Vrútky — Již v prosinci tohoto roku nasadí České dráhy do provozu novou řadu osobních vozů pro vlaky vyšší kvality. Vozy řady ARmpee budou poskytovat 22 míst k sezení ve velkoprostorovém oddíle, v druhé části vozu bistro pro lehké občerstvení cestujících. Samozřejmostí bude provozní rychlost 160 km/h a klimatizovaný interiér, novinkou pak např. elektronický informační systém v exteriéru (panely informující o spoji) a interiéru (vyznačení rezervací). 6 kusů této řady vzniká rekonstrukcí z vozů původních řad BRm/BRcm, které byly využívány na rychlících do Bavorska a jako zálohy za plnohodnotné restaurační vozy ve vlacích vyšší kvality; tyto řady bistrovozů zaniknou. Již v polovině tohoto měsíce opustí brány slovenského výrobního podniku ŽOS Vrútky první prototyp, ARmpee.001, aby si odbyl svou veřejnou výstavní premiéru, po které podstoupí testy pro schválení typu Drážním úřadem. Ke 13. prosinci 2009 by měly být, podle předpokladů výrobce a drah, nasazeny do provozu první 3 vozy z objednané série.
Koncept vozů ARmpee jsme již na stránkách magazínu představovali. Vůz bude jako první z nových vozových řad vizuálně vyveden podle manuálu korporátní identity Českých drah, tj. v designu „Najbrt“, a to jak exteriér, tak interiér. Dodavatelem sedadel pro tuto vozovou řadu se stala firma Borcad, která sedadlo v této barevné kombinaci prezentovala již na veletrhu Czech RailDays v červnu tohoto roku v Ostravě. Osazená klimatizační jednotka pochází od renomované firmy Liebherr. Samozřejmostí je uzavřený systém WC, resp. celého vodohospodářství. Dále bude vůz osazen centrálním zdrojem energie (CZE). Původní koncept skly separovaných boxů se sedadly, jaký známe ze slovenské řady Apeer, byl nakonec opuštěn. Podvozky vozu budou modernizovány dostavbou magnetické kolejnicové brzdy, díky níž umožní řazení tohoto vozu do soupravy s rychlostí rovných 160 km/h. (Pozn. redakce: Aby souprava mohla jet rovných 160 km/h, musí být schopna z této rychlosti zabrzdit. Tedy, musí mít dostatečná tzv. „brzdná procenta“. Podmínkou pro dostatečná brzdná % je řazení vagonu s Mg brzdou v soupravě. V opačném případě je maximální povolená rychlost soupravy snížena.) Vůz č. 001 je ve vysokém stádiu rozpracovanosti, jak dokumentují přiložené fotografie. „Pracujeme na tři směny tak, aby byl prototypový vůz do začátku září hotový. Chceme jej vystavit na zářijovém veletrhu v Brně,“ informuje Ladislav Bonda, technický ředitel ŽOS Vrútky. Vůz si odbude světovou premiéru na veletrhu MSV od 14. 9. 2009. Z Brna se přesune na Železniční zkušební okruh (ŽZO) do Cerhenic. Schválení typu do začátku nového grafikonu je prioritou firmy.
Vůz č. 002, vycházející z vozu BRm č. 004, měl po drobné nehodě vyhnutý rám a před rekonstrukčními pracemi jej bylo nutné vyspravit, jak dokládá jeden ze snímků z dílen. Vůz č. 003 vznikne z BRcm.019. Nyní je již odstrojen a čeká na přistavení do dílen. Na těchto exemplářích se začne pracovat zřejmě po dokončení prototypu. Vrútky deklarují schopnost sestavit takový vůz za 10 týdnů, takže prosincový termín má být dodržen. Bistra se mají objevit premiérově na spojích z Prahy do Mnichova, Norimberku a Wiener Neustadt. Zbývající kusy ze série budou dodány v průběhu grafikonu a budou určeny pro výkony na vlacích z Prahy do Žiliny přes Ostravu i Valašsko.
Ze jmenovaných vlastností je jisté, že bude kvalitním a v některých ohledech průkopnickým vozem pro České dráhy. Na veletrhu MSV se na něj určitě podíváme a představíme vám jej podrobněji.
Zdroj: České dráhy / Železničář 34/2009, ŽOS Vrútky, ŽelPage; snímky vozu: Josef Petrák © České dráhy; snímek sedadla: Jiří Kocur


Každopádně chci říct, že vůz vypadá i v tohle stádiu rozpracovanosti velmi přátelsky k budoucím cestujícím a veřím, že i technickým vybavením nebude zaostávat za konkuencí (již zmíněná R+Mg brzda klimatizace, zásuvky...)
Jestli je to v souladu se skutečností, nevím.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
