..: Takto vypadá NIM-Express, vysokorychlostní osobák z Ostravy :..

Škodovácký push-pull pro NIM Express se konečně představuje osobně, foto: Juraj KováčBerlín — Měl tady být už před dvěma lety, ale nepovedlo se. Průtahy ve výrobě i ve schvalovacím procesu způsobily, že dvoupodlažní netrakční jednotku NIM-Express od Škody Vagonka na berlínském InnoTransu vidíme až letos. Výrobce zde vystavuje zkrácenou podobu jinak šestivozové soupravy, jež by do reálného provozu měla zasáhnout v roce 2019, tedy přibližně dva roky po původně předpokládaném termínu. Ve výrobním programu vítkovické vagonky představuje tato řada nástupce slovenských push-pull souprav řady 951, které zase koncepčně vycházejí z českých elefantů a odvozených elektrických jednotek. Je tady ale vůbec nějaká podobnost? Dostaly České dráhy a ZSSK od Škodovky skutečně to nejnovější, co Vagonka umí vyrobit? A jak vypadá interiér bavorských turboosobáků naživo?

To dobré: solidní standard

Předně: NIM-Express je designově opravdu působivá souprava. Oproti minulým ročníkům Škodovka letos v Berlíně nepůsobí jako retrovýrobce a vizuálně si nezadá s konkurencí od Stadleru, Alstomu, Siemensu, Bombardieru a Hitachi. Pokud bychom vedle nového vlaku DB Regio postavili CityElefant nebo netrakční jednotku 951 ZSSK, bude rozdíl drastický. Ukazuje se tedy, že Vagonka umí udělat moderně vypadající vlak se zaoblenými okny a tvary, které nepřipomínají 80. léta.

Otázka tedy spíš je, proč podobně nemohou vypadat patrové soupravy, které stejný výrobce dodal českým a slovenským dopravcům v uplynulých několika letech. Zatímco u Českých drah ještě lze chápat, že dopravce usiluje o co největší kompatibilitu dílů, na Slovensku se státem vlastněný dopravce víceméně spokojil s odkazem 90. let i všemi jeho nedostatky. Nezbývá než doufat, že pro příště už bude německý vzor základem všech dalších regionálních vlaků z Vítkovic.

První třída NIM Expressu se od té druhé odlišuje jen velmi zlehka, foto: Juraj Kováč Souprava v obou třídách nabízí sedadla Genio českého výrobce Borcad, foto: Juraj Kováč Některé skupiny sedadel mají k dispozici stolek, jiné ne, foto: Juraj Kováč Specifická konfigurace sedadel na koncích oddílu umožňuje úspornější řešení schodiště, foto: Juraj Kováč

V interiéru je odlišnost oproti elefantům ještě patrnější. Důvodem je především jednotná koncepce všech vozidel DB Regio, zakotvená v dodavatelském manuálu dopravce. Drobné inovace jsou vítány, dramatické odchylky však cestující neuvidí. Dobrou zprávou jsou každopádně sedadla Genio od českého výrobce Borcad, která nalezneme v obou vozových třídách – ty v jedničce se pouze odlišují materiálem a polštářkem u hlavové opěrky. Nové soupravy jako jedny z prvních v německé regionální dopravě nabídnou wi-fi připojení k internetu. Vybraná sedadla disponují velkým stolem, na spodním podlaží pak je k dispozici až 37 míst pro jízdní kola.

To špatné: málo místa

NIM-Express na pohled zdánlivě splňuje všechna kritéria pro pohodlný regionální vlak. Několik minut na palubě však rychle odhalí i jeho jeden hlavní nedostatek: pocit stísněnosti. Místa pro zavazadla ani pro cestující opravdu není nazbyt – nástupní prostory jsou užší, do všech oddílů vedou schody a na ukládací prostory se prakticky nemyslelo. Co je ale horší, je nedostatek prostoru pro speciální skupiny cestujících, které ho potřebují nejvíc: vozíčkáře a rodiče s kočárky.

Víc sedadel znamená méně místa pro schody. Ke slovu proto přišla točitá schodiště, foto: Juraj Kováč Oddíly první třídy jsou umístěny na několika místech v soupravě, foto: Juraj Kováč Vstup pro kola a vozíčkáře do snížené části vozu, foto: Josef Petrák

Souprava sice oficiálně nabízí dvě místa pro zákazníky na vozíku, přístupová cesta je ale tak úzká, že větší elektrický vozík bude mít zásadní problém vmanévrovat na úzkou šikmou rampu lemovanou zábradlím. Všechny kočárky kromě těch nejskladnějších mají také smůlu – tento vlak zkrátka není pro široké. Dojem nedostatku místa je ale všudypřítomný: DB Regio si sice pochvaluje navýšení počtu míst k sezení o 20 procent oproti dnešku, v praxi to však má za následek, že sedadla jsou osazena všude, kde to aspoň trochu fyzicky šlo.

Pryč jsou relativně prostorná schodiště cityelefantů. Místo nich zde najdeme točité schody, k nimž bylo možné vtlačit další místa k sezení. Police na zavazadla? Jen ty symbolické nad hlavou, kam se s trochou úsilí vejde malá kabelka. Nástup s kolem? Při plném vlaku to bude dobrodružství.

V neposlední řadě si hon za využitím podlahové plochy vyžádal i jeden nemilý kompromis, jenž bude českým cestujícím důvěrně známý z interpanterů: první třída je rozdělena do několika lokalit v soupravě, místo aby poskytovala jeden souvislý tichý prostor pro ty, kteří za regionální cestování připlácejí.

První dojmy

Dá se říct, že NIM-Express je zdařilým prvním počinem od dob cityelefantů. Vypadá hezky, řada komponentů působí lépe a řeší některé koncepční nedostatky svého předchůdce, počínaje mezivozovými přechody. Zároveň je ale dílem kompromisu, kdy kvantita v mnohém válcuje komfort pro cestující. Připomíná tak trochu vlaky polských výrobců, jak jsme je na Innotransu vídali před léty: moderní a nízkopodlažní, avšak s náhodně vypadajícími boxy pod sedadly, nečekanými změnami úrovně podlahy a schody tam, kde zdánlivě nedávají smysl. Není pochyb o tom, že Škodovka dokáže všechno toto časem překonat a odladit; bude ale dobré, pokud se tak stane dříve než za dalších dvacet let. Aktivně se o to mohou přičinit i čeští a slovenští dopravci tím, že si začnou víc vybírat.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.9.2018 (15:29)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
17.10.2018 (9:25)  
zaslouzi si ji!
Z vás ta nenávist teče i ušima.
Eště by "jim" mohla chcípnout koza, ne?
Rozvržení interiéru odsouhlasily DB, tak se se stížností obraťte na ně.
Já bych si taky uměl představit příjemnější interiér (a to se tam ještě dost věcí změnilo od stavu, kdy jsem to někdy před rokem a půl viděl já... co viděl, musel jsem v tom i pracovat :-))
registrovaný uživatel (gp) 
11.10.2018 (20:29)  
Kdyby Ti to nedošlo, tak lízt nahoru má smysl jenom pro toho, kdo si tam sedne. Stání je pohodlnější dole. Mě teda normální lidi nikdy neobtěžovali a myslím, že ani já je a to střídavě vozím kolo, dvojkolo, kočárek, lehotříkolku a invalidní vozík včetně dětí a invalidy.
registrovaný uživatel Antony 
11.10.2018 (10:38)  
Doufam ze zaplatili hlavne poradnou pokutu za to zpozdeni, zaslouzi si ji!

Jinak ta uspora mista je peklo a snad to napravi. Co je vzdyck ynejhorsi kdy v prostoru pro kola a kocary obtezuji normalni lide co tam nemaji co delat a maji byt nahore. Spatne resenymi schody se to muze jeste zhorsit a vic lidi tak bude prekazet dole..
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
03.10.2018 (15:49)  
pro Ales_Liesk.:

Zcela souhlasím. Kdysi byla jakost definována následovne:
"... vrátí se zákazník a ne výrobek na reklamaci"
03.10.2018 (13:38)  
Antony: tak "sedivte", nikdo vám v tom nebrání.
Že za 380 zaplatily ČD takový peníze je jejich problém (šetřily na nesprávným místě), a že si mašiny neumějí udržovat - totéž. DB si v případě NIMexu přesně řekly, co chtějí a stanovily si i pravidla hry (takže asi žádný "rozhodčí řízení" a podobný, kde by se mohly nechat odrbat).
A proč by si DB měly něco dělat z toho, že jinej zákazník téhož dodavatele je hloupej a odrbat se nechal?
Když si v Tescu kupujete rohlíky, tak řešíte, jestli ten chlap, co si bral pytlík rohlíků před váma, si náhodou nevzal rohlíky včerejší?

by zaslouzili krach
Zkrachuje ten, kdo je blbej obchodník. Ne ten, kterej z obchodního případu vytříská nejvíc.
registrovaný uživatel Antony 
02.10.2018 (22:08)  
sedivim ze tak neduveryhodne zlodejske firme jako je skoda da nemecka firma sanci. po fracse s lokomotivami s regionovou a podobnych pseudo tunelech an verejne penize by zaslouzili krach a nic vic..
registrovaný uživatel (gp) 
02.10.2018 (12:36)  
Krásnej nápad. Na tu díru musí navazovat podlaha a strop. Takže si můžeš vybrat, jestli v patře budeš zakopávat, nebo se v přízemí praštíš o roh těch dveří "vytaženej" do vagónu. Taky musíš někam vecpat dveře a tady nemohou být taková plandátka jako v reko panelákovým výtahu.
registrovaný uživatel milos  mail  
02.10.2018 (10:04)  
Raquac, Jiri Kocurek - díky za osvětu! já v něm jel právě v patře a čuměl jsem na tu průchodnost - ale nenapadlo me, že by se v přízemí projít nedalo.

i kdyz - neslo by to konstrukcne vymyslet aspon nejak vyoseně? že by se částečně ty průchody vešly vedle sebe a výškově se trochu překrývaly?
registrovaný uživatel (gp) 
29.09.2018 (0:37)  
Obávám se, že elegantní řešení je právě to, co se očekávat nedá.
28.09.2018 (9:06)  
Jiří Bajer: Takže by se dalo očekávat, že u české modifikace s nástupištěm 550 mm by řešení mohlo být elegantnější?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko