..: Antonín Blažek v ČT: Budou zásuvky i pendolino do Bratislavy :..

Logo Hyde park ČT24, foto: Česká televize Praha — Ačkoliv kontakt se zákazníky označuje za klíč k úspěchu většina moderních firem, skutečná možnost přímé komunikace s klientem bývá, zejména u velkých společností, často dosti omezená. Mezi několik vzácných příležitostí přednést své připomínky a položit dotazy přímo zástupci vedení Českých drah se tak zapsalo včerejší vysílání interaktivního pořadu Hyde park ČT24 na zpravodajském kanálu České televize. V pozici hosta ve studiu se ho zúčastnil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, který před několika měsíci prezentoval plány dopravce na obnovu vozového parku i v rozhovoru pro magazín ŽelPage. Ačkoliv se včerejší diskuse s diváky nesla v obecnějším duchu a zasáhla témata od zpoždění vlaků až po In–karty, přinesla i několik důležitých informací pro ty, kteří dění na české železnici sledují podrobně. Týkají se především plánů na opětovné zajíždění pendolina na Slovensko, kvalitativních parametrů nově modernizovaných vozů, ale i osudu jídelních vozů na dálkových rychlících.

Grilování železničního manažera

Antonín Blažek, foto: České dráhy Jak se v relaci podobného formátu dalo očekávat, dotazy diváků i cestujících, oslovených redaktorem na pražském hlavním nádraží, se vyznačovaly velkou různorodostí po stránce tematické i odborné. Již od začátku bylo na místě předpokládat spíše negativně vyznívající divácké komentáře, vzhledem k přetrvávající nelichotivé pověsti osobní železniční dopravy v Česku. Na jedné straně pomyslného spektra dotazů došlo samozřejmě i na čtenáře bulvárních deníků, zajímající se především o platy manažerů a "neustálé zdražování"; naopak zejména na internetu byla zastoupena nemalá skupina diskutujících s konkrétními znalostmi železničních reálií, kteří náměstku Blažkovi kladli zcela konkrétní dotazy na úrovni železničního diskusního serveru.

Vezmeme–li v úvahu celkové ladění diskuse, nutno říct, že náměstek generálního ředitele ČD po komunikační stránce obstál téměř hodinovou debatu se ctí. Z celkového stylu odpovědí byla patrná komunikační linie, kterou se dráhy snaží ve svých mediálních sděleních uplatňovat zhruba poslední tři roky. Ta situaci na železnici prezentuje v pozitivním duchu, ovšem s počáteční dávkou pokory s podtextem příslibu brzkého zlepšení. Změnou oproti sporadickým minulým rozhovorům jsou teď, pochopitelně, argumenty stojící na podpisu dlouhodobých smluv s Ministerstvem dopravy a jednotlivými kraji, které ČD v nemalé míře rozvázaly ruce z pohledu finančního zajištění modernizace vozového parku.

Na margo zpoždění i nadále dominuje téma rekonstrukce koridorů, přičemž těžiště prací se v současnosti nachází v jižních a západních Čechách, a ponechává tak drahám nepříznivé povětrnostní podmínky (oficiálně nazývané jako "zásahy vyšší moci") jako jediný univerzální argument pro obhajobu zpoždění v jiných částech země. Antonín Blažek v televizní diskusi nešetřil přísliby ověření a přehodnocení konkrétních připomínek; mimo již známých závazků na nákup nových vozidel (15 jednotek CityElefant pro Prahu) však konkrétní garance omezil jen na několik klíčových bodů:

Pendolino pojede opět do Bratislavy, možná i do Německa

SC 134 - BratislavaJiž měsíc po začátku platnosti aktuálního jízdního řádu, který mj. ukončil tříleté zajíždění jednotek řady 680 do slovenské metropole, zazněla ve včerejším vydání pořadu Hyde park ČT24 rezolutní slova o snaze Slovenskou strelu v podobě pendolina obnovit hned v příštím jízdním řádu. “Děláme všechny kroky k tomu, aby od prosince 2010 opět vyjelo pendolino na spoji Slovenská Strela do Bratislavy,” řekl Antonín Blažek s poukazem na fakt, že tento krok si vyžaduje ještě souhlas slovenské ZSSK. Povede-li se od prosince pendolina do Bratislavy opět nasadit, bude nesporně zajímavé sledovat mediální aktivitu na straně slovenských drah, které v dokumentech k zahájení platnosti JŘ 2009/2010 s až nečekaným entusiasmem prezentovaly konec spojů SuperCity jako jednoznačnou výhodu pro slovenské cestující. Nutno ovšem dodat, že před začátkem platnosti jízdního řádu 2006/2007 tiskové zprávy a televizní reportáže zajíždění pendolina na Slovensko se stejným nadšením vítaly, takže ani dvojitý marketingový obrat o 180 stupňů není vyloučený.

Pokud jde o využívání řady 680 v dalších zemích, je situace prozatím (byť od roku 2005) pořád nejasná. Podle náměstka Blažka České dráhy aktuálně intenzivně jednají s Deutsche Bahn o eventuálním nasazení pendolin i na spojích do Německa, byť v reakci na divácký dotaz ohledně maximální cestovní rychlosti sám uznává, že parametry tratí v bezprostředním sousedství ČR využití rychlých vozidel příliš nepřejí.

Elektrické zásuvky v 2. třídě jsou standard

Notebbok v Ampz143Jen málokterý aspekt modernizace interiérů osobních vozů dokáže naplnit diskusi pod článkem tak, jako zásuvky 230 V. Antonín Blažek tuto oblíbenou součást příslušenství sám zmínil hned ve čtvrté minutě vysílání a zanedlouho k ní směřovala i divácká otázka. Signál pro cestující je pozitivní: ČD ve všech dalších rekonstrukcích vozů pro dálkovou dopravu s elektrickými přípojkami počítají jako se standardní součástí vybavení. “Zásuvky 230 V jsou dneska fenomén a vyžaduje je valná většina cestujících, ať už z jakýchkoli důvodů,” uvádí náměstek pro osobní dopravu s tím, že již vydal příkaz, aby i všechny plánované rekonstrukce vozů pro vlaky vyšší kvality zásuvkami disponovaly. Bez vyjádření naopak zatím zůstává osud majitelů notebooků v 2. třídě pendolina, kde se o projektu na instalaci zásuvek mluvilo už několikrát, nicméně dosud bez reálného efektu.

Možnost nabíjet mobilní telefon nebo počítač mají v současnosti cestující ČD pouze ve vybraných vozech 1. třídy, vozové řadě Bmz241 a některých vozech ubytovacích – nepočítáme-li vozy zahraniční. Vedle vozidel německých a rakouských lze zásuvky 230 V aktuálně najít i v některých vozových řadách ZSSK, která se k jejich hromadné instalaci odhodlala u všech nových vozidel, včetně regionálních (a vyjma malých motoráků), po prudké pozitivní odezvě cestujících v roce 2007.

Jídelních vozů bude definitivně méně, zastoupí je bistrovozy a minibary

Wagon Slovakia CZ, foto: Josef Petrák Jedním z překvapení pro pravidelné cestující v JŘ 2009/2010 bylo stažení prakticky všech restauračních vozů nejstarší řady WR851 z výkonů na dálkových rychlících. Služby vlakového stravování byly naopak rozparcelovány mezi společnosti Jídelní a lůžkové vozy, Wagon Slovakia CZ a SD Train Catering Services výhradně s použitím novějších řad WRm812/813, WRmee814 a WRmz815, což nutně vedlo k omezení restauračních služeb pouze na hrstku vlaků kategorií IC/EC. V reakci na dívácký dotaz Antonín Blažek uvádí, že dráhy nadále plánují využívat pouze novější jídelní vozy: “Nechceme, aby to byl další symbol 70. let” říká na margo zbylých vagónů s rokem výroby 1976 (jen na okraj však lze podotknout, že 4 provozované vozy řady WRm812, ač technicky o generaci novější, nesou na výrobním štítků rok 1978 – stejně jako jejich 14 sourozenců pod katalogovým indexem 813, které ovšem v 90. letech prošly rozsáhlejší rekonstrukcí).

Cestující vlaků bez jídelního vozu by ovšem podle ČD neměli být odkázáni pouze na domácí svačiny. Do provozu se již chystá 6 moderních bistrovozů řady ARmpee, byť s drobným zpožděním, vyvolaným takříkajíc "last-minute" úpravami vnitřního vybavení přímo u výrobce. Kam se nedostanou bistrovozy, měl by zaskočit minibar – alespoň ve formě roznáškové služby občerstvení. Ta funguje od začátku letošního grafikonu třeba v spojích mezi Prahou a Žilinou, ale postupně by se měla dostat i na významnější dálkové vnitrostátní trasy. Jakkoli volně tento příslib zní, nic konkrétnějšího v Hyde parku neodznělo, a tak cestující prozatím musí sledovat výskyt barevných letáků s ceníkem pochutin ve svých spojích a než je spatří, spolehnout se na vlastní zdroje.

Nádraží pod dohledem a snad nové produkty

Masarykovo nádraží, foto: CSPSVJak již bylo zmíněno, divácké otázky i dotazy osazenstva soupravy CityElefant v Praze hl.n. směřovaly do nejrůznějších oblastí železniční problematiky. Kritiku sklidila In-karta za 990 Kč, zrušení In-junioru i nemožnost zakoupit přestupní jízdenky v e-shopu. České dráhy naopak svou zákaznickou kartu dlouhodobě označují za jeden ze svých nejlepších produktů; navzdory dřívějším prohlášením však připouští, že by mohly zavést novou nabídku pro mladé lidi, kteří chtějí vlak využívat i nad rámec pravidelných cest do školy. “Přijdeme ještě s dalšími produkty, které by tyto zákazníky měly motivovat,” říká Antonín Blažek. V obecné rovině se většině nových návrhů dostalo alespoň příslibu, že dráhy výstupy debaty vyhodnotí a pokusí se na ně reagovat. Konkurenceschopnost drážní dopravy s autobusy je ostatně dlouhodobě prezentována jako strategický cíl ČD, i když mají příjmy z provozu osobních vlaků jisté na několik let dopředu díky objednávkám závazku veřejné služby. Na Nábřeží vidí i nadále velký potenciál v příměstské dopravě na území hustě osídlených aglomerací, nebo naopak v atraktivních nabídkách pro dálkové cestování typu eTiket a ČD Tip.

Na závěr stojí za zmínku informace k bezpečnosti nádraží: ČD jakožto jejich provozovatel v uplynulém období uzavřely smlouvy s až 75 bezpečnostními agenturami, které by měly prostory monitorovat a v případě potřeby zajišťovat pořádek v oblíbených destinacich bezdomovců nebo kapesních zlodějů.

Antonín Blažek v ČT: Lepší, než by leckdo čekal

S přihlédnutím ke všem specifikům pořadu, jakým je Hyde park ČT24, třeba konstatovat, že v rámci možností a dlouhodobé PR tradice Českých drah náměstek Antonín Blažek i proti přesile veřejnosti obstál tak, jak to jen v dané pozici šlo. I po odstranění běžného informačního šumu a obecných vyjádření navíc komunita železničních příznivců v Česku (a soudě podle autora tohoto textu snad i na Slovensku) z televizní debaty získala několik cenných a veskrze pozitivních poznatků. Nezbývá, než doufat, že ČD zvládnou realizaci svých aktuálních závazků, projektů i představ minimálně s obdobnou elegancí, jako manažer zastupující generálního ředitele ve vysílání České televize.

Zdroj: ŽelPage, Hyde park ČT24 (19.1.2010)


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.1.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Slovensko Bratislavský Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
09.02.2010 (14:34)  
Johndos > jenze "spolehlivost" spoje neni vlastnosti nasazovaneho pendolina! Proste pokud chci vyzvednout z prumeru vlastnosti jednoho spoje a nemam na to techniku, tak to udelam tak, ze zhorsim ostatni. Krasne je to videt u Pendolin Praha-Ostrava, kde loko se soupravou (Vmax>=160) v podstate zvlada casy potemkina.... ale aby to vypadalo, jak je pendolino uzasne, tak ostatni vlaky jezdi pomaleji nez musi.

Predpokladam, ze Slovenska strela na tom je podobne - dokud tam CD posila svuj "top" vlak, vsichni se staraji, aby to jezdilo nejlip jak umi. Nasazenim klasicke (byt pro cestujici mozna komfortnejsi) soupravy se z toho stane "obycejny" vlak a na ten kali pes...

Kde konkretne je problem, netusim. Jestli je to v nekolika preprazich na ceste, neni resenim jen pinda, ale primy vlak bez zmeny konfigurace. Pokud je problemem objeti soupravy lokomotivou na konci cesty, trosku to nechapu - jde preci o jeden par vlaku denne, takze mi to jako argument prijde ponekud smesne..
04.02.2010 (23:24)  
dufam ze SCcko bude opat jazdit k nam na SVK.. Terajsia "Slovenska strela" je skor "Slovenska brzda" .. zavisla na inych medzinarodnych vlakoch a s velkymi meskaniami pri preprahoch.. tesim sa opat na pendolino...aj ked bude rezervacia asi povinna ... za spolahlivost a rychlost rad priplatim... a este ked budu aj tie zastrcky.. super.. a este k tomu aj neskrosi odchod z PHa bol lepsi ako je teraz odchod vlaku Joh. Brahms (sl.strela) teraz...
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
25.01.2010 (23:24)  
J.P.: Děkuju (tak mám na zítřek zase další studijní program (no, kdy já ale budu pracovat... ?:-)).
25.01.2010 (21:16)  
IR) Raději odkážu na tvorbu povolaných. Mapa těch uzlů tak, jak je uznává metodologie "integrálního taktového grafikonu", je v následujícím článku a snad včetně popisu.

http://www.zelpage.cz/clanky/kazdou-hodinu-vlak
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
25.01.2010 (17:48)  
J.P.:Děkuju za informace. No, teď by mě tedy ale zajímalo, jak je ten "uzel" vlastně definovaný. Přiznávám, že to slovo používám jen "intuitivně", tedy asi často blbě. A taky uznávám, že když se zavádí (dost složitý) systém zcela nově, tak to asi nebude od počátku bez problémů; navíc když se ten systém zavádí postupně... No, berme to tak, že jsme prostě upozrnili na pár typických problémů z pohledu cestujícího. Oni je odbornící nejspíš znají i beze mě, ale aspoň je tu nějaká zpětná vazba, která napoví něco o tom, co by (někteří) cestující v (některých) místech viděli jako podstatné... :-)
25.01.2010 (15:59)  
IR) Možná mě taktovači z ČVUTu opraví, možná ne. Ale pamatuju si z jedné přednášky, že ne vše, co si myslíme, že je uzel, uzlem je. V rámci zavádění takto potupně ztratil status uzlu Přerov, naopak Olomouc jím je, a myslím, že Pardubice taky. Naopak Praha není uzlem. Tak nějak tam na sebe navazují, ale právě s takovými mezerami, jaké uvádíte. Ale on se ten JŘ stále vyvíjí a je stále co vylepšovat.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
24.01.2010 (20:11)  
Bakiy: Po Vaší včerejší reakci jsem šel trošku do sebe a řekl jsem si, jak je to s těmi přestupy v rámci taktů na různých tratích v Praze na hl.n. A vedl mě k tomu i jeden starší zážitek: Asi před 3 lety jsem jel vláčkem do Prahy hl.n. od Všetat (nikkoli ale ze Všetat), abych zde přestoupil na Ex směr Olomouc (trať 010). Na přestup ale byla 1 min. Ptal jsem se průvodčího, je-li šance to stihnout a zda na nás Ex počká, když budeme mít pár min. zpoždění. Dostalo se mi odpovědi, že 1 min. se nepovažuje za přípoj a v případě našeho zpoždění Ex čekat nebude. Což se i stalo. Se zpožděním 4 min. nás nechali stát před vítkovským tunelem (Nové spojení teprve ve stavbě), kde jsme mohli odjíždějícímu Ex zamávat a pořát mu šťastnou cestu.
Díval jsem se tedy, jak to vypadá na trati 070 s přípoji na OL dnes. Překvapilo mě, co tam jede Sp A R, samozřejmě v taktu. Všechny s příjezdem na hl.n. v XX:38 (jeden Sp přijede v 07:40). A do OL odjíždí EC/IC v XX:39. To tedy přípoj není. Naštěstí ale v XX:44 odjíždí na OL vždy R. To je přípoj super. V XX:11 odjíždí IC/EC a (někdy) v XX:26 pak SC. Mezi těmito 2 směry je tedy OK jen přípoj na R v XX:44. Na ten další IC/EC musíte čekat 33 min. a na SC 48 min. To je vlastně trochu problém, protože to, co tím EC nebo SC (a jeho rychlostí) na trase nadeženete, to ztratíte tím čekáním v Praze. Jinak řečeno, je tu vidět, že 2 takty se do jisté míry sladit dají, ale často za tu cenu, že se prodlouží čekací doby v přestupních stanicích. A to je v tak malém státě jako ČR, kde je obrovská konkurence indiv. autodopravy a autobusů na paralelních silnících a dálnicích, trochu problém. Navíc z Prahy je na trati 010 takt opravdu méně než půlhodinový, což ale jinde v ČR najdete stěží, takže jinde pak klidně na přestup čekáte hodinu... (pokud je vůbec na co přestoupit). Problém tedy vidím v tom, že nějaký hybrid mezi taktovou a netaktovou dopravou se bude v tak malém státě (s tak hustou žel. sítí) dělat těžko, a taktová doprava je prostě zřejmě postavená na úplně jiných zásadách, než na jaké jsme byli zvyklí a které mají úplně nové (samozřejmě kladné i záporné) důsledky, na něž nás ovšem nikdo nepřipravil. Prostě se řekne: Bude se jezdit v taktu, protože je to dobré (nebo protože to tak dělají u sousedů :-). Takže nikoho za prosazování taktu neodsuzuju, jen musíme hledat maximum těch kladů a ty případné zápory se naučit nějak omezovat...
P.S.: Omlouvám se, že jsem zkoumal jen jediný směr; vím, že jsou pak závěry neprůkakazné, ale na víc není času (přenechávám pole působnosti jiným... :-)
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
24.01.2010 (19:55)  
Karel Kovářík, naroznej: No, vypadá to, že bychom se asi v ledasčem shodli. Možná je to tím, že jsme prostě náhodou udělali v životě podobné zkušenosti...
Ale ještě k té předimenzovanosti nabídky z Pardubic: Opravdu nejsem schopen posoudit to odpovědně, možná je ta nabídka opravdu předimenzovaná, ale možná taky opravdu těmi vlaky (vyjíždí-li třeba z Bohumína, Přerova...) jezdí více lidí v jiných úsecích. Mám podobnou zkušenost z autobusové dopravy. Již léta jezdím jednou dálkovou linkou, kde z našeho města vyjíždíme ráno tak 3 + řidič. Ale cestou jsou úseky, kde bus supluje takovou tu "meziosadovou" dopravu, a pak taky několik větších a menších měst, kde vystupuje a nastupuje lidí tolik, že do cílové stanice jede řada cestujících "na stojáka". Takže v průměur je ten bus docela slušně vytížený... Možá to bude podobný případ, ale... (nevím).
No, ještě napíšu jeden příspěveček a pak už se programově stáhnu do ústraní, neb jsem toho tentokrát (coby amatér) už navykládal před odborníky víc než dost... :-)
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
24.01.2010 (19:31)  
M: Ale já už jsem Vám to vysvětlení podal, a to (nepočítaje tento příspěvek) ve svém příspěvku v pořadí třetím níže (odpověď pro "bugear", "Bakiy", "M"). A taky jsem Vás tam nabádal, abyste zkusil číst trochu důkladněji a trošku se nad textem zamyslel. Vím, není to úplně Vaše vina, ale to povrchní čtení tak nějak vyplývá z té dnešní "internetové kultury". A proč jsem se zmínil o dřívějším zastavování v Nezamyslicích, to zjistíte přímo v tom prapůvodním textu.
registrovaný uživatel M 
24.01.2010 (18:24)  
Takze abych to pochopil - kdyz jsem napsal, ze zastavovani v Nezamyslicich je hovadina, protoze k tomu nen iduvod, tak to byla provokace.
Kdyz to napsal Teoz, tak to byl nazor moudreho muze.

Pochopil jsem?:-))

Mily IR, jediny, kdo tady psal o zastavovani v Nezamyslicich jsi byl tak, tak ze mne prosim nedelej vola. Mne jenom zajimalo, proc by tam cokoliv zastavovat melo. Ze je to blbost ve smeru z Ostravy zde bylo dokazano. ze je to blbost ve smeru z Brna take. Takze proc jsi to vlastne psal? Aby rec nestala?

Pokud jde o ten vyskov, tak citat
Jednokolejka Brno - Přerov. Dříve zastávky ve význam./přestup. uzlech Vyškov, Nezamyslice, Kojetín. Tam se vlaky sjely, přestoupilo se a současně se míjely.
Takze mne zajima, kam se prestupovalo treba v tom Vyskove, protoze to nechapu a podruhe zadam o vysvetleni...

naroznej - a reseni? Ukoncit nektere EC vlaky v Pardubicich, protoze dal muze pokracovat jenom jeden a v Pardubicich prece nenastupuje tolik lidi, aby to vydalo na 3 vlaky? Je teda pravda, ze tohle by byl cesky original, ale nevim...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko