..: Aktuality a články - Polsko :..

EP05 s vlakem IC Polonia, foto: G-BOAC Varšava — Během uplynulých deseti let se v železničním vozovém parku mnohé změnilo. Staré osobní vozy klasické stavby byly vystřídány moderními jednotkami a klimatizace, zásuvky na 230 V či wi-fi se dnes staly zcela běžnou součástí komfortu pro cestující. Ať už jde o Česko, Slovensko, nebo Polsko. Právě třetí jmenovaná země nasadila v obnově vozového parku tempo, kterým předbíhá většinu okolních zemí. Narazit na někdejší kolorit polských tratí, tedy elektrické jednotky řady EN57 v původním provedení, je dnes opravdu vzácnost. Stejně tak se dá za téměř vyhynulý považovat osobní vlak tažený motorovou lokomotivou, typický pro polské železnice v 90. letech a poměrně rozšířený ještě nedávno. Ačkoliv modernizace a novinky se na tomto poli objevují poměrně často, v uplynulých několika dnech došlo ke třem událostem, které za zmínku rozhodně stojí – dvacítka nových elektrických lokomotiv, dvaadvacet modernizovaných osobních vozů a především další investice do vozového parku v celkové výši sedmi miliard zlotých.

Newag Impuls KD, foto: NIcKON Vratislav — V Dolním Slezsku ještě zůstaňme. Dopravce Koleje Dolnośląskie zvažuje zavedení rychlých spojů, označovaných jako „Premium”. Půjde zpočátku o dva páry spojů ve špičce, směřující z Jelení Hory, Valbřichu a Lehnice do Vratislavi, v opačném směru pak budou dva páry vlaků odjíždět odpoledne. Vlaky zastaví pouze v nejvýznamnějších stanicích a budou dosahovat rychlosti až 160 km/h, tarifně se nebudou nijak vymykat ze standardní nabídky. Dopravce cílí především na ty, kteří dnes v této relaci cestují autem, čímž chce pomoci uvolnit již tak velmi vytížené ulice Vratislavi v ranní špičce. Půjde prozatím o testování, zatím ještě není jisté, kdy první spoje vyjedou.

11.1.2018 - 8:00 - Koleje Dolnośląskie přepravily o dva miliony cestujících více

Impuls 31WE ve stanici Wrocław Główny, foto: Bartosz Dziwak Vratislav — Moderní soupravy, taktový jízdní řád s návaznostmi anebo přidávání spojů mají velmi pozitivní vliv na spokojenost cestujících. Své o tom ví už i polský dopravce Koleje Dolnośląskie, operující především v okolí nedaleké Vratislavi. Po shrnutí statistických údajů z uplynulého roku vyšlo najevo, že se počet cestujících zvýšil o 22 %, což při 9,3 milionech přepravených cestujících za rok činí nárůst o více než dva miliony oproti roku 2016. Podle mluvčího společnost Bogusława Godlewského má pozitivní vliv především moderní vozový park, do kterého dopravce nebývale investuje. Většina nových cestujících dle Godlewského zanevřela na železniční dopravu před mnoha lety, ale nyní se k ní opět vrací, protože je přesvědčuje o své použitelnosti a komfortu, což jsou slova, která se v souvislosti s železniční dopravou v Polsku od devadesátých let prudce vytrácela. Dopravce i nadále plánuje obnovovat svůj vozový park, v souvislosti s Českem ještě zmiňme obnovení provozu v letní sezóně přes hraniční přechod Meziměstí - Mieroszów anebo nasazení nejmodernějších vozidel Newag Impuls na vlacích do Lichkova.

Zdroj: Rynek kolejowy

8.1.2018 - 23:49 - Další příměstská železnice na obzoru

Elf EN76 od Pesy, foto: Matouš Danielka Poznaň — Že nás Polsko v lecčem železničním do jisté míry již předběhlo, není příliš neznámé. Modernizace tratí či rozvoj železniční dopravy v okolí velkoměst jsou v této zemi velmi prudké. Po nedávném zahájení provozu příměstské železnice v okolí Krakova a Lodže přichází další polské velkoměsto se svým projektem příměstské železnice – Poznaň a okolí. Metropole Velkopolského vojvodství chystá od prosince letošního roku zahájení provozu příměstských vlaků v trasách Nowy Tomyśl – Poznaň – Jarocin a Wagrowiec – Poznaň – Grodzisk Wielkopolski v maximálně třicetiminutovém intervalu, v průběhu následujících let bude síť rozšířena do měst Rogoźno (2019), Września a Kościan (2020) a Wronki a Gniezno (2021). Vlaky budou vedeny moderními soupravami EN76 (Pesa Elf), resp. motorovými jednotkami SA132 (Pesa 218M). Velkopolské vojvodství pokryje 40 % provozních nákladů, zbývající část bude hrazena z finančních prostředků měst, které budou příměstské vlaky obsluhovat.

Zdroj: Railway Gazette

16.11.2017 - 12:47 - Motorové jednotky od DB u polské Arrivy

Arriva_628, foto: Arriva RP Toruň — Nejen česká Arriva vlastní ojeté motorové jednotky řady 628 od německých drah. Jejich provoz v modro-krémových barvách byl zahájen také u stejnojmenného dopravce v Polsku, který zajišťuje provoz na několika tratích v Kujavsko-pomořském vojvodství. První souprava je od začátku listopadu v provozu na trase Toruń Główny – Brodnica, dopravce v následujících týdnech zařadí do provozu další dvě soupravy. Všechny jednotky prošly před nasazením mírnou modernizací a úpravou pro provoz v Polsku. Polská Arriva provozuje na kolejích již jednu řadu ojetých vlaků – původně dánské motorové jednotky řady MR.

Zdroj: Rynek kolejowy

Výběr šotoklubu Odmala mne to táhlo k železnici, nicméně docela dlouho trvalo, než jsem se z „projížděče“ stal „šotoušem“, (mimochodem tento výraz mi nijak nevadí). Při svých cestách jsem čas od času podél trati zaregistroval podivné existence (myšleno v nadsázce) fotící vlak, ve kterém jsem cestoval. Zároveň jsem v této době, zejména při svých zahraničních cestách, začal objevovat velké množství železničních fotočasopisů s nejrůznější tématikou. Nejvíce mne fascinovaly snímky z rakouských a švýcarských horských železnic (Arlberg, Brenner, Semmering, Tauernská dráha, Gotthard, síť RhB), zde se asi poprvé zrodila má touha se na tato místa podívat.

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Majoritní polský dopravce v dálkové dopravě, společnost PKP Intercity, již delší dobu průběžně obnovuje svůj vozový park. Zatímco některé své vozy prodává či nakupuje, jiné modernizuje. Zatímco první modernizace proběhly již před deseti lety, nejvíce vozů prošlo modernizací teprve v uplynulých pěti letech. Týkalo se to mj. 68 a následných 150 vozů s určením na spoje IC Krakov – Štětín, které modernizovalo převážně konsorcium PESA Bydgoszcz + ZNTK Mińsk Mazowiecki, v loňském roce pak bylo vyhlášeno výběrové řízení na modernizaci 82 vozů. Letos bylo vyhlášeno výběrové řízení na modernizaci či přestavbu celkem 223 vozů, přičemž výběrová řízení budou vyhlašována postupně dle jednotlivých etap. Zatímco první etapu na přestavbu 40 vozů druhé třídy na kombinované vozy první a druhé třídy vyhrálo v létě konsorcium PESA Bydgoszcz + ZNTK Mińsk Mazowiecki, druhá etapa se týká běžné modernizace 60 vozů typu 111A/141A, s opcí na dalších 30. Tu v hodnotě 273 milionů zlotých provede společnost H. Cegielski – FPS Poznań.

Impuls_Lichkov, foto: Newag Lichkov — Železniční spojení Česka a polské Vratislavi prošlo v uplynulých letech poměrně rozsáhlou proměnou. Od dvou dálkových vlaků před elektrizací, přes jejich zrušení a následné množství plánů na nové dálkové relace až po každoroční úpravy už tak poměrně omezených regionálních spojů s velmi dlouhou jízdní dobou. Od prosince letošního roku vozbu téměř všech vlaků na trati č. 230 převezme od PolRegia dopravce Koleje Dolnośląskie, který je vlastněný vojvodstvím a snaží se v co největší míře modernizovat svůj vozový park. Ten tak mimo jiné čítá například (již čtvrtou) sérii jedenácti souprav Impuls od výrobce Newag Novy Sącz, které jsou vybaveny českým zabezpečovacím zařízením, a mohou tak zajíždět i do Česka. Ačkoliv mnoho let avizovaného dálkového rychlíku se na této trase nejspíše nikdy nedočkáme, první Impuls dopravce se zkratkou KD vjel dne 9. listopadu 2017 na území Česka v rámci testovací jízdy v trase Legnica – Lichkov a předznamenal tak postupné vzkříšení tohoto upadajícího spojení.

PKP Intercity SA Varšava — Polsko a Rakousko denně spojuje hned několik přímých vlaků. Mimo to jsou oba státy členy EU, sousedy České Republiky a dalším společným prvkem budou i dnešní aktuality na ŽelPage, kdy budou z dostupných zdrojů shrnuty novinky v jízdním řádu od druhé prosincové neděle letošního roku. Ta se již neúprosně blíží a přináší poměrně rozsáhlé změny, převážně u nás či v Německu. Stejný jízdní řád však nezůstává ani v Polsku či Rakousku a tak se nyní podíváme na novinky v prvně jmenované zemi, o níž ještě v dohledné době vyjde článek, zabývající se vnitrostátní regionální dopravou či hraničními přechody. Pro začátek zmiňme nová mezinárodní i vnitrostátní spojení, návrat vlaků do města Hrubieszów, více vlaků kategorie InterCity s novými elektrickými jednotkami anebo nové víkendové spoje.

ET41, foto: Zdeněk Šnajdr Krakov — Zcela nová železniční trať, spojující město Podłęże na trati Krakov – Přemyšl s městy Szczyrcyz, Tymbark a Mszana Dolna, se dočká realizace. Tento projekt, který kromě zmíněné novostavby obsahuje také modernizaci již existující tratě Chabówka – Nowy Sącz, která je dnes bez pravidelného provozu, je zařazen mezi hlavní dopravní priority v Polsku a pomůže nejen zvýšit průmyslovou a ekonomickou atraktivitu zapadlé oblasti Malopolského vojvodství, ale také odlehčí současné nákladní ose Pobaltí – Balkán přes Horní Slezsko. V současné době je na tento projekt vyčleněno téměř 686 milionů z potřebných 3,64 miliard polských zlotých, což pokrývá přípravné práce a zároveň část druhé etapy tohoto projektu, kterým je zmiňovaná modernizace železniční tratě na jihu Polska.

EN57 KM Sluneční Varšava — Po nedávném ohlášení nákupu 71 jednotek Stadler Flirt a s tím souvisejícího vyřazování nemodernizovaných jednotek řady EN57 začal polský dopravce Koleje Mazowieckie, operující v Mazovském vojvodství, nabízet první jednotky k prodeji. Prozatím se jedná o patnáct souprav – v případě čtrnácti jednotek se jedná o typ EN57-1900, tedy poslední sérii, která se vyznačuje především odlišným tvarem skříně, která je oproti předchozím sériím hranatá. Patnáctá souprava, určená k prodeji, pak nese označení EN57-1000, jedná se tedy o klasickou soupravu EN57, kterých vzniklo v letech 1962 až 1990 přes 1350. Inovované jednotky EN57-1900 byly vyrobeny v letech 1990 až 1992 a souprava EN57-1000 pochází z roku 1974. 

27.10.2017 - 6:00 - SKM Varšava kupuje nové elektrické jednotky

Elf pro SKM Warszawa, foto: EveryPicture Varšava — Polský dopravce Szybka Kolej Miejska Varšava, zajišťující varšavskou městskou železnici, vypsal výběrové řízení na 13 nových elektrických jednotek. Tento dopravce se mj. může pyšnit jedním z nejmodernějších vozových parků v Polsku – k zajištění provozu na čtyřech linkách disponuje dvěma jednotkami Newag 14WE, čtyřmi jednotkami Newag 19WE, šesti jednotkami 27WE (známými pod obchodním názvem Pesa Elf) a devíti jednotkami 35WE (známými pod obchodním názvem Newag Impuls). Zmíněný vozový park doplní osm pětivozových a pět čtyřvozových souprav, termín dodání však zatím není znám. Jisté však je, že nabídky na dodávku vozidel lze podávat až do 30. listopadu letošního roku.

Zdroje: Rynek Kolejowy, Wikipedia

22.10.2017 - 10:03 - Koleje Mazowieckie objednaly 71 jednotek Stadler Flirt

EN57 KM Sluneční Varšava — Polsko již dávno není síť nefunkčních železnic a množství archivních kousků v řadách kolejových vozidel. Alespoň tedy ne v okolí Varšavy, kde operující dopravce Koleje Mazowieckie objednal 71 jednotek Stadler Flirt. Ty zcela nahradí nerekonstruované vlaky EN57, které jsou i přes rozsáhlý a velmi moderní park kolejových vozidel tohoto dopravce ještě stále v provozu v okolí varšavské aglomerace. Ve výběrovém řízení vyhrál Stadler nad výrobci Pesa či Newag a dodávky budou probíhat od konce roku 2018 po rok 2022. Šest pětivozových souprav dopravce obdrží jako první, následovat bude deset dvouvozových a poté dojde na zbývajících 55 pětivozových souprav. Koleje Mazowieckie jsou ve stoprocentním vlastnictví Mazovského vojvodství a vozový park tohoto dopravce, působícího na většině tratí v tomto vojvodství, čítá krom 236 jednotek také 19 motorových vozů, 26 elektrických lokomotiv a 59 dvoupodlažních vozů.

Zdroj: Railjournal, Wikipedia

21.10.2017 - 6:00 - PolRegio si chce pronajmout jednu lokomotivu

EU07-533 s Os 2910 v Bohumíně, foto: samlep Terespol — Polský dopravce PolRegio, který vznikl nedávným přejmenováním z původního názvu Przewozy Regionalne, poptává pronájem jedné elektrické lokomotivy. Jejím účelem bude nasazení na mezistátní relaci z polského Terespolu do běloruského Brestu a zpět, kde stane v čele tří párů osobních vlaků, včetně zajištění posunu a vytápění souprav. Dopravce preferuje polské lokomotivy řady EU07 či EP07, nutnou podmínkou však musí být povolení k provozu přes tento hraniční přechod, čímž mj. odpadá pravděpodobnost, že by se opětovného pronájmu dočkala nějaká česká lokomotiva řady 163. Nabídky na pronájem lokomotivy jsou očekávány do konce října letošního roku.

Zdroj: Rynek kolejowy

čtyřdílná elektrická jednotka ED74 pro PKP Przewozy Regionalne, foto: PESA Bydgoszcz Polsko — V letech 2007 a 2008 vyrobila Pesa pro polského dopravce PKP Przewozy Regionalne 14 elektrických jednotek Bydgostia, u dopravce později označených řadou ED74. Vývoj těchto jednotek začal v roce 2005 a ačkoliv byly primárně určeny pro regionální vlaky, PKP je plánovaly nasadit na dálkové spoje, byť s délkou do 150 kilometrů, například Vratislav – Poznaň. I samotný interiér těchto jednotek byl koncipován pro regionální vlaky – nepříliš komfortní sedadla a pouhé dvě toalety na celkem 188 míst. Jednotky v roce 2008 přešly k dálkové divizi PKP, zvané PKP Intercity, a jejich plánované nasazení se rázem změnilo z původně krátkých tras na velmi dlouhé relace, například Krakov – Vratislav nebo Krakov – Varšava.

1 2 3 4 5 ... 16 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:21
zapadá v 18:13
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...