Praha — Podle Českého rozhlasu udělilo Ministerstvo dopravy za první tři měsíce letošního roku Českým drahám pokutu v rekordní výši 1,5 milionu korun za nedostatečnou čistotu osobních vozů. Tato částka přitom převyšuje sankce za celý loňský rok. Důvodem ale není radikální změna stavu vagonů, ale výrazně intenzivnější kontroly ministerských úředníků, kteří sledují deset vybraných kvalitativních kritérií a mohou za každý jednotlivý prohřešek oproti požadavkům udělit smluvní pokutu až ve výši 5000 Kč. Uloženou sankci dráhy neplatí přímo, ale bude jim stržena z výše subvence na základní dopravní obslužnost. Po medializaci výsledků častějších kontrol ze strany ministerstva se teď do vlaků chystají i zástupci krajů, kteří se zaměří na osobní a spěšné vlaky ve svých regionech.
Mezi nejproblematičtější kvalitativní ukazatele patří zejména celková čistota vozů, funkčnost a vybavenost toalet a tepelná pohoda ve vozech. Vedle netekoucí vody, chybějícího toaletního papíru nebo papírových ručníků však dráhy nejvíc bodů ztrácejí kvůli výtvorům tzv. taggerů, kteří se často vyřádí na stěnách nebo koženkových sedadlech s pomocí lihové fixy. Právě tyto výtvory dělají podle mluvčího Petra Šťáhlavského železničářům největší problémy: „Především jsou to takové ty čmáranice jakýmsi černým fixem v interiérech vozů. V podstatě to nejde prakticky umýt. Pokud jsou tam takovéto malůvky znamená to buď celou tu toaletu celou kompletně natřít nebo ty obklady kompletně vyměnit.“ Dodává však, že dráhy v brzké době začnou využívat nové čistící prostředky, které by si i s těžšími formami vandalismu měly poradit. Prioritně by se tak mělo stát v Bohumíně, kde shodou okolností má proběhnout i nejrozsáhlejší vlna "revitalizací" zastaralých vozů B.
Motivováni výsledky ministerských kontrol, připravují se teď na kontroly kvality vozů i další objednavatelé dopravy ve veřejném zájmu. Kolem dvou stovek inspekcí už proběhlo v osobních vlacích v okolí Prahy, kde se letošní účet pro dopravce prozatím vyšplhal na 17 tisíc korun. Výše sankcí přitom závisí od podmínek odsouhlasených v jednotlivých smlouvách mezi objednavatelem o dopravcem. Pravidelné inspekce kvality vozidel již před rokem avizoval třeba Pardubický kraj, podle dohody však každá taková kontrola musela být nahlášena předem na konkrétní spoj, což účel podobných akcí poněkud podkopává. Ač se vedení regionů zdráhají zveřejnit detaily aktuálně platných desetiletých smluv s ČD, mají k dispozici několik kontrolních mechanismů, včetně sledování plnění jízdního řádu a řazení souprav. V březnu 2009 oznámil rozsáhlé kontroly přesnosti regionálních spojů třeba Ústecký kraj; jejich výsledek už ale nebyl výrazněji medializován. Ministerstvo dopravy přitom jen za letošní rok odhaduje celkovou slevu na dotaci ve formě pokut až v řádu 10 milionů korun.
Zdroj: Český rozhlas
1.Tu trojici mohla povolat v kazdem pripade. Jen by neprisla okamzite, coz ale ve vlaku neni problem (oni v tom kupe budou i v dalsich dvou minutach)
2.Kdyz jdou tri soucasne, tak je pravdepodobnost, ze na neco "zajimaveho" narazi 3x nizsi, nez kdyz jdou po jednom.
3.Ano, kdyz pujdou po jednom, tak hrozi presila (na druhou stranu, ve vlaku se skupina proti skupine stejne prilis bojovat neda), ale soucasne je pravda, ze jejich "nahodna vzdalenost" je mnohem vetsi, takze kdyz vznikne problem, tak bud budou k dispozici tri a problem zvladnou na 95% nebo k dispozici (okamzite) nebudou a problem zvladnou na 50%. Kdyz tam bude jen jeden (a dalsi dva "za okamzik", tak to zvladnou na 80%.
Pozn.: Cisla jsou vycucana z prstu, ale jde o ilustaci.
Pointa je prostě taková, že nikdy nevíš, kdy bude policie potřeba, než by sehnal, kdyby byl sám, kolegu atd... Navíc součástí hlídky byla dáma, vím, že to jsou holky tvrdé, ale 5 chlapíků sama, nevím nevím.
Kdyz bude policajt stat v ulicce, tak pocet lidi, kteri budou mit odvahu v ni kourit nebo jinak delat bordel, dramaticky klesne. Pokud to ale nekdo udela policajtovi navzdory, tak jeden policajt zavola druhyho a to cigo mu o celo tipnou spolecne:)
Béčkem, to je úžasný požitek z jízdy! Ty hnusný klimatizovaný bedny nechceme!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.