..: Aktuality a články :..

NTM, hlavní expozice, 15. 2. 2011, foto: Josef Petrák Praha — Více jak čtyři roky byla pro veřejnost zavřená budova Národního technického muzea na pražské Letné. Ve středu 16. února se o 10. hodině dopolední opět otevře pro veřejnost. Během uplynulých let podstoupila důkladnou rekonstrukci a dostavbu, která sleduje původní plány a vzhled z roku 1941. Odstraněny byly zejména vestavby provedené okupační správou během II. světové války a po jejím skončení i dalšími institucemi.

Návštěvníci budou moci shlédnout pět nových a reinstalovaných expozic. V první dny po otevření jsou ve vstupní hale exkluzivně vystaveny i originály obou českých Nobelových cen udělených vědci Jaroslavu Heyrovskému za vynález polarografie a básníkovi Jaroslavu Seifertovi za celoživotní dílo. V expozici dopravy se nově objeví např. letoun Supermarine Spitfire LF Mk.IXE z roku 1945 dříve vystavený v leteckém muzeu ve Kbelích. Železnici reprezentují čtyři vozidla – 252.008, 375.007, „Kladno“ 103 a salónní vůz Františka Josefa I. Další exponáty najdete ve volné expozici i vitrínách.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhy Praha — Dopravce České dráhy stále hledá nové způsoby propagace a distribuce pro svou zákaznickou věrnostní kartu In–karta/Rail+. Jestliže v minulých dvou letech bylo možné nakupovat mimo nádraží různé druhy jízdenek ČD, tak letos půjde netradiční cestou získat právě tuto kartu. Partnerem se stal řetězec supermarketů LIDL, který také jako první nabídl jízdenky ČD Net. V obchodem nezískáte kartu přímo, ale poukaz na pořízení In–karty s tarifem IN 25 na rok za sníženou cenu 419 korun namísto 550 korun. Prodejní akce probíhá od 3. února do 26. března 2011.

162.119 RegioJet, Nedakonice, 29. 1. 2011, foto: RegioJet Přerov — První z devíti lokomotiv řady 162 dopravce RegioJet má za sebou úspěšnou technicko–bezpečnostní zkoušku, kterou podstoupila v úterý 1. února 2011 na trati 330. Při zkušební jízdě mezi Přerovem a Nedakonicemi byly ověřeny technické parametry stroje až do rychlosti 150 km/h, čímž peršing 162.119 završil proces své rekonstrukce. Při technických úpravách pro české podmínky byla lokomotiva zbavena úprav, které Škodovka provedla před jejím nástupem do služeb italského dopravce Ferrovie Nord Milano; oproti obdobným strojům ČD však dostala i několik nových prvků. Úternímu testu předcházela ověřovací jízda v sobotu 29. ledna, kterou představitelé Regiojetu hodnotí jako bezproblémovou: „Lokomotiva je v pořádku, všechny základní funkce jsou bez problémů,“ uvedl provozní ředitel dopravce Jan Paroubek.

350.015, EC 30273 Jaroslav Hašek, Kúty, 7. 7. 2009, foto: KuTom Česká Třebová — Čtyřiačtyřicet – tolik přímých vlaků dnes spojuje šestnáctitisícové město Česká Třebová s Prahou. Přesto jeho starosta loni požadoval, aby v tamní železniční stanici zastavovaly bez výjimky všechny vlaky EuroCity jedoucí v relaci Praha – Brno. Trnem v oku mu byla část těchto spojů, které dnes podle objednávky ministerstva dopravy tamní stanici projíždí. Poté, co s podobnou iniciativou před rokem neuspěl, začal se podle ČTK starosta Jaroslav Zedník dožadovat zastavování dvanácti vlaků EuroCity opět 24. ledna 2011. Nejvíce mu přitom vadí vlak EC 273 Jaroslav Hašek, který ve směru z Prahy zastavuje v nedalekém okresním městě Ústí nad Orlicí. Důvodem je přípoj na mezinárodní vlak do polského Kłodzka. I přes nadstandardní vlakové spojení, a to zejména v porovnání s okolními městy regionu, však vedení České Třebové považuje zastavování všech dálkových vlaků za svou prioritu.

