Katowice — Polské železnice postupně rozvíjejí svou síť vlaků IC. Vedle dosavadních kategorií TLK a EIC představuje jakýsi střed, jenž nabízí vyšší komfort oproti "rychlíkům" TLK, avšak za mnohem nižší cenu, než u vyšší kategorie Ekspres InterCity (EIC). Zatímco pohodlí na palubě je s elitními vlaky EIC srovnatelné, opravdu viditelným rozdílem je vozový park: jako vlaky IC totiž jezdí elektrické jednotky ED 160 a ED 161, známé spíše pod typovými názvy FLIRT a DART. Prvně jmenované soupravy jezdí stabilně na prvotních vozebních ramenech (např. Ołsztyn - Warszawa - Kraków nebo Katowice - Łodź - Gdynia), jednotky Dart však letos kvůli rozsáhlé výluce na trati Warszawa - Lublin letos hledají jiné působiště. Objevila se tak příležitost využít "přebývající" soupravy na doplnění linky Katowice - Warszawa, která je dnes stále zčásti zajišťována klasickými soupravami, a navíc ještě prodloužit některý pár vlaků za jeho běžnou cílovou stanici. Od 11. června tak dochází k několika změnám: několika vlaků kategorie TLK bude přeznačeno na IC, ale hlavně se Darty objeví na dvou trasách, jež jsou zajímavé z pohledu českého a slovenského příhraničí.
Do Ostravy už jen kousek…
Zatímco ještě nedávno měla šedesátitisícová Ratiboř s 140tisícový Rybnikem přímé denní spojení do Varšavy a v létě navíc přímé noční spojení k moři, po redukci dopravy a úpravě provozu ve slezské aglomeraci došlo ke změnám k horšímu. Rybnik s Varšavou sice spojují aspoň pražská EC, v Polsku zařazené do levnější kategorie IC; z Ratiboře se však dá do Varšavy dostat pouze jednou denně – ranním rychlíkem s návratem před devátou hodinou večerní. Doposud šlo o jeden z posledních klasických rychlíků na lince z Katovic do Varšavy, a tak při nejbližší možné příležitosti došlo k náhradě třicetiletých vozů moderní soupravou Pesa Dart. Ta ostatně jezdí na většině vlaků v této relaci. Nejde přitom jen o sjednocení vozového parku na páteřní lince, ale také o markantní zvýšení komfortu a zlepšení nabídky služeb, včetně jídelního vozu. Moderní elektrické jednotky tak zajíždějí téměř těsně k české hranici, a to je příležitost pro nadšené cestovatele.
Ne snad, že by samotné spojení Ostravska s Polskem v současnosti nebylo dobré – přímých vlaků je víc než v nedávné minulosti. I tak ale cesta dartem z Ratiboře může být zajímavou alternativou pro cestovatele-dobrodruhy, kteří chtějí vyzkoušet chloubu polských drah. Jediným nedostatkem je absence přípoje z a do Česka, jelikož první vlak z Bohumína přijíždí (7.05) do Ratiboře půl hodiny po odjezdu expresu na Varšavu (6.30), zatímco poslední vlak z Ratiboře na Bohumín odjíždí o téměř hodinu dříve (19.55) oproti příjezdu spoje z Varšavy (20.46). Vzniká tak bohužel nutnost využít auto jako přípoj na vlak do Ratiboře.
…a na Slovensko ještě blíže
Jak už ale bylo napsáno, darty se v červnu rozšiřují i jinak – třeba prodloužením za původní cílovou stanici. Jeden takový příklad nalezneme na lince z Varšavy přes Čenstochovou a Katovice do Bílska-Bělé, ležící nedaleko polského (a Českého) Těšína na kraji Beskyd. Zatímco do nedalekého horského střediska Wisła jezdí darty o víkendech již druhým rokem, úsek z Bílska-Bělé do Zwardoně na slovenské hranici byl doposud obsluhován pouze osobními vlaky dopravce Koleje Śląskie. To se teď mění: od 11. června bude vlak IC Pilecki prodloužen o úsek Bielsko-Biała Gł. – Zwardoń. Spoj se navíc přejmenuje IC Inka, jak bývá v Polsku u nově zavedených či prodloužených relací zvykem. Do nové cílové stanice na hranici Polska a Slovenska vlak dorazí ve 14:19 a hned za necelou hodinu odjede zpět do Varšavy.
Podstatnou výhodou tohoto spojení je obousměrný přípoj od a do Žiliny. Zajímavou myšlenkou by určitě bylo prodloužení Inky ze Zwardoně až do Žiliny, čemuž ale bohužel nepřeje aktuální jízdní řád – vlaky by se míjely nedaleko Žiliny, čímž by turnusová potřeba vzrostla na dvě vozidla, z nichž jedno by vždy trávilo noc v Žilině. V kombinaci s nepříliš vysokou poptávkou po tomto spojení vychází současný stav jako udržitelnější a jediné, co mu v současnosti chybí, je atraktivnější tarif.
Bude víc dartů?
Faktem je, že počet uvolněných jednotek z lublinského ramena je mnohem vyšší než jedna souprava, a tak potenciál na protažení dalších spojů stále existuje. Seznam změn od 11. 6. navíc ještě není definitivní, tudíž je docela možné, že se velmi diskutované jednotky objeví i na jiných vlacích, či dokonce relacích. Velkou pozornost v souvislosti s darty nedávno vzbudila zpráva o nevyužití opce na dalších deset jednotek, které měly PKP-IC původně objednat. Současná flotila dvaceti těchto krásných souprav se tak pravděpodobně již nedočká dalšího rozšíření. Do historie polských železnic se však již zapsala po boku flirtů a pendolín jako jeden z průkopnických tahů dopravce – zavádění elektrických jednotek na dálkové vlaky v mnohem větší míře, než na jakou byli naši severní sousedi po desetiletí zvyklí.
Zdroj: Rynek Kolejowy
Dartem jsem jel jednou, sice jsem si připadal trochu stísněně a ta wifina nějak nešla, ale jinak to vozidlo působilo zevnitř i zvenku jako zjevení, v tom pozitivním smyslu. Dokonce jsem tam viděl dost obchodních cestujících včetně samostatně cestující mladé ženy co vyřizovala pracovní hovory, to je pro mě v polském vlaku také zjevení.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.