..: Království železnic otevřelo 1. díl zmenšené ČR – Ústecký kraj :..

Ústí nad Labem západ (Království železnic), foto: Josef Petrák Praha — Půlroční úsilí modelářů a spolupracovníků Království železnic (KŽ) přineslo výsledek – ve čtvrtek 14. ledna 2010 byla v dopoledních hodinách představena první část makety připomínající železnici v České republice. Zobrazení Ústeckého kraje obsadilo 54 z celkové rozlohy 1008 m2, kterou bude 87× zmenšené Česko po svém dokončení zabírat. U otevření nechyběla hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová a zástupci některých sponzorů – předseda představenstva ČD Cargo Josef Bazala a generální ředitel SŽDC Jan Komárek; díky mediálnímu partnerství však mohl otevírání bran nové části království sledovat také náš magazín. Vedle představení prvního zmenšeného kraje byl druhou velkou událostí dne křest knihy s drážní tematikou „Příběhy z dějin našich drah — Kapitoly z historie českých železnic do roku 1918“ autora Pavla Schreiera.

Ústecký kraj – nadhled (Království železnic), foto: Josef PetrákModelové Ústecko, Mostecko a Děčínsko reprezentuje na 54 m2 plochy 121 metrů kolejí a 139 nejrůznějších staveb, z nichž některé více či méně připomínají své reálné předlohy – stanice Most a autodrom, hnědouhelný povrchový důl v Bílině, děčínský Narex či ústecká Setuza, Velké Březno i s místním pivovarem, Mariánská skála, zřícenina hradu Střekov spolu se zdymadly, přístavy, které samozřejmě stojí na zmenšené řece Labe. Na maketě mosteckého autodromu se konají závody trucků, po blízké tramvajové trati jezdí MHD, v dole probíhá těžba uhlí… jen hora Říp s okolím musela být zmenšena více, než umožňovalo měřítko 1 : 220, a je proto umístěna v samostatné vitríně. Na zbudování této části modelu potřebovali 4 modeláři s 30 externisty přes 18 000 pracovních hodin. I podle tvůrců samotných se hodně zjednodušovalo – „Například v Ústí jsme mohli silnici vést jen po jedné straně Labe. To ovšem znamenalo, že jsme tam pak nemohli postavit ani most, protože by nikam nevedl. Že jsme Ústí připravili o most, to asi Ústečáci ponesou těžce,“ popisuje problémy s projektováním kraje ředitel KŽ Rudolf Pospíšil.

Otevření Ústeckého kraje v Království železnic, foto: Josef PetrákKromě prezentace miniaturního Ústeckého kraje se slavnostní setkání věnovalo i křtu již zmiňované knihy o historii českých železnic z pera Pavla Schreiera, vydané nakladatelstvím Mladá fronta, a následné autogramiádě. Kniha za pomoci mnoha unikátních ilustrací a fotografií představuje proces zrodu prvních železničních tratí na našem území. Čtenáře seznámí také s významnými postavami, které se na tomto, na svou dobu gigantickém, díle podíleli; autor je však částečně zasvětí i do tajů politiky císařského dvora, jež dráhy přesouvala z rukou státních do soukromých a nazpět.

Ambicí Království železnic je do konce roku 2014 postupně vytvořit maketu představující všechny kraje České republiky. Zda se autorům podaří touto cestou získat prim ve velikosti modelového kolejiště ve střední Evropě, zatím neví ani oni sami. Jisté však je, že ještě letos by měly být představeny další dva kraje – Plzeňský a Karlovarský. O pokračování jejich přípravy pochopitelně budeme informovat.

Další fotografie

Uhelný dův v Bílině (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín hl.n. (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín, břeh Labe (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín a továrna Narex (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín, přístav a továrna Narex (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, autodrom (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, vozy ČD Cargo (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, železniční stanice (Království železnic), foto: Josef Petrák Ústecký kraj (Království železnic), foto: Josef Petrák Ústí nad Labem, Spolchemie (Království železnic), foto: Josef Petrák Velké Březno, Setuza (Království železnic), foto: Josef Petrák Velké Březno (Království železnic), foto: Josef Petrák 

Zdroj: Království železnic, ŽelPage; foto: Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.1.2010 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Reportáže Modelová železnice

