Velim - Návštěvníci Železničního zkušebního okruhu (ŽZO) u Cerhenic na Kolínsku o neobvyklé pohledy nemají nouzi. I tak zde ale v průběhu tohoto týdne lze spatřit vozidlo, jež rychle zaujme pozornost. Výzkumný ústav železniční v těchto dnech na základě objednávky společnosti Siemens a rakouského státního dopravce ÖBB provádí typové zkoušky ucelené soupravy Siemens Viaggio, které by měly vést k jejímu schválení pro provoz na síti SŽDC. Ačkoli s pravidelným nasazením railjetu v ČR se v nejbližší době nepočítá, je snaha o brzké schválení moderních souprav dalším pozitivním signálem po dlouhém období relativní uzavřenosti českého železničního prostředí.
Testů se účastní jedna z nových, dosud rezervních souprav, pro kterou ÖBB až do změny GVD v polovině června nemá turnusové využití, čímž nabízí ideální příležitost pro realizaci zkoušek v zahraničí. Již na přelomu dubna a května se uskutečnily první zkušební jízdy railjetu v Itálii mezi pohraniční stanicí Brennero a nedalekým Bolzanem. V obou případech svou premiéru s railjety absolvují lokomotivy řady 1216 ÖBB, zejména díky použitému trakčnímu systému 3 kV ss i odlišnostem zabezpečovací techniky. Stroje v unifikovaném vínovém laku tedy po dobu zkoušek nahradily zatím dva exempláře nejnovější generace taurů. Jistě není náhodou, že byly vybrány právě 1216.004 "Italien" a 1216.226 "Tschechien" v národních barvách obou zemí.
Netradičně vyhlížející railjet s "českým" taurem v čele byl na zkušební okruh přepraven v pondělí ráno a zdržet by se tam měl do čtvrtečního dopoledne, kdy ve stejném řazení odjede zpět do Rakouska. Svých několik dnů pobytu v Česku však souprava jezdí zejména v režimu sunutém - kromě obecných hledisek elektrické kompatibility pod systémem 3 kV ss (vozy soupravy nenesou označení RIC) je totiž středobodem zkoušek řídicí vůz Afmpz, díky kterému lze railjet nasazovat jako vratnou soupravu. Samotná hnací vozidla řady 1216.2 (Siemens ES64U4-C) jsou pro provoz na síti SŽDC schválena již od ledna 2008 a v letošním roce se pravidelně objevují na spojích mezi Prahou a Vídní. Podobná situace je i v sousedním Polsku, kde by měl být railjet schválen rovněž ještě letos. Poslední zastávkou ve střední Evropě pak má být Slovensko, kde ale zatím nemají homologaci ani příslušné lokomotivy.
Pro Siemens je schvalování souprav Viaggio v krátkém čase již několikátým projektem na české železnici - jen nedávno proběhly zkušební jízdy univerzální lokomotivy ES64F4, která se s největší pravděpodobností na minimálně pět let dostane do služeb ČD Cargo. Homologaci dalších typů vozidel Siemens v budoucnu nevylučuje, podle mluvčí dopravní divize společnosti Veroniky Němcové však bude záležet hlavně na vývoji trhu v České republice.
Aktuálně testovaná souprava se od neděle 14. června zapojí do pravidelného provozu pod vlajkou ÖBB RJ, buďto na hlavní trase Budapest - Wien - München, nebo na novém páru spojů mezi Vídní a západorakouským Bregenzem. Nasazení railjetů se má dále rozšiřovat v příštích letech, kdy se seznam destinací rozšíří o Curych, Lublaň, Záhřeb nebo Veronu.
Zdroj: Siemens, Drážní úřad ČR, eurailpress.de; fotografie © Richard Weber, Tomáš Kubovec
Riziko spočívá v tom, že při střídání vzdálenosti sběrače od řidícího stanoviště se strojvedoucí "zapomene" ... např. když souprava pojede mimořádně v opačném řazení. Podstatou mnoha nehodových událostí je omyl spočívající v záměně čísel vlaků apod.
http://technet.idnes.cz/cesi-testuji-rakousky-vlak-railjet-z-dvoustovky-zastavi-na-1050-metrech-1zl-/tec_reportaze.asp?c=A090511_213556_tec_reportaze_rja
Prijemne pocteni.
to si snad delate srandu?? tak to bych zssk poslal s gorilama do haje (i kdyz je mi jasny, ze rakusaci nemaj ve vidni schovano x taurusu, ktery jen cekaj na pokyn nahradit gorily)
me uz bylo davno jasny, ze jakmile budou zahranicni lokomotivy potrebovat CD.. najednou pujde povoleni jak po masle
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.