PESA ATR 220.027, foto: PESA Bydgoszcz Praha — České dráhy uzavřely výběrové řízení na dodávku 31 motorových jednotek. Alespoň tak zní informace iDnes, které předčasně odhalilo výsledky tendru na motorové vozy pro regionální dopravu. Předpokládaná cena zakázky je 2,6 miliardy korun, projekt je ale zhruba z jedné čtvrtiny kofinancován ze zdrojů Evropské unie. Účastníci soutěže byli dva – slovenská společnost ŽOS Vrútky svou nabídkou asi o 20 % překročila vyhlašovatelem kalkulovanou cenu. Naopak podle iDnes vítězná polská společnost PESA Bydgoszcz předložila nižší kalkulaci. Podrobnosti České dráhy zveřejní až po nabytí právní moci rozhodnutí o přidělení zakázky. Pokud nepřijde ze Slovenska námitka, můžeme čekat nejpozději v roce 2013 na našich kolejích polské motorové dvoučlánkové jednotky s kapacitou cca. 120 míst k sezení.

Bombardier TWINDEXX Dosto pro DB Bahn (vizualizace), foto: Deutsche Bahn Berlín — Německé dráhy (DB Bahn) donedávna hledaly řešení pro náhradu stárnoucích vagonů na vlacích InterCity. V době, kdy standardem německé dálkové dopravy jsou jednotky ICE čtyř verzí, jsou vozy IC tím starším a méně komfortním, co v dálkové dopravě můžete potkat. Ještě počátkem roku 2010 byl hledaným řešením koncept ICx, tedy ucelených souprav s provozní rychlostí až 250 km/h. Preferovaný Siemens zatím kontrakt na ICx nezískává a začátkem tohoto roku podepisuje DB kontrakt se společností Bombardier. Namísto ucelených jednotek přichází netrakční soupravy a konvenční lokomotivy TRAXX. Také rychlost překvapí – namísto ambiciózních 250 km/h budou patrové soupravy provozovány rychlostí 160 km/h. První z 27 vratných souprav budou nasazeny v dálkové dopravě koncem roku 2013.

ČD Cargo 753.754, Neratovice, foto: Honzinus Praha/Malá Morávka — V úterních večerních hodinách 4. ledna 2010 uvedl Dopravní web, že nákladní dopravce ČD Cargo vyhlásil tzv. zákaz nakládky (ZAN) na tratích, kterým v současnosti hrozí zrušení a následná fyzická likvidace na základě běžících nebo pozastavených správních řízení ministerstva dopravy. „Je to tak, nepoptali jsme tam nákladní dopravu. Ale kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ potvrdil nepřímo existenci takového nařízení tiskový mluvčí ČD Cargo Roman Jandík ve čtvrtek 6. ledna pro ČTK. Agentura dále cituje anonymní zdroje, které z celé situace viní Správu železniční dopravní cesty a její snahy tyto tratě zrušit. Takové rozhodnutí je zajímavé v kontrastu se snahou ministra dopravy Víta Bárty podpořit nákladní železniční dopravu. Právě kvůli této iniciativě byly v listopadu 2010 sníženy poplatky SŽDC za dopravní cestu pro některé druhy nákladních vlaků.

372.010-9 ČD Cargo, foto: ČD Cargo Praha/Varšava  — Na začátku prosince oslavilo své třetí narozeniny, teď se rozhoduje o jeho budoucnosti. Budou-li aktuální plány převedeny do reality, čeká ČD Cargo již brzy naprosto zásadní transformace v podobě spojení s jeho polským protějškem PKP Cargo. Tuto možnost rozvoje státního nákladního dopravce poprvé nastínil předseda vlády Petr Nečas po jednání s polským premiérem Donaldem Tuskem začátkem listopadu 2010 ve Varšavě. Není přitom bez zajímavosti, že obě společnosti již teď operují na obou stranách česko-polské hranice — PKPC pod svým jménem a ČD-C přes dceřinou firmu Koleje Czeskie – a jsou tedy v současnosti regulérními konkurenty. Obě společnosti také v současnosti vykazují účetní ztrátu, způsobenou zejména ekonomickou recesí uplynulých let, i když ČD Cargo v minulém roce dosáhlo provozního zisku. Jak upřesnil magazín Railway Market – CEE Review, téma česko-polského Carga je po dvou měsících znovu aktuální díky plánované cestě polského ministra dopravy Cezaryho Grabarczka do Prahy, která se uskuteční v průběhu ledna. Ačkoliv je české cargo schopné ozdravit své financování samo a pokračovat v stávajících aktivitách, výsledkem spojení s polským konkurentem by bylo vytvoření podniku schopného konkurovat i evropským dopravním gigantům, operujícím v ČR i u jejích severních sousedů.

3.1.2011 - 13:00 - První nehoda na přejezdu v roce 2011

Nehoda 3.1.2011 - Hříběcí, foto: Drážní inspekce ČR Hříběcí/SvitavyAktualizace 15.12 Nepěkně se obec Hříběcí zapsala do statistik nehod na železničních přejezdech pro rok 2011. Dnes, 3. ledna, se v 7.25 ráno na místním železničním přejezdu křížícím trať 224 Tábor – Horní Cerekev střetl osobní automobil s osobním vlakem. Přestože výstražné zařízení na železničním přejezdu fungovalo, řidič osobního automobilu jej nerespektoval a následně se střetl s vlakem Os 8382 vedeným motorovým vozem 810.634. Lehce zraněn byl řidič motorového vozidla, 5 cestujících v osobním vlaku vyvázlo bez zranění. Škoda na automobilu byla odhadnuta na 200 tisíc korun, na motorovém voze Českých drah pak na 12 tisíc korun. V době vyšetřování byla zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Dobrá Voda u Pelhřimova – Horní Cerekev; provoz na trati byl obnoven kolem 10 hodiny dopolední. Přestože se BESIP i Drážní inspekce pokouší o osvětu v oblasti bezpečnosti na železničních přejezdech, např. instruktážním videem v lednu 2010, byl uplynulý rok téměř rekordním v počtu nehod. Jen za prvních 7 dní roku 2010 zemřelo při nehodách na přejezdech 7 lidí. Můžeme jen doufat, že statistiky roku 2011 budou mnohem lepší. Doplněno. V pořadí druhá nehoda na přejezdu se stala ve stejný den na trati 261 Svitavy – Žďárec u Skutče. Vlak Os 15335 se střel s automobilem na přejezdu necelé 2 km od Svitav. V úseku Svitavy – Květná jezdí v současné chvíli náhradní autobusy a probíhá vyšetřování nehody.

Zdroj: Drážní inspekce ČR, České dráhy – Mimořádnosti, iDnes

2.1.2011 - 13:00 - První ČD Tip roku 2011 – Drážďany

Dresden Hbf. Drážďany — ČD Tip, elektronické akviziční jízdenky do vybraných destinací, budou České dráhy prodávat prostřednictvím svého e–shopu i letos. První série, která bude v nabídce od 3. ledna 2011 po dobu následujících šesti dnů, umožní během ledna levněji cestovat do saské metropole. Díky minulým Tipům bylo možné cestovat do Vídně, Berlína nebo Salcburku. Jednosměrná jízdenka z Prahy do Drážďan bude prodávána za 9 eur, zpáteční za 18 eur. Běžné elektronické jízdenky na tuto relaci – SporoTiket Evropa – vyjdou na 22 eur, resp. 39 eur podle zvoleného denního spoje. Samozřejmě na tuto akční nabídku bude uplatněna sada omezujících podmínek – prodávaný kontingent je limitován, jízdenky jsou nabízeny jen na určité spoje a nelze je vrátit. Pro cestu si bude možné vybrat libovolný den mezi 6. až 31. lednem 2011. Naopak výhodou je sleva 25 % na vstupném do jednoho z kulturních objektů ve městě – drážďanského Rezidenčního zámku, Obrazárny starých mistrů ve Zwingeru, nebo galerie Albertinum.

Zdroj: České dráhy

The Apple Night, foto: Josef Petrák Beroun/Praha — S redakcí magazínu ŽelPage mám co do činění již od podzimu roku 2007, kdy startoval někdejší seriál „autorských portfolií“. Ten dopadl jinak, než jsme tehdy čekali, a mé dočasné angažmá se také změnilo na permanentní členství. To samé se dá říct o dočasném zastupování na postu vedoucího o rok později – už přes dva roky můj život řídí tento magazín a rozmary ministra dopravy. Rok 2010 byl v tomto dost specifický – některé věci se povedly více, než jsme čekali, jindy nám ministr, tiskoví mluvčí nebo novináři z celostátních médií sáli krev. Čísla přesto hovoří jasně – udrželi jsme si denní čtenost asi 15 000 lidí, pokořili jsme metu 20 milionů čtenářů, Facebook stránka má přes 800 fanoušků a to i s minimem lidí v týmu. Zkusme proto sestavit malou komentovanou retrospektivu devátého roku existence ŽelPage z pohledu redakce magazínu a prozraďme něco z toho, co třeba na stránkách v roce 2011 uvidíte. Berte to jako malý pohled pod pokličku tvorby nezávislého nekomerčního magazínu. Třeba vás upoutá a přidáte se; je rozhodně konkrétnější, než naše poptávka po nových redaktorech.

Osobní vůz řady FCBeer a redaktor Juraj Kováč, foto: Josef Petrák Praha/Poprad — České dráhy pro dosažení cílů VIZE2012 razantně modernizují svůj vozový park. V minulých dnech začaly vybírat potenciálně nové osobní vozy, které chtějí nasadit na zvláštní fotbalové vlaky, zejména mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Technická specifikace, která je součástí veřejného výběrového řízení, požaduje mnohé moderní prvky. Podle nám dostupných informací se zatím přihlásil jediný zájemce — slovenský výrobce Tatravagonka Poprad. Ten se netají, že chce nabídnout údajně svá nejnovější technická řešení. Na náš dotaz, který z nově představeného sortimentu drahám výrobce nabídne, nechtěla věc jakkoliv komentovat. Na mezinárodním veletrhu InnoTrans 2010 v Berlíně však představila jediný model – samovýsypný vůz pro dopravu substrátů. Na náš dotaz, zda–li by takové vozy byly využitelné i v osobní přepravě, výrobce odpověděl kladně.

27.12.2010 - 13:00 - ROPID integruje mimopražskou část linky S6 do Nučic

ČD 810.288, Rudná u Prahy – Nučice, 28. 3. 2007, foto: Vítek Voráček Praha/Nučice — Organizátor pražské integrované dopravy, společnost ROPID, oznámil zahrnutí úseku Praha–Řeporyje – Nučice linky S6 pražského Eska do systému PID s účinností od 1. ledna 2011. Dosud byl integrován pouze vnitropražský úsek Praha–Smíchov – Praha–Řeporyje. Tuto změnu představil ROPID již v září 2010. Většina osobních vlaků na trati je vedena právě z Prahy do Nučic, což je nejvytíženější úsek této tratě. Některé spoje jsou – zejména v pracovní dny – vedeny až do Berouna. Na tratích 122 Hostivice – Rudná u Prahy a 173 Praha–Smíchov – Beroun proto byly (nebo budou) ve stanicích Zbuzany, Rudná u Prahy, Nučice a Hostivice–Litovice instalovány označovače jízdenek PID. Jednotlivé i časové jízdenky si cestující v těchto stanicích musí označit před nástupem do vlaku. Tzv. „plná integrace“ umožňuje cestujícím využít téměř celou nabídku jízdenek PID — základní jízdenky za 26 korun, celodenní (24hodinovou), tří a pětidenní jízdenky, jízdenky P+R, stejně jako předplatní kupon PID. I přes název „plná integrace“ však nejsou uznávány zlevněné jednorázové jízdenky za 18 korun a SMS jízdenky DP Praha. Dopravce České dráhy navíc nadále nebude jednorázové a krátkodobé jízdenky objednatele prodávat ve prospěch svého vnitrostátního tarifu.

Zdroj: ROPID

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč Praha — Společnost JLV, největší provozovatel jídelních a bistrovozů ve vlacích Českých drah, pod jménem Nová gastronomie inovuje od 12. prosince 2010 svá nabídková menu. Aktuální jídelní lístky pro jednotlivé vlaky najdete na nové adrese jidelnivozy.cz. Upravený výběr jídel, stejně jako styl servírování, mají na starosti Jiří Král, kuchař roku České republiky a člen týmu v televizním pořadu Kuchařská pohotovost, Jan Michálek, šéf národního týmu kuchařů a cukrářů, ale i další odborníci z gastronomie. V průběhu roku můžeme čekat také některé sezónní nabídky.

Království železnic, Karlovarský kraj, foto: Josef Petrák Praha — Otevřením druhého z dílů zjednoduššeného modelu České republiky potvrzuje pro Království železnic národní prvenství, co do velikosti modelu. V úterý 7. prosince 2010 byl pozvaným hostům v čele s hejtmanem Josefem Novotným představen Karlovarský kraj se vším, co k němu patří – Karlovy vary s kolonádou, hotelem Thermal i Mezinárodním filmovým festivalem. Své místo našly i hrady Loket, vyhlídka Tři kříže nebo skalní úkaz Kamzík. Nedaleko je situováno i další město Mariánské lázně a příznivci vojenské techniky se mohou kochat stylizovaným vojenským výcvikovým prostorem Doupov, kde právě probíhá cvičení mechanizovaného dělostřelectva. V pořadí druhý kraj české republiky je vyhotoven podobným způsobem, jak dříve otevřený Ústecký kraj. Novinkou je jiný způsob řízení silničních vozidel, díky kterému respektují modelové semafory, umí si dávat přednost a vůbec celkově jejich jízda je více věrná realitě.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 6 7 8 9 10 ... 20 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:41
zapadá v 20:18