..: Válka o ČD Cargo pokračuje, další manažeři odstupují :..

Spor o ČD Cargo: Josef Bazala a Petr Žaluda Praha — Kontroverze kolem největšího českého nákladního dopravce neutichá. Po překvapivém odvolání představenstva společnosti ČD Cargo minulou středu se mezi bývalým a novým vedením firmy strhla názorová přestřelka, která vyústila v odchod dalších tří vedoucích pracovníků. Do dnešního dne svůj post opustili ředitel odboru lidských zdrojů Pavel Koucký, provozní ředitel Oldřich Mazánek a vzápětí i jeho zástupce Jiří Witiska. Za hlavní důvod rezignace shodně označují razantní personální změny ze strany jediného akcionáře společnosti, Českých drah, které podle jejich názoru zasahují do normálního fungování dopravce a ohrožují jeho obchodní aktivity. Kroky nového vedení navíc označují za neprofesionální a nepochopitelné, čímž se přiklánějí k názoru, který již minulý týden prezentoval odvolaný ředitel ČD Cargo Josef Bazala. Vedení Českých drah se naopak proti těmto tvrzením ohrazuje a trvá na tom, že drastické změny v řízení společnosti byly naprosto nezbytné pro zachování její ekonomické stability. Rezignaci řídicích pracovníků navíc dává do souvislosti s údajně problematickými výsledky právě probíhajícího auditu v Cargu a na jejich místa už dosadilo nové manažery.

Žaluda: razantní změny byly riskantní, ale opodstatněné

Personální zemětřesení v nejvyšších patrech organizační struktury státního nákladního dopravce inicioval před týdnem generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Ačkoliv svůj krok označil za riskantní, podle svých slov se rozhodl na základě několika indicií, jež se objevily v souvislosti s probíhajícím forenzním auditem hospodaření ČD Cargo. „Na základě současných informací, vycházejících z auditu, mohu zodpovědně prohlásit, že odvolání představenstva ČD Cargo bylo nezbytné, protože hrozilo pokračování škod a další snížení hodnoty společnosti,“ uvedl Žaluda na mimořádné tiskové konferenci ve středu. Bývalé vedení Carga obviňuje z obstrukcí při realizaci auditu a pokusů o ovlivňování jeho výsledků, čímž se mělo pod Bazalovým vedením snažit zakrýt zhoršující se hospodaření v uplynulých letech.

Nákladní doprava ještě pod společnou značkou ČD podle Žaludy vykazovala zisk 1,5 miliardy korun a po její oddělení do samostatné dceřiné společnosti se měl pohybovat na úrovni 800 milionů. Již v roce 2008 však bylo vykázáno pouze 300 milionů a očekávaná půlmiliardová dividenda vlastníkovi nebyla vyplacena. V roce 2009 se už firma dostala do ztráty a v červených číslech přetrvala i začátkem letošního roku. Nové vedení Carga pod dohledem Petra Žaludy teď chce co nejrychleji získat výsledky hloubkového auditu, který má odpovědět na otázku, zda je podprůměrné hospodaření dopravce způsobeno výhradně ekonomickým útlumem, nebo chybami v řízení společnosti.

Dalším problematickým krokem odvolaného představenstva měl být nákup 50 potravinářských vozů řady Tagnpps s opcí na dalších 50 kusů, které dopravce údajně reálně nepotřebuje a mohl by je levněji pořídit formou pronájmu. Již krátce po tiskové konferenci však dráhy tuto informaci dementovaly s tím, že nákup vozů probíhá transparentně a skutečně odpovídá jejich provozním potřebám. I tak se ale nové vedení netají záměrem přitlačit na všechny organizační složky ČD–C s cílem zrevidovat a zlepšit hospodaření společnosti.

Poslední otázkou tak zůstává personální složení nového vedení ČD Cargo. Po minulotýdenních změnách začala plynout 30denní lhůta, v niž skupina ČD musela do představenstva nákladní divize jmenovat alespoň jednu odborně způsobilou osobu, jinak by dopravce riskoval ztrátu licence. Tato podmínka byla splněna poté, co vedení koncernu do představenstva jmenovalo nového provozního ředitele ČD–C Petra Bazgera. Od stejného data odbor lidských zdrojů firmy povede Ivo Veselý. Podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy bude společnost na post nového generálního ředitele zvažovat domácí i zahraniční kandidáty v zájmu dosažení co největšího rozvoje a finanční stability firmy. Vstupem Petra Bazgera do správní rady zároveň ve firmě roste vliv odborů, jelikož právě nový provozní ředitel nákladní dopravy je předákem největší drážní odborové organizace, OSŽ.

Chronologie: Jak padá vedení Carga

ČD Cargo (lokomotiva 753.7), foto: Juraj KováčNapjatá situace ve vedení ČD Cargo vznikla před týdnem, kdy 16. června řídicí orgány Českých drah v tichosti odvolaly představenstvo své největší dceřiné společnosti a do jejího čela se dočasně postavil přímo Petr Žaluda. O personálních změnách tehdy mateřská firma neinformovala orgány ČD Cargo ani ministerstvo dopravy, které zastupuje vlastníka státních drah. Nové představenstvo Carga se sešlo již 18. června s prohlášením, že další personální změny ve firmě neplánuje, pokud si to nevyžádají nová zjištění kontroly.

Krátce nato zaslali své stanovisko k celé situaci dva bývalí nejvyšší představitelé ČD–C Josef Bazala a Václav Andrýsek, kteří mají výhrady k důvodům odvolání, ale i jeho formě: oba totiž dostali výpověď z důvodu nadbytečnosti, což je nejsnazší cesta, jak se dle platného zákoníku práce mohly dráhy svých zaměstnanců zbavit. Podle Bazaly však tímto postupem porušily vnitřní postupy společnosti, protože o organizačních změnách předem neinformovaly dozorčí radu ČD–C. Odvolané představenstvo navíc nedostalo možnost jakkoliv se k nařčením ČD vyjádřit.

Oba bývalí vrcholoví manažeři i nadále odmítají kritiku ze strany Petra Žaludy v označují ji za bezobsažnou a lživou. Josef Bazala ve svém vyjádření zdůrazňuje, že s ohledem na celoevropský pokles dopravních výkonů v důsledku hospodářské recese lze výsledky Carga v uplynulých dvou letech považovat za relativně dobré. Objem přeprav totiž meziročně klesl o 21 %, což se projevilo v propadu tržeb o 2,8 miliardy korun mezi lety 2008 a 2009. Podle Bazaly je úspěch, že i za těchto okolností ČD Cargo dostalo do červených čísel nejméně ze všech velkých evropských dopravců. Téměř 380 milionů korun v mínusu dává do srovnání třeba se ZSSK Cargo, které ve stejném období vykázalo ztrátu až 3,3 miliardy korun.

„Na výrazný pokles přepravního trhu společnost ČD Cargo reagovala tzv. protikrizovým balíčkem. Vedení ČD Cargo přijalo základní protikrizová opatření, včetně tzv. akčního plánu na úsporu nákladů, již na přelomu let 2008 a 2009 a další opatření byla postupně přijímána podle aktuálního vývoje,“ obhajuje kroky bývalého vedení Bazala a dodává, že kromě výrazného zefektivnění dopravy a manipulace s vlaky firma jen v loňském roce snížila počet pracovních míst o 16 % a snížila platy 40 manažerům o 15 %. I díky tomu mělo Cargo v první polovině roku 2010 dosáhnout zlepšení výsledků, včetně 13% růstu výkonů na 23,5 milionu tun v prvních čtyřech měsících. Za tuto dobu se společnost dostala do mírného zisku necelého milionu korun.

Bazala a Andrýsek rovněž odmítají obvinění z obstruktivního jednání ve věci auditu s odkazem na to, že Petr Žaluda již od svého nástupu do vedení ČD měl přístup ke všem interním informacím ČD Cargo. Nejvyšší šéf ČD naopak opakovaně zdůrazňuje, že podle důvěrné průběžné zprávy auditorů byla mateřská společnost pravidelně vyjímána z adresátů kontrolních zpráv a na samotné auditory byl vyvíjen tlak na zakrytí nejasných účetních praktik uvnitř Carga. Právě poukazy na „kreativní účetnictví“ a zprávy o neefektivním financování vedly skupinu ČD k objednání podrobné kontroly hospodaření dceřiné společnosti a v odvolání i nadále vidí nezbytný krok. „Jsem 100% přesvědčen, že to zabránilo příštím problémům ČD Cargo,“ řekl ve středu novinářům Žaluda.