More from ČR Praha ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
23.01.2010 (19:12)  
Po dnešní návštěvě si dovolím pár svých postřehů. Je jasné, že srovnávat KŽ s nějakým klubovým kolejištěm je holý nesmysl. Ovšem pakliže je to kolejiště určené hlavně pro děti a to je, tak bych "vyzdvihl" jeden podstatný nedostatek - téměř polovina ústecké části kolejiště je pro malé děti nedostupná, je příliš vysoko na to,aby na něj mohlo malé dítko vidět! "Díky" tomu bylo v této části volněji než u zbytku. Nedá mi to též se nezmínit o "klubovém časopisu". Nebudu komentovat,že první číslo bylo slibováno již na září a vyšlo až koncem prosince. Nicméně obsah..čtyři listy z nichž jednu celou stranu zabírá reklama a jednu "akční nabídka" KŽ, která však vypršela koncem prosince..Tady jsem čekal rozhodně více.
21.01.2010 (19:38)  
Ad.ES-499009 a Josef Petrák

Musím především poděkovat za přerovský klub. Velice nás pochvala těší i zavazuje zároveň. K našemu sdružení bych chtěl jen říci, že máme sice 25 členů, ale i s mládeží a dětmi, kterých je 16. Z dospělých se potom na stavbě kolejiště a činnosti sdružení aktivně podílí jen pět lidiček... Rozdíl bude asi v důvodech proč to kdo vlastně dělá. My to děláme pro radost, pro potěchu svou i návštěvníků. Neživí nás to, spíše je to opačně. Platíme členské příspěvky a dáváme svůj čas a um. Nemusíme nikam spěchat a hlavně prvně něco uděláme a až potom to prezentujem. Nezávidím "dělníkům" z Království železnic stavět podle jízdního řádu. Na druhou stranu je na jejich kolejišti velmi mnoho začátečnických chyb, které by se, dle mého, neměly na kolejištích předváděných veřejnosti objevit např. rozmístění stromů, reliéf krajiny (představte si, že začne pršet...), položení svršku a jeho geometrie či sestava provozovaných souprav. Je toho mnohem více, ale tohle je asi stěžejní... Jinak k naší výstavě, k tomu, že máme otevřeno jen čtyři dny, musím říci, že je to z důvodu organizačních. Jednak pokrytí obsluhy kolejiště a také zajištění přístupu ze stanice do neveřejného areálu dílen musí být řádně dojednáno a zajištěno. Vše je třeba domluvit s několika společnostmi. Prostě když dva dělají totéž, není to totéž... Ale proč to vlastně srovnávat? Komu nestačí Anděl může do Liberce, Plzně, Hradce Králové či k nám (nebo úplně jinam) a nebo si může zkusit postavit něco sám, aspoň dioráma, když nemá prostor... Jan Dostál, KŽM Přerov
Registered user Hanys  mail  
19.01.2010 (23:04)  
Je to celé takové nemastné neslané.Chybí tomu to modelářský srdíčko.
Přerováci,to je paráda!Tam je na co koukat.
Registered user stoupa  mail  
18.01.2010 (17:14)  
Pro JRTraina:

No kdo asi by se s ním pižlal? Kdo je nejzkušenější modelář? A dokonce v TT, takže v HO ten autoportrét by mohly být ouplná lahůdka a zároveň inspirace pro další členy a příznivce mosteckého KŽM ...

Ad LOXX: když mne autorizujete (zadarmiko - zajisté), udělám interview (cíleně - zkušenost s modelem dle skutečnosti), požádám o srovnávací fotky z jejich stáje k exkluzivní presentaci na ŽelPage - proto asi ta autorizace, ale nechtěj ode mne, abych fotil. Sám víš že mám "oko z Kašparovy krávy". Vycházím z toho, že poměrně široká PR informace je na web stránkách, které jsou uvedeny kdesi níže a i v rubrice odkazy.
Registered user IC HUTNIK  mail  
18.01.2010 (10:29)  
Josef Kamiš: Zcela souhlasím.

Timo: Problém je v tom, že zainteresované strany do tohoto projektu, jej předem prezentovali i v odborných médiích jako poměrně seriózní záměr věrohodně ztvárnit kraje ČR. Pokud jejich ambicemi bylo vytvořit vlakodrom téměř bez autentičnosti s reálií měli své dílo prezentovat jinak. Mimochodem jiné komenty jsem zde ani nečekal, jelikož se jedná o odborné železniční stránky a diskuze slouží právě k diskuzy :-)
Registered user Josef Kamiš  mail  
18.01.2010 (0:03)  
To Timo "KRÁLOVSTVÍ ŽELEZNIC je !!ATRAKCE!! PRO ŠIROKOU VEŘEJNOST!" ovšem tyhle stránky široká veřejnost nenavštěvuje...do Království železnic možná náhodně vleze maminka s fakanem a budou se rozplývat nad lok ř 150 + tři Btax ovšem těžko rozklikne tyto stránky...takže se ty pokus smířit s tim,že tady moc lidí,kteří pochválej paskvil co vzniká ve sklepních prostorách Smíchovského centra nebude a zatrpklých diskuzí na toto téma zejména na těchto i podobných stránkách bude jen přibývat.
Registered user Timo 
17.01.2010 (23:38)  
Takže, pro všechny!!!, kteří nahlížejí na Království železnic, jako na modelářský projekt. OMYL! Jedná se čistě o záležitost KOMERČNÍ!PRACHY!BYZNYS!DISNEYLAND!NÁVŠTĚVNÍCI, co nejvíce. SPONZOŘI, co nejvíce...kteří také mají na kolejištích své REKLAMY! Takže nejde o žádné věrné ztvárnění rázu krajiny, nýbrž o typické KOMERČNÍ zástupce jednotlivých krajů, kteří za to do projektu dávají PENÍZE. Jde o to přivést co nejvíce lidí, kteří ZAPLATÍ vstupné a zájímá je to, že se tam toho hodně hýbe, že si jejich děti mohou hrát s Merkurem, že kolejiště svítí, bliká a nezajímají je vzdálenosti semaforů, délky nádraží a podobné věci. Je to DISNEYLAND a to zcela ZÁMĚRNĚ. Pokuste se s tím smířit a přestat plnit diskuze zatrpklými komentáři, které nemají žádný význam. Chcete-li vidět modelářské záležitosti, tak máte jiné příležitosti. KRÁLOVSTVÍ ŽELEZNIC je !!ATRAKCE!! PRO ŠIROKOU VEŘEJNOST!
Děkuji.
Registered user IC HUTNIK  mail  
17.01.2010 (20:18)  
Můj názor je, že pokud někdo tento model prezentuje, jako model Ústeckého kraje, tak by měl dodržovat alespoň to, že bude obsahovat jeho základní dominanty. Pokud jeho tvůrci i u ostatních krajů ČR chtějí postupovat stejným způsobem, tak v tom nevidím žádný problém, ovšem za předpokladu, že tento jinak chválihodný projekt nebudou vydávat za model ČR, sle zdůrazní, že se naši republikou jen (velmi) volně inspirovali. Jen mimochodem: nejsem z tohoto kraje, ale včera jsem Ústeckým krajem projížděl při své cestě do Drážďan a vzpoměl si na tento článek a mohu říci, že takto České středohoří opravdu nevypadá...
17.01.2010 (15:47)  
Bohužel způsob stavby, tabulkově určené náklady na m2 a použité postupy prakticky znemožňuje lepší provedení, takže i další kraje budou podobné. Možná se zlepší řemeslné provedení (křivé koleje, barva podkladu, trávy), ale styl těžko. Ono tvořit kolejiště v podřepu "na zemi" je fyzicky náročné a neumožnuje takto dělat hodiny detailů, které stejně "provozáci" do měsíce rozšlapou. Taková práce dlouho nebaví ani nejzarputilejšího modeláře, takže by každý (i v této diskuzi) nakonec podlehl "standardu". Ti lidi zaslouží uznání v těchto podmínkách za výdrž a hodiny práce.

Druhá strana těchto diskusí, je že "znalci" by nejraději viděli stanice 10m dlouhé, se štíhlým zhlavím 3m délky atd, a vymodelované i detaily, na které by stejně přes svoji krátkozrakost neviděli, ale hlavně aby jim to vyfotily jejich dlouhozoomy. Bohužel to není ekonimicky a časově reálné.

Některé diskuzní argumenty co se kde nelíbilo bývají však za hranicí zdravého rozumu.
Editor or ŽelPage Administrator JRtrain  mail  
16.01.2010 (21:06)  
Stoupa to není špatný nápad s tím výpravčím v Mostě, jen nevím, kdo se s ním bude pižlat :-D
Již jsem měl i nápad osadit na Mariánskou skálu slůně s ošetřovatelem. Nevím, jak nyní, ale pamatuji, kdy tam běžně z místní ZOO chodívali na procházky
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko