..: All news and reports :..

Karlovy Vary Vážení přátelé, v úterý 7. 7. 2020 došlo na železniční trati 142 Karlovy Vary dolní nádraží — Johanngeorgenstadt u dopravny Pernink k tragédii. Několik stovek metrů od dopravny se zde kolem 15. hodiny čelně srazil osobní vlak číslo 17113 vedený jednotkou 844 RegioShark s osobním vlakem 17110 vedeným jednotkou 814/914 RegioNova. Následky jsou katastrofální, dva mrtví a několik těžce a velmi těžce zraněných. Mezi zraněné patří i vlakový personál ČD z domovské stanice Karlovy Vary. Strojvedoucí Milan Čapek a vlakvedoucí Petr Paťha, kteří se nacházeli ve vlaku 17110 vedeném RegioNovou jsou zraněni velmi vážně. Kolegyně vlakvedoucí Jana Jindřichová, která doprovázela vlak 17113 vedený jednotkou RegioShark, je zraněna vážně.

Nádražní budova v Chotyni v roce 2018., foto: WikipediaChotyně — V záplavě více či méně smysluplných petic se vynořila jedna, která podle našeho názoru stojí za pozornost. Týká se zachování architektonicky i historicky cenné nádražní budovy v Chotyni na trati 089, kterou chce Správa železnic zdemolovat. Dlouhodobě nevyužívaný objekt chátrá, avšak stále je v zachránitelném stavu. Zájem o jeho pronájem, opravu a využívání má obec, v níž je objekt umístěn na dobře viditelném vyvýšeném místě a tvoří její dominantu. Nejde tedy o samoúčelnou záchranu, jako v případě staré nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Pokud si myslíte, že nádraží stojí za záchranu, můžete Chotyňským pomoci v jejich úsilí podepsáním petice. A to i v případě, že nežijete v Libereckém kraji.

Pasivní eurobalíza Siemens, foto: SiemensČesko — Správa železniční dopravní začíná zavádět jednotné evropské zabezpečovací zařízení ETCS úrovně 2. Aktuálně oznámila zahájení instalace na čtyřech úsecích hlavních tratí kolem Prahy či přímo v jejím uzlu. První etapa, spolufinancovaná EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF), by měla vyjít na 327 720 348 Kč bez DPH, EU na ni přispěje částkou až 136 247 915 Kč. Svěřena byla společnosti AŽD Praha.

Printscreen z Unisimu, foto: Jan Konrad Praha — Jan Konrad nepolevuje ve zdokonalování svých simulátorů řízení železniční dopravy, přičemž první z nich, dnes už legendární Gordikon, vyšel již v roce 1996! Jejich počet neustále roste, aktuálně dosáhl 20 (v některých případech jde o více verzí jediné tratě podle jejího reálného historického vývoje, v jiných zase více úseků jediné tratě) a všechny jsou i nadále volně k dispozici. Od druhého se jmenovaly Multikon a aktuálně dospěly k vývojové verzi 3.42. Letos ale v jejich vývoji nastal významný mezník.

Havarovaný jeřáb Gottwald - detail kabiny, foto: NIcKON Brtníky — K mimořádné události došlo ve čtvrtek 24. 5. 2018 během plánované výluky na trati 084 v úseku Brtníky – Panský. Při manipulaci s novou mostovkou pro nedaleké křížení se silnicí III. třídy číslo 2657 vykolejil přímo v katastru Btrníků kolejový jeřáb Gottwald GS 150.14 společnosti GJW Praha. Jeřáb se v prudkém pravém oblouku s převýšením vnější kolejnice i se zavěšeným břemenem převrátil a sjel z vysokého náspu, na jehož úpatí se částečně zaryl do měkké hlíny. První odhady škod se vyšplhaly přes 40 milionů korun (35 milionů jeřáb, 5 milionů mostovka a 200 tisíc infrastruktura), hrozivě vypadající nehoda si naštěstí vyžádala jen dvě lehká zranění (muž a žena v jeřábu). I když se dlouho spekulovalo o vyproštění, jeřáb bude na místě demontován. Zato mostní konstrukce, zavěšená během nehody na rameni jeřábu, neutrpěla vážné poškození.

M 290 001, Kopřivnice, foto: Vlad Kopřivnice — Kopřivnická automobilka Tatra Trucks v roce 2016 oznámila záměr rekonstruovat jediný zachovalý vlak Slovenská strela. Ten jí patří, teprve letos v únoru však získala ve spolupráci s krajem dotaci z regionálního operačního programu IROP. Ze 118 milionů, na něž jsou vyčísleny náklady na opravu, pokryjí dotace téměř 80 milionů. Za ně bude motorový vůz „maximálně zrevitalizován“, tzn. opraven, zrenovován včetně interiéru a uveden do provozuschopného stavu. Opravu usnadní fakt, že na rozdíl od nedávno úspěšně obnoveného Stříbrného šípu je k dispozici kompletní dokumentace. Strela je proti šípu také v mnohem lepším předrenovačním stavu. Firma, která zakázku provede, se v tuto chvíli teprve vybírá.

210.023-8, Kuřim - Čebín, foto: Adam Hasoň Brno — Údajná dlouhodobá nespokojenost cestujících s kvalitou a čistotou vlaků Českých drah, které mají s krajem uzavřenou smlouvu do konce roku 2019, stojí za rozhodnutím vedení Jihomoravského kraje pořídit si 36 vlastních souprav za celkem 6,5 miliardy korun a po ukončení smluvních vztahů s ČD s nimi obsloužit část dotyčných linek. Většinu této částky by měla uhradit Evropská unie a vlaky by měly v ideálním případě vyrazit na koleje již v roce 2020. Podle serveru Seznam Zprávy je projekt velmi blízko realizaci.

InterPanter, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Richard Weber Praha — České dráhy nakoupily od Škody Transportation za 2,6 miliardy korun celkem 14 elektrických jednotek InterPanter pro rychlíkové spoje vyšší kvality (Rx) mezi velkými českými městy. Podle zástupců Českých drah ale jejich provoz provází nezvykle vysoké množství závad a problémů, které národního dopravce nutí k častým náhradám staršími soupravami s nižším komfortem. Vše vyvrcholilo, když se v polovině listopadu 2017 za jízdy po trati 250 mezi Brnem a Břeclaví po poruše elektrické části samovolně rozpojily dvě spřažené jednotky. I když oba díly následně bezpečně zastavily a nedošlo k ohrožení životů, znamenalo to 80minutové zdržení pro cestující a provozní komplikace. Protože dochází k nadměrnému počtu reklamací, požadují ČD po výrobci prodloužení smluvní záruky.

Dolní Sasko — Německé dráhy (DB) oznámily, že od 1. ledna 2018 zavedou zákaz konzumace alkoholu na vybraných trasách místní dopravy v Dolním Sasku a v Brémách. Opatření se dotkne sítě S-bahn v Hanoveru, regionálních expresů (RE) mezi městy Hanover, Bremerhaven, Brémy, Osnabrück a oblastí Norddeich plus sítě Harz-Weser mezi Dolním Saskem a Durynskem. Na zmíněných trasách tedy bude zakázáno otvírat láhve s alkoholem za účelem pití, převážení zavřených lahví například z nákupu se zákaz samozřemě netýká.

Pozvánka na otevření depozitáře NTM, foto: Národní technické muzeum Chomutov — O víkendu se opět veřejně otevře depozitář Národního technického muzea v Chomutově. Areál v rotundě u depa Českých drah nabídne pohled na téměř sto vzácných kolejových vozidel nejrůznějších trakcí, rozchodů i určení. Mezi hlavní atrakce patří donedávna provozní albatros 498.106, držící dodnes platný rychlostní rekord československých parních lokomotiv, či část kolekce salónních vozů. Nechybí poslední vyrobená pětasedma 475.1142 či vůbec první lokomotiva vyrobená pro ČSD po druhé světové válce – 534.0301. Součástí sbírky jsou i starší elektrické lokomotivy na 1500 V, dříve obsluhující pražský uzel. K vidění budou i vozidla donedávna brázdící naše koleje a nově zařazená do sbírek NTM. Spatříte i rotační parní sněhomet či ozubnicovou lokomotivu 404.003.

5.8.2016 - 14:49 - Pozvánka: Přijeďte na 10. Historik Mobil!

VT 137.322 cs, Jonsdorf, Německo, foto: Chary Bertsdorf — Již podesáté se v Žitavských horách koná celovíkendový festival historických vozidel, železničních i silničních. Akce s centrem v uzlové stanici žitavské úzkorozchodky Bertsdorf jako každý rok nabízí zábavu pro celou rodinu. Jízdy hned v několika historických vlakových soupravách a autobusech, souběžně konané automobilové závody do vrchu (již 93. ročník), tradiční výstavu veteránů a historické hasičské techniky v Jonsdorfu, vstup do muzeí (v Oybinu a Bertsdorfu, vystoupení retrokapel, včetně tradičního pojízdného dixielandu v otevřeném vagonu, burzu, labužnické stánky a lunapark. Plné vstupné na jeden den činí 8 eur, na celý víkend 12 eur, a zahrnuje vstup na akci i závody do vrchu, parkovné, přesuny autobusem mezi jednotlivým stanovišti, vstup do muzea v Bertsdorfu a jednu jízdu vlakem (v případě levnější varianty pro jeden libovolný úsek mezi Oybinem, Bertsdorfem a Jonsdorfem, u dražší pak pro dva navazující). Lákadlem letošního desátého ročníku bude premiéra znovupostaveného vlaku IK z dob počátků provozu dráhy, tedy z konce 19. století. Další informace najdete v podrobných propozicích.

Zdroj: SOEG Zittau

9.2.2016 - 9:50 - U bavorského Bad Aiblingu došlo k tragické srážce dvou vlaků

(Aktualizováno 11.30) Bad Aibling — V Horním Bavorsku v okresu Rosenheim se v úterý 9. 2. 2016 kolem 6.45 ráno čelně srazily dvě elektrické jednotky Stadler Flirt, provozované společností Bayerische Oberlandbahn (Meridian), na jednokolejné trati 958 Mangfalltalbahn Holzkirchen – Rosenheim. Místo střetu se nachází v nepřehledném úseku Kolbermoor – Bad Aibling, 50 km jihovýchodně od Mnichova. Obě soupravy při nehodě vykolejily, některé vozy se převrátily. Aktuální zprávy hovoří o deseti mrtvých (včetně obou strojvedoucích i průvodčích), 10 těžce a 70 lehce zraněných. Německý ministr dopravy uvedl, že hasiči dorazili na místo nehody do 3 minut od nahlášení. Na místě zasahovalo cca 500 členů jednotek IZS a 15 vrtulníků. Podle českého konzulátu ve vlacích zřejmě necestovali čeští občané. Trať je na neurčitou dobu uzavřena, webové stránky společnosti Meridian kvůli tragické události místo obvyklého obsahu ukazují jen základní informace o nehodě. Příčina nehody se vyšetřuje, zřejmě šlo o selhání lidského faktoru. Kolem poledne skončilo vyprošťování obětí, nyní probíhá odstraňování trosek obou vlaků v těžce přístupném terénu u vodního kanálu Mangfall.

Zdroj: Policejní prezidium Oberbayern Süd, Idnes.cz

logo ŽelPagePraha — Hladina iontů v našich tělech se po silvestrovské zátěži pomalu vrací k normálu, předsevzetí už byla vyřčena, takže vám, našim pravidelným i nahodilým čtenářům, přispěvatelům, návštěvníkům, kibicům, fotografům i vášnivým diskutérům děkujeme za zaslaná přání a přejeme vše dobré nejen po zbytek Nového roku, ale i po všech ostatních 365 dní (ano, letošek je opět přestupný). Zachovejte nám přízeň a my vám za to budeme i nadále přinášet nejen novinky ze světa železnic, ale i vyhraněné názory, komentáře, zasvěcené články, anotace, nostalgické vzpomínky, on-line reportáže z plánovaných i mimořádných událostí a veškerý servis.

556.042 na ‚wapkách‘ z Velvety, Kytlice 1979, foto: Jiří Vachovec Nový Bor — Stejně jako dalších 10 tisíc čtenářů jsem si i já na ŽelPage přečetl připomenutí 40. výročí polozapomenuté nehody na trati 8a, spojené s upoutávkou na vydání příležitostné publikace od pánů Tomáše Provazníka a Michala Kozuka. A protože mě téma zaujalo a navíc je dotyčný kraj takřka mým druhým domovem, stavil jsem se u pana Šepse v Novém Boru a knížku si koupil. S tím, že bude několik večerů co číst. Byl to velký omyl…

Lokomotiva IV K se čtyřmi vagóny v Ojvíně, rok 1906, foto: SOEGŽitava — Před deseti lety to s ní vypadalo bledě - počet ročně přepravených cestujících klesl pod kritickou hranici 100 000 (v lepších dobách se vozilo pětkrát více) a o postupném útlumu už bylo de facto rozhodnuto. Pak ale přišlo nové vedení, společnost Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft (SOEG) se dohodla se Svobodným státem Sasko, že Žitavská úzkorozchodná dráha patří k národnímu bohatství a díky subvencím ve výši 1,3 milionu eur ročně se nadechla ke světlejším zítřkům. Počty cestujících znovu rostou, za rok 2014 už jich bylo přes 180 tisíc (nejlepší výsledek od převzetí trati do správy SOEG), přibývají vozidla, vzniklo nové kryté zázemí pro deponii cennějších z nich, služby se zkvalitňují a nově se můžete v úzkém vagónku třeba i oženit. Požehnané 125. výročí zahájení provozu tak nejkratší z dosud provozovaných saských úzkokolejek letos oslaví v plné síle.

1 2 3 4 5 6 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2020 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:34
sets at 16:05