..: Polské jednotky ED74 projdou modernizací :..

čtyřdílná elektrická jednotka ED74 pro PKP Przewozy Regionalne, foto: PESA Bydgoszcz Polsko — V letech 2007 a 2008 vyrobila Pesa pro polského dopravce PKP Przewozy Regionalne 14 elektrických jednotek Bydgostia, u dopravce později označených řadou ED74. Vývoj těchto jednotek začal v roce 2005 a ačkoliv byly primárně určeny pro regionální vlaky, PKP je plánovaly nasadit na dálkové spoje, byť s délkou do 150 kilometrů, například Vratislav – Poznaň. I samotný interiér těchto jednotek byl koncipován pro regionální vlaky – nepříliš komfortní sedadla a pouhé dvě toalety na celkem 188 míst. Jednotky v roce 2008 přešly k dálkové divizi PKP, zvané PKP Intercity, a jejich plánované nasazení se rázem změnilo z původně krátkých tras na velmi dlouhé relace, například Krakov – Vratislav nebo Krakov – Varšava.

Jednotky se v provozu začaly potýkat se zásadnějšími problémy technického charakteru, což mělo spolu s velmi slabou údržbou za následek odstavení většiny souprav. Dnes jich má dopravce aktivních pouze sedm, přičemž platnou revizi mají jen tři jednotky, které navíc nejsou nasazovány pravidelně na žádné spoje. Polské dráhy se však rozhodly těmto jednotkám vnést druhý dech a chystá se jejich modernizace.

„Vzhledem k existující strategii vozového parku pro roky 2016–2020 a očekávaným finančním a přepravním výsledkům společnosti jsme se rozhodli přijmout model opravy úrovně P5 s modernizací vozidel ED74,“ sdělil generální ředitel PKP Intercity Marek Chraniuk. Tomuto konečnému řešení otázky jednotek ED74 předcházela spousta jiných, avšak neúspěšných řešení. Nejpravděpodobnějším se ještě před několika lety zdál prodej souprav jinému dopravci, avšak ten je chtěl odkoupit za čtvrtinu jejich skutečné hodnoty. Další skutečnost, která měla vliv na rozhodnutí si jednotky ponechat a modernizovat, byl fakt, že polským železnicím stoupají počty přepravených pasažérů. „Letos za prvních osm měsíců PKP Intercity přepravilo téměř 29 milionů cestujících, což je nárůst o 13 % oproti stejnému období před rokem, přičemž za celý loňský rok jsme přepravili 38,5 milionu cestujících,“ dodává Chraniuk.

Rozsah modernizace

PESA ED74 PKP, foto: Georgo

Jednotky ED74 projdou komplexní úpravou interiéru. Budou dosazena nová komfortní sedadla, přibude bezdrátové připojení k internetu spolu se zásuvkami pro napájení drobné elektroniky a umožněno bude cestovat osobám na invalidním vozíku či pasažérům s jízdním kolem. Mimo jiné budou upravena některá technická řešení, která způsobovala provozní potíže, a bude tak dosaženo vyšší provozní spolehlivosti. Výběrové řízení na modernizaci jednotek odstartuje za několik dnů a nabídka se očekává do konce letošního roku, případně na začátku roku 2018. Vítěz je pak povinen dodat všechny modernizované jednotky do zahájení platnosti jízdního řádu pro rok 2021.

Plánované nasazení

Wrocław hlavní nádraží, foto: Aleš Svoboda

Podle plánu budou modernizované jednotky ED74 nasazeny na novou linku Vratislav – Lublin, vedenou přes Čenstochovou a Radom, a Vratislav – Kielce přes Čenstochovou. Vlaky budou tvořeny jak samostatnými, tak spojenými jednotkami a zmíněné vlaky kategorie IC budou jezdit každé dvě hodiny. Domovskou stanicí „Edyt“ se stane společný výchozí bod obou tras, Vratislav. Podle návrhů by měly zajišťovat i jeden pár spojů Krakov – Lublin přes Radom. Současná trasa vlaků Vratislav – Lublin vede přes Katovice a Kielce, avšak po vzniku nových spojů po rychlejší trase bude její provoz ukončen.

Zdroj: Rynek kolejowy; Wikipedia


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 19.10.2017 (20:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Polsko

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko