..: Na zkušebním okruhu probíhá testování soupravy railjet :..

Souprava ÖBB railjet při testech na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Velim - Návštěvníci Železničního zkušebního okruhu (ŽZO) u Cerhenic na Kolínsku o neobvyklé pohledy nemají nouzi. I tak zde ale v průběhu tohoto týdne lze spatřit vozidlo, jež rychle zaujme pozornost. Výzkumný ústav železniční v těchto dnech na základě objednávky společnosti Siemens a rakouského státního dopravce ÖBB provádí typové zkoušky ucelené soupravy Siemens Viaggio, které by měly vést k jejímu schválení pro provoz na síti SŽDC. Ačkoli s pravidelným nasazením railjetu v ČR se v nejbližší době nepočítá, je snaha o brzké schválení moderních souprav dalším pozitivním signálem po dlouhém období relativní uzavřenosti českého železničního prostředí.

Souprava ÖBB railjet na testech, ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Testů se účastní jedna z nových, dosud rezervních souprav, pro kterou ÖBB až do změny GVD v polovině června nemá turnusové využití, čímž nabízí ideální příležitost pro realizaci zkoušek v zahraničí. Již na přelomu dubna a května se uskutečnily první zkušební jízdy railjetu v Itálii mezi pohraniční stanicí Brennero a nedalekým Bolzanem. V obou případech svou premiéru s railjety absolvují lokomotivy řady 1216 ÖBB, zejména díky použitému trakčnímu systému 3 kV ss i odlišnostem zabezpečovací techniky. Stroje v unifikovaném vínovém laku tedy po dobu zkoušek nahradily zatím dva exempláře nejnovější generace taurů. Jistě není náhodou, že byly vybrány právě 1216.004 "Italien" a 1216.226 "Tschechien" v národních barvách obou zemí.

Testy soupravy ÖBB railjet na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Netradičně vyhlížející railjet s "českým" taurem v čele byl na zkušební okruh přepraven v pondělí ráno a zdržet by se tam měl do čtvrtečního dopoledne, kdy ve stejném řazení odjede zpět do Rakouska. Svých několik dnů pobytu v Česku však souprava jezdí zejména v režimu sunutém - kromě obecných hledisek elektrické kompatibility pod systémem 3 kV ss (vozy soupravy nenesou označení RIC) je totiž středobodem zkoušek řídicí vůz Afmpz, díky kterému lze railjet nasazovat jako vratnou soupravu. Samotná hnací vozidla řady 1216.2 (Siemens ES64U4-C) jsou pro provoz na síti SŽDC schválena již od ledna 2008 a v letošním roce se pravidelně objevují na spojích mezi Prahou a Vídní. Podobná situace je i v sousedním Polsku, kde by měl být railjet schválen rovněž ještě letos. Poslední zastávkou ve střední Evropě pak má být Slovensko, kde ale zatím nemají homologaci ani příslušné lokomotivy.

Pro Siemens je schvalování souprav Viaggio v krátkém čase již několikátým projektem na české železnici - jen nedávno proběhly zkušební jízdy univerzální lokomotivy ES64F4, která se s největší pravděpodobností na minimálně pět let dostane do služeb ČD Cargo. Homologaci dalších typů vozidel Siemens v budoucnu nevylučuje, podle mluvčí dopravní divize společnosti Veroniky Němcové však bude záležet hlavně na vývoji trhu v České republice.

Aktuálně testovaná souprava se od neděle 14. června zapojí do pravidelného provozu pod vlajkou ÖBB RJ, buďto na hlavní trase Budapest - Wien - München, nebo na novém páru spojů mezi Vídní a západorakouským Bregenzem. Nasazení railjetů se má dále rozšiřovat v příštích letech, kdy se seznam destinací rozšíří o Curych, Lublaň, Záhřeb nebo Veronu.

Zdroj: Siemens, Drážní úřad ČR, eurailpress.de; fotografie © Richard Weber, Tomáš Kubovec


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 13.5.2009 (16:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
24.05.2009 (17:14)  
Tomáš Berka : na obnovu parku kolejových vozidel ČD by stačilo tak 300 miliard. Do kolejí bych nedal nic, ty jsou státu.
17.05.2009 (12:10)  
Kdyby měl spoustu prachů a nevěděl co s nima dělat,tak bych je daroval ČD na kompletní obnovu vozového parku+modernizace tratí min. 200 km/h+údržba vlaků na 15 let+postavit VRT a pak by všichni mohli říkat že ČD jsou nejlepší v Evropě!Stačilo by tak 5 biliónů;-D;-D;-D
registrovaný uživatel Bovlk 
16.05.2009 (20:18)  
Neni tam, resp. neslo by tam dodelat jednoduchy casovac, kdy strojvedouci zmackne cudlik "Zvedni pantograf" a ono si to podle rychlosti a delky vlaku spocita, s jakym zpozdenim to ma provest? Mam za to, ze nam kdysi nejaky strojvedouci rikal, ze Persingy maji neco podobneho na zrychlovani - masina zna svoji rychlost a delku soupravy a tak je schopna spocitat, kdy skutecne cely vlak projel usek s pomalou jizdou.
16.05.2009 (18:27)  
Polaanek : ano, ale Potěmkiny, vzhledem ke své technické "dokonalosti", které moc nevoní české & slovenské stahovačky, jsou zbaveny povinnosti stahovat sběrač tam, kde to činí ostatní elektrické vozidla. Takže až na výjimky stahují jen na stykových místech trakčních soustav.
Riziko spočívá v tom, že při střídání vzdálenosti sběrače od řidícího stanoviště se strojvedoucí "zapomene" ... např. když souprava pojede mimořádně v opačném řazení. Podstatou mnoha nehodových událostí je omyl spočívající v záměně čísel vlaků apod.
registrovaný uživatel Kakov 
16.05.2009 (8:56)  
Mimochodem ÖBB chtějí za taurus méně než ZSSK za gorilu.
to si snad delate srandu?? tak to bych zssk poslal s gorilama do haje (i kdyz je mi jasny, ze rakusaci nemaj ve vidni schovano x taurusu, ktery jen cekaj na pokyn nahradit gorily)

me uz bylo davno jasny, ze jakmile budou zahranicni lokomotivy potrebovat CD.. najednou pujde povoleni jak po masle
16.05.2009 (0:00)  
Case: Tak právě gorily řady 350 jsou svou poruchovostí dost kritické. Ale stejně, taurusy jimi nemůžete nahradit, protože tolik goril prostě není - letos nastoupily na trať Praha - Břeclav taurusy, aniž by tam ubyly gorily, protože se navýšil provoz EC vlaků. To byl také asi hlavní důvod, proč SŽDC (potažmo ČD) připustily schválení této řady, jiné východisko nebylo. Podobně to bylo loni se zajížděním do Brna, laminátky šly k ČD Cargo a tak se už muselo povolit. Mimochodem ÖBB chtějí za taurus méně než ZSSK za gorilu.
15.05.2009 (21:41)  
MZ: V tom by neměl být tak velký problém, pendolina taky vetšinou jezdí na zadní sběrače. Teda aspoň co vídám. Pendolino je 7 vozové, RJ je 7 vozů + Taurus, takže rozdíl v délce jeden vůz.
15.05.2009 (19:58)  
MB : ona je otázka, co by se vlastně mělo zkoušet. Z hlediska řízení je strojvedoucímu celkem jedno, zda jede na řídícím voze nebo hnacím vozidle. Kritickým okamžikem na české železnici jsou akorát stahovačky. Při jízdě s řídícím vozem v čele musí strojvedoucí počítat, s tím, že povel ke zvedutí sběrače musí dávat o něco později, až HV projede kolem návěsti "zdvihněte sběrač".
15.05.2009 (19:14)  
Case by si mohl zkusit s 350 odjezdit par smen a potom by vstoupil do FS a durazne pozadoval co nejrychlejsi zavedeni Tauru... :)))
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko