..: Aktuality a články :..

Polské tarifní letáky, foto: SMall42 Praha/Berlín – České dráhy nabízí dražší jízdní doklady než Německé dráhy, alespoň podle tvrzení redaktora České televize v reportáži odvysílané v sobotu 31. 10. 2009. Jak je to možné? Do přímého cenového porovnání jsou postaveny mezinárodní jízdenky dle základního mezinárodního tarifu, které vám prodají na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, a akční nabídka eTiket, kterou si můžete pořídit na telefonické lince nebo e–shopu ČD, s nabídkou Europa–Spezial Tschechien nabízenou on–line i v pokladnách DB. Defacto se porovnává neporovnatelné, což se pokusíme vysvětlit na přímém srovnání těchto dvou zajímavých nabídek. Problém mezinárodních nabídek je ovšem komplikovanější, ať už diskutujeme ceny mezinárodního tarifu nebo nepřehledné množství národních ujednání a dalších akčních slev z něj.

PESA ATR 220-029, Břeclav, foto: Dennis Hübsch Velim / Poříčany – Vozidla vlastněná krajem a veřejnou soutěží vybraní dopravci – takový model začínají zvažovat některé samosprávné kraje České republiky. Podle předpokladů budou od roku 2012 čerpány peníze z evropských fondů, zejména z Operačního programu doprava, v řádu miliard korun českých na získání moderních vlaků. Za tímto účelem Asociace krajů ČR oslovila celkem šest evropských výrobců drážních vozidel pro regionální dopravu, aby prezentovali své výrobky. Nabídku přijali a svá vozidla do areálu Výzkumného ústavu železničního na cerhenický Železniční zkušební okruh přivezli čtyři z nich – Siemens Mobility, Stadler, PESA Bydgoszcz a Škoda Transportation.

Model 363.009 ČD, KŽM Přerov, foto: Josef Petrák Česká republika – Všimli jste si, jak ten čas letí? Není to tak dlouho, co jsme zde upozorňovali na akce v září a říjnu, a již se nezadržitelně blíží listopad. A samozřejmě i v tomto měsíci si můžeme vybrat z několika zajímavých akcí, ať jsou to jízdy historických vlaků, nebo výstavy železničních modelů. Těch právě zejména ke konci roku přibývá a tak jistě bude z čeho vybírat. Během měsíce se určitě podíváme v reportážích na kolejiště modelářů z Přerova, které jsme během tohoto víkendu s magazínem krátce navštívili a určitě se k nim ještě vrátíme, z Bratislavy, jež vystavovali na letošním vrúteckém veletrhu Žel–Rail a možná dojde i na hamburský Miniatur Wunderland, kdy snímky v něm pořízené nastartovaly také Modelovou sekci naší fotogalerie.

151.023, IC 518 Manažer, Praha hl.n., 28. 10. 2009, foto: Šari Česká republika – Celodenní síťové jízdenky ČD Net Lidl, prodávané v rámci pilotního projektu Českých drah právě obchodním řetězcem supermarketů LIDL, platily 28. října 2009 a v souladu s očekáváními dopravce i prodejce vzbudily zájem, možná i větší, než ČD tajně doufaly. LIDL v rámci sázky o počet prodaných kusů vyhrál hladce, když se již 14 dní před koncem prodejního období, po vyčerpání kontingentu na severní a střední Moravě, musel prodej v těchto lokalitách ukončit. Celkový počet překročil číslo patnáct tisíc a to bylo jasným znamením, že ve středu rozhodně nebude frekvence cestujících na síti SŽDC slabá. Posilovaly se spoje, zejména v relacích Ostrava – Praha a Ostrava – Brno. Stačilo to? Poptali jsme se lidí, kam jeli, kolik ujeli a co zajímavého ten den zažili. Podle prvotních ohlasů měl den dva hlavní „Černé Petry“ – nečekaně silně obsazené IC 583 Bohemia a skoro hodinu zpožděné EC 170 Hungaria, které mnohé donutilo změnit plány.