Série protichůdných argumentů v následujících dnech vyústila v odchod třech vysoce postavených manažerů ČD Cargo, kteří kroky ČD označují za neprofesionální a riskantní pro budoucnost společnosti a vyjadřují obavy z poklesu objednávek v důsledku vnitřní nestability firmy. Na mimořádné tiskové konferenci ve středu Petr Žaluda tato tvrzení označil za absurdní: „Představa, že při výměně generálního ředitele přijde firma o zakázky, je směšná. Žádná firma nemůže stát na jednotlivcích a o možnosti ztráty zakázek se muselo vědět několik týdnů předem.“ Podle vedení drah je podezřelé, že z Carga odchází tolik řídicích pracovníků těsně poté, co dostali za úkol přinést návrhy na zlepšení. Ti se naopak brání, že bleskové převzetí řízení ČD–C Žaludovými lidmi je zásahem do dosavadní práce celého managementu. „Jsem přesvědčen o tom, že narychlo provedené kroky i připravované změny vedou k destabilizaci firmy ČD Cargo. V této vzniklé situaci, kdy jsou negovány výsledky práce mé i mých kolegů, kteří vznik firmy připravovali a donedávna ji i řídili, nejsem ochoten se na těchto destruktivních krocích aktivně podílet,“ píše ve svém stanovisku odstupující zástupce provozního ředitele ČD–C Jiří Witiska.

V rámci svého vystoupení před novináři Žaluda zdůvodňoval i skutečnost, proč o personálních změnách v ČD–C neinformoval ministra dopravy, za což si vysloužil ostrou kritiku ministerstva. Důvodem tohoto postupu měl být především fakt, že ředitel drah jednal na základě indicií a vlastních informací, které v dané chvíli nebylo možné jednoznačně prokázat. „Protože to byly indicie a ne fakta, vzal jsem rozhodnutí na sebe a nenechal odpovědnost na ministrovi,“ zdůvodňuje Žaluda. Jak ale dále dodává, následující dny jeho podezření potvrdily a prokázaly, že změna vedení nákladní divize drah byla na místě.

Po čtvrtečním jednání vedení Českých drah jsou již známá jména čtyř členů nového představenstva ČD Cargo – vedle Petra Žaludy ještě ekonomický náměstek Petr Nebeský, náměstek pro správu majetku Milan Matzenauer a nový provozní ředitel Petr Bazger. Společnost tím odvrátila hrozbu ztráty licence kvůli porušení podmínek drážního zákona a může se zaměřit na výběr nového generálního ředitele. O dalších krocích nového vedení pak rozhodnou výsledky probíhajícího auditu a vnitřního šetření ČD. Do situace může rovněž zasáhnout výběr nového ministra dopravy, který z pozice zástupce vlastníka Českých drah získá poslední slovo v strategických rozhodnutích společnosti.

Zdroj: České dráhy, ČD Cargo, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 25.6.2010 (1:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


25.06.2010 (22:08)  
Ad SYN: No já myslím jen to, že to je zajímavé. Ale čekal bych, kdyby v Cargu bylo vše v pohodě, že se odbory ozvou mnohem více proti Žaludovi.
registrovaný uživatel Ds 
25.06.2010 (20:45)  
Při vší úctě k panu Bazgerovi (normální chlap) si myslím, že jen pomohl narychlo zalepit díru a nový ředitel si přivede své lidi.
registrovaný uživatel karosa  mail  
25.06.2010 (18:37)  
Můj osobní názor je takový, že pan Bazger ukončí co nejdříve svou činnost ve vedení odborů "z důvodu možnosti střetu zájmů" a bude zcela loajální k panu Žaludovi. Nebyl by to v jeho případě první takovýto krok, kdy odbory hodí přes palubu.
registrovaný uživatel SYN 
25.06.2010 (13:57)  
ekoter: No jo, a to je pozitivní nebo negativní známka? Jak pro koho, že. Je jasné že odbory půjdou s tím kdo jim dá víc výhod, prospěch firmy bude maximálně až na druhém místě...
25.06.2010 (12:46)  
Ale je zajímavé to, že v zásadě to vypadá tak, že odbory se Žaludovým postupem souhlasí a začínají se s ním celkem kamarádit.
registrovaný uživatel SYN 
25.06.2010 (12:03)  
Hm, prakticky všecko je to slovo proti slovu, rozumně dokázat se z těch keců nedá skoro nic. No ale uvidíme, nejdůležitější rozhodně bude to jak to nové vedení potáhne, takovouto kovbojskou akci lze oprávnit prakticky jedině tím že to sami povedou MNOHEM líp než předchůdci. A to skoro 100%ně nenastane, takže pak uvidíme obvklé výmluvy na objektivní důvody atd...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko