..: Bárta podporuje nákladní železniční dopravu – Cargo tratě opouští :..

ČD Cargo 753.754, Neratovice, foto: Honzinus Praha/Malá Morávka — V úterních večerních hodinách 4. ledna 2010 uvedl Dopravní web, že nákladní dopravce ČD Cargo vyhlásil tzv. zákaz nakládky (ZAN) na tratích, kterým v současnosti hrozí zrušení a následná fyzická likvidace na základě běžících nebo pozastavených správních řízení ministerstva dopravy. „Je to tak, nepoptali jsme tam nákladní dopravu. Ale kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ potvrdil nepřímo existenci takového nařízení tiskový mluvčí ČD Cargo Roman Jandík ve čtvrtek 6. ledna pro ČTK. Agentura dále cituje anonymní zdroje, které z celé situace viní Správu železniční dopravní cesty a její snahy tyto tratě zrušit. Takové rozhodnutí je zajímavé v kontrastu se snahou ministra dopravy Víta Bárty podpořit nákladní železniční dopravu. Právě kvůli této iniciativě byly v listopadu 2010 sníženy poplatky SŽDC za dopravní cestu pro některé druhy nákladních vlaků.

ost4, foto: MG Lze předpokládat, že na tzv. sporných tratích vlak ČD Cargo již nepotkáme. Obsluhu převezmou buď konkurenční firmy, nebo silniční dopravci. Pro samotné tratě to znamená jen další zhoršení ekonomiky jejich provozu. Cargo tvrdí, že ruší již nevyužívané dopravní trasy; přesto ČTK citovala současného zákazníka, kterému ČD-C minimálně jednou měsíčně dopravuje vozovou zásilku do stanice Libouchec. Pokud by nemohl materiál přepravit vlakem, má rezervní řešení: dovést materiál několika kamiony. Celkem bylo do zákazu nakládky zahrnuto na 17 železničních stanic, mezi které patří například Jílové u Děčína, Libouchec a Malé Chvojno, ležící na trati 132 – takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kde se ještě loňské jaro proháněla pronajatá desira společnosti RegioJet v rámci akce Žluté jaro na železnici. Provoz části spojů byl navíc realizován na objednávku místních obcí. Dalšími stanicemi, figurujícími na seznamu, jsou Rohozec a nedaleký Vilémov u Kadaně, ležící na trati 164, kde každoročně probíhá nakládka a vykládka vojenských transportů, mířících na cvičení do Doupovských hor.

První trať byla zrušena

Fyzické rušení regionálních tratí má první výsledek – svůj osud má zpečetěn trať 312 Bruntál – Malá Morávka, na kterou jste mohli zavítat i v rámci zvláštních jízd, pořádaných naším magazínem. Dne 7. ledna 2011 Ministerstvo dopravy ČR ukončilo správní řízení č.j. 54/2010-130-SPR/13 a zrušilo tuto trať na základě žádosti SŽDC. Proti byly okolní obce, které zde objednávají občasnou výletní dopravu. Ta však nebyla shledána dostatečným důvodem pro zachování kolejí. Po změně územních plánů na pozemky pod tratí může SŽDC přikročit i k její fyzické likvidaci. Podle Sdružení železničních společností představují náklady na snesení 1 km trati asi 6 milionů korun, což při délce 17 km dohromady činí přibližně 105 milionů. Navzdory slibům ministra ani tato trať nebyla před zrušením vůbec nabídnuta k odprodeji nebo převzetí jiným subjektům za účelem jejího zachování.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Z1 TV, Ministerstvo dopravy ČR, Sdružení železničních společností


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.1.2011 (10:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby

  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
Registered user JK ml. 
16.01.2011 (22:28)  
M: Je pravda, že mi to dalo taky zabrat, ale našel jsem. Evropským státem s největší hustotou železničních tratí vzhledem k své rozloze je....Monacké knížectví :-) Posuďte sami ČR 9478km tratí na 78867km2 = 0,12 - monako: 1,7km tratě na 1,95km2, tj. 0,87.....Když vezmu fakt že na km2 víc než 1,41 tratě nenacpu...Teď mě napadlo, že ta železnice musí zabírat minimálně tak 0,34km2 státu tj. 17% rozlohy Monaka tvoří pešuňk (uvažuju obdélník 2m x1700m ) :-) :-):-)....Tam musí být všichni buď železničáři, nebo silničáři (GP F1), no a potom taky musí někde bydlet...:-)To by mě zajímalo kolik % rozlohy tvoří železniční pešuňk z katastru obce česká třebová :-) Ale vážně zajímala by mě spíš taková Belgie (3235/30528 = 0,11) nebo holandsko ve smyslu naježděných vlakkm / období....ve srovnání s ČR.
Registered user pekař 
15.01.2011 (23:14)  
No, mě by tedy spíš zajímalo, proč M najednou došla náplň do klávesnice. Tolik otázek tu na něj padlo a on mlčí a nic nepíše..
15.01.2011 (1:15)  
Něco tu nehraje.Tahle divná země má (údajně) nejhustší železniční síť v Evropě,přesto se po ní přepravuje jen 20% nákladní dopravy,zbytek kamiony(ať se to někomu líbí či nelíbí,na to se tady kašle.).Opravdu absurdní.
Někde bude asi velká chyba...hlavně ať mi tu nějakej chytrák nezačne tvrdit,žen JEN a JEN v železnici samotné.
Registered user M 
13.01.2011 (0:53)  
Tusim hustotu site, cili dle km2
Registered user JK ml. 
12.01.2011 (16:15)  
M: km trati/obyv nebo km trati/km2 rozlohy státu? :-)
Registered user Ivan_B 
12.01.2011 (13:23)  
Ad Kolmix (10.1.2011) a těch 85 avizovaných vozů do Tovačova - kdyby si tu zakázku aspoň vzal nějaký soukromý železniční dopravce, když to Cargo nechce... Prostě ukázat, že to jde. Přece by mělo být výhodnější vozit uhlí na takovou dálku vlakem, ne? Nebo je 85 vagonů pro Cargo málo a vyplácí se jen velké objemy nebo tranzity přes ČR? Co nějaká prozákaznická politika, navíc když už ta firma sama má o přepravu zájem? Proč hned jít na ruku SŽDC a vyhlásit všude ZAN a konec? Přiznám se, že mně tohle celé hlava nebere. Dostáváme se do začarovaného kruhu - největší nákladní dopravce zakáže přepravy do stanic na nějaké trati, pak se řekne, že se trať nevyužívá a hned máme důvod ji zrušit. Tak jak tedy vypadá ta proklamovaná podpora přesunu nákladů na železnici? Jenom snížení poplatků za dopravní cestu pro některé druhy nákladních vlaků? Kterých druhů se to vlastně týká?
Registered user JK ml. 
12.01.2011 (12:25)  
mikael.5: Aha, ale tak radikálně jsem to nemyslel, jak jsem to napsal. Ale těch aut tam je v sezonách hodně, myslím že zbytečně...Šlo mi o to že vlak, pokud by to nebyly 810 ale něco nízkopodlažího, kam se vejdou lyžaři s lyžema apod, v dostatečné nabídce, by výrazně odlehčil automobilové dopravě v oblasti. Ono i jeseníkama vede dopravní tepna.... (viz červenohorské sedlo)
Může mi někdo vysvětlit proč je taková eminetní snaha o zrušení téhle tratě a trať Litovel město - Mladeč o té není slyšet, že by tam bylo víc turistů jak na morávce?.... Nebo je tam tak silná nakládka? Je to snad dokonce stejný kraj....(mám ten pocit:-)
Registered user M 
12.01.2011 (10:58)  
Porovnani jsem delal nedavno. Najit stat, kd by bylo vice koleji bylo takrka nemozne...
12.01.2011 (3:46)  
Ještě malou poznámku. tento trend cílené likivdace zde není nový, již v 70. a 80. letech byly utajované směrnice, které přikazovaly v trasách tratí zavádět ve stejných časech sutobus, rušit vlečky a přesvědčovat dopravce o používání silnice, vytváření vhodných podmínek pro to. V 90. letech k tomu přistoupilo rušení výpravních oprávnění, trhání manipulačních kolejí, nesmyslné žvyšování cen za přepravu, tvroba nevyhovující ch jízdních řádů, rušení přípojů a cílené nepřípoje autobusů k vlakům atd. nejsou náhodou právě toto nějaké hospodářské škody, které by měly být vyčíslena a někdo za ně hnán k odpovědnosti? A jen tak pro zajímavost, zkuste ze někde zeptat kdo a jak provádí výpočty nákladů a škod ve všech systémech dopravy, jejich efektivnost a zkuste porovnávat třeba s údaji a daty ze zahraničí. nějak nám ta banánová republika vzkvétá a již velmi silně se řadíme k rozvojovým zemím.
12.01.2011 (3:41)  
Je tu opět velmi rušno, ale nějak nevidím podstatu věci. tady přeci nejde o šetření ani o nějakou rozumno věc. tady prostě někdo nechce, aby byla v ČR hustá síť železnice, aby železnice byla moernizoována, aby převzala co nejvíce ze silniční dopravy, protože ta nám tady dělá paseku a stojí nás nepředstavitelné peníze a působí škody. tak to prostě je a jak tu někdo psal, že by se neměla v horách, CHKO a vůbec všude tam , kde jsou lidi, omezovat auta, tak to jen dokazuje současné chápaní způsobu žiovat a nedostatek znalostí v řadě oborů. Prostě silnič ní doprava je ve stadiu, kdy už způsobuje víc problémů, než je zdrávo, ale protože je zdrojem lehkých jakoby příjmů státu, protože je předmětem kšeftů řady osob ( vetně politiků a jiných zainteresovaných), tak to není jinak. Znamená to všaqk, že občané jako státo budou všemu přikyvovat a kopat si vlastní hrob?
A teď k tomu rušení - zásadní nedostatek je v tom, že SŽDC neplní úlohu správy a rozvoje železniční sítě, ale dělá vlastně likvidátora a je jen otázka, na čí přání či příkaz. Neexistujue totiž u žádné z uvedených tratí hodnověrný důkaz, který by umožňoval likvidaci nebo zastavení provozu a jeho nahrazení silniční dopravou. údaje o vynakládané údržbě jsou nesmyslem a jak by si mnozí třeba mohli zjistit, i v minulosti byly vykazovány milionové náklady na údržbu na některé tratě, kde se po desítky let nic nedělalo - tedy investice ani větší údržba. Dodnes za to nikdo nebyl pohnán k odpovědnosti, i když snad byly podány žaloby. Jen pro zajímavost, když u Jemnické tratě snad SŽDC uvádělo jako roční údržbu kolem 10 - 12 mil. Kč, pak by ta trať už musela bý postavena za pár let nová. Čísla o nákladech v provozu také nejsou bjektivní, a tam, kde jezdí 810 jen se strojvedoucím, nejsou stanice a jejich obsluhy, je provoz levnější než autobusu.ˇSŽDC, stejně jako MD a kraje nehledají řešení a využití, nezajímá je vůbec doprav ní oblsuha jako taková, to je jen přítěž, nezajímá je, čím se lidé budou živit v místě, nezajímá je třeba peřstavba tratě, její dostavba, propojení atd. A to i přesto, že u řady už byly nějaké studie v miunulosti udělány - třeba právě u Morávecké tratě, platné ještě v roce 2008. najednou nic? další záhadou je nákladní doprava, která se (stejně jako soboní) různý mi způsoby cíleně utlumuje a likviduje. Obce samotné by chtěly provozovat a zachovat, ale nemají na to, ale hlavně to neumějí.
A jen namátkou třeba k trati 132- před náslinými redukcemi i 16 párů os vlaků za den, s obratem kolem 80 cestujících na spoj, odklonová tratť pro nákladní dopravu, řada podniků a vleček. Dnes je snah vše likvidovat, i vojenské přepravy. Že by v tom byly věci kolem pozemků, výstavby dálnice na Lípu apod. ? Aco třeba ty nově plánované průmyslové zony, kde se měly přepravy dělat po železnice, ale zase to velmi rychle zapadlo, protože si to "někdo nepřál". Opravdu máte dojem, že jde otratě, kde nic nemůže jezdit abyly by nevyužívané? Už jen jaký je zde tursitický potenciál, napojení velkých měst atd. jen t o provázat.
No a stejně jsou na tomi jiné tratě, všude je dostatečný potenciál a zejména, pokud se konečně platby za silnič ní dopravu začnou měnit. již jsem tu uváděl, že kamion by měl mít mýto min. 20 Kč/km. Že by pak přeci jen nedošlo k přesunu na koleje? Dalo by se toho napsat strašně moc i ke kon kretním tratím. Mnohým by z toho nebylo dobře (zejména novým mladým teoretikům, kteří toho zatím moc nedokázali, ale dopravu rádi organizují, zejména ze svéh služebního auta). Fakta a pravdy jsou někde úplně jinde. Pokud však si lidé nebudou od státní správy, samosprávy a politiků, které si platí, vyžadovat jasné údaje a nebudoíu chtít diskusi, jinak že je odvolají, lépe nebude.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko