..: Ferdinandkou proletěl railjet - jaká byla premiérová jízda :..

Výstup cestujících… railjet, foto: Zdeněk Šnajdr Konvenční vysokorychlostní soupravy railjet vtrhly do pravidelného provozu sotva před půl rokem. Že se tak brzy naskytne příležitost, aby si obyvatelé České republiky mohli vyzkoušet jízdu touto soupravou na jedné z českých koridorových tratí, věřil málokdo. I když to není úplně fér, většina bude porovnávat railjet a pendolino Českých drah. Kdo s koho? Příznivci moderních souprav i laická veřejnost byli jistě natěšení na prohlídku railjetu v rámci ostravské výstavy Czech Raildays 2009, ale sotva by věřili, že se jim naskytne jedinečná příležitost svézt se touto chloubou v rámci „bonusové“ prezentační jízdy z Břeclavi do Ostravy uspořádané společně Rakouskými spolkovými a Českými dráhami. Jaké jsou postřehy cestujících i pozorovatelů, o tom bychom se s vámi rádi podělili. „K nástupišti I. přijíždí railjet…

ÖBB railjet, foto: Zdeněk Šnajdr Za globální cenu 300 Kč jsem si dva dny před akcí opatřil místenku. Oproti 61 Kč, které bych jako žák základní školy zaplatil za jednosměrnou jízdu z Břeclavi do Ostravy, se tři stovky mohou zdát přemrštěné. Ovšem v porovnání s cenou 14,60 € (asi 400 Kč), jež bych platil za svezení druhou třídou z Vídně do Lince (podobná vzdálenost jako Břeclav — Ostrava) a pouze po předložení mládežnické slevové karty VORTEILScard < 26, mne tento zážitek nevyšel zase tak draze. Neváhal jsem obětovat ještě nějakou korunu navíc a vydal se v pondělí 15. června z rodné Kroměříže namísto do Otrokovic (jakožto nejbližšího místa od Kroměříže, kde railjet zastavoval) přímo do Břeclavi, která byla určená jako výchozí pro jízdu českých pasažérů. Místenka se dala zakoupit pouze do druhé třídy. Tajně jsem doufal, že v tomto mimořádném spoji bude také nezvykle tolerantní personál, který mne pustí prohlédnout si první a prémiovou třídu.

Zástupci ČD (Aleš Ondrůj) a Siemens (Jan Maj), foto: Zdeněk Šnajdr Elias cestoval do Ostravy v Economy class. Na palubě jsme měli i svého reportéra — Zdeněk Šnajdr díky akreditaci Českými dráhami nahlédl do First class. Josef Petrák si tuto soupravu, s řídícím vozem 80-90.711 Afmpz „Spirit of Zurich“, otestoval v neděli na trase Wien Westbf. – Salzburg Hbf., takže volil přesun někam k trati s nadějí najít slušné místo. To už v Břeclavi čekal Zdeněk; hodinu před plánovaným příjezdem railjetu dorazil do Břeclavi i Elias. V tuto dobu ještě nic nenasvědčovalo tomu, že se zde má odehrát slavnostní událost. Avšak za půl hodiny se na prvním nástupišti začali shlukovat dámy v kostýmcích a pánové v perfektně padnoucích oblecích; obrázek pro česká nádraží ne právě typický. Když k nim přibyli pánové s televizními kamerami, nebylo již pochyb o tom, že příjezd railjetu je vskutku nevšední záležitostí. 10:23, čas příjezdu railjetu, se nezadržitelně blížil. Radostné očekávání netrpělivých cestujících bylo mírně zkaleno. Zajisté každého překvapilo zpoždění, ohlášené nejdříve na 10, posléze na 20 minut. Nakonec se vyšplhalo na půl hodiny. Je trochu s podivem, že na tak významnou událost nepřijede souprava včas.

