad Kosovem žádnou kontrolu poté, co oblast byla předána do správy OSN po kruté válce. Ta byla živena nenávistí a nacionalismem, která se neobešla bez válečných zločinů jak na straně Srbů, tak kosovských Albánců, a kterou zastavilo až bombardování Srbska leteckými silami NATO. Podle srbské ústavy však území Kosova je stále součástí Srbska. Tento cestopis však nemá za úkol popisovat historii a politické dění v této zemi. Přijměte prosím pozvání na krátkou exkurzi po zdejší železnici.

Výběr šotoklubu Kontrolujem si tak večer e-maily, pričom jeden z nich ma upozorní na novú správu na ŽelPage. Čudoval som sa tomu, pretože v tom čase som tam nemal žiadnu fotku čakajúcu na schválenie. Keď som ju otvoril a bola tam správa o tom, aby som zostavil výber šotoklubu, trošku ma to zaskočilo. Nečakal som to, že ako relatívne čerstvý prispievateľ budem mat česť také niečo zostaviť.

Siemens Vectron ELL 193.220, LokoTrain, Břeclav, foto: Siemens MobilityPraha/Linz — Českým dráhám se na třetí pokus podařilo úspěšně uzavřít výběrové řízení, ve kterém poptávaly desetiletý pronájem a servis deseti kusů lokomotiv v třísystémovém provedení, s maximální rychlostí 200 km/h. Výhercem tendru se stala rakouská leasingová společnost ELL Austria GmbH s typem Siemens Vectron. Zajištění lokomotiv s těmito parametry se pro dopravce stalo fakticky nutností na základě vzájemné smlouvy s německým státním dopravcem Deutsche Bahn. České dráhy se zavázaly, že nejpozději od prosince letošního roku, se změnou jízdního řádu, budu v rámci linky Praha – Dresden – Berlin – Hamburg vypravovat na vlacích kategorie EuroCity lokomotivy schopné jízdy maximální rychlostí 200 km/h. Přínosem má být především zkrácení jízdních dob odstraněním přepřahu lokomotiv v Drážďanech a zlepšení dynamiky jízdy náhradou lokomotiv 371. Pro německého dopravce pak bude přínosem uvolnění lokomotiv řady 101 DB pro jiné potřeby. Ty dosud zajišťují trakci v delší části trasy od Drážďan do Berlína, případně Hamburku a zpět.

« Novější zprávy | 1 ... 4 5 6 7 8 ... 498 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:22
zapadá v 16:12

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Naše téma: Alkohol na palubě vlaku
Tak jako se přibližně před dvěma dekádami řešilo zrušení kuřáckých oddílů, dnes má na hraně i alkohol. U nás je konzumace alkoholu ve vlacích povolena, avšak v Polsku je už zakázána a v Německu k zákazu ...

Poslední příspěvek Cesta za vlaky a tramvajemi ostrovního království (1)
Na konci minulého roku jsme se s kamarády shodli, že vzhledem k očekávanému Brexitu (a dalším předběžným informacím), navštívíme Anglii, Wales a ostrov Man. Dohodli jsme se, že pojedeme tam i zpět vlaky ...

Poslední příspěvek Medzi Košicami a Prešovom bude premávať Mikulášsky vlak
Svätý Mikuláš opäť raz vyrazí na svoju púť vlakom. Už v sobotu 2. decembra 2017 tak na trati medzi Košicami a Prešovom budete mocť zazrieť nielen populárne historické motoráky Magdu a Ľubku, ale aj samotného ...