..: Články - Česká republika (celá) :..

21.3.2011 - 7:00 - Reforma daní pro rok 2013: režijky nahradí paušál

ONJ, zaměstnanec ČD, foto: Honza Beránek / JTBPraha — Konec příštího roka by měl být také koncem režijních jízdenek v jejich dnešní podobě. Vyplývá to z návrhu ministerstva financí, které chce od ledna 2013 výrazně zjednodušit výběr přímých daní, kromě jiného také odstraněním části stávajících výjimek. Plán daňové reformy, již se má vláda zabývat v létě, upouští od konceptu superhrubé mzdy a místo ní zavádí systém jediného sloučeného odvodu ve výši 32 % hrubého měsíčního platu, zahrnujícího daň z příjmu, sociální a zdravotní pojištění. Ministr financí Miroslav Kalousek si od tohoto kroku slibuje snížení celkového odvodového zatížení zaměstnanců, má ale přinést také zjednodušení výběru daní pomocí eliminace některých zvýhodnění. „Parciální benefity jsou diskriminační pro ty, kteří je nemají. Jakákoli výjimka pro jednu skupinu znamená nevýhodu pro ostatní,“ cituje deník iDNES ministra financí. Místo nedaněných režijních výhod, stravenek a přibližně dvacítky dalších benefitů naopak zaměstnanci budou mít nárok na uplatnění slevy na dani ve formě paušálu. Zjednodušeně řečeno jim tedy o hodnotu výhod bude navýšena čistá mzda. V případě schválení bude tato změna zejména pro České dráhy znamenat nutnost přesného vyčíslení reálné hodnoty „režijky“, z niž následně zaměstnanec zaplatí 17,5% DPH.

Zdroj: iDNES

Osobní vůz řady FCBeer a redaktor Juraj Kováč, foto: Josef Petrák Praha/Poprad — České dráhy pro dosažení cílů VIZE2012 razantně modernizují svůj vozový park. V minulých dnech začaly vybírat potenciálně nové osobní vozy, které chtějí nasadit na zvláštní fotbalové vlaky, zejména mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Technická specifikace, která je součástí veřejného výběrového řízení, požaduje mnohé moderní prvky. Podle nám dostupných informací se zatím přihlásil jediný zájemce — slovenský výrobce Tatravagonka Poprad. Ten se netají, že chce nabídnout údajně svá nejnovější technická řešení. Na náš dotaz, který z nově představeného sortimentu drahám výrobce nabídne, nechtěla věc jakkoliv komentovat. Na mezinárodním veletrhu InnoTrans 2010 v Berlíně však představila jediný model – samovýsypný vůz pro dopravu substrátů. Na náš dotaz, zda–li by takové vozy byly využitelné i v osobní přepravě, výrobce odpověděl kladně.

Lokomotivy 380.008-3 + 363.008-4 vyjíždí z Olomouce na vlaku 48353 do Ostravy dne 21. srpna 2010, foto: Matouš DanielkaPraha — S více než dvouletým zpožděním oproti plánu vyjela 15. prosince 2010 poprvé na trať mezi Prahou a Břeclaví lokomotiva řady 380 Českých drah v čele vlaku pro cestující. Začíná tak poslední fáze zkušebního provozu typu Škoda 109E na českých kolejích, načež by dvě desítky nových strojů z produkce plzeňské škodovky měly na elitních výkonech národního dopravce postupně nahradit rakouské a slovenské lokomotivy řad 1216.2 a 350, ale také zastarávající řadu 371 na výkonech do Německa. Třebaže by se nasazení řady 380 do osobní dopravy mohlo zdát jako definitivní završení osmiletého čekání, doprovázeného četnými problémy, příběh o cestě stodevítek z výkresu do pravidelné dopravy ještě pořád není u konce. Ve skutečnosti zatím nejnovější lokomotivní řada ČD nemůže vlastní silou opustit republiku, ač měla být dávno schválena pro všechny okolní země a Maďarsko; a dokonce ani na síti SŽDC se nepodívá všude, kam ostatní vozidla bez problémů mohou.

Rapid Express - propagační grafika, foto: Rapid Express, a.s. Praha — Třetí dopravce na trase Praha – Ostrava od prosince 2012, taková je představa firmy RAPID Express, a.s., jež by jako další ráda vstoupila na trh dálkové i regionální drážní dopravy v Česku. Avizovaný projekt by měl na komerčně nejzajímavější trasu přinést vlakové spoje, vedené v dvouhodinovém intervalu elektrickými jednotkami Stadler FLIRT, jejichž pořízení potvrdil i výrobce jednotek. Společnost pod vedením syna někdejšího většinového majitele potravinářského koncernu Hamé Leoše Novotného by se ale v budoucnu pod obchodní značkou RAPID Regio ráda ucházela také o veřejné zakázky v regionální dopravě. Firma RAPID Express, sídlící na pražském Žižkově, zatím v České republice nemá licenci dopravce a své další kroky nechce blíže komentovat. Finanční zajištění projektu vlastních dálkových vlaků by měl poskytovat investiční fond Aakon Capital, patřící rovněž rodině Novotných.

ARmpee.004 ČD, EC 129 Hradčany, Žilina, 10. 8. 2010, foto: Juraj Kováč Praha — Původním plánem Českých drah bylo nasadit nové bistrovozy ARmpee do ostrého provozu od neděle 13. prosince 2009, tedy se změnou jízdního řádu. Již po prohlédnutí prvního exempláře na MSV 2009 v Brně však padl střízlivý odhad, že tento nejmodernější vůz našeho dopravce nastoupí na své vlajkové výkony do Bavorska až od 10. ledna, zatímco na Slovensko se podívá o něco později. Ani lednový termín se ovšem nenaplnil, a tak se datum plného nasazení řady ARmpee posunul na začátek března, aby byl vzápětí potlačen až na polovinu června. Právě 15. 6. se měly vlaky vyšší kvality – Hradčany a Jan Perner – definitivně dočkat barových služeb na palubě. V létě tohoto roku se nakonec bistrovozy do Žiliny skutečně na pravidelném výkonu dostaly; ne však v polovině června, ale až o téměř dva měsíce později, večer 10. srpna. I vybrané dálkové vlaky na Slovensko tak konečně, ač s půlročním zpožděním, dostávají důstojnou 1. třídu a dlouho avizované možnosti občerstvení. Přibližme si, co vozy ARmpee v ostrém provozu nabídnou a co zdrželo jejich nástup do služby.

Spor o ČD Cargo: Josef Bazala a Petr Žaluda Praha — Kontroverze kolem největšího českého nákladního dopravce neutichá. Po překvapivém odvolání představenstva společnosti ČD Cargo minulou středu se mezi bývalým a novým vedením firmy strhla názorová přestřelka, která vyústila v odchod dalších tří vedoucích pracovníků. Do dnešního dne svůj post opustili ředitel odboru lidských zdrojů Pavel Koucký, provozní ředitel Oldřich Mazánek a vzápětí i jeho zástupce Jiří Witiska. Za hlavní důvod rezignace shodně označují razantní personální změny ze strany jediného akcionáře společnosti, Českých drah, které podle jejich názoru zasahují do normálního fungování dopravce a ohrožují jeho obchodní aktivity. Kroky nového vedení navíc označují za neprofesionální a nepochopitelné, čímž se přiklánějí k názoru, který již minulý týden prezentoval odvolaný ředitel ČD Cargo Josef Bazala. Vedení Českých drah se naopak proti těmto tvrzením ohrazuje a trvá na tom, že drastické změny v řízení společnosti byly naprosto nezbytné pro zachování její ekonomické stability. Rezignaci řídicích pracovníků navíc dává do souvislosti s údajně problematickými výsledky právě probíhajícího auditu v Cargu a na jejich místa už dosadilo nové manažery.

380.002 ŽZO Cerhenice, foto: Chary Plzeň — Nekonečné čekání je snad konečně u konce: Škoda Transportation oznámila, že první kusy lokomotiv řady 380 Českých drah opustí testovací okruh v Cerhenicích a s mnohaměsíčním zpožděním budou konečně nasazeny do zkušebního provozu na reálných výkonech – nikoliv však u ČD, jak by se dalo očekávat, ale u jejich dceřiné společnosti ČD Cargo. Do pohybu se rovněž dává zpožděný projekt nasazení nízkopodlažních tramvají 15T ForCity v pražské MHD. Oba produkty, představené již v roce 2008 na berlínském veletrhu InnoTrans, už sice po kolejích nějakou dobu jezdí; zatím ale pouze v testovacích podmínkách. Reálné nasazení do služby u ČD, resp. DP Praha přitom bylo několikrát odloženo kvůli komplikacím se schvalovacím procesem.

Lokomotiva řady 163 dopravce RegioJet (fikce), foto: Petr Sporer (CC-by-sa 2.5)Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.

vagon Bt - interiér, foto: manil Praha — Podle Českého rozhlasu udělilo Ministerstvo dopravy za první tři měsíce letošního roku Českým drahám pokutu v rekordní výši 1,5 milionu korun za nedostatečnou čistotu osobních vozů. Tato částka přitom převyšuje sankce za celý loňský rok. Důvodem ale není radikální změna stavu vagonů, ale výrazně intenzivnější kontroly ministerských úředníků, kteří sledují deset vybraných kvalitativních kritérií a mohou za každý jednotlivý prohřešek oproti požadavkům udělit smluvní pokutu až ve výši 5000 Kč. Uloženou sankci dráhy neplatí přímo, ale bude jim stržena z výše subvence na základní dopravní obslužnost. Po medializaci výsledků častějších kontrol ze strany ministerstva se teď do vlaků chystají i zástupci krajů, kteří se zaměří na osobní a spěšné vlaky ve svých regionech.

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč Žilina/Hranice — Cestující v Česku je vyhlížejí už od ledna, teprve od pondělí se ale dočkají. Nebude jich sice šest, ale prozatím jen dva; nebude v nich působit JLV, ale prozatím SD Train Catering; a nebudou jezdit do Mnichova, Žiliny ani Wiener Neustadt, ale prozatím jen do Třince a Bohumína… nicméně, jsou tady. První dva zcela dokončené bistrovozy řady ARmpee včera večer přijely ze Slovenska do Prahy, odkud se dnes ráno vydaly do Bohumína k přípravě na zkušební provoz na pravidelných spojích Českých drah. Na první jízdu ve zcela „najbrtizované“ 1. třídě se tak mohou těšit cestující pondělního IC 580 Hutník z Třince do Prahy, za nímž bude následovat předpolední IC 542 Leoš Janáček. Ve zkušebním provozu první dva vozy setrvají do konce března.

Logo Hyde park ČT24, foto: Česká televize Praha — Ačkoliv kontakt se zákazníky označuje za klíč k úspěchu většina moderních firem, skutečná možnost přímé komunikace s klientem bývá, zejména u velkých společností, často dosti omezená. Mezi několik vzácných příležitostí přednést své připomínky a položit dotazy přímo zástupci vedení Českých drah se tak zapsalo včerejší vysílání interaktivního pořadu Hyde park ČT24 na zpravodajském kanálu České televize. V pozici hosta ve studiu se ho zúčastnil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, který před několika měsíci prezentoval plány dopravce na obnovu vozového parku i v rozhovoru pro magazín ŽelPage. Ačkoliv se včerejší diskuse s diváky nesla v obecnějším duchu a zasáhla témata od zpoždění vlaků až po In–karty, přinesla i několik důležitých informací pro ty, kteří dění na české železnici sledují podrobně. Týkají se především plánů na opětovné zajíždění pendolina na Slovensko, kvalitativních parametrů nově modernizovaných vozů, ale i osudu jídelních vozů na dálkových rychlících.

Nové webové stránky ČD, prosinec 2009, foto: ŽelPagePraha — Největší český železniční dopravce o uplynulém víkendu nezměnil pouze jízdní řády a tarif — zásadní obměnou prošly i jeho webové stránky, které ve své původní podobě jen s drobnými úpravami sloužily veřejnosti bezmála pět let. Novou verzi přitom dráhy avizovaly již před měsícem, kdy v rámci příprav upozorňovaly na některé funkční novinky. Od nedělního rána tak stránky na adrese www.cd.cz postupně mění svou tvář v duchu tří hlavních hesel: Najbrt, polopatičnost, interaktivita. Podívali jsme se, co vše je na webu ČD nového a jak si stojí v porovnání s největšími dopravci sousedních zemí.

Pendolino slaví 5 let provozu, logo na soupravě, foto: Josef Petrák Praha/OlomoucÚterý, krajské úřady: Poslední z krajských zastupitelů schvalují objednávku železniční základní dopravní obslužnosti (ZDO) pro území svých regionů a všech třináct smluv odchází na ředitelství Českých drah.
Středa, hlavní nádraží v Praze a hotel Gemo v Olomouci: Zatímco dráhy mají dvojitý důvod slavit, Sdružení železničních společností v čele s výrazně žlutým RegioJetem a jeho mateřskou společnosti Student Agency veřejně protestuje a poukazuje na nesrovnalosti vzniku nových kontraktů ČD. Motivace konkurenčních dopravců je jasná: dosáhnout vypsání výběrových řízeních a získat tak transparentním způsobem šanci se o provozování vlaků ucházet. Zatímco tedy v Praze pendolinu k úspěšným pěti letům provozu blahopřál i 35-násobný zlatý slavík Karel Gott, delegace SŽS a RegioJetu v Olomouci představily dosud nejpodrobnější informace o svých aktivitách a plánech, stejně jako mediální protestní kampaň.

peníze Praha — Měsíc prosinec si většina lidí — alespoň tedy těch, kteří s železnicí přicházejí do kontaktu častěji, než jen zastavením auta před přejezdem — spojuje zejména se změnou jízdního řádu. Málokdo ale ví, že letošní prosinec pro železnice v celé Evropské unii přinese daleko více, než jen změny spojů a občasné tarifní rošády. Snažíte–li se teď vzpomenout si na nějakou zprávu z uplynulých dnů, která by o převratných změnách na evropských kolejích informovala, snažíte se marně. Základy chystané malé železniční revoluce totiž sahají o celé dva roky zpět, do října 2007. Na zasedání rady ministrů dopravy, telekomunikací a energetiky všech 27 členských států EU bylo tehdy schváleno přijetí dvou evropských nařízení, které ve stejném roce odsouhlasili poslanci Evropského parlamentu. Obě se zásadním způsobem týkají železniční dopravy, obě začínají platit zítra, 3. prosince 2009, a obě díky promptní intervenci vlády i krajů české občany minou. Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007 některým zájmům v Česku nehrají do karet, a tak se politici rozhodli utíkat.

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyPraha/Náchod — Když České dráhy v březnu představily záměr sjednotit vzhled svých vozidel do nového korporátního barevného schématu z dílny Studia Najbrt, mělo převlečení do šedo–modro–modré postupně zasáhnout všechna vozidla osobní dopravy, od moderních vozů Siemens až po motorové vozy na regionálních tratích. Jedinou výjimkou zde měla být pendolina, jejichž vizuální řešení již z výroby modrou a šedou alespoň v nějaké formě obsahuje; naopak mezi prezentačními vozidly v nových barvách se kromě polohistorického vozu B a „peršingu“ 163.257 objevily i počítačové vizualizace jednotek CityElefant a RegioNova. Paradoxně ale právě tyto dva symboly obnovy vozového parku ČD nakonec šedo–modrému kabátu uniknou. Rozhodlo o tom představenstvo ČD, údajně již krátce po samotné prezentaci. Kromě sporadických přelakování osobních vagónů či lokomotiv bychom tak exteriér i interiér ve stylu Najbrt měli poprvé v praxi vidět na podzim u bistrovozů ARmpee. Vzhled interiéru 2. třídy v nové, modro–modré kombinaci musí zatím počkat, stejně jako druhá, 68kusová série regionov vyjede z výroby v původní žluto–zeleno–oranžové kombinaci podle návrhu studia Konting.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:46
zapadá v 20:14