754.023, Brno, foto: Puly Brno – V brněnském uzlu se i přes dosavadní neschválení projektu odsunu hlavního nádraží čile staví, což přináší i mnohé výluky. V rámci projektu nového odstavného nádraží je právě dokončována vlaková myčka v Brně–Horních Heršpicích a k ní budován podchod. V rámci rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na trati Brno – Břeclav pak dojde k aktivaci nového zabezpečovacího zařízení. Obě výluky, iniciované Správou železniční dopravní cesty, přinesou od 30. října do 6. listopadu 2009 změny do provozu vybraných vlaků Českých drah na trati 240 v relaci Brno – Zastávka u Brna, rychlíků na trase Brno – Jihlava, téměř všech osobních vlaků na této relaci a na trati 244 mezi Brnem a Střelicemi.

EC 100 Jóže Plečnik, Freistadt, foto: Josef Petrák Praha / Linec / Salcburk – V říjnu do Rakouska levněji, s takovou nabídkou aktuálně přichází České dráhy ve svém e–shopu. Po úspěšné sérii low–cost jízdních dokladů do Vídně, Berlína či vnitrostátních spojů SuperCity Pendolino, které byly vesměs zcela vykoupeny, přichází dráhy s další nabídkou. Na druhou polovinu října nabízí víkendové levné lístky vhodné pro návštěvu hornorakouského Lince a Salcburku. Kontingent ČD Tip–ů se prodává od pátku 16. října do čtvrtka 22. října 2009; cestovat budete moci o víkendech 24. – 25. 10 2009, 31. 10. – 1. 11. 2009 a 7. – 8. 11. 2009 za cenu 19 eur. K cestě je určen pár spojů EC 101 / EC 100 Jože Plečnik spojující Prahu se Salzburgem přes České Budějovice.

Stadler Allegra (RhB) roll–out, foto: Stadler Landquart – Novinkami v oblasti železniční techniky se to v poslední době jen hemží. Minulý týden přinesl nový milník i pro švýcarskou železniční společnost Rhätische Bahn — ta ve středu 14. října převzala ze závodu Stadler Altenrhein AG první z patnácti nově vyrobených dvousystémových osobních elektrických jednotek Allegra. Slavnostní předání se konalo v Landquartu nedaleko Churu. Testování nově dodaných jednotek bude probíhat přímo na síti RhB a nasazení prvních pětí kusů se předpokládá od května 2010. Allegry budou dány do provozu na Berninské dráze a relacích Landquart – Davos a Chur – Arosa. Dopravce již objednal dalších pět kusů pro příměstské linky v okolí Churu.

Škoda 109E / 380.003 a Bdteer.003, Žel–Rail 2009, Vrútky, foto: Josef PetrákVrútky — Ve dnech 29. září až 1. října patřil prostor u stanice Vrútky na severním Slovensku veletrhu Žel–Rail. Letošní ročník byl v pořadí již desátý a po obvyklé dvouleté pauze se opět vyznačoval mezinárodní účastí. Premiéru si zde odbyly zejména firmy Škoda Transportation a ŽOS Trnava, ale mezi stánky jsme letos nechyběli ani my — ŽelPage se zde totiž poprvé zařadila mezi oficiální vystavovatele. Po dobu veletrhu byla zastoupena v mediální kóji i venku mezi exponáty v osobě Josefa Petráka, Pavla Kopce a Beaty Želtvayové, které jste mohli potkat během toulek po expozici. V průběhu našeho pobytu na Slovensku jsem pro vás připravili nejen výběr fotografií, ale i přehled vystavovatelů a exponátů, které rozhodně stojí za zmínku. Železniční dny ve Vrútkách ovšem nebyly jen o exponátech a prezentacích, ale staly se i příležitostí pro vyhodnocení fotosoutěže Foto–Rail 2009, v niž některé úspěšné snímky zajisté nebudou našim čtenářům neznámé.

LIDL, foto: LIDL Praha – Že náš národní osobní železniční dopravce České dráhy je v poslední době, co se tarifních nabídek týká, poměrně kreativní, o tom není pochyb. Ostatně e–shop a telefonický prodej TeleTiket si nachází stále více zákazníků a snad jejich jedinou vadou je nemožnost prodat rezervace a jízdní doklady na spojení s přestupy. V říjnu tohoto roku však dráhy sází na nekonvenční způsob distribuce lístků. Od 8. do 27. října 2009 si můžete na pokladnách sítě supermarketů LIDL zakoupit síťový doklad ČD Net. Jeho varianta distribuovaná tímto řetězcem je omezena některými podmínkami, zejména dnem platnosti výhradně 28. října 2009, ale o atraktivitě nelze pochybovat. Přesně podle hesla tohoto obchodního řetězce „LIDL je levný“ se vám na tento den dává šance zakoupit síťový lístek za lidových 149 Kč oproti 450 Kč na pokladnách Českých drah. Doplňující podmínkou je nutnost zahájit cestování před polednem jmenovaného svátečního dne a zápis jména na jízdní doklad. To se pak ověřuje proti libovolnému dokladu s fotografií. Jízdní doklad platí v druhé vozové třídě.

EU 44 Husarz, rychlostí jízdy, foto: Gazeta.pl Varšava — Deset moderních vícesystémových rychlíkových lokomotiv Siemens Taurus verze ES 64 U4–VD si objednal polský dopravce PKP InterCity pro vozbu mezinárodních spojů. Za dodávku zaplatí 54 mil. eur. Nejrychlejší lokomotiva světa, vlastníkem označená jako EU 44 Husarz, se již stala také držitelem polského národního rychlostního rekordu 235 km/h, kterého dosáhla při testovacích jízdách 29. května 2009 v úseku CMK mezi stanicemi Psary a Góra Włodowska. PKP IC má aktuálně ve stavu dva stroje – 183.601 a 602. Podle plánů dopravce mají být od změny jízdního řádu v prosinci 2009 turnusově nasazeny zejména na spoje Berlin–Warszawa–Express spojující polské a německé hlavní město, a také na nočním vlaku EuroNight Jan Kiepura. Tyto nově pořízené stroje Siemens by měly vystřídat lokomotivy Bombardier Traxx a EP 09. V současné době se vlaky v pohraniční přechodové stanici Rzepin/Reppen přepřahají.

754.060, Staňkov, 20. 8. 2009, foto: Pavel Martoch Plzeň — Dosud se v Česku mluvilo o liberalizaci regionální dopravy a hledání vhodného dopravce formou výběrového řízení především v souvislosti s Libereckým krajem, kde má část spojů v Jizerských horách od roku 2011 zajistit Arriva prostřednictvím dceřiné společnosti Vogtlandbahn. Většinu spojů ale bude i přes protesty konkurenčních dopravců nadále provozovat akciová společnost České dráhy. Příklad severních Čech nyní následuje Plzeňský kraj, který v úterý 8. 9. 2009 vyhlásil soutěž na některé své tratě. Od tendru si slibuje nejen nižší ceny (subvence), ale také kvalitnější vlaky.

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef Petrák Se začátkem září těm mladším z vás čtenářů opět začínají školní povinnosti, ti prací povinní již jen vzpomínají na dovolenou, ale i tak se jistě najdou mnozí z vás, kteří budou mít volný čas k podniknutí výletů či návštěvě zajímavých akcí. Před posledním srpnovým víkendem redakční kolega Jiří Randa představil výběr ze zajímavých zářijových modelářských akcí, které v tomto měsíci proběhnou a neměli byste si nechat ujít. Dávku pozvánek dnes přinesu i já v rámci tohoto ohlédnutí; představíme si jednu fotografickou výstavu a dále veletrhy, které navštíví také náš redakční tým. Pokud nebudete mít čas na osobní návštěvu, s námi ji můžete podniknout alespoň virtuálně. Naše doporučení patří třítýdennímu cestopisnému seriálu o výpravě Petrů Studničky, Vondrlíka a Zdeňka Michla na Transsibiřskou magistrálu, do Číny, Tibetu i Hong–Kongu, jehož první díl vyšel již během uplynulé neděle. Během září vás náš magazín také zavede, vyjma vzpomínek našich cestovatelů, na Masarykovo nádraží v Praze, kde probíhá tematická fotografická výstava, do Brna na 51. Mezinárodní strojírenský veletrh a také do slovenských Vrútek, kde se jako mediální partner účastníme expozice veletrhu Žel–Rail 2009.

ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, celkový pohled, foto: Josef Petrák © České dráhy Vrútky — Již v prosinci tohoto roku nasadí České dráhy do provozu novou řadu osobních vozů pro vlaky vyšší kvality. Vozy řady ARmpee budou poskytovat 22 míst k sezení ve velkoprostorovém oddíle, v druhé části vozu bistro pro lehké občerstvení cestujících. Samozřejmostí bude provozní rychlost 160 km/h a klimatizovaný interiér, novinkou pak např. elektronický informační systém v exteriéru (panely informující o spoji) a interiéru (vyznačení rezervací). 6 kusů této řady vzniká rekonstrukcí z vozů původních řad BRm/BRcm, které byly využívány na rychlících do Bavorska a jako zálohy za plnohodnotné restaurační vozy ve vlacích vyšší kvality; tyto řady bistrovozů zaniknou. Již v polovině tohoto měsíce opustí brány slovenského výrobního podniku ŽOS Vrútky první prototyp, ARmpee.001, aby si odbyl svou veřejnou výstavní premiéru, po které podstoupí testy pro schválení typu Drážním úřadem. Ke 13. prosinci 2009 by měly být, podle předpokladů výrobce a drah, nasazeny do provozu první 3 vozy z objednané série.

ČD 754 059 4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 4.8. 2008, foto: Josef Petrák Praha / Mnichov / Norimberk — Dopoledne jsme představili jednu z novinek – Českými a Německými drahami provozovanou autobusovou linku Praha–Norimberk. V odpoledním ohlédnutí se podíváme, jaké spoje a služby jsou dostupné na této relaci v současnosti, kolik za ně zaplatíme a co se chystá při nejbližší změně jízdních řádů v prosinci tohoto roku. Mluvíme–li o Bavorsku, jsou míněna hlavně cílová města Mnichov, Norimberk a Regensburg (Řezno). Z Prahy se lze do těchto destinací dopravit čtyřmi páry spojů, z nichž vždy dva jsou přestupní. Do Norimberka navíc od 9. 8. 2009 jezdí z Prahy denně 6 párů autobusových spojů trasovaných po dálnici přes Rozvadov. Na nabídce spojů se podílí České dráhy, Arriva, DB Regio Bayern a DB Fernverkehr (autobusy).

CZ-ČD 61 54 72-81 007-9 WLABmz 'Kutná Hora', foto: Josef Petrák Moskva — Ruské železnice (RŽD) investují také do modernizace flotily pro noční spoje. Pro provoz ve střední a západní Evropě objednaly u konsorcia Siemens 200 moderních lůžkových vozů s podvozky pro standardní evropský (1435 mm) i ruský rozchod (1520 mm). Na kontraktu za 320 mil. eur se budou podílet závod Siemens ve Vídni a vagonka Tverskoj Vagonostrojitělnyj Zavod (TVZ), kde budou vozy od roku 2010 montovány. Siemens bude dodávat normálněrozchodné podvozky, podstatné části skeletu vozu a součásti interiéru. Širokorozchodné podvozky a kompletaci zajistí TVZ. Kontrakt byl podepsán ředitelem RŽD Vladimirem Jakuninem, ředitelem TVZ Aleksandrem Vasilenkem a Hansem–Jörgem Grundmannem, šéfem Siemens Mobility.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 13 14 15 16 17 ... 20 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:44
zapadá v 20:15