Odjezdová tabule se zpožděním EC100104, foto: Zdeněk Šnajdr Ostatně obavy ze zpoždění měli zástupci Českých drah již od avíza celé akce. Rakouská metropole zažívá dny absolutní destabilizace dálkové dopravy v jižním a hlavně severním směru. Mezi stanicemi Wien Südbf. 11–19 a Wien Meidling se nachází staveniště budoucího Wien Hauptbahnhof a počet průjezdných kolejí pro linky S–Bahn i dálkové vlaky je omezen. Ve směru na Břeclav je zase bolavým místem stanice Wien Süssenbrunn, kde jsou po mimořádné události koncem května problémy s ovládáním stanice a vlaky mohou příjíždět pouze od Leopoldau. Dálková doprava je odkláněna na Schnellbahn Stammstrecke a zpoždění dosahují standardně 30 až 45 minut. I přes ujištění zástupci ÖBB vlak opožděný přijel a to po trase Wien Westbf., Meidling, Florisdorf, Süssenbrunn a dál na Břeclav.

railjet, I. třída, foto: Zdeněk Šnajdr Před jedenáctou hodinou jsem se společně s dalšími cca padesáti čekajícími pasažéry dočkal. Souprava railjet včetně nečinného stroje 1116.219 tažená taurem 1216.226 „Tschechien“ dorazila na břeclavské nádraží. Design exteriéru railjetu na mne zapůsobil velmi moderním, až futuristickým dojmem. Kontrast sytě červené horní části s tmavými skly podbarvenými oranžovým pruhem a šedou spodní částí působí moderně. Po nezbytném focení jsme nastoupili do čistého, novotou zářícího vagonu. Vnitřek Economy Class vypadá velmi solidně. Sedačky jsou pohodlné a komfortní. Odhaduji, že prostor mezi sedačkami je větší než v pendolinu; jinými slovy, místa na nohy je dostatek. Co je pro cestující vskutku velmi potěšující a v našich soupravách velmi chybí, jsou odkládací prostory pro zavazadla. Nacházejí se na obou krajních stranách vozu a také uprostřed. Cestující si zde může pohodlně odložit kufry a poté si v klidu hledat místo k sezení. Jezdím často vlakem na lyže a z vlastní zkušenosti vím, jak „příjemnou“ záležitostí je hledat volné místo během prodírání se úzkou uličkou s batohem na zádech a lyžemi v ruce. Ve voze se nacházelo několik míst se stolky.

railjet, displej s trasou vlaku, foto: Zdeněk Šnajdr Zpoždění bylo jediným zádrhelem naší cesty. Od nástupu do soupravy vše probíhalo podle plánu. Cestující odbavoval personál Českých drah, který za jiných okolností doprovází vlaky SuperCity. Z Břeclavi jsme odjeli se zpožděním 30 minut. Vlak se pohyboval téměř neslyšně, jakoby snad ani nejel po kolejích; vozy mají vzduchově vypružené vysokorychlostní podvozky, které najdete v jednotkách ICE 3 nebo českých lůžkových vozech WLABmz. V každém voze je umístěno několik informačních monitorů s mapou zobrazující trasy spoje v Rakousku, Německu, Maďarsku a Švýcarsku, taktéž příští zastávky a aktuální rychlost. Ve vlaku nechybí prostory pro vozíčkáře a taktéž rodinný koutek. Naše souprava se pohybovala maximální rychlostí 160 km/h — naposledy touto rychlostí mohli pasažéři cestovat na trati Břeclav – Přerov v roce 2006, kdy byly na spojích Sobieski a Polonia slovenské lokomotivy řady 350; později pak při občasných odklonech způsobených mimořádnými událostmi pendolina nebo EuroCity složené z výhradně vozů kategorie RIC 200.

GPS log jízdy EC30133 v úseku Ostrava-Přerov, foto: Lukáš Kostelník Cesta byla lemována mnoha zvědavci s fotoaparáty i bez nich. Vlak EC 30132, jak byla jednotka railjet vedena, zastavil ve stanicích Hodonín, Otrokovice, Přerov a Hranice na Moravě. Cesta probíhala velmi plynule. Jako zajímavost je potřeba zmínit napěťovou výluku ve stanici Hodonín, kdy soupravu na rozjezdu ze stanice vytláčela lokomotiva nezávislé trakce řady 742 ČD. „Ve stanici Hranice na Moravě měl vlak asi 15 minut zpoždění,“ potvrzuje Josefu Petrákovi službu konající dispečer. Vlak skutečně zpoždění výrazně krátil a lepší akcelerace lokomotivy Siemens ES 64 U4–C Taurus v porovnání s tuzemskými řadami 362, 151 a 350 byla znát. Jeden z našich čtenářů nám také poslal GPS záznam ze zpáteční jízdy, kde je vidět, že i přes pomalou jízdu kolem Polomi dokázala jednotka zajet úsek Ostrava–Svinov — Hranice na Moravě včas.

Bzenec… Sedadlo railjet, foto: Zdeněk Šnajdr Během trasy jsem měl skutečně možnost prohlédnout si vozy první třídy. Nutno podotknout, že vyjma lepšího komfortu pro sezení se vozy první a druhé třídy neliší. Za vozy první třídy se nacházelo moderně koncipované bistro s barem a InfoPoint. Do vozu Premium Class jsem během cesty nahlédnout nesměl; cestovali jím reprezentanti Rakouských spolkových drah. Na prohlídku došlo až v cílové stanici Ostrava–Svinov. Premium Class je charakterizována boxy, oddělenými přepážkami, vybavenými přípojkami 230 V a bodovými lampičkami. Kožené sedačky působí opravdu luxusním dojmem, místa pro cestující je zde nadbytek. Ačkoli celkově působí Premium Class vcelku sympaticky, nemohu si pomoci: kupé je zkrátka kupé.

Na závěr bych chtěl poznamenat, že tato akce byla z mého pohledu velmi povedená a že svezení railjetem je opravdovým zážitkem. Pokud porovnám tuto jednotku s českým pendolinem, dovolím si dva postřehy: railjety jezdí na rozdíl od SuperCity Pendolin pouze pod číselným označením (např. RJ 66 z Budapešti přes Vídeň do Mnichova, vyjíždějící v 13:10 z Keleti pu). Druhým, podstatně důležitějším a pro rakouské cestující také jistě potěšujícím rozdílem oproti pendolinu je skutečnost, že si zákazníci nemusí k jízdence přikupovat místenku.

displej railjetu, rychlost 160 km/h, foto: Zdeněk Šnajdr railjet, 1216.226 a 1116.219, Jezernický viadukt, EC100104, 15.6. 2009, foto: Josef Petrák Hosté na palubě EC100104, foto: Zdeněk Šnajdr railjet EC 30133, Bělotín, foto: zirecek 1216.226 a railjet, Otrokovice, EC 30133, foto: Petr Borženský 80-90.711 railjet, Ostrava–Svinov, foto: Zdeněk Šnajdr

Reprezentanti obou zainteresovaných železničních správ na úterní tiskové konferenci potvrzují na pondělní jízdu zhruba 80 platících cestujících. „V ceně jízdenky bylo občerstvení,“ dodává slečna Lipková z delegace ÖBB. I ve čtvrtek na cestě zpět byla možnost se touto jednotkou svézt. V nejbližších měsících určitě taurus ani railjet v Ostravě nepotkáme. Lokomotiva není pro trati 270 a 330 schválena, problémy jsou s radiostanicí nutnou pro kompatibilitu se současným systémem dálkového řízení. Čeká se na instalaci systému GSM–R. Vlak tedy jel na výjimku vydanou DÚ ČR. Avizovaná spolupráce ČD a ÖBB však v následujících letech může přinést mnohé — nasazení lokomotiv 1216.2 ÖBB či EU 44 Husarz PKP InterCity na EuroCity v relaci Vídeň — Varšava a nebo nahrazení klasických souprav právě touto jednotkou. Vše jsou zatím spekulace a zároveň příjemná představa.

Text: Elias the best, doplnil Josef Petrák; foto a grafika: Zdeněk Šnajdr, Josef Petrák, zirecek, Petr Borženský, Lukáš Kostelník


Elias is best Poslat mail autorovi , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 21.6.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
24.06.2009 (17:53)  
Sim: souhlas, dokud nemám potvrzené že diakritická verze nedělá vůbec žádné problémy tak v případě pochyb používám raději verzi očesanou než sice gramaticky správnou ale potenciálně podstatně více poškozenou...
A že stále ještě někde k poškozování českých znaků dochází lze míti za prokázané.
V té soupravě (aby si nekomplikovali život a měli to určitě správně) mohli mít napsáno Lundenburg, Prerau ale to by se nám asi líbilo pořád ještě míň než ořezaná česká verze, takže to co bylo lze mít za druhou nejlepší variantu...

Jinak pokud je snad někdo zastáncem názoru že v dnešní Evropě už by měli všichni (všechny státy) být technicky schopni používat plně gramaticky správné zobrazení jazykových sad všech ostatních tak pro ty mám takový všetečný dotaz - dokázaly by řekněme palubní zobrazovací systémy Pendolína správně zobrazit názvy měst jako Kišiněv (v jejich originále), Moskva (azbukou) atd.?

No a s fórem je to též netriviální, jednak tu máme otázku čitelnosti (čili existují čtenáři - cizinci, a také méně obvyklá zařízení typu smartphone apod., které ještě nemají správně vyřešeno zobrazování češtiny), druhak tu máme otázku zapsatelnosti (neboli i když znaky dokážu na daném zařízení zobrazit/číst tak zapsat je nedokážu buď vůbec nebo jen velmi obtížně (třeba jsou schované v třetím podmenu na levé funkční klávese)) takže zase, chybí-li tu jistota že se to bude všem správně zobrazovat tak proč se budu zalamovat s pěti stisky zvláštních tlačítek pro zapsání každého českého znaku?
Takže já osobně když píšu na standartní klávesnici tak se snažím psát s češtinou ovšem na různých přenosných zařízeních se o to ani nepokouším, přece s tím datlováním nestrávím mládí? Přecejen tu máme tuším silně odborně technicky zaměřené stránky na kterých snad primárně nejde o krasopis a "vysokou češtinu".

Dovolil bych si odhadnout že to do budoucna ještě nějaký čas vydrží ve smíšené podobě, dokud se nezlepší jistota správného zobrazení českých znaků úplně všem na celém světě...
registrovaný uživatel M 
24.06.2009 (11:14)  
Hawkey - ja ale spinu na CD nehlasim. Hlaseni jsou z meho pohledu zcela v pohode. Neni to rodily mluvci, ale pro cizince zcela srozumitelny projev
registrovaný uživatel Sim 
24.06.2009 (11:06)  
thingie > jenze to je prave ono. Pokud si muzu vybrat mezi psanou formou bez diakritiky nebo psanou formou s diakritikou, ale diky nekompatibilite znakovych sad necitelnou, vybiram samozrejme tu srozumitelnejsi. A to pri jakekoliv prilezitosti, vcetne psani tohoto prispevku.

Teprve ve chvili, kdy mam jistotu, ze se to bude vsude zobrazovat spravne, muzu pristoupit k pouzivani diakritiky.

A s tim "fjul" ... asi to nebyl nejvhodnejsi priklad. Vhodnejsi pro srovnani situace by bylo, kdyby se na displeji palubniho pocitace misto pru°meˇrna´ spotrˇeba paliva objevilo prumerna spotreba paliva. Ale to je fuk, dulezite je, ze se jedna o pujcenou vec.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
24.06.2009 (10:52)  
M : no co já mám zkušenosti z EC jedoucích z ČR do Německa .. na našem území hlásila četa česky, německy a anglicky. Po výměně vlakové čety za DB jsou hlášení jen v němčině. Takže myslím, že zde není na místě házet špínu jen na ČD.
registrovaný uživatel M 
23.06.2009 (23:14)  
Hlaseni v anglictine ve vlacich je uplne v pohode. Podstatne je, ze tam zpravidla nejsou Jamajcani a Indove, kteri by s touto verzi anglictiny mohli mit problem, ale cizinci, kteri umi prave tenhle "typ" anglictiny...
Mnohem horsi anglictinu lze slyset treba ve Spanelsku nebo tam nekde
registrovaný uživatel thingie  mail  
23.06.2009 (18:21)  
M: Je to pravidlo. Jako jo. Před asi rokem jsem ve Strakonicích slyšel hlášení o rychlíku „z… é… stanice Vídeň“. Ale tak, Strakonice.

1099: To je otázka buďto technologie středověku (stane se), nebo ingorance a nezájmu (jako třeba v tomhle příspěvku). Problém už je to jenom zřídka, a obtížný či neřešitelný problém to není prakticky nikdy. Jinak je diakritika součástí oficiálního pravopisu, který by asi bylo rozumné používat. Na něčem jako je informační tabule pro cestující docela určitě.

Sim: Já netvrdím, že to není maličkost. V podstatě je. Ale maličkosti jsou taky součást celku. V některých EC z Německa například jsem viděl průvodce, kde jsou písmenka s diakritikou vypadaná (P erov). Je to taky maličkost, ale už maličkost v ostrém provozu, maličkost kazící dojem, a maličkost, která asi nikoho nezajímá, protože ji dosud nikdo nenapravil.

Ta analogie s tím autem moc nesedí, je to spíš jako kdyby tam bylo napsáno fjůl namísto fuel. Kvůli těm dalším problémům jistě někdo taky prská, ale problém chybějící diakritiky na informační tabuli je docela odlišný od praskajícího rozhlasu ve vlaku, a vzájemně na sobě vůbec nezávisí… Téhle chyby jsem si všiml, praštila mě do očí, tak řeším právě tu. Někoho jiného by třeba vzaly případné připálené hranolky v jídelňáku, nebo prostě něco, co by naopak mně bylo úplně jedno.

Můžu se třeba rozčilovat nad naprosto ubohou úrovní angličtiny v hlášení ve vlacích (od živých lidí), která je naprosto k ničemu, protože je méně srozumitelná než čeština průměrného vietnamského trhovce, i když je nakrásně někdy i gramaticky správně. Ale je to docela jiný problém, že.
registrovaný uživatel Sim 
23.06.2009 (11:17)  
Ne ze bych nechapal, ze to nekoho muze prudit, ale fakt je to ptakovina. Za prve se jedna o mimoradnou jizdu, za druhe to neni nase souprava.

Kdyz mi nekdo pujci na projizdku treba Porsche, budu se rozcilovat proto, ze u palivomeru je napsano Fuel a ne Palivo?

Navic v situaci, kdy vetsina nasich vnitrostatnich ani mezinarodnich vlaku pouziva papirove cedule za mnohdy ne prave cistym oknem.

Proc nikdo neprska treba kvuli tomu, ze vlakovemu rozhlasu - pokud je vubec funkcni - neni casto prakticky rozumet? Podobne je to se stanicnim rozhlasem, ktery zejmena v kombinaci s piskotem brzd prijizdejiciho vlaku podava vskutku srozumitelne informace?
registrovaný uživatel 1099 
23.06.2009 (10:15)  
thingie: Nestacim se divit co je nekdo schopen resit za kraviny. Ja hacky a carky nepisu v podstate nikde. Z jednoho prosteho duvodu nektera DF, lec ceska, pripadne zahranicni s ceskym vlaknem cesky znaky przni a nekde je to i zakazano psat s hacky ap.
23.06.2009 (0:13)  
Trať 901 Wien - Břeclav, v JŘ to mají včetně diakritiky, ale jestli si to dobře vybavuju, taky je to pokrok posledního roku nebo dvou.

http://www.oebb.at/pv/de/Servicebox/Fahrplanabfrage/Kursbuch_aktuell/index.jsp

Hádám, že data na ostravskou štaci RJ se dělala narychlo, tak to tam nadatlili v CESTINE. Nebojím se, že jestli to bude jezdit pravidelně, že to bude s diakritikou. Když zvládly ÖBB tisknout a hlásit EC Antonín Dvořák, zvládnou i tohle.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko