..: Aktuality a články - Polsko :..

21.10.2011 - 9:00 - Przewozy Regionalne zvyšují ceny jízdného

Przewozy Reionalne Varšava — Polský železniční osobní dopravce Przewozy Regionalne ohlásil zvýšení cen jízdenek. Změny poznají cestující od 17. října 2011. Dopravce, který zajišťuje v Polsku provoz především na regionálních tratích, zvýšení zdůvodňuje rostoucími náklady na provoz, údržbu a opravu vlaků, stejně jako rostoucími cenami pohonných hmot, které během roku vzrostly asi o 10 %. Nelze však říct, že díky zdražení vzrostou ceny jízdenek tohoto dopravce globálně. Zdražení nepostihne cestující, kteří cestují na vzdálenost menší jak 5 km ve vlacích Regio nebo kteří využívají nabídky Połączenie w dobrej cenie, což je obdoba českých SporoTiketů, prostřednictvím které konkuruje dopravce Przewozy Regionalne autobusové dopravě. Zdražení tedy pocítí jen cestující využívající jednorázové jízdenky, kdy v případě vlaků Regio dojde ke zdražení průměrně o 47 grošů (3 koruny), v případě vlaků interREGIO a REGIOekspres o 2 zloté (11 korun). Například jízdenka na jízdu vlakem Regio ze stanice Poznań Główny do stanice Wrocław Główny dříve stála 25,70 zlotých, nově za ni zaplatí cestující 26 zlotých. Za jízdenku z Katovic do Krakova nově zaplatí cestující 16 zlotých (dříve 15,6 zlotých). Dopravce doufá, že po zdražení k odlivu cestujících do autobusů zejména na dlouhých trasách nedojde.

Zdroj: Przewozy Regionalne, Onet Wiadomości

Siemens Vectron, Trako 2011, foto: Aleš Lieskovský Gdaňsk — (Doplněno) V polském Gdaňsku probíhá na výstavišti MTG ve dnech 11. - 14. října již devátý ročník nejprestižnějšího polského železničního veletrhu Trako 2011. Na něm se představují největší evropští dopravci z Německa, Slovenska, Španělska, Velké Británie a chybět nemohou ani zástupci z České republiky. Přítomní jsou také výrobci kolejových vozidel, jako jsou firmy PESA, Siemens, Bombardier, nebo české firmy LEGIOS a CZ Loko. Nejlepší vystavované produkty získají cenu ing. Ernesta Malinowskeho. Součástí veletrhu jsou také semináře, přednášky a demonstrační ukázky produktů. Třetí den veletrhu proběhne veřejná politická debata "Výstavba a provoz vysokorychlostní železnice - stav a perspektivy". Česká republika má na veletrhu svůj vlastní národní pavilon.

18.9.2011 - 13:00 - ZNLE: Nová lokomotiva nakonec dostane jméno Griffin

Vizualizace lokomotivy ZNLE Griffin, foto: ZNLE Gliwice Gliwice — Polská společnost ZNLE Gliwice oznámila, že projektové práce na novém typu rodiny čtyřnápravových lokomotiv jsou v tak pokročilé fázi, že došlo k objednávání komponent pro stavbu prototypu. Ten by v ideálním případě mohl být hotov ještě před koncem letošního roku. Pro nový typ se původně plánoval název Elephant, pod kterým jej ZNLE Gliwice zpočátku i prezentovala. Nakonec se ale bude jmenovat Griffin (gryf). Lokomotivy Griffin mají být vyráběny ve dvou verzích – E4ACU s maximální rychlostí 140 km/h a výkonem 5,6 MW a E4ACP určenou pro rychlost až 200 km/h. Výrobce navazuje na lokomotivy s označením Dragon (drak). Oba názvy vychází z mytologie. Nákladní verze dostala název Dragon, drak je totiž symbolem moci, síly a téměř nesmrtelnosti. Griffin (gryf) představuje bájného tvora, nesoucího v sobě kombinaci orla a lva, čili rychlost a sílu.

Zdroj: Rynek Kolejowy

První jízda po GOP, foto: csmk.pl Katovice — Polský zájmový spolek CSMK si Vás dovoluje prostřednictvím magazínu ŽelPage pozvat na jízdu zvláštním vlakem po Hornoslezské průmyslové oblasti (GOP) a Těšínském Slezsku. Jízda se uskuteční v sobotu 17. září 2011. Výchozím i koncovým bodem jsou Katovice (Katowice). Odjezd vlaku je naplánován na 7.11 ráno a návrat bude ve 21.45. Cestovat se celý den bude typickým polským vozidlem - elektrickou jednotkou EN57 přezdívanou Kibel. Jde o možnost projet si také tratě, kde není provozována osobní doprava, nasát atmosféru průmyslové aglomerace podobné "Ostravsko-karvinskému revíru" či poznat nové přátele.

PKP EU07, foto: Karel Syrůček Łódź(Doplněno) Důvodem pátečního vykolejení expresu u polské obce Baby, při němž zahynul jeden cestující a dalších 84 bylo zraněno, byla podle vyšetřovatelů příliš vysoká rychlost soupravy. Vlak TLK 14101 z Varšavy do Katovic podle záznamu z tachografu lokomotivy vjel do odbočky rychlostí 118 km/h, přičemž v současnosti je v daném místě traťová rychlost omezena na čtyřicítku. Z nehody už byl obviněn strojvedoucí, který teď bude čelit trestnímu stíhání. V okolních nemocnicích mezitím zůstává 22 osob, jež při vykolejení utrpěly těžší zranění. Provoz v úseku Koluszki - Częstochowa by měl být zcela obnoven v neděli večer po dokončení oprav trakčního vedení.

Vůz 1. třídy, PKP IC A9mnopuz, veletrh Czech Raildays 2010, foto: Dennis Hübsch Varšava — Od prvního června čeká na cestující ve vlacích EIC (Express Intercity) příjemná novinka — bezplatné připojení k bezdrátovému internetu na palubě. Prozatím bude tato služba dostupná jen pro cestující první třídy, během léta se rozšíří také v druhé vozové třídě. Tato nabídka je jen prvním krokem v rozšiřování služeb PKP IC. Vlaků marketingové kategorie EIC vyjede od 1. června celkem 22, což není ani 7 % ze všech vlaků, které dopravce provozuje (od 1. června bude jezdit celkem 269 spojů kategorie TLK a 46 spojů kategorie Expres). EIC poskytujících wifi potkáte na trasách Varšava – Krakov (2 páry vlaků), Varšava – Wroclav (5 párů vlaků), Varšava – Štětín (1 pár vlaků), Varšava – Poznaň (2 páry spojů) a Krakov – Gdyně (1 pár spojů). Dalším negativem bude velmi nízký datový limit, jen 50 MB.

19.4.2011 - 9:00 - Povede z Varšavy do Prahy vysokorychlostní trať?

ETR610 v unifiku ČD, foto: Cjoctavian Praha/Varšava — České a polské ministerstvo dopravy podepsalo záměr vybudovat společnou vysokorychlostní trať, která v budoucnosti spojí hlavní města obou zemí. Projekt však přichází v době velkých škrtů na ministerstvu, a proto jsou uvedené informace brány spíše jako dlouhodobý záměr. Během následujících tří měsíců vznikne pracovní skupina, která se bude zabývat realizací celého projektu. V plánu jsou vlaky z Varšavy do Katovic, následně do Ostravy, kde se trať bude dělit na dvě větve směřující buď do Prahy, nebo do Brna, a dále do Vídně. Nebylo řečeno, zda se použije současných tras, nebo budou vystavěny nové. Tento zájem by mohl korespondovat s projektem zdvoukolejnění trati 300 mezi Brnem a Přerovem. Uvažovaná cestovní rychlost je až 250 km/h. Na polské straně se první rychlovlaky mají objevit do osmi let. Výstavba této trati bude nejspíše spolufinancována Evropskou Unií v rámci programu "Infrastruktura a životní prostředí". Dle prohlášení Ministerstva dopravy bude trasa součástí nového koridoru TEN-T. Tento koridor napomůže konečnému propojení Evropy a rychlé dopravě obyvatel i zboží po železnici mezi hlavními evropskými městy. Znění dohody v polštině si můžete přečíst na webu magazínu Rynek Kolejowy.

Zdroj: Rzecz Pospolita, Ministerstvo dopravy ČR

ETR610 Cisalpin / SBB, InnoTrans 2010, foto: Dennis Hübsch Varšava — Polský osobní železniční dopravce PKP Intercity (PKP IC) hodlá mezi 15. a 31. květnem tohoto roku podepsat smlouvu se společností Alstom na dodávku 20 vysokorychlostních jednotek ETR 610 New Pendolino, o jejichž nákup usiluje už delší dobu. Jak deníku Dziennik Gazeta Prawna řekl nový prezident společnosti, PKP IC v současnosti dokončuje vyjednávání s Evropskou Investiční Bankou (EIB), pomocí které by měl být nákup financován. EIB si však kladla za podmínku poskytnutí úvěru dlouhodobou smlouvu na provozování spojů, na kterých mají být tyto soupravy nasazovány. Prvních 8 souprav by měly PKP IC uvést do provozu již v únoru 2014.

5.4.2011 - 16:15 - PKP IC nabízí k prodeji 52 osobních vozů

Modernizace polských rychlíkových vozů, foto: PKP Przewozy Regionalne Varšava — Polský dopravce PKP Intercity ohlásil záměr prodat celkem 52 osobních vozů ze svého vozového parku. Součástí nabídky jsou kromě vozů k sezení nabízeny například i lehátkové vozy řady Bcdu, jejichž některé kusy byly u PKP IC díky jejich podvozkům umožňujícím jízdu rychlostí 160 km/h přestavovány na klasické osobní vozy, nebo klimatizované vozy řady Bnopuvz (dříve Brdhnu). Součástí nabídky jsou také 3 vozové skříně. Kupující se bude vybírat na základě předložených nabídek, které mohou být podávány do 15. května tohoto roku. Výherce soutěže bude muset navíc kromě ceny za jednotlivé vozy zaplatit také DPH a dopravu těchto vozů. V podmínkách prodeje je také stanovena podmínka na nutný souhlas ministra infrastruktury, při prodeji každého vagónu, jehož cena překročí 50.000 eur.

Zdroj: Rynek Kolejowy

PESA ATR 220.027, foto: PESA Bydgoszcz Praha/Bydgoszcz — (Aktualizováno) Polský výrobce kolejových vozidel Pesa Bydgoszcz dnes potvrdil, že se stal vítězem výběrového řízení Českých drah na dodání 31 dvoudílných motorových jednotek. Všechny nízkopodlažní klimatizované soupravy by Pesa měla dodat Českým drahám do 28 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do poloviny roku 2013. Celková cena kontraktu je 83 milionů eur, což je dle aktuálního kurzu částka těsně přesahující 2 miliardy korun oproti původně předpokládaným 2,6 miliardy. Jedna souprava tak vyjde na necelých 65 namísto očekávaných 84 milionů. U výběrových řízení je to tak první případ, kdy konečná cena je výrazně nižší než původní předpokládaná cena. Za původní předpokládanou částku by tak nyní bylo 40 souprav namísto poptávaných jednatřiceti.

Varšava — S příchodem nového grafikonu nastává i období změn v tarifech. Podívejme se nyní na změny tarifu v Polsku, které se týkají především studentů. V prezidentské kampani přislíbil jak současný prezident Bronisław Komorowski, tak i někdejší protikandidát Jarosław Kaczyński zvýšení slevy studentům z 37 % na 51 %. Studenti založili i diskusní skupinu na sociální síti Facebook s názvem „Chcemy przywrócenia 50% zniżki na przejazdy PKP dla studentów!“. Vítěz prezidentských voleb Bronisław Komorowski potvrdil, že tuto slevu skutečně prosadí. Sleva byla uvedena v platnost 1. ledna 2011 a mohou ji využít studenti vysokých škol do 26 let (Poznámka: mládežníci do 26 let, kteří nejsou studenti, mohou získat slevu MAX - 26 v hodnotě 26 % na jízdu vlaky TLK, EIC (Ekspres Intercity) a EC kromě páteční špičky v době od 14 do 20 hod.). Tato sleva se však netýká učňů, ti budou mít nadále slevu 37 %. Slevu 50 % získají i nevidomí. Slevu 51 % uznává rovněž dopravce Arriva plc.

372.010-9 ČD Cargo, foto: ČD Cargo Praha/Varšava  — Na začátku prosince oslavilo své třetí narozeniny, teď se rozhoduje o jeho budoucnosti. Budou-li aktuální plány převedeny do reality, čeká ČD Cargo již brzy naprosto zásadní transformace v podobě spojení s jeho polským protějškem PKP Cargo. Tuto možnost rozvoje státního nákladního dopravce poprvé nastínil předseda vlády Petr Nečas po jednání s polským premiérem Donaldem Tuskem začátkem listopadu 2010 ve Varšavě. Není přitom bez zajímavosti, že obě společnosti již teď operují na obou stranách česko-polské hranice — PKPC pod svým jménem a ČD-C přes dceřinou firmu Koleje Czeskie – a jsou tedy v současnosti regulérními konkurenty. Obě společnosti také v současnosti vykazují účetní ztrátu, způsobenou zejména ekonomickou recesí uplynulých let, i když ČD Cargo v minulém roce dosáhlo provozního zisku. Jak upřesnil magazín Railway Market – CEE Review, téma česko-polského Carga je po dvou měsících znovu aktuální díky plánované cestě polského ministra dopravy Cezaryho Grabarczka do Prahy, která se uskuteční v průběhu ledna. Ačkoliv je české cargo schopné ozdravit své financování samo a pokračovat v stávajících aktivitách, výsledkem spojení s polským konkurentem by bylo vytvoření podniku schopného konkurovat i evropským dopravním gigantům, operujícím v ČR i u jejích severních sousedů.

EN75, foto: Martin Ostruszka Cieszyn — S příchodem nového jízdního řádu 2010/2011 chtějí Przewozy Regionalne cestující přilákat do nově pojmenovaného vlaku na trase Katowice – Cieszyn mimořádným nasazením jednotky EN 75 neboli známého FLIRTu od firmy Stadler. V nedávno uveřejněné aktualitě jsme informovali o vyhlášené soutěži na jméno regionálního vlaku Katowice – Cieszyn, organizované firmou Przewozy Regionalne společně se sdružením Cieszyńskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Soutěž má již svého výherce, kterým se stal pan Bogusław Kasperczyk z Sosnowce, který navrhnul jméno „Kamrat”. A tak se od neděle 12. prosince 2010, s příchodem nového grafikonu, začne z ampliónu těšínského nádraží ozývat po desáté a šestnácté hodině informace o příjezdu a odjezdu vlaku s tímto jménem. Pro zajímavost uveďme ještě další názvy, které se v soutěži na jméno vlaku objevily: „Ciekatka”, „Cieszko”, „Cysarek”, „Hanysek”, „Lukrecja”, „Magnolia”, „Olza”, „Pocieszko”, „Rotunda”, „Szafnerka”, „Trzej bracia”.

PKP Intercity SA Varšava — Polský dopravce PKP Intercity si po mnoha měsících průtahů vybral dodavatele 20 jednotek pro dálkovou dopravu. Vítězem vleklého výběrového řízení se stala společnost Alstom, která v tendru nabídla vlaky odvozené od pendolin nejnovější generace ETR 610. A zatímco PKP Intercity řeší, kde vezme všechny potřebné peníze, z úst zástupců Alstomu zatím vyšla pro některé poněkud šokující zpráva: přestože se dosud na polském internetu a v tisku skloňovalo slovní spojení „wychylne pudło“ (naklápěcí skříň) ve všech možných pádech, teprve nyní vyšla na veřejnost informace, že Alstom sice ve výběrovém řízení nabídl jednotky ne nepodobné druhé generaci Cisalpina, ovšem bez naklápění.

Opole-Brzeg/Polsko Ve středu 17. listopadu před 4. hodinou ranní došlo k poruše zabezpečovacího zařízení mezi stanicemi Opole Zachodnie - Brzeg na trati 220 (Katowice - Wrocław). Během mimořádnosti vlaky nabíraly několikahodinová zpoždění, v úseku Opole Główne - Brzeg byla zavedena náhradní autobusová doprava. Dle TVP vázla informovanost cestujících. Vlaky dálkové dopravy byly nahrazeny nebo vyčkávaly, zřejmě neobjížděly mezi Opolí a Vratislaví přes Dobrzeń Wielki. Ve 14.50, dle 24OPOLE.PL, došlo k částečnému zprovoznění - k ručnímu řízení provozu. Některé vlaky už projíždějí, nabírají zpoždění, je snížena kapacita trati. Oprava a potíže budou trvat zřejmě až do noci. Problémem je, že na zhruba třicetikilometrovém úseku je možno jet vždy jen s jedním vlakem, protože neexistuje možnost žádné komunikace mezi strojvůdcem a řízením dopravy.

« Novější zprávy | 1 ... 4 5 6 7 8 ... 16 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:50
zapadá v 20:11