..: Siemens dodá vlaky pro Thameslink :..

Vizualizace, foto: Siemens Londýn — Ministerstvo dopravy po pěti letech nabídkového řízení konečně oznámilo, že byla uzavřena dohoda ohledně dodávky nových souprav pro Thameslink s konsorciem Siemens. Kromě smluvních partnerů – Siemens a Cross London Trains – jsou na dodávce zainteresovány společnosti Siemens Project Ventures, Innisfree a 3i Infrastructure. Dodáno bude 1140 nových vozidel Desiro City, soupravy budou v osmivozovém nebo dvanáctivozovém provedení. Elektrické komponenty budou vyrobeny v továrně Siemensu v anglickém Hebburnu, vozy budou kompletovány v továrně v německém Krefeldu a testovány v Německu. První vlaky by měly být dodány v prosinci 2015, poslední pak do konce roku 2018. Pro Siemens je to historicky největší objednávka ze Spojeného království a řadí se mezi ty největší v celosvětovém měřítku. Součástí smlouvy je také dlouhodobá údržba ve dvou depech – Three Bridges a Hornsey. Hodnota uzavřeného kontraktu je 1,6 miliardy liber šterlinků.

Tento kontrakt přinese dva tisíce nových míst zejména britským subdodavatelům – ať už se budou podílet na výrobě komponent, montáži, výstavbě nových skladů nebo následné údržbě.

319 376 seen at City Thameslink railway station, foto: Janderk1968 Na spojích jsou dosud nasazovány dvousystémové soupravy (trolejové vedení 25 kV AC / 750 V DC třetí kolejnice) řady 319 a 377. Ty jsou vybaveny systémem AWS, který zvukově signalizuje strojvedoucímu výstrahu při projetí signálu, kterou musí strojvedoucí do tří sekund potvrdit, jinak vlak začne automaticky brzdit. Soupravy jsou také vybaveny systémem TPWS, který zastaví vlak v případě, že by jel příliš rychle a nebo pokud by projel návěsť stůj. Standardem je rychlost 160 km/h. Díky centrální blokaci posuvných dveří, které si cestující mohou otvírat z vnitřku i vně vozů, je většina souprav obsazena jen strojvedoucím. Stávající soupravy se přesunou na jiné trasy včetně nově elektrifikovaných tratí západně od Londýna a na severozápadě Anglie.

Vizualizace, foto: Siemens Nové dvanáctivozové elektrické jednotky výrazně zpříjemní cestování, neboť nabídnou o 29 % více míst pro sedící cestující, než soupravy stávající. Soupravy budou prostornější, i když definitivní dispozici interiéru Siemens ještě nepředstavil. Provedení v hliníku povede ke snížení hmotnosti souprav o 25 %, což umožní lepší dynamiku jízdy i snížení spotřeby energie. Desiro City tak rozšíří pestrou flotilu nasazovaných vozů na britských železnicích, které pochází například i z Bulharska, Rakouska, ale i USA nebo Malajsie.

Jednání s konsorciem Siemens, která se vedla v posledních dvou letech, vyvolávala i výrazné negativní reakce jak u některých poslanců či odborářů, tak i v kabinetu premiéra Camerona. Často zaznívaly argumenty, že zadáním zakázky mimo Spojené království může být výrazně poškozen jediný britský výrobce železniční techniky – Bombardier v Derby. Obávali se, že by mohlo dojít ke ztrátě a odchodu techniků třeba i ke konkurenci. Vedení britského závodu Bombardier už ohlásilo, že nezískání této zakázky povede ke ztrátě až 1.400 pracovních míst. Bombardier není v problémech až nyní – poslední tři roky nezískal žádnou výraznou zakázku od britských objednatelů. Problémy začaly vlastně už po rozpadu British Rail v roce 1990. Od té doby nejsou železniční vozidla objednávána kontinuálně, ale převážně nárazově a ve velkých sériích – takže pro výrobce se střídají roky bohaté, kdy téměř nestíhá, s léty chudými. A to není dobrý stav pro plánování, starost o lidské zdroje, ale i peněžní toky, pokud momentální domácí "nezájem" není kompenzován zakázkami pro zahraniční trhy.

V návaznosti na podpis smlouvy na dodávku vlaků pro Thameslink Siemens oficiálně oznámil, že odstupuje ze soutěže na dodávku vozů pro společnost Crossrail.

Thameslink - Kings Cross, foto: Hugh Llewelyn Řekne-li se Thameslink, většina Londýňanů ví, že se jedná o hlavní páteřní trasu železnice, která propojuje Bedford na severu s Brightonem jižně do Londýna. 225 km dlouhá spojnice protíná celý Londýn a má i menší městský okruh. Je na ní 50 stanic a v provozu je od roku 1988. Postupně si získal svou oblibu – v roce 1998 přepravily vlaky této linky jen ve špičce denně 28 tisíc cestujících. Stoupající zájem cestujících naráží ale na kapacitní možnosti, a tak přeplněné soupravy vedou ke snížení kvality poskytovaných služeb. Proto v se 90. letech minulého století se Program Thameslink (původně Thameslink 2000). Trasa by měla být rozšířena o další větve a počet stanic tak stoupne až na 160. Po mnoha peripetiích a odkladech bylo stavební povolení vydáno až v roce 2006, o rok později bylo schváleno financování a stavební činnost se naplno rozběhla v roce 2009. Projekt by měl být dokončen v roce 2018.

Zdroje: Global Rail News, Rail Express, Rail Technology Magazine, International Railway Journal, Railway Technology [1], [2], The Guardian [1], [2], Wikimedia Commons [1], [2]


Vlad Poslat mail autorovi | 17.7.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Spojené království


registrovaný uživatel rpet  mail  
17.07.2013 (16:44)  
a the guardian si samozrejme nezapomnel zahrat na levicovou notu... [We have Network Rail; why not Network Trains?]
17.07.2013 (8:08)  
Hm, pěkná zakázka; tak už aspoň vím, pro co byl určen podvozek SF7000, vystavený vloni na podzim na INNO... ;-)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko