..: Aktuality a články :..

The Grand Hibernian at Kilmore, just outside Moira., foto: Milepost98 Londýn / Dublin — Co se vám jako první vybaví, řekne-li se: „Irsko“? Mnohým z vás asi Guinness či irská whiskey, jiní si spíše připomenou U2, Sinéad O'Connor nebo Enyu. Ale určitě vás není mnoho, kdo Irsko navštívili. Jednou z možností, jak tuto zemi (alespoň letmo) poznat, je projet ji luxusním vlakem, kde renomovaní průvodci představí to nejzajímavější. A protože nejste Irové, můžete vyzkoušet, zda stále platí to, co kdysi napsal irský básník a dramatik William Butler Yeats: „Tady nejsou žádní cizinci, jen přátelé, které jste ještě nepoznali.“

InterPanter, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Richard Weber Praha — České dráhy nakoupily od Škody Transportation za 2,6 miliardy korun celkem 14 elektrických jednotek InterPanter pro rychlíkové spoje vyšší kvality (Rx) mezi velkými českými městy. Podle zástupců Českých drah ale jejich provoz provází nezvykle vysoké množství závad a problémů, které národního dopravce nutí k častým náhradám staršími soupravami s nižším komfortem. Vše vyvrcholilo, když se v polovině listopadu 2017 za jízdy po trati 250 mezi Brnem a Břeclaví po poruše elektrické části samovolně rozpojily dvě spřažené jednotky. I když oba díly následně bezpečně zastavily a nedošlo k ohrožení životů, znamenalo to 80minutové zdržení pro cestující a provozní komplikace. Protože dochází k nadměrnému počtu reklamací, požadují ČD po výrobci prodloužení smluvní záruky.

Výběr šotoklubu Hrklo ve mě jako v pendlovkách. Ne když jsem se to dozvěděl, to ne, to jsem věděl dopředu. Ale když jsem si uvědomil, že už to přišlo, a že to bude na mně. Tak jsem jen tiše doufal, že se kolegové vycajchnují a ukážou něco, z čeho se bude dát vybírat. Brejlovec ze stromu u Vrchosušic nebo peršing v Klučově je sice takové hezké, ale nikoliv originální téma. A já mám rád především originalitu. Ovšem budu to muset vzít trošku zeširoka, za poslední rok, a zkusím připomenout to zajímavější z toho, co jsme tu už měli.

BR 411, foto: DBFrankfurt/Main — Od nového jízdního řádu, přesněji druhé prosincové neděle letošního roku, budou mít modifikované jednotky řady 411 a 415, označované jako ICE-T, po letech přestávky opět aktivované naklápění. Po incidentu z roku 2008, kdy byla při ultrazvukové kontrole nalezena trhlina na jednom z kol, byl provoz se zapnutým naklápěním okamžitě zakázán a o dva roky později DB rozjela plán na schválení opětovného provozu s klopením. Prvně bylo potřeba najít finanční prostředky na tento velmi drahý projekt a následně vyřešit náhradu původních dvojkolí novými, aby bylo možném připravit první testovací jednotku. Konečně v průběhu května 2017 probíhaly zkoušky, na jejichž základě EBA povolila opětovný provoz se zapnutým naklápěním u modifikovaných jednotek. Součástí modifikace je také úprava softwaru systému ZUB 262, který řídí naklápění.

Pohled na vlak Belmond Andean Explorer, foto: Belmond Londýn / Lima — Když byla nyní na hlavní straně ŽelPage nějaký čas pozvánka na výlet až do oblak, pojďme se podívat, jak takový několikadenní výlet můžete prožít jinde. K oblakům se můžeme přiblížit třeba železnicí vinoucí se na úbočích peruánských And. Jistě, nedá se srovnávat nesrovnatelné – Dolní Morava leží v nadmořské výšce 615 m nad mořem, kdežto při cestě po Andách můžete strávit noc na cestě mezi Puno a Cusco ve městě La Raya ve 4 319 metrech nad mořem. Prvním luxusním vlakem – Belmond Andean Explorer – jezdícím od května 2017 po jižní Americe můžete jet z města Cusco, hlavního města Incké říše, přes vznešené andské pláně do bílého města Arequipa. Nechte se uchvátit pohledy na andské vrcholy, ale zažijte i plavbu po jezeru Titicaca a navštivte kaňon Colca – ráj kondorů.

Dopravní sál, ČVUT Fakulta dopravní, foto: ČVUT v Praze Praha — V pátek 24. listopadu 2017 v 9 hodin se otevřou brány ČVUT v Praze Fakulty dopravní, a to na Horské ulici č. 3 na Novém Městě pražském. Budou probíhat přednášky o studiu na FD všeobecně a o uplatnění absolventů, o vybraných studijních oborech i o možnostech studia na pobočce FD v Děčíně.

Caledonian Sleeper At Corrour Station -  the highest mainline railway station in the UK, foto: Andrew Hook — Caledonian Sleeper je souhrnné označení pro noční vlaky mezi Londýnem a Skotskem (obdobně jako třeba Metropolitan, které zavádí České dráhy pro vlaky mezi Prahou a Budapeští). Je to jedna ze dvou nočních linek, které nabízejí noční jízdy cestujícím po Velké Británii. Tou druhou je linka z Londýna do Penzance. Cestující do Skotska mají k dispozici dva spoje. Ten dřívější – Highland Sleeper – se v Edinburghu rozdělí na tři části a každá z nich pokračuje samostatně do Invernessu, Aberdeenu a města Fort William. O něco později odjíždí z Londýna Lowland Sleeper, který se rozdělí na nádraží Carstairs a jedna jeho část skončí v Glasgow a druhá v Edinburghu. Cestovat osmivozovými soupravami můžete od neděle do pátku.

Nikolaev-Moskva, 17 vozů a lokomotiva ČS-054, foto: Tadeáš Rybka Moskva — Oblast civilního letectví na vnitrostátních linkách v Rusku vykazuje aktivní růst a ekonomicky desetkrát převyšuje tempo růstu ekonomiky dalších odvětví, včetně jiných druhů dopravy. To má pro železnice velmi negativní následky, které se v delším časovém horizontu mohou projevit i zánikem legendárních vozů typu plackartnyj. Zatímco ceny letenek klesají a počty cestujících na vnitrostátních letech velmi prudce stoupají, počet jízdenek na nejprodávanější vozovou třídu v Rusku vykazuje naprosto zanedbatelný nárůst.

Mizukaze - stanice Hirošima, 12. 7. 2017, foto: khws4v1 Ósaka — Luxusní cestování vlakem zažívá svou renesanci. Dalo by se říci, že staré kouzlo cestování po železnici nikdy nezmizelo, ale nové vlaky dávají těmto cestám nový rozměr. Přibližně dva měsíce po té, co s prvními cestujícími vyjel luxusní vlak Shiki-shima společnosti JR East, zahájil letos v červnu své pravidelné výletní cesty další velmi elegantní výletní vlak Twilight Express Mizukaze společnosti JR West. Přitom obě společnosti si trasami výletních vlaků prozatím nekonkurují, neboť JR West využívá svých tratí na západě ostrova Honšú, kde je řada slavných turistických míst, včetně památek světového dědictví. Vlaky vyjíždějí z Kjóta nebo Ósaky a směřují do stanice Shimonoseki na nejzápadnějším cípu hlavního japonského ostrova, kdežto s JR East se můžete projet po východě ostrova Honšú, na odjezd vlaku si musíte dojet do Tokia.

16.11.2017 - 12:47 - Motorové jednotky od DB u polské Arrivy

Arriva_628, foto: Arriva RP Toruň — Nejen česká Arriva vlastní ojeté motorové jednotky řady 628 od německých drah. Jejich provoz v modro-krémových barvách byl zahájen také u stejnojmenného dopravce v Polsku, který zajišťuje provoz na několika tratích v Kujavsko-pomořském vojvodství. První souprava je od začátku listopadu v provozu na trase Toruń Główny – Brodnica, dopravce v následujících týdnech zařadí do provozu další dvě soupravy. Všechny jednotky prošly před nasazením mírnou modernizací a úpravou pro provoz v Polsku. Polská Arriva provozuje na kolejích již jednu řadu ojetých vlaků – původně dánské motorové jednotky řady MR.

Zdroj: Rynek kolejowy

15.11.2017 - 17:56 - Čína plánuje výstavbu normálněrozchodné tratě do Vietnamu

Čína Hekou — Součástí nově uzavřeného memoranda o obchodu mezi Vietnamem a Čínou je mimo jiné také návrh nové tratě o normálním rozchodu (1435 mm) mezi oběma zeměmi. Toto memorandum bylo podepsáno 13. listopadu, při příležitosti, kdy Vietnamu navštívil čínský prezident Xi Jinping. Podle prohlášení, které vydala čínská vláda, má trať spojovat čínské město Hekou v provincii Yunnan na jihu Číny s vietnamskými městy Lao Kai, Hanoj a přístavem Hai Phong. Ve zmíněném městě Hekou, které se nachází pouhých šest kilometrů od hranice s Vietnamem, aktuálně končí nově vybudovaná trať z města Kunming, jejíž výstavba byla dokončena v prosinci 2014. Ve stejné oblasti v současné době probíhá také výstavba nového železničního spojení Číny a Laosu, výstavba této 414 km dlouhé tratě začala letos v lednu.

Zdroj: Railjournal

15.11.2017 - 12:00 - Trenitalia objednává další jednotky Jazz

Alstom Coradia Meridian Jazz, foto: Alstom Savigliano — Dalších 27 souprav Coradia Meridian Jazz od výrobce Alstom obohatí italské železnice. Dopravce tak využil opci ke stávající smlouvě o dodání souprav, podepsané v roce 2012. Objednávkou v hodnotě 170 milionů eur společnost Trenitalia pokračuje v obnově svého vozového parku pro regionální dopravu, který mimo jiné čítá už 91 souprav stejného typu. Zcela nízkopodlažní elektrické jednotky budou v pětivozovém provedení kromě tří souprav, které budou čtyřvozové. Jednotky dosáhnou nejvyšší rychlosti 160 km/h a cestujícím nabídnou obvyklý komfort poskytovaný v moderních regionálních soupravách – klimatizaci, zásuvky 230 V pro mobilní telefony a notebooky či rozsáhlý informační systém. V současnosti jsou soupravy Jazz provozovány již v jedenácti italských regionech a vyráběny jsou v Saviglianu, ležícím na severozápadě Itálie. Dodávky souprav budou zahájeny v létě roku 2018 a poslední jednotka bude dodána nejpozději do léta následujícího roku.

Zdroj: Alstom

The JR East E001 series Train Suite Shiki-shima EMU between Shimo-Suwa and Okaya Station on the Chuo Main Line in Nagano Prefecture, Japan, foto: Sachidon Tokio — Japonská železniční společnost JR East představila letos v květnu svůj nový vyhlídkový vlak Shiki-shima (Ostrov čtyř ročních období). Tento vlak je popisován v superlativech jako jeden z nejúžasnějších vlaků světa. Nabízí opravdový luxus na železnici – je určen pro 34 cestujících. Svézt se s ním můžete po síti JR East a navštívit zajímavá výletní místa. Nečekejte pravidelný jízdní řád, nependluje mezi dvěma stanicemi. V nabídce jsou dvou- až čtyřdenní cesty. Zájem o lístky byl ale tak veliký, že se nakonec přidělovaly losem – na jedno místo připadalo 76 zájemců – a vlak byl brzy vyprodán až do jara 2018. V závěru srpna začal předprodej na období červenec – září 2018, který končí 30. listopadu 2017. V ceně jízdenky je kromě luxusního ubytování a výletu samozřejmě i stravování. Pro čtyřdenní výlet (tři noci) si musí cestovatel připravit – podle typu ubytování (single) – od 1.100.000 po 1.425.000 jenů. Při kurzu 100 jenů = 19,179 korun je nutno počítat s částkou 210.969 až 237.301 korun.

14.11.2017 - 15:07 - Jízdní řád 2018: Tarif dopravce České dráhy

362.165-3, Polanka nad Odrou - Jistebník, foto: Duhy Praha — Nevelké množství změn představuje tarif Českých drah, platný od druhé prosincové neděle letošního roku. Akční či Včasné jízdenky budou i nadále dynamické, jejich cena se tedy i bude měnit dle poptávky. Cena obyčejného jízdného stoupne přibližně o dvě procenta, tedy o očekávanou letošní inflaci, naopak zlevní cestování pro skupiny – všichni členové skupiny nad šest osob budou mít slevu 50 % z obyčejného jízdného. Dětem ve věku od šesti do patnácti let pak bude určena modifikace populární Jízdenky na léto. Ta bude nově stát v sedmidenní variantě 390 Kč, resp. ve čtrnáctidenní variantě 590 Kč. Dojde také ke zrušení lomeného jízdného a místo něj se budou veškeré dvakrát projížděné úseky stejné tratě počítat dle ujetých kilometrů. Pro cestující s jízdními koly vznikne nová celodenní jízdenka pro jízdní kolo za 99 Kč, naopak úschova během přepravy zdraží z 10 Kč na 20 Kč. Na závěr zbývá dodat, že za neuposlechnutí pokynů dopravce nebo porušení přepravních smluvních podmínek bude nově přirážka 1000 Kč, resp. 400 Kč při zaplacení v hotovosti anebo do čtrnácti dnů. Jako obvykle pak platí, že nové ceny jsou platné až od 10. prosince letošního roku a do té doby bude možné zakoupit jízdenky za dosavadní ceny.

Zdroj: TZ ČD

Výběr šotoklubu Odmala mne to táhlo k železnici, nicméně docela dlouho trvalo, než jsem se z „projížděče“ stal „šotoušem“, (mimochodem tento výraz mi nijak nevadí). Při svých cestách jsem čas od času podél trati zaregistroval podivné existence (myšleno v nadsázce) fotící vlak, ve kterém jsem cestoval. Zároveň jsem v této době, zejména při svých zahraničních cestách, začal objevovat velké množství železničních fotočasopisů s nejrůznější tématikou. Nejvíce mne fascinovaly snímky z rakouských a švýcarských horských železnic (Arlberg, Brenner, Semmering, Tauernská dráha, Gotthard, síť RhB), zde se asi poprvé zrodila má touha se na tato místa podívat.

« Novější zprávy | 1 ... 7 8 9 10 11 ... 506 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:08
zapadá v 19:57