..: Heathrow Express oslavil 15 let svého provozu :..

Heathrow Express, Paddington, foto: Keith Edkinsem Londýn — Heathrow Express (HE), dceřiná společnost BAA (správce letiště Heathrow), zajišťuje přepravu cestujících mezi centrem Londýna (nádraží Paddington) s největším londýnským letištěm Heathrow. Nasazovány jsou soupravy řady 322, které mezi pátou hodinou ranní a půlnocí jezdí v patnáctiminutovém intervalu. První spoj vyjel 23. června 1998. Patnáct let provozu tedy stálo za to oslavit. Ve stanici Paddington začal pod rukama 15 cukrářů vyrůstat velký dort (1,5 x 2 x 4 m) ve tvaru vlakové soupravy. Cestující mohli pozorovat, jak postupně vniká, děti ho podrobněji zkoumaly. Cukráři během své práce použili přes 15 hlavních ingrediencí, základem bylo 80 plátů dortového piškotového korpusu – kdybyste je naskládali za sebe, byly by delší, než olympijský bazén. Na spojení se použilo přes 60 kg máslové polevy, 3 kg královské polevy a 200 kg fondánu. Na zdobení – zejména popisy, stěrače… – bylo použito přes 5 litrů čokolády. A nakonec jím byli pohoštěni i cestující. V době oslav platilo tři dny pro všechny cestující speciální výroční jízdné – cena byla symbolických 15 liber.

 

Heathrow Express dostal i malý dárek – v jarním průzkumu se s 94 % procenty zařadil mezi nejpřesnější a nejspolehlivější britské železniční dopravce. Lepší byly jen Hull Trains s 95 %. Za celostátním průměrem (82 %) nejvíce zaostal First Capital Connect s pouhými 76 %. V rámci průzkumu je oslovováno 60 tisíc respondentů, kteří dopovídají na 30 různých otázek – včetně jízdního řádu, čistoty, vlakového personálu. HE také získal prvenství jako nejlepší v celkové spokojenosti pro vlaky samotné.

Jestliže chcete ještě během prázdnin HE využít, máte pořád šanci požádat o slevu 5 liber – takže místo běžné ceny ve druhé třídě, která je 20 liber, zaplatíte jen 15 liber. Do 20. července máte možnost požádat na dané e-mailové adrese o jedinečný slevový kód, který pak uvedete při koupi jízdenky. Jízda se musí uskutečnit nejpozději do 31. srpna 2013.

Heathrow Express, Heathrow, foto: David Monniaux HE je nejdražším londýnským železničním spojením s letištěm – za jízdenku ve 2. třídě zaplatíte 20 liber, zatímco metro vás bude stát 5,5 libry. Ale HE je také nejrychlejší – jezdí bez zastávky a na terminálech 1 až 3 jste za 15 minut, na terminálu 4 pak o 7 minut později. Tomu nemůže metro se svými mnoha zastávkami konkurovat. V dubnu se radní Hounslow obrátili na londýnského starostu Borise Johnsona, zda by mohl projednat snížení ceny jízdného HE na cenu stejnou, jako je cena místní londýnské dopravy. To ale zástupci HE odmítli s tím, že nabízejí rychlost za přiměřenou cenu – 15 minut za 20 liber – zatímco taxíkem se jede 30 až 90 minut za cenu 40 až 60 liber (podle místa nástupu a denní doby). Přesto se HE snaží přitáhnout další cestující úpravou svého jízdného: dvě děti mohou cestovat zdarma s každou platící osobou. Dvojice si mohou pořídit zpáteční jízdenku za 50 liber nebo jednosměrnou za 34 liber. Další slevy nabízí i větším skupinám. Navíc v roce 2012 zmodernizoval interiéry vozů.

Od dubna je uzavřeno partnerství mezi Heathrow Express a irskou leteckou společností Aer Lingus. Při koupi letenky mají tak cestující možnost si koupit i jízdenku na HE při jediné transakci. Aer Lingus je první leteckou společností, která tuto možnost svým cestujícím nabízí. HE s ní uzavřel smlouvu zejména proto, že Aer Lingus podporuje nové způsoby prodeje a preferuje nákup pomocí výpočetní techniky, a dále proto, že z Irska přijíždí nemálo obchodníků, pro které je prioritou se rychle a pohodlně dostat z letiště do centra Londýna. Společnost operuje z Heathrow denně 12 letů do Dublinu, čtyři do Corku a po třech do Belfastu a Shannonu. Po vyhodnocení tohoto projektu je možné, že bude spolupráce rozšířena i na další letecké společnosti.

Připomeňme několik zajímavých faktů o Heathrow Express:

  • 150 vlaků denně přepraví v průměru 16 tisíc cestujcích.
  • Vlaky HE denně najedou 2437 mil, což představuje pro srovnání vzdálenost mezi Los Angeles a Philadelphií v USA.
  • Nejvyšší rychlost HE je 100 mil za hodinu a vlak jí může dosáhnout do 180 sekund.
  • Během 15 let najely vlaky HE 23.689.151 mil – objely by zeměkouli po rovníku 951krát.
  • Za 15 let provozu spotřebovaly vlaky tolik energie, že by vystačila pro uvedení do varu 400 milionů čajových konvic.
  • Tím, že cestující dali přednost HE před taxíky, se do ovzduší nedostalo 200 milionů kilogramů CO2.
  • Během 15 let provozu přepravil HE více než 60 milionů cestujících, což js srovnatelné s populací Velké Británie.
  • Jedna souprava HE má hmotnost odpovídající padesáti průměrným slonům.
  • V HE je zaměstnáno 481 pracovníků, 33 z nich u společnosti pracuje 15 let.
  • Jedna souprava má k dispozici tolik sedadel, kolik jich je v 87 běžných londýnských taxíxcíh.
  • HE byl první vlak, ve kterém měli cestující 100% pokrytí mobilních sítí nebo WiFi – i v tunelech.
  • Vlaky mají výkon 2,25 MW.
  • Kapacita HE během kalendářního roku je přes 20 milionů sedadel – 220krát více, než nabízí najednou fotbalový stadion ve Wembley.
  • Flotila HE má více než 2500 oken.

Zdroje: Airport World, Air Rail News [1], [2], Business Traveller [1], [2], e-tid.com, Heathrow Express, London Underground Blogspot, Maltapoint, Passenger Focus, The Drum, Wikimedia Commons [1], [2]


Vlad Poslat mail autorovi | 13.7.2013 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Spojené království


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
17.07.2013 (14:10)  
M:
Pokud jste nečetl o čem píšu, nemělo smysl, abyste reagoval. Sám o sobě asi nevíte, kolik busů na letiště jede.
registrovaný uživatel M 
16.07.2013 (21:41)  
tarten - ano, dva vicemene nezastavujici busy za hodinu, ty maji na dopravni situaci i ovzdusi naprosto klicovy a rozhodujici vliv
registrovaný uživatel tarten 
16.07.2013 (17:01)  
JK:
Nevidím, kde by měl nějaký přestup přibýt, kromě těch, kdo bydlí přímo na Kulaťáku nebo přímo na některých místech u Evropské, takže zastávku nebo konečnou busů mají v docházkové vzdálenosti. Jinak z autobusu MHD teď musíte stejně někam přestoupit, třeba na metro. To by u vlaku zůstalo pro někoho stejné, někdo by jeden z nynějších přestupů i ušetřil.
16.07.2013 (10:28)  
No jo, ale dráha jenom na LKPR těch mraků busů na Kulaťáku moc nevyčistí. A Kladeňáci budou skákat radostí a nebo do aut. Povětšinou dieslových, což je z děště pod okap. Denní dojíždění obahacené o přestup na vlak kdesi na kraji Prahy není vůbec super, to jsou ztracené hodiny času týdně.
Když už tak preferovat dráhu až na Kladno a PR parkoviště někde mezi Průmyslovou zónou a Kladenským nádražím. Pro celé okolí Kladna. Něco menšího sotva zabere...
Odstranění dvou autobusů AE tam a dvou zpátky za hodinu to nevytrhe.
registrovaný uživatel tarten 
16.07.2013 (10:00)  
M:
Především jde přeci o to vykopat konečně z Kulaťáku a vůbec z Evopské ty mraky smrdících busů, co tolik překáží. Včetně těch na letiště. A dopravu i v téhle oblasti dostat co nejvíc pod elektriku.
registrovaný uživatel M 
15.07.2013 (23:30)  
Primo z vlakovyho nadrazi jezdi Airport Express. Po 20, resp. 30 minutach. Sice urcite lze namitnout, ze KDYBY to nebyl autobus, ale vlak, tak by tim jezdilo mnohem, mnohem vice lidi, ale to asi vylozene objektivni pohledu nebude.

Autobus jezdi plny a kloubovej by se hodil (nebo zkraceni intervalu), ale vymenit to v Praze za vlak na letiste..?
registrovaný uživatel tarten 
15.07.2013 (19:09)  
Komín:
V Praze by bylo fajn, kdyby došlo na tu variantu s běžným příměstským vlakem. Na nějaký "expres" na vlastní koleji navíc zapomeňte, to by bylo zjevně nadbytečné, tady stačí dopravit sotva šestinu cestujících.
registrovaný uživatel Lkprak 
13.07.2013 (23:08)  
M: Používá to vlastní koleje, navíc metro vede do centra města poněkud jinudy.
registrovaný uživatel M 
13.07.2013 (22:45)  
Londyn se zjevne od doby, co jsem tam byl naposledy znacne vyvinul:-))
Pouziva to prosim vlastni koleje nebo se to "mota" mezi ostatnima linkama? To prvni si nejak nedovedu predstavit, ale to druhe pri "zacpach" v tom metru prave taky ne...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko