Varšava — Polsko a Rakousko denně spojuje hned několik přímých vlaků. Mimo to jsou oba státy členy EU, sousedy České Republiky a dalším společným prvkem budou i dnešní aktuality na ŽelPage, kdy budou z dostupných zdrojů shrnuty novinky v jízdním řádu od druhé prosincové neděle letošního roku. Ta se již neúprosně blíží a přináší poměrně rozsáhlé změny, převážně u nás či v Německu. Stejný jízdní řád však nezůstává ani v Polsku či Rakousku a tak se nyní podíváme na novinky v prvně jmenované zemi, o níž ještě v dohledné době vyjde článek, zabývající se vnitrostátní regionální dopravou či hraničními přechody. Pro začátek zmiňme nová mezinárodní i vnitrostátní spojení, návrat vlaků do města Hrubieszów, více vlaků kategorie InterCity s novými elektrickými jednotkami anebo nové víkendové spoje.
Nové vlaky a spojení
Zavedeny budou nové spoje, například TLK Malopolska, spojující města Přemyšl a Gdynia, vedený přes Krakov a Varšavu nebo TLK Biebrza, který bude oproti předchozímu vlaku veden přes Giżycko a Białystok a dále po stejné trase přes Varšavu a Krakov, ale pouze do Řešova. Po třinácti letech se pak vrací dálkové vlaky do města Hrubieszów, ležícího na samém východě Polska poblíž hranic s Ukrajinou. Hrubieszów bude se zbytkem Polska spojovat vlak IC Hetman, přes Řešov, Krakov a Vratislav pojede až do Jelení Hory. Ta bude mít díky vlaku IC Barnim přímé spojení se Štětínem a díky vlaku TLK Halny s Bydhoští. Po roce se vrátí dálkové vlaky do města Sandomierz, kudy bude veden TLK Poloniny z Varšavy přes Radom, Sandomierz a Leżajsku do Přemyšlu. Tři páry vlaků IC Krakov – Olštýn budou vedeny přes Kielce a Radom a o víkendech budou vedeny nové rychlíky TLK Lompa z Vratislavi do Katovic či TLK Molo v trase Poznaň – Gdynia. Z Krakova do Kolobřehu bude veden další pár pendolín (spoje EIP), nové budou také vlaky EIC Varšava – Hlivice a Gdynia – Zakopané.
Více nových či modernizovaných vozidel
Nahrazování nočních vlaků elektrickými jednotkami dorazilo také do Polska. Nebojte se, desetihodinová cesta modifikací elektrické jednotky EN57 zvané plastik nehrozí. Na noční spoje Karkonosze mezi Varšavou a Jelení Horou a Pogoria mezi katovickou aglomerací a Trojměstím budou nasazeny elektrické jednotky Pesa Dart nebo Stadler Flirt. Cestující si tak mohou vychutnat jídlo z nabídky jídelního vozu anebo využít Wi-Fi připojení k internetu, avšak je otázkou, zda jsou tyto vymoženosti přednější než pohodlné cestování přes noc ve spacím voze. Zatím nejisté je nasazení elektrické jednotky Stadler Flirt na IC Witkacy, spojující polské Tatry s Lodží, Toruní a Trojměstím. Modernizované vozy se pak objeví například na vlacích IC Gałczyński z Varšavy do Štětína, IC Kociewie z Trojměstí do Gorzówa, IC Starzyński z Varšavy do Terespolu anebo v IC Hubal v trase Varšava – Kielce.
Novinky v mezinárodní dopravě
Již dříve bylo zmíněno prodloužení expresu Moravia do Katovic. To bude částečná náhrada pro katovickou aglomeraci za přetrasovaný EuroNight Chopin, který bude veden přes Čechovice-Dědice, Osvětim a Krakov, tedy zcela mimo Katovice. Mezi Ukrajinou a Polskem budou zavedeny nové vlaky, již zmíněný expres, spojující Přemyšl a Oděsu či druhý pár spojů Chełm - Kovel. Doposud neohlášenou novinkou pak bude prodloužení spoje IC Skaryna do trasy Varšava – Brest s přípojem na rychlík do Minsku, kam nově bude možno cestovat přes den.
Závěrečné shrnutí
Díky dokončené modernizaci tratě Krakov – Řešov dojde ke zkrácení jízdních dob v této relaci o 20 minut. I nadále však probíhají modernizační práce na trati z Varšavy do Poznaně, což má za následek odklon vlaků přes Inowrocław a Hnězdno, případně v trase z Varšavy do Lublinu přes Łuków a Parczew. Rychlíky z Lublinu do Katovic a Krakova jsou pak v části trasy vedeny náhradní autobusovou dopravou. V souhrnu je poté nový jízdní řád polských drah obsáhlejší – zavedeno je 17 nových vlaků, ať už jde o zcela nové relace, nebo o doplnění nabídky na frekventovaných trasách (Varšava – Lodž či Varšava – Bydhošť). Projevuje se také snaha nabídnout cestujícím pravidelné spojení v průběhu celého dne, na trase z Varšavy do Lodže a opačně přibližně každých třicet minut, na ostatních frekventovaných relacích zhruba každé dvě hodiny.
Zdroj: TZ PKPIC
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.